Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2024

Το ρήμα , συζυγίες, χρόνοι, διαθέσεις, χρονική βαθμίδα, ποιόν ενέργειας ,Γλώσσα Α Γυμν, Ενότητα 5


Νεοελληνική Γλώσσα Α Γυμνασίου Ενότητα 5
Το ρήμα, συζυγίες, χρόνοι, διαθέσεις, χρονική βαθμίδα, ποιόν ενέργειας


Tο ρήμα:

• εκφράζει μια ενέργεια ή μια κατάσταση,
• είναι το βασικό στοιχείο κάθε πρότασης γύρω από το οποίο οργανώνεται το μήνυμα που μεταδίδεται με την επικοινωνία,
  • ανήκει στη ρηματική φράση, στην οποία παίζει τον κυρίαρχο ρόλο.


             Εκτός από το ρήμα, στη ρηματική φράση μπορεί να ανήκουν ουσιαστικά ή επίθετα (δηλαδή ονοματικές φράσεις που θα είναι αντικείμενα του ρήματος ή κατηγορούμενα του υποκειμένου ή του αντικειμένου) ή επιρρήματα ή επιρρηματικές φράσεις που θα δίνουν μια επιπλέον πληροφορία σχετικά με τον χρόνο, τον τρόπο, τον τόπο κτλ. της ενέργειας του ρήματος.

 Όπως τα ουσιαστικά, έτσι και τα ρήματα έχουν δύο αριθμούς: ενικό και πληθυντικό.

Τα ρήματα όμως δεν έχουν πτώσεις (όπως τα ουσιαστικά), αλλά έχουν πρόσωπα: πρώτο, δεύτερο και τρίτο πρόσωπο σε κάθε αριθμό (ενικό και πληθυντικό).
Tο ρήμα αποτελείται από το θέμα και την κατάληξη
Π.χ   γράφ-ω
     Γράφ-εις

Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου 2024

Ο Σαρλό και το αθάνατο νερό, Ντίνος Δημόπουλος, Λογοτεχνία Α Γυμνασίου ,Φύλλο εργασίας


Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής
Λογοτεχνία Α Γυμνασίου
«Ο Σαρλό και το αθάνατο νερό» του Ντίνου Δημόπουλο

 Α Υπομνήσεις:

1) Ο κινηματογράφος ή αλλιώς σινεμά  είναι η αποκαλούμενη και έβδομη τέχνη. Αρχικά, εμφανίστηκε περισσότερο ως μια νέα τεχνική καταγραφής της κίνησης και οπτικοποίησής της, όπως δηλώνει και ο ίδιος ο όρος (κινηματογράφος = κίνηση + γραφή). Καταλυτικό ρόλο στην εξέλιξη της τεχνικής του κινηματογράφου διαδραμάτισε η ανακάλυψη και διάδοση της φωτογραφίας, στα μέσα του 19ου αιώνα. Μία από τις πρώτες και ιδιαίτερα σημαντικές αναλύσεις της κίνησης με τη βοήθεια φωτογραφικής μηχανής, έγινε περίπου το 1878. Στη Γαλλία, οι αδελφοί  Λυμιέρ,, εφηύραν τον κινηματογράφο (cinematographe) που αποτελούσε μία φορητή κινηματογραφική μηχανή, λήψεως, εκτύπωσης και προβολής του φιλμ. Στις 28 Δεκεμβρίου του 1895, έκαναν και την πρώτη δημόσια προβολή, στο Παρίσι. 


2) Αξία κινηματογράφου:  Είναι αποτέλεσμα της πνευματικής και τεχνολογικής προόδου του ανθρώπου. Ο κινηματογράφος γνωρίζει στον θεατή καινούρια πρόσωπα και τόπους, καλλιεργεί την φαντασία του και  τον αφήνει να ονειρευτεί.

Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2024

Ιλιάδα ραψωδία Η 206-315: Η μονομαχία, Ανεστραμμένη τάξη

 

Ιλιάδα ραψωδία Η 206-315: Η μονομαχία



Πριν το μάθημα:

1) Διάβασε για τον Αίαντα και απάντησε στις ερωτήσεις:

https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=1125220


Ο Αίας ο Τελαμώνιος [Αἴας < αἰάζω (αναστενάζω, θρηνώ), "αυτός που θρηνεί"], υπήρξε μυθικός βασιλεύς της Σαλαμίνος και ένας από τους κυριότερους και πιο σπουδαίους ήρωες του Τρωικού πολέμου.Γιος του Τελαμώνος και της Περίβοιας (ή Ερίβοιας), ετεροθαλής αδελφός του Τεύκρου και εγγονός του οικιστή της Σαλαμίνος.

Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2024

Ο Κωνσταντής, Λίτσα Ψαραύτη , Λογοτεχνία Α Γυμνασίου Φύλλο εργασίας


Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής
Ο Κωνσταντής, Λίτσα Ψαραύτη ,
Λογοτεχνία Α Γυμνασίου

Ανάλυση κειμένου:



Α Υπομνήσεις:

1)   Η Λίτσα Ψαραύτη  γεννήθηκε στη Σάμο. Η ομορφιά της φύσης, τα ταξίδια σε Ανατολή και Δύση, το ιστορικό παρελθόν της πατρίδας της, καθώς και τα προβλήματα του καιρού μας, που απασχολούν τους νέους αλλά και κάθε σημερινό άνθρωπο, της δίνουν ερεθίσματα και είναι οι πηγές έμπνευσης των έργων της. Τα βιβλία που έχει γράψει μέχρι σήμερα αγαπήθηκαν όχι μόνο από τους μικρούς αλλά και από τους μεγάλους  καθώς τα θέματά  τους παρουσιάζουν ιστορικό ,κοινωνικό και οικολογικό ενδιαφέρον.


 2)  Ιστορικό πλαίσιο :  Στην αρχή της δεκαετίας του 1990 σημειώθηκε ένα μεγάλο μεταναστευτικό ρεύμα, κυρίως από χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων . Η Ελλάδα δέχτηκε ένα μεγάλο μέρος από αυτό το κύμα μεταναστών.

    Βασικό θέμα του διηγήματος είναι τα  παιδιά των φαναριών και κοινωνική αδιαφορία απέναντί τους. Παιδιά των φαναριών είναι μικρά παιδιά που αντί  να μεγαλώνουν σε ένα προστατευμένο οικογενειακό περιβάλλον ,αναγκάζονται  να πουλούν ευτελή προϊόντα στους δρόμους και γενικά να εργάζονται κάτω από άθλιες συνθήκες εργασίας .Οι αλλοδαποί εργαζόμενοι, οι οικονομικοί μετανάστες και τα παιδιά τους είναι τα εύκολα θύματα.
Έχεις δει κάποια παιδιά των φαναριών ή κάποιους ανθρώπους στα φανάρια που ζητιανεύουν;
Ποια συναισθήματα σου δημιουργήθηκαν;

3 )   Φιλανθρωπία :Ενίσχυση, βοήθεια( οικονομική κυρίως) προς ανθρώπους που το έχουν ανάγκη .Αλτρουισμός,

Δευτέρα 8 Ιανουαρίου 2024

Ιλιάδα , Ραψωδία Ζ 369-529 Ο Έκτορας στην Τροία Φύλλο εργασίας


Φύλλο Εργασίας Δομημένης Μορφής
Στην Ιλιάδα του Ομήρου– Β Γυμνασίου
Ραψωδία Ζ,369-529  Ο Έκτορας στην Τροία 

Quiz για την ενότητα:
( πάμε  Preview και Re-attempt)

Α : ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ

1)Διάβασε τους στίχους στο βιβλίο σου ή στο
2)Βρισκόμαστε στην 22η μέρα της Ιλιάδας .   Γεγονότα που έχουν προηγηθεί:

Μονομαχία Μενέλαου-Πάρη. Ανακωχή. Η Ελένη στα τείχη της Τροίας. Η έκβαση της μονομαχίας.
Παραβίαση της ανακωχής από τον Πάνδαρο. Τραυματισμός του Μενέλαου. Επιθεώρηση του στρατού από τον Αγαμέμνονα. Μάχη με παρουσία θεών στο πλευρό των δύο αντιπάλων.
Αριστεία του Διομήδη. Έντονη η παρουσία των θεών στο πεδίο της μάχης. Ο Διομήδης τραυματίζει την Αφροδίτη και τον Άρη. Επιστροφή των θεών στον Όλυμπο.
Οι Τρώες κινδυνεύουν και ο Έλενος στέλνει τον Έκτορα στην Τροία με την εντολή οι Τρωαδίτισσες να δεηθούν στην Αθηνά. Γλαύκος και Διομήδης.

3)Ο Έκτορας  είναι ο αρχηγός των αντιπάλων. Πως παρουσιάζεται στο παρακάτω βίντεο;



Ανεστραμμένη διδασκαλία

Αρχαία Ελληνικά Β Γυμνασίου , Ενότητα 5, Η ελεημοσύνη βασίλισσα των αρετών, Φύλλο εργασίας


Φύλλο Εργασίας Δομημένης Μορφής
Στα Αρχαία Ελληνικά της Β Γυμνασίου
Ενότητα  5η: Η ελεημοσύνη βασίλισσα των αρετών

                            

Α   ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1) Ιωάννης Χρυσόστομος:     Ονομάστηκε έτσι λόγω της ρητορικής του δεινότητας. Γεννήθηκε μεταξύ 344 και 354 μ.Χ. στην Αντιόχεια. Η παιδεία του, η ρητορική του δεινότητα και ο μαγευτικός λόγος του ήταν τα μεγάλα προσόντα του. ΄Εγραψε  ομιλίες, πραγματείες και επιστολές.Το απόσπασμα της Ενότητας 5 αναφέρεται στον  πλούτο και στην  αβεβαιότητα που τον χαρακτηρίζει.  Καυτηριάζει την πλεονεξία των πλουσίων ,την υπεροψία και τη σκληρότητα, ενώ επαινεί την αγάπη ,τη φιλοξενία και την ελεημοσύνη .Το κείμενο έχει ρητορικό παραινετικό(συμβουλευτικό) χαρακτήρα.