Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής
Β Γυμνασίου
Ραψωδία Α 1-53.
Το προοίμιο-Η ικεσία του Χρύση
Ανάλυση στο:
Α
: Υπομνήσεις:
1)Το περιεχόμενο της Ιλιάδας είναι ο
Τρωικός πόλεμος. Θυμάσαι πότε έγινε και τι αποτέλεσμα είχε;
2) Στον Ύμνο εις την Ελευθερία του Διονυσίου
Σολωμού, ο ποιητής αναφέρεται στην ελληνική επανάσταση. Στο παρακάτω απόσπασμα
υπάρχουν εικόνες από τον πόλεμο .Μπορείς να τις βρεις;
Της
σκηνής η ώρα, ο τόπος, οι κραυγές, η ταραχή,
Ακούω κούφια τα τουφέκια, ακούω σμίξιμο σπαθιών,
ακούω ξύλα, ακούω πελέκια, ακούω τρίξιμο
δοντιών.
Α, τι νύκτα ήταν εκείνη που την τρέμει ο
λογισμός!
΄Αλλος ύπνος δεν εγίνει πάρεξ θάνατου
πικρός.
ο σκληρόψυχος ο τρόπος του πολέμου, και οι
καπνοί,
και οι βροντές και το σκοτάδι οπού
αντίσκοφτε η φωτιά,
επαράσταιναν τον ΄Αδη που ακαρτέρειε τα
σκυλιά·
Τ' ακαρτέρειε. Εφαίνον' ίσκιοι αναρίθμητοι,
γυμνοί,
κόρες, γέροντες, νεανίσκοι, βρέφη ακόμη εις
το βυζί.
3)
Με τη βοήθεια των εικόνων προσπάθησε να
περιγράψεις τους δύο Ομηρικούς ήρωες (Αχιλλέα- Αγαμέμνονα).
Β ΔΡΑΣΕΙΣ
4)
«Μῆνιν ἄειδε, θεά,
Πηληϊάδεω Ἀχιλῆος
οὐλομένην, ἥ μυρί’ Ἀχαιοῖς ἄλγε’ ἔθηκε,
πολλάς δ’ ἰφθίμους ψυχάς Ἄϊδι προΐαψεν
ἡρώων, αὐτούς δέ ἑλώρια τεῦχε κύνεσσιν
οἰωνοῖσί τε πᾶσι, Διός δ’ ἐτελείετο βουλή,
ἐξ οὗ δή τά πρῶτα διαστήτην ἐρίσαντε
Ἀτρεΐδης τε ἄναξ ἀνδρῶν καί δῖος Ἀχιλλεύς.»
οὐλομένην, ἥ μυρί’ Ἀχαιοῖς ἄλγε’ ἔθηκε,
πολλάς δ’ ἰφθίμους ψυχάς Ἄϊδι προΐαψεν
ἡρώων, αὐτούς δέ ἑλώρια τεῦχε κύνεσσιν
οἰωνοῖσί τε πᾶσι, Διός δ’ ἐτελείετο βουλή,
ἐξ οὗ δή τά πρῶτα διαστήτην ἐρίσαντε
Ἀτρεΐδης τε ἄναξ ἀνδρῶν καί δῖος Ἀχιλλεύς.»
(Α 1-7)
Διάβασε το προοίμιο της Ιλιάδας στα
αρχαία ελληνικά . Με ποια λέξη ξεκινάει το έργο του ο ποιητής, ποια είναι η
σημασία της και τι συνέπειες είχε για τους Αχαιούς;
5) Ποιος κρύβεται σύμφωνα με το κείμενο
πίσω από τη διαμάχη των δύο ηρώων;
Τι πίστευαν οι αρχαίοι για την ευθύνη
των θεών στην εξέλιξη των ανθρώπινων πραγμάτων;
6)
Με βάση τα σχόλια και τις γνώσεις σου να εξηγήσεις τις λέξεις:
Κρονίδης
Ατρείδης
Πηλείδης
7)Με ποιον οργίστηκε ο Απόλλωνας και
γιατί; Ποιο είναι το αποτέλεσμα της οργής του;
8)
Ποιος ήταν ο Χρύσης ,γιατί πήγε στα καράβια των Αχαιών και με ποιο τρόπο
δηλώνεται η στενή σχέση του με τον Φοίβο;
9)
Ποια φαίνεται να είναι η θέση του συνόλου των Αχαιών στο αίτημα του
ιερέα Χρύση;
10)Ποια ήταν η απάντηση του Αγαμέμνονα στην παράκληση του
ιερέα; Να τον χαρακτηρίσετε από αυτή την στάση.
11 )
Ο Χρύσης προσεύχεται στον Απόλλωνα. Τι του ζητάει; Πως αντιδρά ο Φοίβος;
12) Να βρεις αντιθέσεις που υπάρχουν στους
στίχους αυτούς.
13) Περιέγραψε μια οπτική και μια ακουστική
εικόνα.
Γ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
14)Γράψε
σε δέκα γραμμές με δικά σου λόγια την περίληψη των στίχων αυτών.
15)
Προσπάθησε να φανταστείς το στρατόπεδο των Αχαιών και τη συνέλευση των
βασιλιάδων. Αν τα καταφέρνεις με τη ζωγραφική ζωγράφισε το στρατόπεδο όπως το
φαντάζεσαι.
16) Είσαι στη θέση του Αγαμέμνονα πως θα αντιδρούσες στην
παράκληση του Χρύση και γιατί;
17) Είσαι δημοσιογράφος. Γράψε μια
συνέντευξη με τον Αγαμέμνονα στην οποία θα προσπαθεί να δικαιολογήσει την
αντίδρασή του στον ιερέα Χρύση.
18)Αφού
μελετήσεις το ηθικό σχήμα (άτις, ύβρις, νέμεσις, τίσις) να δεις αν έχει
εφαρμογή στην περίπτωση του Αγαμέμνονα.
19)Τι
είναι ο αναχρονισμός; Να βρεις έναν και να τον σχολιάσεις.
20)Βρες
στο προοίμιο (1-7) 1 προοικονομία και να τη σχολιάσεις.
Ας δοκιμάσουμε τις γνώσεις μας!!!
Δες το βίντεο!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου