Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2022

Πρώτες ενθυμήσεις, Πηνελόπη Δέλτα, Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας, Tα 6 σκεπτόμενα καπέλα του De Bono

Πρώτες ενθυμήσεις, Πηνελόπη Δέλτα,

 Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου

Φύλλο εργασίας


Πρώτες ενθυμήσεις, ανάλυση:

https://filologosab.blogspot.com/2022/02/blog-post_21.html

1 )Διάβασε για την ζωή της Πηνελόπης Δέλτα. Κάνε μια χρονογραμμή με όποια στοιχεία θεωρείς σημαντικά. Μίλησέ μας για κάτι που σε εντυπωσίασε.

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CE%BB%CF%8C%CF%80%CE%B7_%CE%94%CE%AD%CE%BB%CF%84%CE%B1

Διάβασε και αυτό:

https://tvxs.gr/news/%CF%83%CE%B1%CE%BD-%CF%83%CE%AE%CE%BC%CE%B5%CF%81%CE%B1/%CE%B7-%C2%AB%CF%83%CE%B9%CF%89%CF%80%CE%AE%C2%BB-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CF%80%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CE%BB%CF%8C%CF%80%CE%B7%CF%82-%CE%B4%CE%AD%CE%BB%CF%84%CE%B1

2) Το κείμενο  αναφέρεται στη σχέση της Πηνελόπης Δέλτα με τον πατέρα της. Εσένα ποια είναι η σχέση σου με τον δικό σου πατέρα; Θα ήθελες να αλλάξεις κάτι;


3) Να βρεις και να  καταγράψεις τα συχνά αντικρουόμενα συναισθήματα που δημιουργούνται στην ηρωίδα από την παρουσία του πατέρα της.



6) Πως περιγράφει (εξωτερικά χαρακτηριστικά) η Δέλτα τον πατέρα της;5) Πως χαρακτηρίζει η ηρωίδα τον πατέρα της;

4)Γιατί η αφηγήτρια θυµάται το περιστατικό µε τα στρείδια; Ποια αξία εκπροσωπεί ο πατέρας σε αυτή τη σκηνή;   Τι έμαθε η Δέλτα από το περιστατικό;

5) Να συγκεντρώσετε στοιχεία και φωτογραφίες για την ελληνική παροικία της Αλεξάνδρειας, κυρίως σε ό,τι αφορά τον τρόπο ζωής της.

https://www.youtube.com/watch?v=ocfCTLrQiPM&t=48s


  Ta 6 σκεπτόμενα καπέλα του  DeBono



Ένα παιχνίδι που θα σε βοηθήσει να αναπτύσσεις τη σκέψη σου, τα επιχειρήματά σου και να εξετάζεις ένα θέμα από πολλές πλευρές είναι τα 6 σκεπτόμενα καπέλα του DeBono. Το χρώμα κάθε καπέλου προσανατολίζει τη σκέψη σου σε μια ορισμένη κατεύθυνση. Δες πώς:

https://blogs.sch.gr/m_michali/author/m-michali/

Το μπλε καπέλο είναι ο συντονιστής του παιχνιδιού. Ενημερώνει το ακροατήριο για το θέμα που θα εξεταστεί, δίνει τον λόγο στα υπόλοιπα καπέλα, μπορεί να τους κάνει ερωτήσεις και, αφού τα ακούσει προσεκτικά, βγάζει το τελικό συμπέρασμα για το θέμα επιλέγοντας στοιχεία που αναφέρθηκαν από το κάθε καπέλο στον βαθμό που το ίδιο πιστεύει ότι είναι σκόπιμο.

Το άσπρο καπέλο παρουσιάζει γνωστές και απαραίτητες πληροφορίες, στοιχεία και γεγονότα σχετικά με το θέμα. Είναι ουδέτερο και αντικειμενικό. Απαντά σε ερωτήσεις, όπως: Τι γνωρίζω για το θέμα; Τι χρειάζεται να μάθω; Από ποιον; Πού, πότε, τι συνέβη; Ποιος το έκανε;

Το  μαύρο καπέλο αξιολογεί τους κινδύνους, τα προβλήματα, τις δυσκολίες που κρύβονται σε κάθε θέμα που εξετάζεται. Τονίζει τα ρίσκα ή τις αδυναμίες μιας πρότασης. Δίνει λογικές αιτίες στο ‘γιατί’ κάτι δεν θα πετύχει. Ενδεικτικές ερωτήσεις: α) Σχετικά με το θέμα που εξετάζουμε, σε τι θα πρέπει να είσαι ιδιαίτερα προσεκτικός/ή; β) Ποιες αρνητικές συνέπειες νομίζεις ότι θα φέρει μια τέτοια πρόταση;»

Το κίτρινο καπέλο είναι το αντίθετο του μαύρου. Χρησιμοποιεί τη λογική, αλλά για να βρει τα πλεονεκτήματα και τα θετικά σημεία κάθε θέματος. Είναι το πιο αισιόδοξο καπέλο. Δείχνει γιατί κάτι θα πετύχει και θα ωφελήσει. Ενδεικτικές ερωτήσεις: α) Ποια είναι τα οφέλη μιας τέτοιας ενέργειας / πρότασης; β) Τι είναι θετικό σε σχέση με αυτήν την πρόταση; γ) Ποια θετικά αποτελέσματα θα φέρει αυτή η πρόταση;

Το  πράσινο κ    Όποιος φορά τo κόκκινο καπέλο εκφράζει τα συναισθήματα που του γεννά το θέμα. Τα συναισθήματα μπορεί να είναι περισσότερα από ένα και να μεταβάλλονται.

Το  πράσινο        Το πράσινο καπέλο: είναι το καπέλο των δημιουργικών λύσεων. Δίνει εναλλακτικές προτάσεις και λύσεις σε κάθε αρνητική ιδέα του μαύρου καπέλου, επινοεί νέες ιδέες, παρουσιάζει νέες πιθανότητες. Δεν φοβάται τις αλλαγές και τις προκλήσεις. Είναι το καπέλο της εξέλιξης. Ξέρει ότι κάθε πρόβλημα έχει τη λύση του. Ενδεικτικές ερωτήσεις: α) Τι θα συνέβαινε αν…;, β) Μπορείς να σκεφτείς άλλους τρόπους για να γίνει κάτι τέτοιο; γ) Πώς θα μπορούσες να λύσεις το πρόβλημα;


Τ                              Το γαλάζιο καπέλο το κρατάει ο εκπαιδευτικός. Έχει την λογική ,την οργάνωση.

 Θέματα προς διερεύνηση και συζήτηση

 

Λευκό

Πληροφορίες:

Τόπος (πού διαδραματίζονται τα γεγονότα;), χρόνος (πότε; σε ποια εποχή;), πρόσωπα του κειμένου (κύρια και δευτερεύοντα), γεγονότα.

Κόκκινο

Διαίσθηση-Συναισθήματα (αφηγήτριας για τον πατέρα και τη μητέρα, των παιδιών απέναντι στον πατέρα και τη μητέρα, συναισθήματα μητέρας και πατέρα, συναισθήματα των μαθητών για τους ήρωες και για όσα συμβαίνουν).

Κίτρινο

Θετικά σημεία (θετικά στοιχεία ηρώων, γεγονότων, γλώσσας, κειμένου, κ.λπ.). Θετικά σημεία της Πηνελόπης Δέλτα σε σχέση με άλλους λογοτέχνες που έχουν γνωρίσει.

Μαύρο

Αρνητικά σημεία (αρνητικά στοιχεία ηρώων, προβλήματα που προκύπτουν από τη συμπεριφορά των ηρώων (πατέρα, μητέρας, παιδιών). Αδυναμίες του κειμένου σε σύγκριση με άλλα κείμενα που έχουν γνωρίσει. Αρνητικά σημεία της Πηνελόπης Δέλτα σε σχέση με άλλους συγγραφείς που γνωρίζουν.

Πράσινο

Δημιουργικότητα:

Εναλλακτικές κινήσεις των ηρώων ή της δράσης. Εναλλακτικές μορφές απόδοσης του κειμένου (π.χ. αφήγηση γεγονότων από την πλευρά του πατέρα ή της μητέρας.

 


Η  κάθε ομάδα παίρνει μία χρωματιστή καρτέλα που αναγράφονται τα παρακάτω θέματα!


ΛΕΥΚΟ


Πρόσωπα του κειμένου: αφηγήτρια, αδέρφια, στρειδάς, μητέρα

 Τόπος: το σπίτι της αφηγήτριας, ο εξωτερικός χώρος με τον στρειδά

 Γεγονότα: -περιγραφή πατέρα (σε ποια σημεία τον περιγράφει;) (α΄ενότητα)

 -περιγραφή περιστατικού με τον στρειδά (β΄ενότητα)

-αναφορά στη μητέρα στο περιστατικό με τον στρειδά, στις σχέσεις της με τα παιδιά

 (σε ποια σημεία γίνεται αναφορά;)

ΚΙΤΡΙΝΟ:

 

- η περιγραφή του πατέρα = ζωντανή, παραστατική, λεπτομερειακή, πολλά επίθετα

 -το κέρδος της αφηγήτριας από την πράξη του πατέρα με τον στρειδά. Η αφηγήτρια θεωρεί αυτό το γεγονός ως μάθημα ζωής. Τι κέρδισε;

 -Η γλώσσα του κειμένου είναι φροντισμένη, απλή, κατανοητή, δεν υπάρχουν δύσκολες λέξεις.

 -συνδυάζει περιγραφή και διάλογο δίνοντας αμεσότητα και ζωντάνια

 -αυτοβιογραφικό κείμενο, εξομολογητικό που αναφέρεται στις οικογενειακές σχέσεις και θίγει θέματα για προβληματισμό: τις σχέσεις παιδιών γονιών, το θέμα της πειθαρχίας, η εργασία του πατέρα έξω από το σπίτι ενώ η μητέρα φροντίζει το σπίτι και τα παιδιά.

ΚΟΚΚΙΝΟ


-συναισθήματα αφηγήτριας για τον πατέρα…

 -συναισθήματα αφηγήτριας για τη μητέρα…

-συναισθήματα παιδιών απέναντι στον πατέρα…

 -συναισθήματα παιδιών απέναντι στη μητέρα…

 -συναισθήματα μητέρας;

 -συναισθήματα πατέρα;

 -συναισθήματα αφηγήτριας για όσα συμβαίνουν…

 -τα δικά μου συναισθήματα για τους ήρωες και για όσα συμβαίνουν


ΜΑΥΡΟ


-τα αρνητικά σημεία: βία, αυταρχικότητα πατέρα, μπάτσοι μητέρας και πατέρας, φόβος παιδιών προς τον πατέρα

 - η αντιφατική συμπεριφορά της αφηγήτριας

 -δεν είναι τόσο κοντά στη σημερινή πραγματικότητα

ΠΡΑΣΙΝΟ


-εναλλακτικές κινήσεις προσώπων: πατέρα, μητέρας, παιδιών;

 -Πώς αλλιώς θα μπορούσε να αποδοθεί το κείμενο. Να το αποδώσετε από την πλευρά του πατέρα και της μητέρας


 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου