Ερωτόκριτος , Βιτσέντζου Κορνάρου
Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου
Γιάννης Τσαρούχης: Ερωτόκριτος και Αρετούσα
1 ) Μπορείς να περιγράψεις τον πίνακα; Γιατί νομίζεις πως ο ζωγράφος εμπνέεται από τα δύο αυτά πρόσωπα;
2) Διάβασε το εισαγωγικό σημείωμα και αφηγήσου την ιστορία των δύο νέων.( ποιοι είναι ,σε ποια χώρα(πραγματική;) ,πώς βρίσκεται η Αρετούσα στη φυλακή, πώς σώζει τη χώρα ο Ερωτόκριτος)
https://www.youtube.com/watch?v=poluURwuc8Q&t=18s
https://www.youtube.com/watch?v=s2dqEmYs_3
3) Δίνονται στο βιβλίο μας δύο αποσπάσματα. Ποιο είναι το θέμα του καθενός;
4) Ο ποιητής στο πρώτο απόσπασμα εναλλάσσει την αφήγηση με τον διάλογο. Τι πετυχαίνει με αυτό; Να σχολιάσεις τον αφηγητή.
5) Ο αφηγητής στην αρχή μας δίνει την απόφαση του Πεζόστρατου να πάει στον βασιλιά. Ποιος είναι ο στόχος και πως σκοπεύει να τον πετύχει;
6) Ο Πεζόστρατος παρουσιάζεται στο βασιλιά και χρησιμοποιεί κάποια επιχειρήματα για να τον πείσει. Ποια είναι αυτά;
7) Ποιους άλλους τρόπους χρησιμοποιεί ο Πεζόστρατος απέναντι στον βασιλιά;
Νομίζεις θα το πείσει;
8) Ο βασιλιάς απαντά στον Πεζόστρατο με περιφρονητικούς χαρακτηρισμούς και απειλές. Μπορείς να τα εντοπίσεις;
9) Ο βασιλιάς διατάζει τον Ερωτόκριτο να φύγει από την χώρα. Ποιες σκέψεις κάνεις όταν διαβάσεις το επόμενο απόσπασμα που ο ήρωας σώζει το ¨βασίλειο της Αθήνας΄)
10)Το δεύτερο απόσπασμα μας μεταφέρει στη μάχη. Να περιγράψεις την εικόνα.(στχ 1003-1006)
Παρομοίωση εκτεταμένη ,πλατιά, ομηρική : πολύστιχη παρομοίωση .Όταν μελετάμε μια ομηρική παρομοίωση εντοπίζουμε:
α) αναφορικό μέρος :αυτό που παρομοιάζεται , που εισάγεται συνήθως με τα μόρια σαν, όπως, καθώς κ.λ.π.
β) δεικτικό μέρος: εκείνο με το οποίο παρομοιάζεται που εισάγεται με τις λέξεις έτσι, όμοια, παρόμοια κ.λ.π. και
γ) Τον κοινό όρο: το στοιχείο ως προς το οποίο παρομοιάζεται
Ο ρόλος της, η λειτουργία της ομηρικής παρομοίωσης:
· Προβάλλοντας κάτι γνωστό στον αναγνώστη τον βοηθάει να γνωρίσει το άγνωστο.
· φωτίζει την εικόνα,
· συμπληρώνει και πλουτίζει την περιγραφή
· στολίζει τη διήγηση,
· σπάει τη μονοτονία
· λειτουργεί ως επιβράδυνση , σταματάει λίγο τη δράση και μας κρατάει σε αγωνία και έτσι αυξάνει την ένταση
12) Να συγκρίνετε τη σύγκρουση του Ερωτόκριτου με τους Βλάχους και του Έκτορα με τον Αίαντα
Είπε και το μακρόσκιον ετίναξε κοντάρι.
Και την φρικτήν του Αίαντος εκτύπησεν ασπίδα
και τον χαλκόν του όγδοος επτά σκεπάζει δίπλες.
Τες έξι δίπλες έσχισε κι εστάθη στην εβδόμην
της λόγχης ο σκληρός χαλκός. Και δεύτερος ο Αίας
ο θείος το μακρόσκιον ετίναξε κοντάρι,
κι εκτύπησε την στρογγυλήν του Έκτορος ασπίδα.
Τρύπησ’ η λόγχη η δυνατή την φωτεινήν ασπίδα,
και στον ωραίον θώρακα εμπήχθη πέρα πέρα,
και στο λαγγόνι του αντικρύ του σχίζει τον χιτώνα.
Έσκυψε και τον θάνατον απόφυγεν εκείνος.
Και απ’ τες ασπίδες έσυραν τες λόγχες των και οι δύο.
Με ορμήν επέσαν και όμοιαζαν λεόντων ωμοφάγων,
ή αγριοχοίρων φοβερών που δύσκολα νικιούνται.
Και ο Έκτωρ πρώτος έκρουσε στην μέσην την ασπίδα,
και η λόγχη δεν την έσπασε, ώστ’ εκυρτώθη η άκρη.
Τότε πηδώντας έμπηξε την λόγχην στην ασπίδα
του Έκτορος και απ’ την ορμήν την έκοψεν ο Αίας,
και τον λαιμόν του λάβωσεν η λόγχη κι έσταξ’ αίμα.
Και όμως ο Έκτωρ μ’ όλ’ αυτά την μάχην δεν αφήνει.
Τραβιέται οπίσω κι απ’ την γην με το τρανό του χέρι
πέτραν σηκώνει ολόμαυρην, μεγάλην και τραχείαν.
Του Αίαντος την φοβερήν επτάδιπλην ασπίδα
μ’ αυτήν κτυπά στον ομφαλόν κι εβρόντησε ο χαλκός της.
Βράχον πολύ τρανότερον εσήκωσεν ο Αίας.
Σφενδονιστά τον έριξε μ’ αμέτρητην ανδρείαν
κι έσπασεν η μυλόπετρα στα βάθη την ασπίδα.
Ετρέκλισε και ανάσκελα ξαπλώθηκε από κάτω
εις την ασπίδα. Κι έξαφνα τον όρθωσεν ο Φοίβος.
Ιλιάδα, Ραψωδία Η, 244-272
13) Αφού μελετήσεις τα βασικά γνωρίσματα των έργων της Κρητικής Λογοτεχνίας, να εντοπίσεις κάποια στο συγκεκριμένο απόσπασμα.
14) Να χαρακτηρίσεις τον Πεζόστρατο και τον βασιλιά.
15) Ο Ερωτόκριτος γυρνά στην πατρίδα αλλαγμένος(μαυρισμένος από ένα μαγικό υγρό). Σου θυμίζει κάτι από τον Όμηρο;
16) Διάβασε το άρθρο. Πως μπορεί ένα τόσο κλασικό έργο να εμπνεύσει τη σύγχρονη γενιά.
https://www.huffingtonpost.gr/entry/o-erotokritos-se-comix_gr_5aa41327e4b01b9b0a3bc8f8
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου