Πρώτες ενθυμήσεις, Πηνελόπη Δέλτα,
Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας
Πρώτες ενθυμήσεις, ανάλυση:
https://filologosab.blogspot.com/2022/02/blog-post_21.html
1 )Διάβασε για την ζωή της Πηνελόπης Δέλτα. Κάνε μια χρονογραμμή με όποια στοιχεία θεωρείς σημαντικά. Μίλησέ μας για κάτι που σε εντυπωσίασε.
Διάβασε και αυτό:
2)Χωρίστε το
κείμενο σε ενότητες και δώστε τίτλο στην καθεμιά.
3)Η αφηγήτρια
περιγράφει τον πατέρα της. Συμπλήρωσε τον πίνακα:
|
η αφηγήτρια περιγράφει τα φυσικά χαρακτηριστικά του πατέρα της |
Η αφηγήτρια παρουσιάζει τον χαρακτήρα του |
|
|
|
4)Ποιο περιστατικό θεώρησε
η συγγραφέας σημαντικό για τη ζωή της και γιατί;
5)Ποια είναι τα
συναισθήματα του κοριτσιού για τον πατέρα; Να υπογραμμίσετε στο κείμενο τα
χωρία ,όπου φαίνονται
αυτά.
6)Ποιο είναι
το είδος της αφήγησης και ο τύπος του αφηγητή; Να βρείτε τους τρόπους
αφήγησης που χρησιμοποιούνται στο κείμενο και ένα παράδειγμα για τον
καθένα.
7)Να εντοπίσετε
στο κείμενο τα εκφραστικά μέσα(σχήματα λόγου) και τον λειτουργικό τους
ρόλο.
8)Να γράψετε
τα θεματικά κέντρα του κειμένου.
9)Συγκρίνετε
τις σχέσεις γονιών-παιδιών κατά την εποχή που αναφέρεται το
κείμενο και στη σύγχρονη εποχή.
|
Τέλη του 19ου αιώνα |
Σήμερα |
|
|
|
10)Σ’ ένα κείμενο
80-100 λέξεων μιλήστε για τις αναμνήσεις σας από κάποιο αγαπημένο σας
πρόσωπο.
11)Να σημειώσετε ως Σωστό-Λάθος τις
παρακάτω προτάσεις:
Τα παιδιά αγαπούσαν τον πατέρα
τους χωρίς να τον φοβούνται. Σωστό / Λάθος
Όταν ο πατέρας έμπαινε στο σπίτι,
τα παιδιά φρόντιζαν να είναι ήσυχα και φρόνιμα. Σωστό / Λάθος
Ο πατέρας της αφηγήτριας ήταν
αυστηρός και αυταρχικός, αλλά και βαθιά τίμιος. Σωστό / Λάθος
Η μητέρα της αφηγήτριας ήταν
εκείνη που τιμωρούσε πιο συχνά τα παιδιά. Σωστό / Λάθος
Ο πατέρας πλήρωσε τον στρειδά σε
υψηλότερη τιμή από το συνηθισμένο επειδή δεν γνώριζε την τρέχουσα τιμή. Σωστό
/ Λάθος
Η αφηγήτρια θεωρούσε την τιμή και
την ακεραιότητα του πατέρα της ως την πιο αξιοθαύμαστη πτυχή του χαρακτήρα του.
Σωστό / Λάθος
Η αμφιθυμία της αφηγήτριας
απέναντι στον πατέρα της φαίνεται στο ότι ενώ τον φοβόταν, τον θεωρούσε
«τελευταία μεγάλη αγάπη» της ζωής της. Σωστό / Λάθος
Η αφηγήτρια εξισώνει τον πατέρα της με έναν
«κοτζάμπαση», εννοώντας ότι ήταν μόνο τυραννικός χωρίς καμία αίσθηση
δικαιοσύνης ή ακεραιότητας. Σωστό / Λάθος
Το περιστατικό με τα στρείδια κάνει την αφηγήτρια
να συνειδητοποιήσει τη σημασία της δικαιοσύνης και της εντιμότητας, πέρα από
την οικονομία. Σωστό / Λάθος
Παρόλο που ο πατέρας εμφανίζεται αυστηρός και αμείλικτος, οι πράξεις του υποδεικνύουν έναν χαρακτήρα που αναγνωρίζει τις ανάγκες των άλλων και δείχνει καλοσύνη. Σωστό / Λάθος
Η συμπεριφορά της μητέρας, σε αντίθεση με τον πατέρα, δείχνει ότι προτιμά να είναι δίκαιη και κατανοητική, ακόμα και όταν πρόκειται για χρήματα. Σωστό / Λάθος
12Να αντιστοιχίσετε τα σχήματα λόγου:
|
Σχήμα Λόγου |
Παράδειγμα |
|
1.
Ειρωνεία |
Τα μάτια του πετούσαν φωτιές |
|
2.
Υπερβολή |
Ίσιος σαν λαμπάδα" |
|
3.
Παρομοίωση |
Έκλαψα όλη μου τη ζωή |
|
4.
Μεταφορά |
Ωχ, καημένη γυναίκα!" |
|
5.
Επανάληψη |
Ήταν αφέντης. …Μα ήταν βαθιά ευγενής. |
|
6.
Αντίθεση |
Μα μου έμεινε και η τελευταία μεγάλη αγάπη της ζωής
μου.. όμως
έμεινε η τελευταία μεγάλη αγάπη της ζωής μου.. |
13. Στο κείμενο η Πηνελόπη παρουσιάζει πώς
βλέπει η ίδια τον πατέρα της ως έφηβη, αλλά και πώς τον βλέπει ως ώριμη συγγραφέας. Να διαβάσετε
προσεκτικά το κείμενο και να καταγράψετε τρία σχετικά σημεία στην κατάλληλη
στήλη.
|
Πώς βλέπει η Πηνελόπη τον πατέρα της ως έφηβη |
Πώς βλέπει η Πηνελόπη τον πατέρα της ως ώριμη
συγγραφέας |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Στο
κείμενο κυριαρχεί η πρωτοπρόσωπη αφήγηση. Σε κάποια σημεία του κειμένου, όμως, υπάρχει διάλογος και
εσωτερικός μονόλογος.. Ποια είναι τα
σημεία αυτά; Γιατί υπάρχει αυτή η
διαφοροποίηση; Γιατί δεν συνεχίζει και εδώ ο συγγραφέας με αφήγηση;
Αφηγηματικοί τρόποι του κειμένου: Αφηγητής:
_____________________
πρόσωπο αφήγησης:______________, Εστίαση:
_______________________________
15 «Θυμούμαι
μια μέρα, ένα μεσημέρι … καλόβουλα
είπε ο πατέρας».. Να αναδιηγηθείτε το περιστατικό σε 100 -120 λέξεις με την
οπτική γωνία του πατέρα.
16 Να
συνεχίσετε την αφήγηση της ιστορίας, κατασκευάζοντας έναν υποθετικό διάλογο
100-120 λέξεων, ανάμεσα στην Πηνελόπη και τον πατέρα της, με τον οποίο θα
λύνεται η μεταξύ τους παρεξήγηση.
17 Να συγκρίνετε το απόσπασμα της Π. Δέλτα με το παράθεμα Σκέλετον μαν της Ε. Κατσαμά ως προς το θέμα, τα κύρια πρόσωπα, και τα συναισθήματα και να εντοπίσετε 3 ομοιότητες και 3 διαφορές.
«Ανέβηκα λαχανιασμένος
σπίτι και, πριν την κοπανήσω κι από εκεί, έγραψα ένα γράμμα. Το φανταζόμουν
καιρό αυτό το γράμμα, το διόρθωνα μέσα μου σαν να ήταν το δικό μου έργο τέχνης,
κι όταν τελείωσα να το γράφω το ακούμπησα στο μόνο μέρος που ήταν σίγουρο ότι
θα το έβλεπε. Αν προσθέσω όλες μαζί τις λέξεις που έχουμε ανταλλάζει όσο καιρό
είμαι γιος του, δεν θα ξεπεράσουν αυτό το γράμμα.
«Τι κοιτάς, ρε, τι κοιτάς; …Κοίτα με να θυμηθείς το
χάλι το δικό σου. Τίποτα δε λέει. Ποτέ δεν είπες τίποτα. Βρομάς ρε,
βρομάς. Την κάνω φίλε μου, την κάνω από
το pet cemetery...Μ ακούς; Αλλά κάνε μου
μια χάρη, ρε πατέρα..» Αυτά έλεγε το γράμμα μου πάνω κάτω. Τη μισή μου εφηβεία
την πέρασα ψάχνοντας σε συρτάρια για χαρτιά υιοθεσίας. Ήμουν δικός του, πώς
γίνεται; Ευρώπη, Ελλάδα, Αθήνα: Σκέλετον μαν, Ελ. Κατσαμα, Κοσμοδρόμιο
Ανακριτική καρέκλα..
Πηγή:
Τσάπρα Κωνσταντίνα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου