Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2020

Και πάλι στο σχολείο… (ανάλυση)

                                                         Και πάλι στο σχολείο…  Ζωρζ Σαρή

Λογοτεχνία Β Γυμνασίου


Φύλλο εργασίας στο:


Σχήματα λόγου -εκφραστικά μέσα: https://filologosab.blogspot.com/2019/09/blog-post_23.html


Θεματικά κέντρα:

Η επιστροφή στο σχολείο μετά τις θερινές διακοπές 

Χαρακτήρες κοριτσιών και φιλίες

Κοινωνικές συνθήκες και παιδαγωγικές αντιλήψεις

 Το κείμενο είναι απόσπασμα από το μυθιστόρημα «Ε.Π.», το οποίο  δημοσιεύθηκε το 1995.Είναι αυτοβιογραφικό και αναφέρεται στη φιλία της Ζωρζ Σαρή με την Άλκη Ζέη.   Τα αρχικά προέρχονται από τις λέξεις Ενωμένες Πάντα, υπόσχεση που είχαν δώσει η μια στην άλλη, όταν ήταν μαθήτριες.

Θέμα: η επιστροφή στο σχολείο μετά τις θερινές διακοπές και η χαρούμενη ατμόσφαιρα της πρώτης μέρας των κοριτσιών στο σχολείο. Οι μαθήτριες ήταν γόνοι πλούσιων οικογενειών που φοιτούσαν σε ιδιωτικό σχολείο .

Δομή-ενότητες ανάλυση:

 1 η : «Η τάξη γιορτάζει… πανηγύρι.  Η χαρούμενη πρώτη μέρα στο σχολείο.

Χαρούμενη , γιορταστική διάθεση, κέφι και η  νεανική ανεμελιά. Τα κορίτσια ανταμώνουν και πάλι και εκδηλώνουν τη χαρά τους με αγκαλιές, φιλιά, γέλια και φωνές ανταλλάσσοντας εμπειρίες, αναμνήσεις, μυστικά. Η καθεμιά λέει για το δικό της καλοκαίρι, οι κουβέντες τους είναι σκόρπιες, σχολιάζουν τις εντυπώσεις από αυτά που έζησαν, διακόπτουν η μια την άλλη, καθώς η καθεμιά θέλει να πει τα δικά της. Βρίσκονται σε μια ατμόσφαιρα ξεγνοιασιάς και νεανικού κεφιού και ξεκινούν τη νέα σχολική χρονιά με αισιοδοξία. Είναι όλες μια παρέα.Υποδέχονται με καλή διάθεση τη νέα τους συμμαθήτρια. Η συγγραφέας αποχαιρετά με έκδηλη συγκίνηση μια φίλη που δεν θα είναι φέτος μαζί τους.

2 η «Όταν μπήκε στην τάξη…   φτερούγιζαν γύρω τους» Η πρώτη σχολική ώρα και η έκθεση.

Στη διευθύντρια δείχνουν τον απαιτούμενο σεβασμό και την αγαπημένη τους καθηγήτρια την υποδέχονται με ενθουσιασμό. Τη συμπαθούν πολύ και έχουν σχέση αμοιβαίας κατανόησης, συνεργασίας και σεβασμού. Είναι πρόθυμες να ανταποκριθούν με προθυμία στα σχολικά τους καθήκοντα. Η φιλόλογος μιλά στις μαθήτριες με οικειότητα και θέτει τους στόχους της νέας χρονιάς

Αφηγηματικοί τρόποι:

Αφήγηση-αφηγητής: Η αφήγηση  γίνεται σε  γ πρόσωπο .Ο αφηγητής είναι αμέτοχος στην ιστορία (ετεροδιηγητικός), παντογνώστης.  Όλα και όλοι περνούν από το βλέμμα του χωρίς να εστιάζει (μηδενική εστίαση).Στην αφήγηση παρεμβαίνει κάποια στιγμή η Ζωρζ Σαρή για να αποχαιρετήσει μια φίλη, το «Ποζελάκι».

 Χρησιμοποιείται ο διάλογος, που δίνει στην αφήγηση ποικιλία, ζωντάνια, παραστατικότητα και θεατρικότητα.

Σύντομες αλλά ωραίες περιγραφές: «καφασωτή παράγκα,τη θάλασσα στα πόδια της,βουτιές από τον ψηλό βράχο.

Εσωτερικός λόγος:   «Η φαντασμένη… Άντε να ξεχωρίσεις το ψέμα από την αλήθεια…»

Εκφραστικά μέσα:

Μεταφορές: " Η τάξη ξεχείλισε από τις καλοκαιρινές  αναμνήσεις",  «να προλάβουμε τη θάλασσα λάδι» « Ασημένια γραμμή που σκίζει στα δύο την ασάλευτη θάλασσα»

Ασύνδετο σχήμα: «αγκαλιές, φιλιά γέλια, φωνές, ψίθυροι…»

Παρομοιώσεις: «σαν θεά Αθηνά»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου