Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2025

Αρχαία Α Γυμν Ενεστώτας και Μέλλοντας Ενεργητικής φωνής (θεωρία-ασκήσεις)

 Ενεστώτας και Μέλλοντας Ενεργητικής φωνής
βαρύτονων ρημάτων(θεωρία-ασκήσεις)



Βαρύτονα ονομάζονται τα ρήματα που δεν τονίζονται στη λήγουσα.

Η οριστική έγκλιση φανερώνει κάτι βέβαιο, πραγματικό.

Ο ρηματικός τύπος χωρίζεται σε θέμα ( λύ-)

Και κατάληξη  (_ω)

Το τελευταίο γράμμα του θέματος ονομάζεται χαρακτήρας.


Χρόνοι: Ενεστώτας- Μέλλοντας

οριστική ενεστώτα
οριστική μέλλοντα

λύ-ω

λύ-εις

λύ-ει

λύ-ομεν

λύ-ετε

λύ-ουσι(ν)


λύ-σ-ω

λύ-σ-εις

λύ-σ-ει

λύ-σ-ομεν

λύ-σ-ετε

λύ-σ-ουσι(ν)


Φωνηεντόληκτα

Νεοελληνική Γλώσσα Γ Γυμνασίου Ενότητα 3 Φύλλο εργασίας



Νεοελληνική Γλώσσα Γ Γυμνασίου

Ενότητα 3  Είμαστε όλοι ίδιοι .Είμαστε όλοι διαφορετικοί.

Φύλλο εργασίας

Θεωρία:https://filologosab.blogspot.com/2019/12/blog-post_30.html 

https://filologosab.blogspot.com/2019/01/3.html

Υπομνήσεις:

 1.Ο όρος ρατσισμός στην κυριολεκτική του χρήση σημαίνει το μίσος ή τον φόβο για άτομα που ανήκουν σε φυλές διαφορετικές από τη δική μας, καθώς και την εχθρική ή και υποτιμητική στάση απέναντί τους, τους συστηματικούς περιορισμούς και τις διακρίσεις εις βάρος τους. Τα παραπάνω συνδέονται με την πεποίθηση ότι οι φυλές από τις οποίες προέρχονται είναι κατώτερες από τη δική μας. Ο όρος ρατσισμός χρησιμοποιείται κατ’ επέκταση και για τις ανάλογες αντιλήψεις και συμπεριφορές προς άτομα διαφορετικά από εμάς, όσον αφορά άλλα διακριτικά γνωρίσματα πέρα από τη φυλή, π.χ. το φύλο, την εθνική/τοπική καταγωγή, την κοινωνική θέση, την κατάσταση της υγείας.

 2 ) Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου:

 ΑΡΘΡΟ 1 ‘Ολοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι στην αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα. Είναι προικισμένοι με λογική και συνείδηση, και οφείλουν να συμπεριφέρονται μεταξύ τους με πνεύμα αδελφοσύνης.

ΑΡΘΡΟ 2 Κάθε άνθρωπος δικαιούται να επικαλείται όλα τα δικαιώματα και όλες τις ελευθερίες που προκηρύσσει η παρούσα Διακήρυξη, χωρίς καμία απολύτως διάκριση, ειδικότερα ως προς τη φυλή, το χρώμα, το φύλο, τη γλώσσα, τις θρησκείες, τις πολιτικές ή οποιεσδήποτε άλλες πεποιθήσεις, την εθνική ή κοινωνική καταγωγή, την περιουσία, τη γέννηση ή οποιαδήποτε άλλη κατάσταση. […]

Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2025

Ελεύθεροι Πολιορκημένοι , Διονύσιος Σολωμός , Φύλλο εργασίας Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου

Διονύσιος Σολωμός

Ελεύθεροι Πολιορκημένοι   Φύλλο εργασίας

Ανάλυση ποιήματος στο:https://filologosab.blogspot.com/2021/11/blog-post.html



1) Το ποίημα http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2218/Keimena-Neoellinikis-Logotechnias_G-Gymnasiou_html-empl/index03_01.html γράφεται  από τον Σολωμό και αναφέρεται στη δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου που έγινε το 1925-1826 .

Η έξοδος αποτελεί ακόμα και σήμερα σύμβολο δύναμης ψυχής και θέλησης . Γιατί συμβαίνει αυτό;

Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2025

Οδύσσεια , Α Γυμνασίου , Ενότητα 5, α, 361-444, ανεστραμμένη τάξη

                                                  Ανεστραμμένη τάξη



Στο σπίτι:  Ας ξεκινήσουμε!!!!

Η Αθηνά, εφαρμόζοντας την απόφαση των θεών, κατέβηκε στην Ιθάκη για να ενθαρρύνει τον Τηλέμαχο.

Νομίζεις πως θα αλλάξει ο Τηλέμαχος μετά την εμφάνιση και τις συμβουλές  της Αθηνάς;

Δώσε την ψήφο σου!

https://poll.fm/11229794

 Διάβασε το κείμενο στις σελίδες 39-42 του βιβλίου σου.

Θα σε βοηθήσει και η περίληψη.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ : Η δράση εξελίσσεται στο παλάτι του Οδυσσέα όπου το γλέντι των μνηστήρων συνεχίζεται αδιάκοπα. Το τραγούδι του Φήμιου, καθηλώνει τους μνηστήρες αλλά στενοχωρεί την Πηνελόπη και την αναγκάζει να κατέβει από τα γυναικεία δωμάτια , για να ζητήσει από το Φήμιο να σταματήσει και να τραγουδήσει κάποιο άλλο. Τότε παρεμβαίνει ο Τηλέμαχος και της θυμίζει τη θέση  της και το δικό του ρόλο. Της λέει πως ο Οδυσσέας δεν είναι ο μοναδικός που χάθηκε στην Τροία και πως δεν πρέπει να κατηγορεί τον αοιδό αλλά να πάει στην κάμαρή της και να κάνει τις δουλειές του σπιτιού! Τα υπόλοιπα θα τα κάνει ο ίδιος. Η Πηνελόπη αποχωρεί κατάπληκτη. Οι μνηστήρες εκδηλώνονται με θόρυβο και δίνουν έτσι την αφορμή στον Τηλέμαχο να τους απευθύνει ως κύριος του σπιτιού. Τους λέει πως την άλλη μέρα θα καλέσει συνέλευση και θα τους ζητήσει να φύγουν από το σπίτι του.Εκείνοι αιφνιδιάζονται και απορούν με το θάρρος του, ο Αντίνοος μάλιστα του καταλογίζει έπαρση και τον καταριέται , αλλά ο Τηλέμαχος του απαντά συγκρατημένα. Παρεμβαίνει ο Ευρύμαχος διπλωματικά, για να αποσπάσει πληροφορίες , αλλά ο Τηλέμαχος τον καθησυχάζει κρύβοντας το μυστικό της εμφάνισης της Αθηνάς. Οι μνηστήρες συνεχίζουν το γλέντι ως το βράδυ, οπότε και φεύγουν για τα σπίτια τους, ενώ ο Τηλέμαχος ξαγρυπνά μελετώντας τις συμβουλές της θεάς.

Δες πληροφορίες για το μυκηναϊκό ανάκτορο. Όταν ανοίξεις την εικόνα πατάς πάνω στα σημεία που έχουν σύνδεσμο.(i)

https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=1206023


Απάντησε στις ασκήσεις:  ( εύκολες!!!!)    Μπαίνεις στις ασκήσεις ή εδώ

https://eclass.sch.gr/modules/exercise/exercise_submit.php?course=0501530497&exerciseId=362304

Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2025

Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου , Αυτοβιογραφία , Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας

Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου 

Αυτοβιογραφία ,

Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου

Φύλλο εργασίας



Aνάλυση κειμένου: https://filologosab.blogspot.com/2021/12/blog-post_26.html

1) Ποια ήταν η Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου; Διάβασε το εισαγωγικό σημείωμα και την ανάλυση του κειμένου.

2) Παρατήρησε τον παρακάτω πίνακα . (Χαράλαμπος Παχής, Κερκυραία κόρη). Θα μπορούσε να είναι η συγγραφέας. Ποια στοιχεία  για τη ζωή της μας δίνει ο πίνακας;



3)  Πώς διακρίνονται και πώς διαπλέκονται στό κείμενο η συλλογική//δηµόσια δραστηριότητα και η ατομική/ιδιωτική εμπειρία;

Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2025

Οδύσσεια Ενότητα 3 α, στχ 109-173 Φύλλο εργασίας


Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής
Οδύσσεια του Ομήρου
Ενότητα 3η  : Ραψωδία α, στχ  109 -173

Εφαρμογή δεύτερου μέρους του σχεδίου της Αθηνάς
  - Φιλοξενία στο παλάτι του Οδυσσέα στην Ιθάκη

Α Υπομνήσεις:

Χρόνος:   1η μέρα της Οδύσσειας – 10ος χρόνος περιπλανήσεων του Οδυσσέα
Τόπος: Ιθάκη (παλάτι)
 Πρόσωπα: Αθηνά-Μέντης, Τηλέμαχος, προσωπικό του παλατιού, μνηστήρες, Φήμιος


1) α) Σκηνή: οι σκηνές δεν είναι εικόνες. Μια σκηνή μπορεί να περιλαμβάνει πολλές εικόνες. Για να διακρίνουμε τις σκηνές λαμβάνουμε υπόψη α)την αλλαγή τόπου β)την αλλαγή προσώπων γ)την αλλαγή τόπου και προσώπων δ)την αλλαγή χρόνου.

β) Mε τον όρο εικόνα, στη λογοτεχνία, εννοούμε την περιγραφή που προκαλεί στον αναγνώστη ή στον ακροατή την εντύπωση ότι βλέπει μπροστά του αυτό που περιγράφεται (π.χ., την υποδοχή της Aθηνάς-Mέντη από τον Tηλέμαχο, 136-137). Eικόνες είναι κυρίως οπτικές, αυτές δηλαδή που περνούν από τα μάτια μας, όταν διαβάζουμε ή ακούμε ένα λογοτεχνικό κείμενο, εικόνες όμως λέμε κι αυτές που ερεθίζουν τις άλλες αισθήσεις μας (την ακοή, την όσφρηση κτλ.), οπότε (αντίστοιχα) τις χαρακτηρίζουμε ακουστικές, οσφρητικές κτλ.· για παράδειγμα, από τον στίχο 124 έχουμε και ακουστική εικόνα.