Πολύ μακριά, δεν με νοιάζει!
Στόχος:
Μέσω της δραστηριότητας επιδιώκουμε να αντιληφθεί ο μαθητής και η μαθήτρια τον εαυτό
του/της ως μέλος, όχι μόνο μιας τοπικής κοινότητας, αλλά και ως μέλος της ευρύτερης παγκόσμιας κοινότητας των πολιτών και επομένως να διαμορφώνει τις στάσεις, τις συμπεριφορές του/της, τις αποφάσεις και τις δράσεις του/της, και με βάση το παγκόσμιο συμφέρον, αφού οι συνθήκες της παγκοσμιοποίησης δεν κρατούν πλέον κανένα πρόβλημα σε στεγανά.
Πλαίσιο: Είναι συχνό το φαινόμενο, οι μαθητές και οι μαθήτριες αλλά και οι πολίτες να μην
«αισθάνονται» ότι τους αφορούν τα προβλήματα παγκόσμιας εμβέλειας ή τα μεγάλα προβλήματα που «συμβαίνουν» σε γεωγραφικές περιοχές που βρίσκονται πολύ μακρύτερα από τη δική τους ή που οι συνέπειές τους δεν είναι άμεσες, αλλά θα επηρεάσουν τη ζωή χρόνια ή/και δεκαετίες αργότερα. Ωστόσο ,σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης, όπου γεωγραφικά, πολιτισμικά, οικονομικά, τεχνολογικά σύνορα έχουν υποχωρήσει ή/και καταργηθεί, κάθε τι που συμβαίνει σε μια περιοχή του πλανήτη επηρεάζει δυναμικά και πολλές άλλες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πανδημία, όπου ένα τυχαίο γεγονός στη λαϊκή αγορά μιας κινεζικής πόλης, ανέτρεψε την παγκόσμια ισορροπία σε όλους τους τομείς και ανέστειλε κάθε έννοια κανονικής ζωής όπως ήταν αντιληπτή μέχρι τότε, σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Με αυτήν την έννοια, όσο κι αν είναι αναγκαία για την ανθρώπινη ύπαρξη η αίσθηση ότι μπορούμε να προβλέψουμε και να διαχειριστούμε τις προβληματικές καταστάσεις γύρω μας μέσα σε όρια οικεία και ασφαλή, σήμερα θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν υπάρχουν στεγανά ούτε στους τόπους ούτε στις αλληλεπιδράσεις όσων συμβαίνουν σε αυτούς. Επομένως η ολιστική αντίληψη του κόσμου, η κατανόηση
της αλληλεπίδρασης των μικρών και μεγάλων προβλημάτων και η υιοθέτηση μιας προσέγγισης που συνυπολογίζει πλανητικές και όχι μόνο εθνικές/τοπικές παραμέτρους, είναι προϋποθέσεις αναγκαίες για να μπορούν οι αυριανοί πολίτες να θεωρούν τον εαυτό τους πολίτη του κόσμου, και να δρουν όχι μόνο τοπικά αλλά και παγκόσμια.
Περιγραφή δραστηριότητας
Σχεδιασμός:
Η δραστηριότητα ξεκινά με την προβολή τριών βίντεο από το youtube, τα οποία
παρακολουθούν οι μαθητές της τάξης είτε όλοι μαζί, είτε σε ζεύγη/ομάδες/ατομικά από
υπολογιστές/κινητά.
Τα video που προτείνονται είναι τα:
● https://youtu.be/H5J7KlxhQK4 (BBC - black lives matter)
● https://youtu.be/4DDKSfw7CYI (Γκρέτα - περιβάλλον)
Ο μικρός ήρωας Ικμπάλ Μασίχ https://www.youtube.com/watch?v=eCyxBTuPH3s
Περισσότερα: Iqbal’s story. The World’s Children’s Prize. Στο
https://worldschildrensprize.org/iqbalstory
Βήμα 1ο
Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρακολουθούν τα video και καλούνται να απαντήσουν τις παρακάτω
ερωτήσεις:
● Σε ποια προβλήματα αναφέρονται τα video;
● Σε ποιες χώρες αναφέρονται;
● Ποιες χώρες επηρεάζουν; Για πόσο χρονικό διάστημα;
● Γιατί νομίζετε ότι έγιναν παγκοσμίως γνωστά τα πρόσωπα που αναφέρονται στα video;
● Πώς νομίζετε ότι αισθάνονται τα πρόσωπα αυτά;
Ο/η εκπαιδευτικός μαζί με ομάδα μαθητών/μαθητριών καταγράφει τις απαντήσεις.
Βήμα 2ο
Οι μαθητές και οι μαθήτριες χωρίζονται σε 4 ομάδες. Κάθε μια αντιστοιχεί σε ένα από τα προβλήματα που αναφέρονται στα video: Κλιματική αλλαγή, Εκπαίδευση κοριτσιών σε μη ανεπτυγμένες χώρες, Παιδική εργασία και Ρατσισμός.
Η κάθε ομάδα καλείται να εργαστεί και μέσω πηγών του διαδικτύου να
κάνει μια παρουσίαση για το θέμα που της αντιστοιχεί. Η παρουσίαση πρέπει να περιλαμβάνει οπωσδήποτε τους παρακάτω άξονες, καθώς και ότι άλλο εκτιμά η ομάδα ότι είναι αναγκαίο.
● Ορισμός του προβλήματος
● Σύντομη ιστορική αναδρομή
● Ποιες είναι οι αιτίες του προβλήματος;
● Πρόσφατα (μετά το 2000) γεγονότα που συνδέονται με αυτό, μικρό χρονικό.
● Δράσεις που έχουν αναπτυχθεί για το πρόβλημα (μετά το 2000, που, πότε, από ποιους, με ποια
αποτελέσματα)
● Συνέπειες του προβλήματος (τοπικές, διεθνείς)
● Είναι αυτό ένα παγκόσμιο πρόβλημα;
Η κάθε ομάδα παρουσιάζει την εργασία της. Οι υπόλοιπες ομάδες παρακολουθούν, σχολιάζουν,αξιολογούν και εντοπίζουν κοινά σημεία με τις δικές τους παρουσιάσεις, ειδικά ως προς τους δύο τελευταίους άξονες
Βήμα 3ο
Τα παιδιά καλούνται, μετά το τέλος των παρουσιάσεων, να δώσουν έναν ορισμό του τι είναι
Παγκόσμιο Πρόβλημα. Με βάση αυτόν τον ορισμό φτιάχνουν όλοι μαζί με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού έναν κατάλογο από παγκόσμια προβλήματα. Ποια είναι τα κριτήρια; Πρέπει εδώ να επισημανθεί ότι δεν είναι μόνο η γεωγραφική έκταση την οποία αφορούν, αλλά κυρίως ο βαθμός επίδρασης και συσχέτισης με άλλα προβλήματα σε άλλες περιοχές του πλανήτη.
Βήμα 4
Τέλος οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν σε ζευγάρια να διαλέξουν ένα από τα προβλήματα που έχουν αναφερθεί ως παγκόσμια και να φτιάξουν ένα πόστερ ή ένα video ή ένα θεατρικό δρώμενο με τίτλο «Με νοιάζει γιατί...», όπου η φράση θα συμπληρώνεται με άλλες που θα συνδέουν το παγκόσμιο
με το τοπικό, πχ μιλώντας για την κλιματική αλλαγή: Με νοιάζει γιατί τα καιρικά φαινόμενα θα είναι περισσότερο προβλέψιμα, Με νοιάζει γιατί δεν θα υπάρχουν τόσες πολλές φυσικές καταστροφές, με νοιάζει γιατί θα ζω σε ένα ισορροπημένο οικοσύστημα κλπ. Τα πόστερ θα εκτεθούν στην τάξη, τα video θα προβληθούν στο σχολείο και τα θεατρικά δρώμενα θα παρουσιαστούν στη σχολική αυλή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου