Λογοτεχνία Α Γυμνασίου
Το πιο γλυκό ψωμί Λαϊκό παραμύθι
Ανάλυση
Θέματα:
1) Η τεμπελιά και
η έλλειψη ενδιαφερόντων κάνει τον άνθρωπο δυστυχισμένο,
2) Το ψωμί στο
καθημερινό τραπέζι αποκτά μεγαλύτερη αξία όταν ο άνθρωπος έχει κοπιάσει για να το αποκτήσει,
3) Η δουλειά και
η δημιουργία προσφέρει στον άνθρωπο ικανοποίηση και χαρά.
Ενότητες
1η Ενότητα:«Κάποτε ήταν….που λέει ο λόγος», Η ανορεξία του βασιλιά και η δυστυχία της
απραξίας.
2η Ενότητα : «Οπού
κάποια μέρα….τότε θα γιατρευτείς», Η διάγνωση και η συμβουλή του σοφού
γέροντα.
3η Ενότητα : «Από
την ίδια μέρα….και περίμενε», Η λανθασμένη εφαρμογή της συμβουλής του σοφού
γέροντα.
4η Ενότητα :«Άκουσέ με βασιλιά μου…του απάντησε κείνος», Η δοκιμασία του βασιλιά.
5η Ενότητα :«Σε
λίγο βγήκανε τα καρβέλια…κι εμείς έτσι», Η γιατρειά του βασιλιά.
Δίδαγμα : Από το παραμύθι
διδασκόμαστε ότι ο άνθρωπος όταν δουλεύει αισθάνεται ικανοποιημένος, αμείβεται,
νιώθει χαρά και ευτυχία. Για παράδειγμα, το διάβασμα, ως πνευματική εργασία μας
κάνει πιο έξυπνους! Στο παραμύθι μας υπάρχει η αντίθεση ανάμεσα στον κόσμο των
φτωχών και των πλουσίων. Ο φτωχός γέροντας όμως είναι αυτό που κατέχει τη σοφία
ενώ ο βασιλιάς με όλα τα πλούτη του κόσμου, είναι δυστυχισμένος. Άρα τα υλικά
αγαθά δεν φέρνουν τη γνώση και την ευτυχία.
Η ανωνυμία των προσώπων, η απουσία συγκεκριμένου τόπου και χρόνου
Τα πρόσωπα είναι
ανώνυμα. Επίσης ο τόπος και ο χρόνος του παραμυθιού είναι άγνωστοι. Έτσι το
παραμύθι μας αποκτά διαχρονική αξία, δηλαδή αυτό που θέλει να μας διδάξει, η
αξία δηλαδή της εργασίας στη ζωή μας, ίσχυε στο παρελθόν, ισχύει στο παρόν και
θα ισχύει και στο μέλλον.
Χαρακτηρισμός προσώπων:

Γέροντας: είναι εργατικός, σοφός,
προνοητικός, ατρόμητος στις απειλές, ήρεμος και ψύχραιμος. Έμπειρος,
,δημιουργικός ,υπομονετικός
Χρονική εξέλιξη της ιστορίας: Τα γεγονότα παρουσιάζονται με τη χρονολογική σειρά.
Κοινό σημείο βασιλιά -γέροντα: Αν και είναι αντίθετοι στον τρόπο ζωής και στις
αντιλήψεις, ο βασιλιάς και ο γέρος σοφός, μετά το τέλος της δοκιμασίας
ταυτίζονται, γιατί συμφωνούν για την αξία της εργασίας.
Αφηγηματικοί τρόποι:
Αφήγηση: δίνεται η εξέλιξη του παραμυθιού και μάλιστα με γρήγορη διαδοχή των
γεγονότων. Για παράδειγμα «Κάποτε ήταν ένας πλούσιος βασιλιάς…»
Διάλογος: δίνονται καθαρότερα στοιχεία της προσωπικότητας, των σκέψεων και των
ενεργειών των προσώπων.
Περιγραφή: μπλέκεται με την αφήγηση (η μεταμφίεση του βασιλιά σε φτωχό).
Αφηγητής: παντογνώστης, αφήγηση σε
γ πρόσωπο
Ο αφηγητής: Tριτοπρόσωπος παντογνώστης εκτός από ένα δυο σημεία που απευθύνεται στους
ακροατές του, οπότε είναι πρωτοπρόσωπος (για παράδειγμα, «Κι ο βασιλιάς παιδί
μου….»). Ο αφηγητής έχει απλό λόγο, καθημερινό και αφηγείται σε απλή,
καθημερινή γλώσσα.
Γλώσσα : Απλή και
φυσική, με τη ζωντάνια και την αμεσότητα που διαθέτει ο προφορικός
λόγος. Λέξεις κεφαλλονίτικης διαλέκτου.
Σχήματα λόγου- εκφραστικά μέσα:
Μεταφορές: π.χ.«Έπεσαν με τα μούτρα στη δουλειά»
Παρομοίωση: π.χ. « σαν πεινασμένος λύκος»
Υπερβολή: «ούτε το μικρό μου δαχτυλάκι δεν κουνώ»
Εικόνες : «Φόρεσε κι αυτός φτωχικά ρούχα..»( οπτική), « άρχισε να βγαίνει από τον
φούρνο η μυρωδιά τους» (οσφρητική)
Ειρωνεία: «Φαίνεται ότι το ψωμί που σου ζύμωσαν δεν ήταν τόσο γλυκό όσο έπρεπε…»
Επανάληψη: «Κάποτε ήταν ένας πλούσιος βασιλιάς, πολύ πλούσιος».
Α Γυμνασίου. Λογοτεχνία. Φύλλα εργασίας και ανάλυση:
Φύλλο εργασίας: https://filologosab.blogspot.com/2019/09/blog-post_70.html
Σχήματα λόγου -εκφραστικά μέσα: https://filologosab.blogspot.com/2019/09/blog-post_23.html
Αφήγηση -αφηγητής: https://filologosab.blogspot.com/2020/07/blog-post_5.html
Ευχαριστώ πολύ
ΑπάντησηΔιαγραφή🌹🌹 Παρακαλώ!!!
ΔιαγραφήΠολύ βοηθητικό !!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ!!!
ΔιαγραφήΠολύ βοηθητικό
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαίρομαι που σας βοήθησε!!!🌼🙂
Διαγραφήδεν κανει τιποτα
Διαγραφήευχαριστο παρα πολυ με βοηθησε το 70 τισ εκατο
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα είστε καλά!!!
Διαγραφή