Η γλώσσα- Αναλφαβητισμός- Γλωσσομάθεια
Ενότητα 2
Φύλλο εργασίας 2ης ενότητας της Γλώσσας Γ Γυμνασίου στον σύνδεσμο
Η
Γλώσσα : είναι ένας κώδικας
επικοινωνίας, ένα σύστημα σημείων( σημεία οι λέξεις ) με το οποίο τα μέλη της μιας
κοινότητας επικοινωνούν.
Σημασία της Γλώσσας
Η γλώσσα αποτελεί:
·
Βασικό παράγοντα της πνευματικής
ανάπτυξης του ατόμου. Γλώσσα και σκέψη συνδέονται άρρηκτα μεταξύ τους. Όσο
καλλιεργεί το λόγο του ο άνθρωπος τόσο κινητοποιεί τη σκέψη του.
·
Με τη γλώσσα επιτυγχάνεται η
κοινωνικοποίηση του ατόμου. Αναπτύσσει τις διαπροσωπικές του σχέσεις επιλύει με
διάλογο τις διαφορές του. Εκφράζει τα συναισθήματα και εξωτερικεύει τις σκέψεις
του.
·
Στην πολιτική ζωή οι πολίτες
εκφράζουν τις ιδέες ,τις απόψεις, διεκδικούν τα δικαιώματά τους ελέγχουν την
εξουσία.
·
Βασικό στοιχείο της ταυτότητας ενός λαού,
αφού ενώνει τα μέλη μιας εθνικής ομάδας και τα διαφοροποιεί από τους άλλους.
·
Είναι
ο σημαντικότερος φορέας
της ανθρώπινης σκέψης. Η
γλώσσα καθορίζει και
καταγράφει μέσα στις
λέξεις και στις
προτάσεις τα αποτελέσματα
της διεργασίας της
σκέψης.
·
Συντελεί στην
ανάπτυξη του πολιτισμού. Η
ανάπτυξη των γραμμάτων, των τεχνών
και των επιστημών
πραγματοποιείται με την
αρωγή της γλώσσας.
Σήμερα: Υποβάθμιση γλώσσας:
·
Λεξιπενία,
συρρίκνωση λεξιλογίου
·
Κακή χρήση
συντακτικού -γραμματικής
·
Άκριτη χρησιμοποίηση
ξένων λέξεων.
·
Αδυναμία ακριβούς
διατύπωσης
αίτια συρρίκνωσης
της γλώσσας:
·
έλλειψη ουσιαστικής παιδείας(
εξειδίκευση σε βάρος της ολόπλευρης πνευματικής –γλωσσικής καλλιέργειας, στείρα
αποστήθιση που αδρανοποιεί το πνεύμα)
·
Πολιτιστική διείσδυση των αναπτυγμένων
χωρών (μιμητισμός και ξενομανία).
·
απουσία διαλόγου σε όλα τα επίπεδα,
αποξένωση ανθρώπων.
·
απουσία αγάπης και ενδιαφέροντος για
το βιβλίο.
·
Κυριαρχία της εικόνας που εκτοπίζει
τον λόγο.
·
κακή χρήση γλώσσας από πολιτικούς και
δημοσιογράφους.
·
πολύωρη χρήση του διαδικτύου και του
κινητού τηλεφώνου.
Προτάσεις
αντιμετώπισης:
άτομο:
·
ουσιαστική παιδεία
·
φροντίδα για τη συνέχεια της
ελληνικής γλώσσας.
·
αγάπη για το βιβλίο
·
στροφή στο διάλογο και την κατανόηση
των άλλων
οικογένεια:
·
συζήτηση και διάλογος.
·
παραδείγματα προς μίμηση και στάσεις
συμπεριφοράς.
σχολείο:
·
ουσιαστική παιδεία και καλλιέργεια
κριτικής σκέψης του μαθητή.
·
φροντίδα για τη σωστή εκμάθηση της
γλώσσας.
·
διάλογος και ομαλή επίλυση των
διαφορών μεταξύ των ατόμων.
·
να αποφύγει τις «στείρες» γνώσει ςκαι
τη «στείρα» απομνημόνευση.
Αναλφαβητισμός : αδυναμία στην ανάγνωση και στη γραφή·
Συνέπειες για το άτομο
-Η έλλειψη παιδείας και πνευματικής καλλιέργειας .
-Το άτομο αδυνατεί να αναπτύξει πνευματική, κοινωνική δραστηριότητα.
-Η έλλειψη προσόντων και εφοδίων κάνει το άτομο αντιπαραγωγικό.
-Δεν καλλιεργούνται οι αρετές του ,όπως κριτική ικανότητα, αντίληψη, μνήμη κ.α
-Γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης και έρμαιο των περιστάσεων.
