Φύλλο εργασίας δομημένης
μορφής
Ο Κωνσταντής, Λίτσα Ψαραύτη
,
Λογοτεχνία Α Γυμνασίου
Ανάλυση κειμένου:
Ανάλυση κειμένου:
Α Υπομνήσεις:
1) Η Λίτσα Ψαραύτη γεννήθηκε
στη Σάμο. Η ομορφιά της φύσης, τα ταξίδια σε Ανατολή και Δύση, το ιστορικό
παρελθόν της πατρίδας της, καθώς και τα προβλήματα του καιρού μας, που
απασχολούν τους νέους αλλά και κάθε σημερινό άνθρωπο, της δίνουν ερεθίσματα και
είναι οι πηγές έμπνευσης των έργων της. Τα βιβλία που έχει γράψει μέχρι σήμερα
αγαπήθηκαν όχι μόνο από τους μικρούς αλλά και από τους μεγάλους καθώς τα θέματά τους παρουσιάζουν ιστορικό ,κοινωνικό και
οικολογικό ενδιαφέρον.
Βασικό θέμα του διηγήματος είναι τα παιδιά των φαναριών και κοινωνική αδιαφορία απέναντί τους. Παιδιά των φαναριών είναι μικρά παιδιά που αντί να μεγαλώνουν σε ένα προστατευμένο οικογενειακό περιβάλλον ,αναγκάζονται να πουλούν ευτελή προϊόντα στους δρόμους και γενικά να εργάζονται κάτω από άθλιες συνθήκες εργασίας .Οι αλλοδαποί εργαζόμενοι, οι οικονομικοί μετανάστες και τα παιδιά τους είναι τα εύκολα θύματα.
Έχεις δει κάποια παιδιά των φαναριών ή
κάποιους ανθρώπους στα φανάρια που ζητιανεύουν;
Ποια
συναισθήματα σου δημιουργήθηκαν;
3 ) Φιλανθρωπία :Ενίσχυση, βοήθεια( οικονομική
κυρίως) προς ανθρώπους που το έχουν ανάγκη .Αλτρουισμός,
Β Δράσεις:
4) Διάβασε το κείμενο και το
εισαγωγικό σημείωμα και συμπλήρωσε τον πίνακα:
Τόπος
|
|
Χρόνος
|
|
Ήρωες
|
5) Αν χωρίσουμε το διήγημα σε δύο ενότητες ,δώσε έναν πλαγιότιτλο για
καθεμιά:
1Η Ενότητα
: «Μόλις το φανάρι...κοντά στα δώδεκα»
|
|
2Η Ενότητα:
«Βράδιασε... τη μαγειρίτσα»
|
6) Ποια είναι η ζωή του
παιδιού όπως παρουσιάζεται στο κείμενο; Ποια συναισθήματα νιώθει;
7)Ποια είναι η ζωή της
κυρίας Δέσποινας και τι ήταν αυτό που την έκανε να ενδιαφερθεί αρχικά για το
παιδί;
8) Τι κοινό υπάρχει
ανάμεσα στους δύο ήρωες του διηγήματος;
9) « Το παιδί την κοίταξε καχύποπτα και ψυχρά» .Πως
δικαιολογείται αυτή η επιφυλακτική στάση του παιδιού;
Τι βοήθησε τον Κωνσταντή να ξεπεράσει αυτή την επιφυλακτικότητα και να
εμπιστευτεί την κυρία Δέσποινα;
10) Πώς βοήθησε η κυρία
Δέσποινα τον ήρωα και πως η πράξη της αυτή επηρέασε την ίδια;
11) Να σχολιάσεις τον
αφηγητή του κειμένου.
Γ Αξιολόγηση:
12) Αφηγήσου σε έναν
συμμαθητή σου που έλειπε από το μάθημα τη βοήθεια που πρόσφερε η κυρία Δέσποινα
στον μικρό ήρωα.
13) «Πόσα είχε διδαχθεί
από τη «φιλανθρωπία» των ανθρώπων» .Τι να εννοεί στο σημείο αυτό
με τον όρο φιλανθρωπία; Μπορείς να φανταστείς πως μπορεί να φερθούν οι άνθρωποι
σε ένα παιδί σαν τον Κωνσταντή;
14) Στο κείμενο η κυρία
Δέσποινα βοηθά, ανακουφίζει τον ήρωα. Πως η πολιτεία θα μπορούσε να βοηθήσει
όλα τα παιδιά που βρίσκονται σε παρόμοια θέση;
15) Είσαι ο Κωνσταντής
και δεν έχεις συναντηθεί ακόμα με την κυρία Δέσποινα. Γράψε ένα γράμμα στους γονείς
σου στο οποίο θα περιγράφεις τη ζωή σου στους δρόμους της αφιλόξενης πόλης.
16) Είσαι ο Κωνσταντής . Γράψε ένα γράμμα στους γονείς σου στο οποίο θα
αφηγείσαι τη γνωριμία σου με την κυρία Δέσποινα και τη βοήθεια που σου
πρόσφερε.
17) Δώσε ένα διαφορετικό
τέλος στο διήγημα.
18) Θυμάσαι τον Βάνκα του
Τσέχωφ ; Ποια κοινά υπάρχουν ανάμεσα στα
δύο παιδιά;
Δες μια ταινία από Δημοτικό σχολείο της Σαντορίνης με τίτλο "το μαύρο βότσαλο":
Δες μια ταινία μικρού μήκους του Θοδωρή Παπαδουλάκη
Εσύ θα βοηθούσες τον Κωνσταντή;
Ας ψηφίσουμε
Δες μια ταινία από Δημοτικό σχολείο της Σαντορίνης με τίτλο "το μαύρο βότσαλο":
Δες μια ταινία μικρού μήκους του Θοδωρή Παπαδουλάκη
Διάλεξε μία από τις ταινίες για να μας αφηγηθείς με λίγα λόγια;
Δες την παρουσίαση
Πολύ ωραία η προσέγγιση και η δουλειά σας. Σας ευχαριστώ πολύ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ πολύ!!!!😊😊
ΑπάντησηΔιαγραφή