Δευτέρα 8 Νοεμβρίου 2021

Ιλιάδα, Α 189-306, ανάλυση

Ομήρου Ιλιάδα:  «Η επιφάνεια της Αθηνάς»

(Ραψωδία Α, στ. 189-245)



ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ – ΔΟΜΗ

Ο Αχιλλέας έτοιμος να σκοτώσει τον Αγαμέμνονα (στ. 189-193)

- Ο Αχιλλέας αμφιταλαντεύεται αν θα πρέπει να λειτουργήσει αυθόρμητα και να ικανοποιήσει το πάθος του ή να ελέγξει την οργή του και να υποχωρήσει. («έστρεψε δύο στοχασμούς»)

- Στην πάλη ανάμεσα στο συναίσθημα και στη λογική ισχυρότερο αποδεικνύεται το συναίσθημα. «το μέγα ξίφος έσερνε». Αν σκοτώσει τον Αγαμέμνονα περισώζει την αξιοπρέπειά του και καταξιώνεται ως ήρωας.

Η επιφάνεια της Αθηνάς (στ. 194-199)

- Η εξέλιξη της υπόθεσης φεύγει από τα χέρια των ανθρώπων και περνάει στα χέρια των θεών συγκεκριμένα της Ήρας (ως εντολοδότριας) και της Αθηνάς (ως εκτελεστικού οργάνου). (ιεραρχία μεταξύ των θεών – επιφάνεια της Αθηνάς)

- Ο Αχιλλέας έχει πείσει για τον ηρωισμό του. Το ότι δεν πραγματοποιεί το φονικό οφείλεται όχι σε δειλία, αλλά στην ανάγκη να υπακούσει στη θεϊκή εντολή.

- Με τον τρόπο αυτό εξυπηρετείται η οικονομία του έργου.

- Αποτελεί μια ενδιαφέρουσα εικόνα που έχει αισθητικό αποτέλεσμα στον ακροατή-αναγνώστη.

Κυριακή 7 Νοεμβρίου 2021

Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, Δ . Σολωμός , ανάλυση


ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ (1798-1857)


Σχήματα λόγου -εκφραστικά μέσα: https://filologosab.blogspot.com/2019/09/blog-post_23.html


Ο Διονύσιος Σολωμός γεννήθηκε στη Ζάκυνθο το 1798. Σπουδάζει νομικά στο Πανεπιστήμιο της Πάντοβας της Ιταλίας, όπου μυείται στον Ρομαντισμό, γνωρίζοντας εκπροσώπους των Ιταλικών Γραμμάτων της εποχής. Επιστρέφει το 1818 στη Ζάκυνθο, όπου μέχρι το 1822 γράφει ποιήματα στα ιταλικά. Το 1828 εγκαθίσταται στην Κέρκυρα και το 1833 αρχίζει η θλιβερή αντιδικία με τη μητέρα του. Πέθανε στην Κέρκυρα το 1857.

Ο Σολωμός δεν θέλησε ποτέ να επισκεφτεί την ελεύθερη Ελλάδα.

Η γέννησή του Σολωμού συμπίπτει χρονικά με τον θάνατο του Ρήγα στο Βελιγράδι, όπως παρατήρησε ο Παλαμάς. Ο Ρήγας αγωνίστηκε, μαρτύρησε και άνοιξε τον δρόμο προς την ελευθερία. Ο Σολωμός ύμνησε την ελευθερία, το Μεσολόγγι και τον απελευθερωτικό αγώνα των Ελλήνων.

Πέμπτη 28 Οκτωβρίου 2021

Ιλιάδα Α, 106-188 , ανάλυση

 Ομήρου, Ιλιάδα

«Η σύγκρουση του Αχιλλέα με τον Αγαμέμνονα»

(Ραψωδία Α, στ. 106-188) 



ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ – ΔΟΜΗ

1 ος λόγος του Αγαμέμνονα (106-121)


- αποκαλεί τον Κάλχα μάντη κακών (Αυλίδα – θυσία της Ιφιγένειας)

- τον κατηγορεί (μνησικακία του Αγαμέμνονα, μετάθεση ευθύνης – δεν σκέφτεται τη δική του ευθύνη

- παρουσιάζει τις αρετές της Χρυσηίδας: ιδανικός τύπος γυναίκας και τη συγκρίνει με τη Κλυταιμνήστρα (σύζυγος- βασίλισσα).

Κυριακή 24 Οκτωβρίου 2021

Θούριος, Ρήγας Φεραίος, Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου , Φύλλο εργασίας

Θούριος, Ρήγας Φεραίος, 

Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου 


Ανάλυση κειμένου στο: https://filologosab.blogspot.com/2021/10/blog-post_18.html


Φύλλο εργασίας


1) Θυμήσου τι είναι ο Διαφωτισμός

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/5204/Istoria_G-Gymnasiou_html-empl/index1_1.html

Πόσο επηρέασε την πολιτική και την κοινωνία; Ποιες επαναστάσεις στηρίχθηκαν στις ιδέες του;


2)  Τι ήταν ο Νεοελληνικός διαφωτισμός;

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/5204/Istoria_G-Gymnasiou_html-empl/index2_5.html


3) Πώς κείμενα σαν τη Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη θα επηρέασαν τη σκέψη των υπόδουλων Ελλήνων;


1. Διακήρυξη

των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη, 1789

1. Οι άνθρωποι γεννιούνται και παραμένουν ελεύθεροι κι έχουν τα ίδια δικαιώματα.

2. Σκοπός κάθε πολιτικής οργάνωσης είναι να διαφυλάσσει τα φυσικά και απαράγραπτα δικαιώματα του ανθρώπου. Τα δικαιώματα αυτά είναι η ελευθερία, η ιδιοκτησία, η ασφάλεια και η αντίσταση στην καταπίεση.

3. Το έθνος είναι αποκλειστική πηγή κάθε εξουσίας. Κανένα συλλογικό σώμα, κανένα άτομο δεν μπορεί να ασκεί εξουσία που δεν απορρέει από το έθνος.



4)  Διάβασε για τη ζωή του Ρήγα. Κάνε μια χρονογραμμή μέχρι τον θάνατό του. Με ποιο τρόπο έγινε; 

Θούριος, Ρήγας, ανάλυση


ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ

ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ (1770-1821)




Φύλλο εργασίας στο:  https://filologosab.blogspot.com/2021/10/blog-post_24.html


Σχήματα λόγου -εκφραστικά μέσα: https://filologosab.blogspot.com/2019/09/blog-post_23.html


Ορισμός του Νεοελληνικού Διαφωτισμού:
Ο  νεοελληνικός διαφωτισμός ήταν ένα πνευματικό – ιδεολογικό κίνημα που επιδίωκε τη διάδοση των διαφωτιστικών ιδεών μεταξύ των Ελλήνων με σκοπό την ιδεολογική προετοιμασία για τον αγώνα της ελευθερίας. Το κίνημα διαμορφώθηκε στα μέσα του 18ου αιώνα και αναπτύχθηκε αρχικά στις παροικίες και σε ορισμένα μεγάλα εμπορικά κέντρα του ελληνισμού (Σμύρνη, Γιάννενα, Χίος).
 
Διάβασε περισσότερα στο:

Ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός  λοιπόν έχει διπλό στόχο:

Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2021

Ιλιάδα, ραψωδία Α, στ 54-105 (ανάλυση)

 Ομήρου, Ιλιάδα

«Η συνέλευση των Αχαιών»

(Ραψωδία Α, στ. 54-105)


Ι. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ – ΙΔΕΕΣ

Λόγος Αχιλλέα:

  • προσφωνεί τον Αγαμέμνονα
  •  επισημαίνει την κρισιμότητα της κατάστασης
  •  προτείνει να ρωτήσουν έναν μάντη ή ονειροκρίτη
  • γνωρίζει πως αιτία του κακού είναι ο Απόλλωνας (επιδημικοί θάνατοι)
  •  αναζητά την αιτία του θυμού του Απόλλωνα (άστοχα ερωτήματα, στ. 65-68)
  • ελπίζει στην εύνοια του θεού με βάση την αρχή της προσφοράς και της ανταπόδοσης

Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου 2021

Ερωτόκριτος , Βιτσέντζου Κορνάρου , Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας

                                               Ερωτόκριτος  ,  Βιτσέντζου Κορνάρου

Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου


Γιάννης Τσαρούχης:   Ερωτόκριτος και Αρετούσα 


Ερωτόκριτος: Ανάλυση κειμένου:

https://filologosab.blogspot.com/2021/09/blog-post_28.html

1 ) Μπορείς να περιγράψεις τον πίνακα; Γιατί νομίζεις πως  ο ζωγράφος  εμπνέεται από τα δύο αυτά πρόσωπα;


2) Διάβασε το εισαγωγικό σημείωμα και  αφηγήσου την ιστορία των δύο νέων.( ποιοι είναι ,σε ποια χώρα(πραγματική;) ,πώς βρίσκεται η Αρετούσα στη φυλακή, πώς σώζει τη χώρα ο Ερωτόκριτος)