Οδύσσεια , Ενότητα 8, Φύλλο εργασίας
Α Θεωρία:
▪ Χρόνος: 7η-29η
μέρα της Οδύσσειας – 10ος χρόνος περιπλανήσεων του Οδυσσέα
▪ Τόπος: Ωγυγία, ανοιχτό
πέλαγος
▪ Πρόσωπα: Καλυψώ, Οδυσσέας
Αφηγηματικές τεχνικές: ο ποιητής εναλλάσσει την περιγραφή,(απεικόνιση ή αναπαράσταση αντικειμένων, φαινομένων, προσώπων, συναισθημάτων, καταστάσεων), την τριτοπρόσωπη αφήγηση(διηγείται ο ίδιος σε γ’ πρόσωπο-παντογνώστης αφηγητής) [= περιγραφική αφήγηση] και την πρωτοπρόσωπη δραματική αφήγηση(οι ήρωες του έργου κάνουν διάλογο ή μονόλογο σε α’ πρόσωπο).
α)συνοπτικά, γεγονότα που διαρκούν
πολλές μέρες(συστολή του χρόνου) στ.252-289: 8η-11η μέρα της
Οδύσσειας = 4 μέρες (κατασκευή σχεδίας) στ.290-307: 12η-28η μέρα της
Οδύσσειας = 17 μέρες (αναχώρηση – ταξίδι του Οδυσσέα)
β)εξαντλητικά, γεγονότα που καλύπτουν
μια μέρα(διαστολή του χρόνου) π.χ. α 26-497,γεγονότα μιας μέρας
Ανθρωπομορφισμός των θεών : Οι θεοί έχουν ανθρώπινα χαρακτηριστικά, συναισθήματα, συμπεριφορά.
Κωνσταντίνος
Καβάφης, «Μονοτονία»
Την μια
μονότονην ημέραν άλλη μονότονη,
απαράλλακτη
ακολουθεί.
Θα γίνουν τα
ίδια πράγματα, θα ξαναγίνουν πάλι —
οι όμοιες
στιγμές μάς βρίσκουνε και μάς αφήνουν.
Μήνας περνά
και φέρνει άλλον μήνα.
Aυτά που έρχονται
κανείς εύκολα τα εικάζει·
είναι τα
χθεσινά τα βαρετά εκείνα.
Και καταντά
το αύριο πια σαν αύριο να μη μοιάζει.
Καλυψώ |
Οδυσσέας |
|
|
Δραστηριότητα 4 :
α ) Την επόμενη μέρα ο Οδυσσέας θα φτιάξει την σχεδία. Ποια εργαλεία
χρησιμοποιεί; Μπορείς να περιγράψεις την κατασκευή της ;
Δραστηριότητα 6 : ) Αντιστοίχισε τη στήλη Α με τη στήλη Β
Α |
Β |
1) 1) Kαι
ποντοπόρησε μέρες δεκαεφτά· στη δέκατη όγδοη, 2) 2)το
χέρι της απλώνει και τον χάιδεψε, μετά μιλώντας είπε 3) 3) τα
σωθικά του τρώγοντας με δάκρυα, στεναγμούς και λύπες 4) 4) και
τότε η νεράιδα τού παρέθεσε τραπέζι 5) 5) δεν
κρύβω μες στα στήθη καρδιά από σίδερο, 6) 6) πολύτροπε Οδυσσέα 7) 7) δεν
θα 'λεγα πως είμαι κατώτερή της, μήτε στην όψη μήτε και στο ανάστημα. 8) 8) Kι
αν, όπως λες, κάποιος θεός θελήσει να με χτυπήσει καταμεσής στο μπλάβο
πέλαγος, θα το υπομείνω· 9) 9) Ω
σεβαστή θεά 10
10) Mόλις επήρε να χαράζει, φάνηκε ροδοδάχτυλη η Aυγή. 11) Eίχε πια συμπληρώσει μέρες τέσσερις, ώσπου τα
τέλειωσε όλα. |
Α)Συστολή χρόνου Β)ανθρωπομορφισμός Γ)προοικονομία Δ)Τυπική φράση Ε)μεταφορά |
Δραστηριότητα 7 : Αντιπαραβολική διδασκαλία.