-Είναι δέσμιος των προλήψεων και των δεισιδαιμονιών.
- Ο αναλφάβητος έχει περιορισμένη αντίληψη για τον κόσμο που τον περιτριγυρίζει.
- Αισθάνεται μειονεκτικά απέναντι στους άλλους ανθρώπους, ειδικά απέναντι σ’ όσους είναι καλλιεργημένοι.
- Ο αναλφαβητισμός τον εμποδίζει να συμμετέχει ενεργητικά στην πολιτική ζωή και ακρωτηριάζει τη δυνατότητα για άσκηση κριτικής.
Συνέπειες για την κοινωνία
-Ο
αναλφάβητος δυσκολεύεται να αποκατασταθεί επαγγελματικά και προσφέρει οικονομικά
λιγότερο από όσα θα πρόσφερε ο ίδιος αν ήταν μορφωμένος.
-Πολλές φορές τα
άτομα αυτά οδηγούνται στο περιθώριο και στην παραβατικότητα.
- Όταν οι άνθρωποι είναι αναλφάβητοι, παρατηρείται πολιτιστική καθίζηση, οι αναλφάβητοι δεν είναι σε θέση να εκτιμήσουν τον πολιτισμό και δεν ενδιαφέρονται για τη διατήρησή του.
- Και από πολιτική άποψη ο αναλφαβητισμός είναι επικίνδυνος για την κοινωνία. Οι αναλφάβητοι μπορούν εύκολα να γίνουν θύματα ολοκληρωτικών καθεστώτων, γιατί δεν έχουν τη δυνατότητα να ασκήσουν κριτική.
- Όταν οι άνθρωποι είναι αναλφάβητοι, παρατηρείται πολιτιστική καθίζηση, οι αναλφάβητοι δεν είναι σε θέση να εκτιμήσουν τον πολιτισμό και δεν ενδιαφέρονται για τη διατήρησή του.
- Και από πολιτική άποψη ο αναλφαβητισμός είναι επικίνδυνος για την κοινωνία. Οι αναλφάβητοι μπορούν εύκολα να γίνουν θύματα ολοκληρωτικών καθεστώτων, γιατί δεν έχουν τη δυνατότητα να ασκήσουν κριτική.
Μέτρα αντιμετώπισης
Οργάνωση προγραμμάτων
για αναλφάβητους με τη συμβολή της
Πολιτείας .
Ατομική προσπάθεια κάθε αναλφάβητου, ώστε να ξεπεράσει το πρόβλημα.
Κατοχύρωση του δικαιώματος στη μόρφωση για όλους τους ανθρώπους, ανεξάρτητα από φυλή, φύλο, θρήσκευμα, κοινωνική ή οικονομική κατάσταση (να παρέχεται υποχρεωτικά η στοιχειώδης τουλάχιστον μόρφωση)
Ατομική προσπάθεια κάθε αναλφάβητου, ώστε να ξεπεράσει το πρόβλημα.
Κατοχύρωση του δικαιώματος στη μόρφωση για όλους τους ανθρώπους, ανεξάρτητα από φυλή, φύλο, θρήσκευμα, κοινωνική ή οικονομική κατάσταση (να παρέχεται υποχρεωτικά η στοιχειώδης τουλάχιστον μόρφωση)
Απαγόρευση της παιδικής εργασίας.
Η γλωσσομάθεια: Η γνώση μια ή περισσότερων
γλωσσών.
Κίνδυνοι από τη γλωσσομάθεια
• Η αποξένωση από την ίδια του τη γλώσσα.
• Η εισβολή ξένων λέξεων στη γλώσσα.
• Επικρατεί μια τάση μιμητισμού.
• Απομακρύνεται ο λαός από την παράδοση και την ταυτότητα του.
• Απομακρύνεται ο λαός από την παράδοση και την ταυτότητα του.
Θετικά γλωσσομάθειας
• Η ανάπτυξη του τουρισμού – ευκολότερη επικοινωνία με τους τουρίστες
• Η μελέτη της γλώσσας ενός λαού αποκαλύπτει και τον τρόπο της σκέψης του. Μαθαίνουμε να σκεφτόμαστε θετικά για τους άλλους λαούς και καλλιεργούμε την ειρηνική προσέγγιση των προβλημάτων.
• Συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικονομίας (άνοιγμα των αγορών, τη μεγιστοποίηση της παραγωγής, τη βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων). Δημιουργείται μια παγκόσμια αγορά.
• Εφόδιο για επαγγελματική αποκατάσταση. Προσφέρει νέες θέσεις εργασίας. Δημιουργεί μια σειρά επαγγελμάτων, όπως δάσκαλοι ξένων γλωσσών, μεταφραστές κ.α.
Πηγή:
https://latistor.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου