Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2024

Ο Κωνσταντής, Λίτσα Ψαραύτη , Λογοτεχνία Α Γυμνασίου Φύλλο εργασίας


Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής
Ο Κωνσταντής, Λίτσα Ψαραύτη ,
Λογοτεχνία Α Γυμνασίου

Ανάλυση κειμένου:



Α Υπομνήσεις:

1)   Η Λίτσα Ψαραύτη  γεννήθηκε στη Σάμο. Η ομορφιά της φύσης, τα ταξίδια σε Ανατολή και Δύση, το ιστορικό παρελθόν της πατρίδας της, καθώς και τα προβλήματα του καιρού μας, που απασχολούν τους νέους αλλά και κάθε σημερινό άνθρωπο, της δίνουν ερεθίσματα και είναι οι πηγές έμπνευσης των έργων της. Τα βιβλία που έχει γράψει μέχρι σήμερα αγαπήθηκαν όχι μόνο από τους μικρούς αλλά και από τους μεγάλους  καθώς τα θέματά  τους παρουσιάζουν ιστορικό ,κοινωνικό και οικολογικό ενδιαφέρον.


 2)  Ιστορικό πλαίσιο :  Στην αρχή της δεκαετίας του 1990 σημειώθηκε ένα μεγάλο μεταναστευτικό ρεύμα, κυρίως από χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων . Η Ελλάδα δέχτηκε ένα μεγάλο μέρος από αυτό το κύμα μεταναστών.

    Βασικό θέμα του διηγήματος είναι τα  παιδιά των φαναριών και κοινωνική αδιαφορία απέναντί τους. Παιδιά των φαναριών είναι μικρά παιδιά που αντί  να μεγαλώνουν σε ένα προστατευμένο οικογενειακό περιβάλλον ,αναγκάζονται  να πουλούν ευτελή προϊόντα στους δρόμους και γενικά να εργάζονται κάτω από άθλιες συνθήκες εργασίας .Οι αλλοδαποί εργαζόμενοι, οι οικονομικοί μετανάστες και τα παιδιά τους είναι τα εύκολα θύματα.
Έχεις δει κάποια παιδιά των φαναριών ή κάποιους ανθρώπους στα φανάρια που ζητιανεύουν;
Ποια συναισθήματα σου δημιουργήθηκαν;

3 )   Φιλανθρωπία :Ενίσχυση, βοήθεια( οικονομική κυρίως) προς ανθρώπους που το έχουν ανάγκη .Αλτρουισμός,

Δευτέρα 8 Ιανουαρίου 2024

Ιλιάδα , Ραψωδία Ζ 369-529 Ο Έκτορας στην Τροία Φύλλο εργασίας


Φύλλο Εργασίας Δομημένης Μορφής
Στην Ιλιάδα του Ομήρου– Β Γυμνασίου
Ραψωδία Ζ,369-529  Ο Έκτορας στην Τροία 

Quiz για την ενότητα:
( πάμε  Preview και Re-attempt)

Α : ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ

1)Διάβασε τους στίχους στο βιβλίο σου ή στο
2)Βρισκόμαστε στην 22η μέρα της Ιλιάδας .   Γεγονότα που έχουν προηγηθεί:

Μονομαχία Μενέλαου-Πάρη. Ανακωχή. Η Ελένη στα τείχη της Τροίας. Η έκβαση της μονομαχίας.
Παραβίαση της ανακωχής από τον Πάνδαρο. Τραυματισμός του Μενέλαου. Επιθεώρηση του στρατού από τον Αγαμέμνονα. Μάχη με παρουσία θεών στο πλευρό των δύο αντιπάλων.
Αριστεία του Διομήδη. Έντονη η παρουσία των θεών στο πεδίο της μάχης. Ο Διομήδης τραυματίζει την Αφροδίτη και τον Άρη. Επιστροφή των θεών στον Όλυμπο.
Οι Τρώες κινδυνεύουν και ο Έλενος στέλνει τον Έκτορα στην Τροία με την εντολή οι Τρωαδίτισσες να δεηθούν στην Αθηνά. Γλαύκος και Διομήδης.

3)Ο Έκτορας  είναι ο αρχηγός των αντιπάλων. Πως παρουσιάζεται στο παρακάτω βίντεο;



Ανεστραμμένη διδασκαλία

Αρχαία Ελληνικά Β Γυμνασίου , Ενότητα 5, Η ελεημοσύνη βασίλισσα των αρετών, Φύλλο εργασίας


Φύλλο Εργασίας Δομημένης Μορφής
Στα Αρχαία Ελληνικά της Β Γυμνασίου
Ενότητα  5η: Η ελεημοσύνη βασίλισσα των αρετών

                            

Α   ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1) Ιωάννης Χρυσόστομος:     Ονομάστηκε έτσι λόγω της ρητορικής του δεινότητας. Γεννήθηκε μεταξύ 344 και 354 μ.Χ. στην Αντιόχεια. Η παιδεία του, η ρητορική του δεινότητα και ο μαγευτικός λόγος του ήταν τα μεγάλα προσόντα του. ΄Εγραψε  ομιλίες, πραγματείες και επιστολές.Το απόσπασμα της Ενότητας 5 αναφέρεται στον  πλούτο και στην  αβεβαιότητα που τον χαρακτηρίζει.  Καυτηριάζει την πλεονεξία των πλουσίων ,την υπεροψία και τη σκληρότητα, ενώ επαινεί την αγάπη ,τη φιλοξενία και την ελεημοσύνη .Το κείμενο έχει ρητορικό παραινετικό(συμβουλευτικό) χαρακτήρα.

Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2023

Νεοελληνική Γλώσσα Α Γυμνασίου Ενότητα 4 Φύλλο εργασίας


Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής
Νεοελληνική Γλώσσα Α Γυμνασίου Ενότητα 4η
Φροντίζω για τη διατροφή και την υγεία μου


Θεωρία της ενότητας:Ονοματική-ρηματική φράση, ουσιαστικά ,επίθετα  στο:

https://filologosab.blogspot.com/2019/12/blog-post_4.html

 Α  Υπομνήσεις:
1)      Διατροφή:  Η ετυμολογία της λέξης παραπέμπει σε τροφή μέσω ενός συστήματος ή κάποιας οδού (δια+τροφή). Τι είναι η τροφή; Κάθε οργανική ή ανόργανη ουσία που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από έναν οργανισμό προκειμένου για τη θρέψη του,
2)   Η Μεσογειακή διατροφή είναι μια σύγχρονη διατροφική συνήθεια αρχικά εμπνευσμένη από τις διατροφικές συνήθειες από  τις μεσογειακές χώρες. Τα κύρια χαρακτηριστικά αυτής της δίαιτας περιλαμβάνουν αναλογικά υψηλή κατανάλωση ελαιολάδου, όσπριων ,  ανεπεξέργαστων δημητριακών, φρούτων και λαχανικών, μέτρια προς υψηλή κατανάλωση ψαριού, μέτρια κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων (κυρίως τυρί και γιαούρτι), μέτρια κατανάλωση κρασιού και χαμηλή κατανάλωση κρέατος.


3) Η πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής περιλαμβάνει 3 επίπεδα ανάλογα με τη συχνότητα κατανάλωσης των συγκεκριμένων τροφίμων. Στη βάση της βρίσκονται τα τρόφιμα που πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά και σε σημαντικές ποσότητες, ενώ στην κορυφή είναι όσα πρέπει να καταναλώνονται σπάνια και σε μικρές ποσότητες.
 Παρατήρησε την εικόνα που υπάρχει παραπάνω και πες μας ποια τρόφιμα πρέπει να τρώμε περισσότερο; Στη δική σου διατροφή συμβαίνει αυτό;

Καταναλώνεις σε μικρές ποσότητες όσα τρόφιμα είναι στην κορυφή της πυραμίδας;

Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2023

Ο Βάνκας , Άντον Τσέχωφ, Λογοτεχνία Α Γυμνασίου Φύλλο εργασίας

Λογοτεχνία Α Γυμνασίου
Ο Βάνκας , Αντον Τσέχωφ
Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής


Α Υπομνήσεις:
1) Άντον Τσέχοφ (1860 – 1904)  : ήταν Ρώσος συγγραφέας πολλών διηγημάτων, θεατρικών έργων και μυθιστορημάτων. Γεννήθηκε στις 17 Ιανουαρίου 1860 στην κωμόπολη Ταγκανρόγκ, στη νότια Ρωσία. Ήταν το τρίτο από τα έξι παιδιά της οικογένειάς του και μεγάλωσε σε πολύ αυστηρό και θρησκευτικό περιβάλλον. Ο Τσέχωφ από την 6η τάξη του γυμνασίου αναγκάστηκε μόνος του να βγάζει το ψωμί του παραδίδοντας μαθήματα κατ' οίκον. Το 1879 μπαίνει στο ιατρικό τμήμα του πανεπιστημίου της Μόσχας, το οποίο τελείωσε το 1884. Από τον καιρό της σπουδής του στο γυμνάσιο, ο Τσέχωφ άρχισε να γράφει χιουμοριστικές σκηνές, αφηγήσεις, μονόπρακτα. Ως γιατρός βοηθούσε τους ανήμπορους και παρείχε τις ιατρικές υπηρεσίες του δωρεάν. Μερικά από τα πιο γνωστά έργα του είναι: "Ο γλάρος", "Ο θείος Βάνιας", "Οι τρεις αδελφές", "Ο βυσσινόκηπος", "Στέππα" κ.ά. Πέθανε το 1904.

Χρονογραμμή της ζωής του Τσέχοφ:

 2 )Ο όρος παιδική εργασία αναφέρεται στην εκμετάλλευση των παιδιών μέσω οποιασδήποτε μορφής εργασίας που στερεί που τους αφαιρεί το δικαίωμα από την εκπαίδευση και είναι ψυχικά, σωματικά, κοινωνικά ή ηθικά επιζήμια.  Η εκμετάλλευση αυτή απαγορεύεται από τη νομοθεσία σε παγκόσμιο επίπεδο. Στις φτωχότερες χώρες του κόσμου, περίπου το 1 στα 4 παιδιά ασκούν εργασία. Η φτώχεια και η έλλειψη σχολείων θεωρούνται η κύρια αιτία της παιδικής εργασίας.

Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2023

Ο παππούς και το εγγονάκι, Λέων Τολστόι, Λογοτεχνία Α, Φύλλο εργασίας.


Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής

«Ο παππούς και το εγγονάκι»  Λέων Τολστόϊ
Λογοτεχνία Α Γυμνασίου


Ανάλυση κειμένου:

Α Υπομνήσεις:
1) Λέων Τολστόι  : Ρώσος συγγραφέας, ένας από τους μεγαλύτερους λογοτέχνες του κόσμου. Είναι γνωστός για τα έργα του «Πόλεμος και Ειρήνη» και «Άννα Καρένινα», που συγκαταλέγονται στα σημαντικότερα μυθιστορήματα όλων των εποχών. Ο κόμης Λεβ Νικολάγεβιτς Τολστόι, γνωστός στο ελληνικό κοινό ως Λέων Τολστόι, γεννήθηκε  το 1828 στη Γιάσναγια Πολιάνα της Ρωσίας από αριστοκρατική οικογένεια. Ορφάνεψε, όμως, προτού κλείσει τα δέκα του χρόνια και από πατέρα και από μητέρα.Σπούδασε στο πανεπιστήμιο του Καζάν ανατολικές γλώσσες και νομικά, μα δεν πήρε το δίπλωμά του. Ήταν φύση ανήσυχη, γεμάτη σχέδια και αναμορφωτικές ιδέες, επηρεασμένος από τη Γαλλική Επανάσταση. Θέλησε να ανυψώσει τους Ρώσους χωρικούς και να μορφώσει τα παιδιά τους. 

2) Το κείμενο είναι διήγημα .Το βασικό χαρακτηριστικό ενός διηγήματος είναι η συντομία του.  Συνήθως η πλοκή επικεντρώνεται γύρω από ένα πρόσωπο, ενώ όταν υπάρχουν άλλα πρόσωπα στο διήγημα είναι για να φωτίσουν πτυχές του κεντρικού ήρωα, να συμπληρώσουν την ψυχογραφία του πρωταγωνιστή. Το χαρακτηρίζει επιπλέον λιτότητα και περιεκτικότητα τόσο στη γλώσσα όσο και στο περιεχόμενο. Μαζί με τη νουβέλα και το μυθιστόρημα είναι ένα από τα τρια βασικά είδη της αφηγηματικής πεζογραφίας. (1880 Γ. Βιζυηνός)