Διάβασε το κείμενο στα αρχαία και τα νέα ελληνικά.
ἴστω νῦν τόδε γαῖα καὶ οὐρανὸς εὐρὺς ὕπερθε καὶ τὸ
κατειβόμενον Στυγὸς ὕδωρ, ὅς τε μέγιστος ὅρκος δεινότατός
τε μακάρεσσι θεοῖσι, |
Λοιπόν, ορκίζομαισ' αυτή τη γη και στον απέραντο
ουρανό που μας σκεπάζει, αληθινά δεν σκέφτομαι κακό για σένα· όσα στον νου
μου έχω και στοχάζομαι, Σ' το βεβαιώνω: είναι καλόγνωμος ο νους μου, δεν
κρύβω μες στα στήθη καρδιά από σίδερο, σπλαχνίζομαι κι εγώ.» |
1) α)Όρκος :
Που ορκίζονται οι θεοί; Βρες το
και στα αρχαία ελληνικά.
β) ὅς τε
μέγιστος ὅρκος δεινότατός τε μακάρεσσι
θεοῖσι: Πώς προσδιορίζεται ο όρκος
αυτός;
γ)Εκείνη την
εποχή ακόμα και οι θεοί ορκίζονται. Σήμερα που δίνεται ο όρκος ; Έχει την ίδια
αξία;
δ) νόος =νους 1)
Μπορείς να βρεις πως κλίνεται το ουσιαστικό;
2) Δες την
σημασία του :https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/tools/liddel-scott/search.html?lq=%CE%BD%CF%8C%CE%BF%CF%82
ε) Θυμός: Τι σημαίνει η λέξη στο αρχαίο
κείμενο; Βρες τη σημασία της στο: https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/tools/liddel-scott/search.html?lq=%CE%98%CF%85%CE%BC%CF%8C*
Τι σημαίνει η
λέξη σήμερα;
Δραστηριότητα 8 : Αντιπαραβολική διδασκαλία.
Διάβασε το
κείμενο στα αρχαία και τα νέα ελληνικά.
«διογενὲς Λαερτιάδη, πολυμήχαν' Ὀδυσσεῦ, σὺ δὲ χαῖρε καὶ ἔμπης. ἀθάνατός τ' εἴης, ἱμειρόμενός περ ἰδέσθαι οὐ μέν θην κείνης γε χερείων εὔχομαι εἶναι,οὐ δέμας
οὐδὲ φυήν, ἐπεὶ οὔ πως
οὐδὲ ἔοικε |
«Λαερτιάδη διογέννητε, πολύτροπε
Oδυσσέα,
Πήγαινε στο καλό λοιπόν. Θα 'σουν κι αθάνατος, μόλο που σε φλογίζει ο πόθος
της γυναίκας σου, σε τυραννά ο καημός για να την ξαναδείς, μέρα και
νύχτα. Kι όμως δεν θα 'λεγα πως είμαι κατώτερή της, μήτε στην όψη μήτε και στο ανάστημα. Έτσι κι αλλιώς, καθόλου δεν τους πρέπει, θνητέςνα
ανταγωνίζονται θεές στης ομορφιάς τη χάρη.» |
α)Ποια
επιχειρήματα χρησιμοποιεί η Καλυψώ για να αποτρέψει τον Οδυσσέα από το να την
εγκαταλείψει; Υπογράμμισέ τα και στα αρχαία ελληνικά.
β)Φυλάσσοις: Ποιο
είναι το ρήμα στον Ενεστώτα; Μπορείς να βρεις παράγωγες και σύνθετες
λέξεις στα νέα ελληνικά από αυτό το
ρήμα;
Δραστηριότητα
9: Διάβασε τους στίχους μεταφρασμένους από
διαφορετικούς φιλολόγους. Εντοπίζεις κάποιες διαφορές; Ποια σου άρεσε
περισσότερο;
Αργύρης Εφταλιώτης ε 262 Όλα σε μέρες τέσσερις τα ΄χε αποτελειωμένα. του ΄βαλε ασκί μαύρο κρασί, νερό σε ασκί μεγάλο, ……….. |
Ζ Σιδέρης Τέσσερεις μέρες πέρασαν και τα 'χε όλα τελέψει. Την πέμπτη, απ' το νησί η θεά τον αποχαιρετούσε. Του 'δωσε ρούχα ευωδιαστά, τον έλουσε μονάχη, του 'βαλε μέσα σ' ένα ασκί μαύρο κρασί και σ' άλλο μεγάλο του 'βαλε νερό και μέσα σε ταγάρι θροφές κι όλο το γέμισε με πληθερά προσφάγια, κι ένα αεράκι απόλυσε γλυκόπνευτο και πρύμο. Άνοιξε τότε τα πανιά χαρούμενα ο Δυσσέας και στο τιμόνι καθιστός με τέχνη κυβερνούσε.(….) Μέρες τραβούσε δεκαφτά στης θάλασσας τα πλάτια. Στις δεκαοχτώ φανήκανε της χώρας των Φαιάκων τα βαθιοΐσκιωτα βουνά στο πιο κοντά του μέρος και σα θολούρα φαίνουνταν στο θάμπος του πελάγου. |
Ι Πολυλάς Έφθασ' η ημέρα τέταρτη κι είχε όλ' αυτός τελειώσει· στην πέμπτην επροβόδα τον η αθάνατη απ' την νήσο, αφού έλουσέ τον κι ένδυσε μ' ευωδισμένο ενδύμα, κι η θεά μέσα του 'βαλεν ασκί με κρασί μαύρο, και άλλο μεγάλο με νερό, και τρόφιμα εις δισάκκι, και του το εγέμισε πολύ και νόστιμο προσφάγι· και πρίμον του στειλ' άβλαβον, χλιόν· σ' αυτόν
εχάρη και τα πανιά του όλ' άπλωσεν ο θείος Οδυσσέας. με το πηδάλι τεχνικά κυβέρναε καθισμένος·(…..) Ημέρες έπλεε δεκαεπτά, και στην δεκάτη ογδόη τα ισκιωμένα εφάνηκαν τα όρη των Φαιάκων, της γης, οπού εγγυτότερην στον δρόμο του απαντούσε· |
Γίνε δημιουργός .
Άλλαξε την ιστορία
-
Ο
Οδυσσέας δεν επιλέγει να φύγει τελικά από το νησί της Καλυψώς. Όσα του
υποσχέθηκε τον έπεισαν!!!! Γράψε έναν λόγο που θα δικαιολογείς την απάντησή
σου!!!!
-
Η Καλυψώ εκφράζει τα πραγματικά της
συναισθήματα και δείχνει την οργή της για τους θεούς ή και για τον ίδιο τον
Οδυσσέα. Απευθύνεται στους θεούς ή στον Οδυσσέα…
-
Σκέψου
κάτι άλλο……
Δραστηριότητα
11 :
Μπορείς να βρεις 5
σημεία που να φαίνεται η ευφυία του Οδυσσέα
|
Καθόλου |
Λίγο |
Μέτρια |
Πολύ |
Πάρα πολύ |
Σε ποιον βαθμό μπορείς να εντοπίσεις 5 σημεία που να φαίνεται η ευφυία του
Οδυσσέα; |
Δεν μπορώ να εντοπίσω κάτι τέτοιο. |
Μπορώ να αναγνωρίσω 2 σημεία που να φαίνεται η
ευφυία του Οδυσσέα.
1. 2. |
Μπορώ να αναγνωρίσω 3 σημεία που να φαίνεται η
ευφυία του Οδυσσέα. .
|
Μπορώ να αναγνωρίσω 4 σημεία που να φαίνεται η
ευφυία του Οδυσσέα. 1. 2. 3. 4. |
Μπορώ να αναγνωρίσω 5 σημεία που να φαίνεται η
ευφυία του Οδυσσέα.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου