Θεωρία ενότητας:
1) α) Τι είναι η γλώσσα; Γράψε παράγωγες και σύνθετες λέξεις . Γράψε φράσεις που η λέξη γλώσσα μπορεί να έχει διαφορετική σημασία....
Η πολυσημία των λέξεων, η λ. «γλώσσα»
Η λέξη γλώσσα μπορεί να έχει τις παρακάτω σημασίες:
αυθαδιάζω, μένω άναυδος, μιλώ με ευχέρεια, για λέξη που μας διαφεύγει,
κουράζομαι, δυσκολεύομαι να εκφραστώ, κακομελετώ, κρατώ μυστικό,
οι κακόβουλοι σχολιαστές, μιλώ με κακία, μιλώ με καλοσύνη
|
Μου βγήκε η γλώσσα |
|
|
βγάζει γλώσσα |
|
|
κατάπιε τη γλώσσα του |
|
|
λύθηκε η γλώσσα του |
|
|
δέθηκε η γλώσσα του |
|
|
να κρατήσει τη γλώσσα του |
|
|
κατάπιε τη γλώσσα σου |
|
|
οι κακές γλώσσες |
|
|
η γλώσσα του στάζει φαρμάκι |
|
|
η γλώσσα του στάζει μέλι |
|
|
το έχω στην άκρη της γλώσσας μου |
|
Η γλώσσα δεν είναι απλό εργαλείο , όπως την θέλουν μερικοί γλωσσολόγοι, επικοινωνιολόγοι και πληροφορικοί, αλλά καθοριστικό συστατικό της προσωπικότητας του ατόμου και της φυσιογνωμίας ενός λαού.[ ] Μέσα στη γλώσσα ενός λαού, μέσα στην κάθε λέξη και φράση απεικονίζονται στοιχεία από την ιστορία, τη σκέψη τη νοοτροπία , την καλλιέργεια και τον πολιτισμό του .
( Γ Μπαμπινιώτης)
Β) ΔΡΑΣΕΙΣ:
3 )Ποιο στοιχείο της ελληνικής γλώσσας τονίζει ένας ποιητής όπως ο Νικηφόρος Βρεττάκος στο παρακάτω ποίημα;
Ὅταν κάποτε φύγω ἀπὸ τοῦτο τὸ φῶς
θὰ ἑλιχθῶ πρὸς τὰ πάνω ὅπως ἕνα
ρυακάκι ποὺ μουρμουρίζει.
Κι ἂν τυχὸν κάπου ἀνάμεσα
στοὺς γαλάζιους διαδρόμους
συναντήσω ἀγγέλους, θὰ τοὺς
μιλήσω ἑλληνικά, ἐπειδὴ
δὲν ξέρουνε γλῶσσες. Μιλᾶνε
μεταξὺ τους μὲ μουσική.
Γι’ αυτό και άντεξε όχι μόνο τους τέσσερις αιώνες της οθωμανικής κυριαρχίας, αλλά και τις εξίσου επώδυνες περιόδους της ενετικής και της αγγλικής κατοχής. Για την ακρίβεια, όχι απλώς άντεξε επιβιώνοντας, αλλά ανθώντας ποιητικά, με έναν τρόπο που είχε προκαλέσει τον ανυπόκριτο θαυμασμό του Γκαίτε, ο οποίος μάλιστα μετέφρασε και ορισμένα δημοτικά τραγούδια. Όταν το 1825, μέσα στη δίνη του Αγώνα της Ανεξαρτησίας, κυκλοφορούσε για πρώτη φορά η γαλλική έκδοση των δημοτικών τραγουδιών, ο Φοριέλ δεν δίσταζε να διακηρύξει ότι «η νέα ελληνική έχοντας έναν πυρήνα το ίδιο ομοιογενή, και πιο πλούσιο, από τα γερμανικά, όντας το ίδιο ξεκάθαρη με τα γαλλικά, πιο εύκαμπτη από τα ιταλικά και πιο αρμονική από τα ισπανικά, δεν της λείπει τίποτε για να θεωρηθεί από τώρα η πιο όμορφη γλώσσα της Ευρώπης».
Η πλαστικότητα της νεοελληνικής εκδοχής του ίδιου πάντοτε πανάρχαιου λόγου με την καίρια αμεσότητα και τη συγκινητική μουσικότητα, εξακολούθησε να πυροδοτεί τα πετάγματα της έκφρασης και μετά το δημοτικό τραγούδι: από τον «Υμνον εις την Ελευθερίαν» και τους «Ελεύθερους Πολιορκημένους» του Διονυσίου Σολωμού ως τις «Ωδές» του Ανδρέα Κάλβου, από τον Καβάφη και τον Σεφέρη ως τον Ρίτσο και τις νεότερες γενιές που διαπλάθουν την αυτοσυνειδησία μας.
Η Ελλάδα, κρατώντας ζωντανό ακόμη τον απόηχο της πνοής του Ομήρου και της Σαπφούς, του Αισχύλου και του Ευριπίδη, είναι η χώρα της ποίησης για να μην πω: η πατρίδα της. Αυτό αναδύεται με συγκρατημένη περηφάνια από τους στίχους του Οδυσσέα Ελύτη στο «Αξιον Εστί», ως σημαντική κατάθεση του ελληνικού στο στερέωμα του ευρωπαϊκού λόγου:
6)Ποιος έγραψε το παραπάνω κείμενο και με ποιο σκοπό;
7) Πως αποδεικνύει ο συγγραφέας την αξία της ελληνικής γλώσσας;
8) Γιατί σύμφωνα με τον Φοριέλ η νέα ελληνική μπορεί «να θεωρηθεί από τώρα η πιο όμορφη γλώσσα της Ευρώπης»;
9)Στο παρακάτω απόσπασμα του κειμένου να βρεις τις δευτερεύουσες προτάσεις και στη συνέχεια να αναγνωρίσεις τις ονοματικές( εισαγωγή- συντακτικός ρόλος):
« Όταν το 1825, ………..από τώρα η πιο όμορφη γλώσσα της Ευρώπης».
10)Στα υπογραμμισμένα ρήματα να βρεις τα Υποκείμενα και τη μορφή τους.
11)Να χρησιμοποιήσεις σε προτάσεις τις λέξεις του κειμένου : ρεύμα , κατάθεση, ανθώ, με δύο διαφορετικές σημασίες.
12)Να βρεις τη σημασία των λέξεων και να γράψεις μια πρόταση για κάθε μία:
Γ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
13 ) Γράψε μια παράγραφο με την παρακάτω θεματική πρόταση
Είναι πολύ σημαντική η καλλιέργεια της γλώσσας για κάθε άνθρωπο και κάθε λαό.
14) Ένας συμμαθητής σου υποστηρίζει πως τα γλωσσικά μαθήματα είναι κουραστικά και «άχρηστα». Με ποια επιχειρήματα θα μπορούσες να υποστηρίξεις το αντίθετο;
15) Γράψτε ένα άρθρο στην εφημερίδα του σχολείου σας, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους είναι απαραίτητη η γνώση μίας ή δύο ξένων γλωσσών στο σύγχρονο νέο. Αξιοποιήστε την προσωπική σας εμπειρία.


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου