Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2023

Ο Βάνκας , Άντον Τσέχωφ, Λογοτεχνία Α Γυμνασίου Φύλλο εργασίας

Λογοτεχνία Α Γυμνασίου
Ο Βάνκας , Αντον Τσέχωφ
Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής


Α Υπομνήσεις:
1) Άντον Τσέχοφ (1860 – 1904)  : ήταν Ρώσος συγγραφέας πολλών διηγημάτων, θεατρικών έργων και μυθιστορημάτων. Γεννήθηκε στις 17 Ιανουαρίου 1860 στην κωμόπολη Ταγκανρόγκ, στη νότια Ρωσία. Ήταν το τρίτο από τα έξι παιδιά της οικογένειάς του και μεγάλωσε σε πολύ αυστηρό και θρησκευτικό περιβάλλον. Ο Τσέχωφ από την 6η τάξη του γυμνασίου αναγκάστηκε μόνος του να βγάζει το ψωμί του παραδίδοντας μαθήματα κατ' οίκον. Το 1879 μπαίνει στο ιατρικό τμήμα του πανεπιστημίου της Μόσχας, το οποίο τελείωσε το 1884. Από τον καιρό της σπουδής του στο γυμνάσιο, ο Τσέχωφ άρχισε να γράφει χιουμοριστικές σκηνές, αφηγήσεις, μονόπρακτα. Ως γιατρός βοηθούσε τους ανήμπορους και παρείχε τις ιατρικές υπηρεσίες του δωρεάν. Μερικά από τα πιο γνωστά έργα του είναι: "Ο γλάρος", "Ο θείος Βάνιας", "Οι τρεις αδελφές", "Ο βυσσινόκηπος", "Στέππα" κ.ά. Πέθανε το 1904.

Χρονογραμμή της ζωής του Τσέχοφ:

 2 )Ο όρος παιδική εργασία αναφέρεται στην εκμετάλλευση των παιδιών μέσω οποιασδήποτε μορφής εργασίας που στερεί που τους αφαιρεί το δικαίωμα από την εκπαίδευση και είναι ψυχικά, σωματικά, κοινωνικά ή ηθικά επιζήμια.  Η εκμετάλλευση αυτή απαγορεύεται από τη νομοθεσία σε παγκόσμιο επίπεδο. Στις φτωχότερες χώρες του κόσμου, περίπου το 1 στα 4 παιδιά ασκούν εργασία. Η φτώχεια και η έλλειψη σχολείων θεωρούνται η κύρια αιτία της παιδικής εργασίας.

3)Δικαιώματα του παιδιού: Δες  βίντεο στο τέλος του φύλλου εργασίας.

4)Παρατήρησε τις εικόνες. Πως νομίζεις πως νιώθουν τα παιδιά σε κάθε περίπτωση;



     
5)Πώς νιώθεις  εσύ βλέποντας τα παιδιά που δουλεύουν τόσο σκληρά; Έχεις σκεφτεί τον εαυτό σου στη θέση τους. Ποιες συνθήκες νομίζεις πως οδηγούν τα παιδιά στην ανάγκη να δουλέψουν;

Β Δράσεις :

6) Αφού διαβάσεις το εισαγωγικό σημείωμα και το κείμενο συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα.

Τόπος


Χρόνος


Πρωταγωνιστής


Συνθήκες ζωής πρωταγωνιστή.
Προβλήματα που αντιμετωπίζει



Συναισθήματα ήρωα



Η πρωτοβουλία
για να λύσει το πρόβλημα


Παραλήπτης αιτήματος


Αίτημα πρωταγωνιστή



7) Προσπάθησε να χωρίσεις το κείμενο σε ενότητες και να βάλεις έναν πλαγιότιτλο σε καθεμιά.

Ενότητες
Από….έως
πλαγιότιτλος
Ο Βάνκας Ζούκοφ... μονάχα εσύ μου απόμεινες

(«Ο Βάνκας κοίταξε κατά το σκοτεινό παραθύρι... τον έτριψαν με χιόνι για τις γιορτές.»)

(«Ο Βάνκας αναστέναξε... Ο εγγονός σου Ιβάν Ζούκοφ, αγαπημένες μου παππού, έλα.»

(«Ο Βάνκας δίπλωσε το γράμμα στα τέσσερα. ... κουνώντας την ουρά του.»


8) Το κείμενο ξεκινά με τον Βάνκα να βρίσκεται στο τσαγκαράδικο του Αλιάχιν ,παραμονή Χριστουγέννων και να ετοιμάζεται να γράψει ένα γράμμα. Ποιες άλλες πληροφορίες μας δίνονται για το τσαγκαράδικο και την ψυχολογική κατάσταση του παιδιού;

9 )Ο Βάνκας γράφει μια επιστολή στον παππού του. Γιατί νομίζεις πως ο συγγραφέας  χρησιμοποιεί την τεχνική της επιστολής;

10) Έπειτα από το «σκοτεινό παραθύρι», αλλάζει τόπο και χρόνο. Που μεταφερόμαστε και ποιο πρόσωπο  γνωρίζουμε; Πως ήταν ο παππούς του Βάνκα και ποια ήταν η καθημερινότητά του;

11) Στη συνέχεια του γράμματος στον παππού ο Βάνκας περιγράφει τις δυσκολίες της ζωής του .Ποιες είναι αυτές;

12) Εκτός από τα βάσανά του ο Βάνκας δείχνει στο γράμμα του πόσο έχει εντυπωσιαστεί από τη Μόσχα .Ποια στοιχεία τον εντυπωσιάζουν στη μεγάλη πόλη;

13)   Ποιες άλλες στιγμές με τον παππού του θυμάται ο Βάνκας;

14)Τι έκανε ο Βάνκας το γράμμα όταν τελείωσε ; Ποια συναισθήματα του γεννήθηκαν από την αποστολή του γράμματος ;

15)   Στο διήγημα παρατηρείται η λειτουργία δύο αφηγητών.  Μπορείς να βρεις τον τύπο αφηγητή και το γραμματικό πρόσωπο;

16)   Μπορείς να εντοπίσεις τα χρονικά επίπεδα του διηγήματος .

17)    Να γράψεις τους αφηγηματικούς τρόπους που εντοπίζεις στο κείμενο  δίνοντας και ένα παράδειγμα για καθέναν από αυτούς.


Γ Αξιολόγηση:

18)Αφηγήσου  σε κάποιον συμμαθητή σου , που έλειπε από το μάθημα, με λίγα λόγια   τη δύσκολη  ζωή του Βάνκα και την επιστολή που γεμάτος απελπισία  γράφει στον παππού του.

19)  Το διήγημα κινείται ανάμεσα στον κόσμο της πραγματικότητας που  ζει ο Βάνκας και τον κόσμο της αναπόλησης του παρελθόντος. Να συγκρίνεις τη ζωή του Βάνκα στην πόλη με αυτή που ζούσε στο χωριό με τον παππού. Ποιες διαφορές εντοπίζεις;

20)   Στο κείμενο παρουσιάζονται θετικά και αρνητικά συναισθήματα του πρωταγωνιστή.
Συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα:

Θετικά συναισθήματα
Αρνητικά συναισθήματα









21) Ποια συναισθήματα ένιωσες για τον Βάνκα και όσα περνάει;

22)  Αφού συμβουλευτείς το βιογραφικό σημείωμα του Αντον Τσέχωφ  ( υπομνήσεις) και αφού παρακολουθήσεις το παρακάτω βίντεο


να σκεφτείς αν ο συγγραφέας είχε επηρεαστεί από τις συνθήκες που επικρατούσαν στη Ρωσία την εποχή του. Ποιος νομίζεις πως ήταν ο στόχος του συγγραφέα;
Νομίζεις πως σήμερα υπάρχουν παιδιά που ζουν δύσκολα ; Σε ποιες περιπτώσεις;

23)   Μπορείς να δώσεις ένα δικό σου τέλος στο διήγημα;

24) Φτιάξε μια ζωγραφιά, γράψε ένα ποίημα με κάποια από τις εικόνες του κειμένου που σε συγκίνησε.







https://vimeo.com/113691763

6 σχόλια: