Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2025

Απομνημονεύματα, Γιάννης Μακρυγιάννης. Φύλλο εργασίας, Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου

Απομνημονεύματα, Γιάννης Μακρυγιάννης. 

 Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου

Φύλλο εργασίας

Απομνημονεύματα, ανάλυση: https://filologosab.blogspot.com/2021/12/blog-post.html


 1)Ποιες πληροφορίες δίνει ο Μακρυγιάννης για τον εαυτό του και τον χρόνο που έγραψε τα απομνημονεύματα;

2) Πώς σύμφωνα με τον ίδιο ξεκίνησε να μαθαίνει γράμματα;

3) Με ποιο σκοπό μπήκε στη διαδικασία να μάθει γράμματα σε προχωρημένη ηλικία;

4)  Πώς θα γνωρίζει κάποιος πως είναι αξιόπιστες οι πληροφορίες που δίνει;

5) Ποιες είναι οι απόψεις του Μακρυγιάννη για  την πατρίδα, τη θρησκεία και την εθνική ενότητα και τη συλλογική συνείδηση  στην 4η ενότητα;

6) Ποια  είναι η άποψη του Μακρυγιάννη για τους συναγωνιστές του;

Πέμπτη 9 Οκτωβρίου 2025

Οδύσσεια , Ενότητα 2, α, 26-108 Φύλλο εργασίας


Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής
Οδύσσεια του Ομήρου
Ενότητα 2η Ραψωδία α , 26-108    Συμβούλιο των θεών


Α Υπομνήσεις:

Χρόνος: Στο 10ο έτος των περιπλανήσεων του Οδυσσέα-Πρώτη μέρα της Οδύσσειας
Τόπος : Όλυμπος ,στο παλάτι των θεών
Πρόσωπα:  Δίας, Αθηνά ,και οι υπόλοιποι θεοί εκτός Ποσειδώνα

1)   Αφήγηση. O ποιητής άλλοτε αφηγείται ο ίδιος σε τρίτο πρόσωπο (αφήγηση ) και άλλοτε οι ήρωές του σε πρώτο πρόσωπο· ζωντανεύουν μπροστά μας με τον διάλογο (ή με μονόλογο) και δραματοποιούν την αφήγηση, σαν να δίνουν παράσταση. Οι δύο αυτές αφηγηματικές τεχνικές, η τριτοπρόσωπη αφήγηση και η πρωτοπρόσωπη -διαλογική εναλλάσσονται.
Ο μονόλογος είναι ουσιαστικά διάλογος του ήρωα με τον εαυτό του σε κρίσιμες στιγμές της
αφήγησης, όταν αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και αναζητεί μόνος τη λύση τους. Αποκαλύπτει έτσι τις σκέψεις και τα συναισθήματά του, και ο ακροατής κατανοεί καλύτερα τις ενέργειές του.

2)   Ανθρωπομορφισμός:    Aυτό  σημαίνει  πως οι αρχαίοι φαντάζονταν τους θεούς  με ανθρώπινη μορφή, αλλά και ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Σκέφτονταν λοιπόν, αισθάνονταν, μιλούσαν και ενεργούσαν όπως οι άνθρωποι · διαφορετική φαντάζονταν μόνο την τροφή τους και τους θεωρούσαν αθάνατους. H κοινωνία τους ήταν αναπαράσταση της ανθρώπινης κοινωνίας της ομηρικής εποχής, που είχε χαρακτήρα πατριαρχικό.

Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2025

Αρχαία Α Γυμνασίου , Ενότητα 3 , Επαγγέλματα των αρχαίων Αθηναίων, Φύλλο εργασίας

Φύλλο Εργασίας Δομημένης Μορφής 
 Αρχαία Ελληνικά της Α Γυμνασίου
 Ενότητα 3η : Επαγγέλματα των αρχαίων Αθηναίων


Α )  ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ

  1) Ξενοφών (περ. 430-352 π.Χ.)γεννήθηκε στην Αθήνα από εύπορους γονείς. Νέος ήταν μαθητής του Σωκράτη. Ανήσυχη φύση, εγκατέλειψε την πατρίδα του και πήρε μέρος στην εκστρατεία του Κύρου του νεοτέρου εναντίον του αδελφού του Αρταξέρξη (401 π.Χ.).

  2) Τα Απομνημονεύματα ανήκουν στα φιλοσοφικά έργα του Ξενοφώντα και είναι επηρεασμένα από τη διδασκαλία του Σωκράτη. Σ’ αυτά περιλαμβάνει συζητήσεις, συμβουλές και επεισόδια που έχουν οργανωθεί κατά θεματικές ενότητες. 

Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2025

Οδύσσεια Ενότητα 1 α, 1-25 Φύλλο εργασίας


Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής

Οδύσσεια του Ομήρου
Ενότητα 1η    ραψωδία α, 1-25





Α Υπομνήσεις:

1)    Ο Τρωικός Πόλεμος στην ελληνική μυθολογία ήταν μία δεκαετής πολεμική σύγκρουση των Ελλήνων  (Αχαιοί ή Αργείοι ή Δαναοί ή Μυκηναίοι) με τους Τρώες, κάτω από τα τείχη της Τροίας. Η κύρια αφορμή του πολέμου ήταν η αρπαγή της Ελένης, της συζύγου του βασιλιά της Σπάρτης, Μενέλαου, από τον Πάρη .

2)   Ο Οδυσσέας βασιλιάς της Ιθάκης ήταν γιος του Λαέρτη και της Αντίκλειας, σύζυγος της Πηνελόπης και πατέρας του Τηλεμάχου Είναι γνωστός για την πονηριά και εφευρετικότητά του. Η γενναιότητα και η πολεμική του ικανότητα εξυμνούνται πολλές φορές από τον Όμηρο στην Ιλιάδα . Η πιο καταλυτική συνεισφορά του Οδυσσέα στο Τρωικό Πόλεμο όμως ήταν έμπνευση του Δούρειου Ίππου που οδήγησε στην πτώση της Τροίας.

3) Προοίμιο (  προ+ οίμος= δρόμος, μονοπάτι, → πορεία αφήγησης) :η εισαγωγή σ’ ένα έργο, όπου δίνεται το θέμα και το περιεχόμενό του σε γενικές γραμμές.
Κανονικά ένα επικό προοίμιο έχει 3 μέρη: 
1) Την επίκληση: Ο ποιητής καλεί την Μούσα να τον βοηθήσει να ολοκληρώσει το έργο.
2) τη διήγηση: δίνεται περιληπτική υπόθεση του έργου και 
3) την παράκληση: ο ποιητής καλεί την Μούσα να ξεκινήσει από όπου θέλει.
 Στην Οδύσσεια έχουμε δύο προοίμια: στο πρώτο(κυρίως προοίμιο, στίχοι α 1-13) ο ποιητής κάνει επίκληση στη Μούσα , παρουσιάζει σε γενικές γραμμές τον Οδυσσέα    και ζητάει από την Μούσα να αφηγηθεί την ιστορία από όπου θέλει.
 Στο δεύτερο(στίχοι α 14-25) η Μούσα ορίζει το σημείο από το οποίο θ’ αρχίσει την εξιστόρηση των περιπετειών του και δίνει σύντομα την υπόθεση του έργου.

Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2025

Θούριος, Ρήγας Φεραίος, Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου , Φύλλο εργασίας

Θούριος, Ρήγας Φεραίος, 

Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου 


Ανάλυση κειμένου στο: https://filologosab.blogspot.com/2021/10/blog-post_18.html


Φύλλο εργασίας


1) Θυμήσου τι είναι ο Διαφωτισμός

https://filologosab.blogspot.com/2018/09/1.html#more

Πόσο επηρέασε την πολιτική και την κοινωνία; Ποιες επαναστάσεις στηρίχθηκαν στις ιδέες του;


2)  Τι ήταν ο Νεοελληνικός διαφωτισμός;

https://filologosab.blogspot.com/2018/10/5-18-19.html#more

 

3) Πώς κείμενα σαν τη Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη θα επηρέασαν τη σκέψη των υπόδουλων Ελλήνων;


1. Διακήρυξη

των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη, 1789

1. Οι άνθρωποι γεννιούνται και παραμένουν ελεύθεροι κι έχουν τα ίδια δικαιώματα.

2. Σκοπός κάθε πολιτικής οργάνωσης είναι να διαφυλάσσει τα φυσικά και απαράγραπτα δικαιώματα του ανθρώπου. Τα δικαιώματα αυτά είναι η ελευθερία, η ιδιοκτησία, η ασφάλεια και η αντίσταση στην καταπίεση.

3. Το έθνος είναι αποκλειστική πηγή κάθε εξουσίας. Κανένα συλλογικό σώμα, κανένα άτομο δεν μπορεί να ασκεί εξουσία που δεν απορρέει από το έθνος.



4)  Διάβασε για τη ζωή του Ρήγα. Κάνε μια χρονογραμμή μέχρι τον θάνατό του. Με ποιο τρόπο έγινε; 

Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2025

Ερωτόκριτος , Βιτσέντζου Κορνάρου , Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας

                                               Ερωτόκριτος  ,  Βιτσέντζου Κορνάρου

Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου


Γιάννης Τσαρούχης:   Ερωτόκριτος και Αρετούσα 


Ερωτόκριτος: Ανάλυση κειμένου:

https://filologosab.blogspot.com/2021/09/blog-post_28.html

1 ) Μπορείς να περιγράψεις τον πίνακα; Γιατί νομίζεις πως  ο ζωγράφος  εμπνέεται από τα δύο αυτά πρόσωπα;


2) Διάβασε το εισαγωγικό σημείωμα και  αφηγήσου την ιστορία των δύο νέων.( ποιοι είναι ,σε ποια χώρα(πραγματική;) ,πώς βρίσκεται η Αρετούσα στη φυλακή, πώς σώζει τη χώρα ο Ερωτόκριτος)

Σάββατο 27 Σεπτεμβρίου 2025

Τα γλυπτά του Παρθενώνα. Αντιλογία/ Επιχειρήματα



 ΤΑ ΜΑΡΜΑΡΑ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ



Ένα διαφορετικό επιχείρημα:


https://www.youtube.com/watch?v=Of4N6Achr2M



Στις αρχές του 19ου αιώνα ο λόρδος Έλγιν απέσπασε από τον Παρθενώνα τη ζωοφόρο και άλλα σημαντικά αρχιτεκτονικά γλυπτά και τα μετέφερε στην Αγγλία για

να τα «διασώσει». Την εποχή εκείνη υφίστατο ένας τρομακτικός ανταγωνισμός μεταξύ Άγγλων και Γάλλων, οι οποίοι προσπαθούσαν να αρπάξουν έργα τέχνης από μια

Ελλάδα που δεν είχε τον έλεγχο του εδάφους της. Δύο αιώνες μετά, στο Βρετανικό

Μουσείο εξακολουθεί να βρίσκεται το 60% περίπου του συνόλου του γλυπτού διάκοσμου του ναού.


 https://www.youtube.com/watch?v=DbkgtsHGDJc