Πέμπτη 28 Οκτωβρίου 2021

Ιλιάδα Α, 106-188 , ανάλυση

 Ομήρου, Ιλιάδα

«Η σύγκρουση του Αχιλλέα με τον Αγαμέμνονα»

(Ραψωδία Α, στ. 106-188) 



ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ – ΔΟΜΗ

1 ος λόγος του Αγαμέμνονα (106-121)


- αποκαλεί τον Κάλχα μάντη κακών (Αυλίδα – θυσία της Ιφιγένειας)

- τον κατηγορεί (μνησικακία του Αγαμέμνονα, μετάθεση ευθύνης – δεν σκέφτεται τη δική του ευθύνη

- παρουσιάζει τις αρετές της Χρυσηίδας: ιδανικός τύπος γυναίκας και τη συγκρίνει με τη Κλυταιμνήστρα (σύζυγος- βασίλισσα).

Κυριακή 24 Οκτωβρίου 2021

Θούριος, Ρήγας Φεραίος, Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου , Φύλλο εργασίας

Θούριος, Ρήγας Φεραίος, 

Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου 


Ανάλυση κειμένου στο: https://filologosab.blogspot.com/2021/10/blog-post_18.html


Φύλλο εργασίας


1) Θυμήσου τι είναι ο Διαφωτισμός

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/5204/Istoria_G-Gymnasiou_html-empl/index1_1.html

Πόσο επηρέασε την πολιτική και την κοινωνία; Ποιες επαναστάσεις στηρίχθηκαν στις ιδέες του;


2)  Τι ήταν ο Νεοελληνικός διαφωτισμός;

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/5204/Istoria_G-Gymnasiou_html-empl/index2_5.html


3) Πώς κείμενα σαν τη Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη θα επηρέασαν τη σκέψη των υπόδουλων Ελλήνων;


1. Διακήρυξη

των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη, 1789

1. Οι άνθρωποι γεννιούνται και παραμένουν ελεύθεροι κι έχουν τα ίδια δικαιώματα.

2. Σκοπός κάθε πολιτικής οργάνωσης είναι να διαφυλάσσει τα φυσικά και απαράγραπτα δικαιώματα του ανθρώπου. Τα δικαιώματα αυτά είναι η ελευθερία, η ιδιοκτησία, η ασφάλεια και η αντίσταση στην καταπίεση.

3. Το έθνος είναι αποκλειστική πηγή κάθε εξουσίας. Κανένα συλλογικό σώμα, κανένα άτομο δεν μπορεί να ασκεί εξουσία που δεν απορρέει από το έθνος.



4)  Διάβασε για τη ζωή του Ρήγα. Κάνε μια χρονογραμμή μέχρι τον θάνατό του. Με ποιο τρόπο έγινε; 

Θούριος, Ρήγας, ανάλυση


ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ

ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ (1770-1821)




Φύλλο εργασίας στο:  https://filologosab.blogspot.com/2021/10/blog-post_24.html


Σχήματα λόγου -εκφραστικά μέσα: https://filologosab.blogspot.com/2019/09/blog-post_23.html


Ορισμός του Νεοελληνικού Διαφωτισμού:
Ο  νεοελληνικός διαφωτισμός ήταν ένα πνευματικό – ιδεολογικό κίνημα που επιδίωκε τη διάδοση των διαφωτιστικών ιδεών μεταξύ των Ελλήνων με σκοπό την ιδεολογική προετοιμασία για τον αγώνα της ελευθερίας. Το κίνημα διαμορφώθηκε στα μέσα του 18ου αιώνα και αναπτύχθηκε αρχικά στις παροικίες και σε ορισμένα μεγάλα εμπορικά κέντρα του ελληνισμού (Σμύρνη, Γιάννενα, Χίος).
 
Διάβασε περισσότερα στο:

Ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός  λοιπόν έχει διπλό στόχο:

Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2021

Ιλιάδα, ραψωδία Α, στ 54-105 (ανάλυση)

 Ομήρου, Ιλιάδα

«Η συνέλευση των Αχαιών»

(Ραψωδία Α, στ. 54-105)


Ι. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ – ΙΔΕΕΣ

Λόγος Αχιλλέα:

  • προσφωνεί τον Αγαμέμνονα
  •  επισημαίνει την κρισιμότητα της κατάστασης
  •  προτείνει να ρωτήσουν έναν μάντη ή ονειροκρίτη
  • γνωρίζει πως αιτία του κακού είναι ο Απόλλωνας (επιδημικοί θάνατοι)
  •  αναζητά την αιτία του θυμού του Απόλλωνα (άστοχα ερωτήματα, στ. 65-68)
  • ελπίζει στην εύνοια του θεού με βάση την αρχή της προσφοράς και της ανταπόδοσης

Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου 2021

Ερωτόκριτος , Βιτσέντζου Κορνάρου , Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας

                                               Ερωτόκριτος  ,  Βιτσέντζου Κορνάρου

Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου


Γιάννης Τσαρούχης:   Ερωτόκριτος και Αρετούσα 


Ερωτόκριτος: Ανάλυση κειμένου:

https://filologosab.blogspot.com/2021/09/blog-post_28.html

1 ) Μπορείς να περιγράψεις τον πίνακα; Γιατί νομίζεις πως  ο ζωγράφος  εμπνέεται από τα δύο αυτά πρόσωπα;


2) Διάβασε το εισαγωγικό σημείωμα και  αφηγήσου την ιστορία των δύο νέων.( ποιοι είναι ,σε ποια χώρα(πραγματική;) ,πώς βρίσκεται η Αρετούσα στη φυλακή, πώς σώζει τη χώρα ο Ερωτόκριτος)

Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2021

Ερωτόκριτος, Βιτσέντσου Κορνάρου, ανάλυση

 

Ερωτόκριτος, Βιτσέντσου Κορνάρου, ανάλυση

                                                                         ΚΡΗΤΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

ΕΝΕΤΟΚΡΑΤΙΑ (1453-1669)

Φύλλο εργασίας στο:

https://filologosab.blogspot.com/2021/09/blog-post_78.html#more


Σχήματα λόγου -εκφραστικά μέσα: https://filologosab.blogspot.com/2019/09/blog-post_23.html


Μετά την άλωση της Πόλης το 1453 και τη φυγή των Ελλήνων λογίων προς τη Δύση στις τουρκοκρατούμενες περιοχές παρατηρήθηκε οπισθοδρόμηση. Στις περιοχές όμως που έμειναν για αρκετό διάστημα εκτός της τουρκικής κυριαρχίας (ΚρήτηΚύπροςΕπτάνησα) αναπτύχθηκε μεγάλη εμπορική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια αριστοκρατία, που έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τα γράμματα και τις τέχνες. Η επαφή με τη Δύση και κυρίως με την Ιταλία είχε ως αποτέλεσμα να διαδοθεί και στον Ελλαδικό χώρο το πνεύμα της Αναγέννησης, ενώ η εφεύρεση της Τυπογραφίας εξασφάλισε τη διάδοση των γραπτών λογοτεχνικών κειμένων. Τυπογραφεία δημιουργήθηκαν στη Βενετία και σε άλλες ελληνικές παροικίες των Ευρωπαϊκών πόλεων.

Στην περιοχή της Κρήτης, κατά τη διάρκεια της Ενετοκρατίας, από τον 15ο έως τον 17ο αιώνα, και ιδιαίτερα μεταξύ 1600 και 1669 (υποταγή της Κρήτης στους Τούρκους), παρατηρείται μια σημαντική λογοτεχνική άνθιση, καθώς η βενετική κυριαρχία ήταν ήπια, σε σχέση με την κυριαρχία των Τούρκων, ενώ αρκετοί νέοι Κρήτες φοιτούσαν σε ιταλικές σχολές και μετέφεραν στο νησί τους το πνεύμα της Αναγέννησης. Έτσι στις ντόπιες κρητικές παραδόσεις, όπως αυτή των περίφημων «ριζίτικων» τραγουδιών (είδος δημοτικού τραγουδιού σε ανομοιοκατάληκτους δεκαπεντασύλλαβους), αφομοιώθηκαν επιδράσεις από τη λογοτεχνική δημιουργία της Δύσης.

Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου 2021

Ιλιάδα, ραψωδία Α,1-53 ( ανάλυση)


Ιλιάδα, Ραψωδία Α  1-53


  Προοίμιο στίχοι 1-7

Φύλλο εργασίας στο:




 Τυπική μορφή προοιμίου:
 επίκληση
διήγηση
παράκληση

Επίκληση στη Θεά: ο ποιητής επικαλείται τη Μούσα της επικής ποίησης (Καλλιόπη) να του χαρίσει την έμπνευση. Την εποχή του Ομήρου οι άνθρωποι πίστευαν πως η ποιητική δημιουργία έχει θεία έμπνευση. Η Μούσα φωτίζει τους εμπνευσμένους αοιδούς ή μιλάει με το στόμα τους (αυτό δίνει στους αοιδούς επισημότητα και ιεροπρέπεια). Η επίκληση της Μούσας υπάρχει στην αρχή του κάθε έπους.