Κυριακή 11 Μαρτίου 2018

Νεοελληνική Γλώσσα Β Γυμνασίου Ενότητα 5 Φύλλο εργασίας


Φύλλο Εργασίας Δομημένης Μορφής

στη Νεοελληνική Γλώσσα της Β Γυμνασίου

Ενότητα  5η: Συζητώντας για την εργασία και το επάγγελμα



Εργασία, επάγγελμα, ανεργία  (θεωρία)


Α   Υπομνήσεις:  
1)       Για τα παραθετικά των επιθέτων /επιρρημάτων διάβασε στο:     https://filologosab.blogspot.com/2020/11/blog-post_20.html

Επίθετα: Γραμματική:

2) Λεξιλόγιο :     Εργασία:  η κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα που ασκείται με στόχο τη δημιουργία ενός χρήσιμου αποτελέσματος·
1. το έργο που ασκεί ο κάθε άνθρωπος στα πλαίσια της οργανωμένης κοινωνίας. 2. η προσφορά υπηρεσιών με αμοιβή, μισθωτή εργασία το έργο που αναλαμβάνει να εκτελέσει, να φέρει σε πέρας κάποιος 3.το σύνολο των εργαζομένων, ιδίως των μισθωτών 4. θέση σε οικονομική ή άλλη μονάδα στην οποία απασχολείται ένας εργαζόμενος. 5. έρευνα, μελέτη ορισμένου αντικειμένου καθώς και το σχετικό αποτέλεσμα, συνήθ. Γραπτό.

              Επάγγελμα:    κάθε εργασία, κοινωνικά ή νομικά αποδεκτή, που ασκείται επί μικρό ή μεγάλο χρονικό διάστημα για βιοπορισμό.



3) Υπάρχουν διάφορα επαγγέλματα : Χειρωνακτικά, πνευματικά, επαγγέλματα του μέλλοντος , επαγγέλματα που χάνονται…  Αναγνωρίζεις τα παρακάτω επαγγέλματα; Ξέρεις τι κάνει ο συγκεκριμένος επαγγελματίας; Μπορείς να σκεφτείς ένα επάγγελμα του μέλλοντος;
    
          
     Β ΔΡΑΣΕΙΣ  :

4) Σύμφωνα με την παγκόσμια διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων , κάθε άνθρωπος μπορεί να εργάζεται και να επιλέγει το επάγγελμα του .Σήμερα όμως .εποχή της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης , η εύρεση εργασίας είναι δύσκολη. Η ανεργία είναι σε υψηλά επίπεδα. Έχετε από την οικογένεια σας ή τον κοινωνικό σας περίγυρο την εμπειρία ενός ανέργου και των συνεπειών για τον ίδιο και την οικογένεια του;

Παγκόσμια διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων :(  πρόκειται για δικαιώματα που διεθνώς αναγνωρίζονται ως αναφαίρετα)
1. Καθένας έχει το δικαίωμα να εργάζεται και να επιλέγει ελεύθερα το επάγγελμά του, να έχει δίκαιες και ικανοποιητικές συνθήκες εργασίας και να προστατεύεται από την ανεργία.
2. Όλοι, χωρίς καμία διάκριση, έχουν δικαίωμα ίσης αμοιβής για ίση εργασία. 
3. Κάθε εργαζόμενος έχει δικαίωμα δίκαιης και ικανοποιητικής αμοιβής, που να εξασφαλίζει σ’ αυτόν και στην οικογένειά του συνθήκες ζωής αξιοπρεπείς. Η αμοιβή της εργασίας, αν υπάρχει, πρέπει να συμπληρώνεται με άλλα μέσα κοινωνικής προστασίας.


  
                                              
5)Διάβασε το παρακάτω κείμενο: (διασκευή)

                Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η αξία του επαγγέλματος είναι μεγάλη. Από τη μία πλευρά προσφέρει τα απαραίτητα οικονομικά μέσα, ώστε να εξασφαλίσουμε μια άνετη ζωή, κερδίζοντας συγχρόνως την αυτονομία και την ελευθερία μας. Χωρίς τα χρήματα, τα οποία προέρχονται από την εργασία, ο άνθρωπος δυσκολεύεται σε οτιδήποτε στη ζωή του. Από την άλλη πλευρά, το γεγονός ότι κάποιοι άνθρωποι, ενώ δεν έχουν ανάγκη τα χρήματα, πάλι εργάζονται, αποδεικνύει ότι το επάγγελμα προσφέρει κάτι περισσότερο από χρηματικά αγαθά.  Παρέχει την δυνατότητα στον άνθρωπο να εργαστεί και να δημιουργήσει. Του επιτρέπει να εκφραστεί και να καλλιεργήσει διάφορες δεξιότητές του. Είναι ο χώρος όπου μπορεί να καλλιεργήσει το πνεύμα και την προσωπικότητά του. Τέλος, η εργασία είναι ο χώρος που προσφέρεται για κοινωνικές συναναστροφές και γνωριμίες. Με άλλα λόγια είναι ο χώρος, όπου ο άνθρωπος μπορεί να ολοκληρωθεί τόσο απέναντι στον εαυτό του όσο και απέναντι στους άλλους. Συνεπώς η εργασία και το κάθε επάγγελμα ξεχωριστά στηρίζει το κοινωνικό σύνολο και τους μηχανισμούς του.

                Βέβαια, για να μπορούν να υπάρξουν τα ευεργετικά αποτελέσματα της εργασίας, ο καθένας πρέπει να επιλέξει το κατάλληλο επάγγελμα για τον ίδιο.  Αυτό που πρέπει να λαμβάνει ο καθένας πρωτίστως υπόψη είναι οι κλίσεις του. Πρέπει να δει τι τον ενδιαφέρει, ποια είναι τα πράγματα, με τα οποία του αρέσει να ασχολείται και σε ποια πράγματα έχει ιδιαίτερες δεξιότητες.  Πολύ συχνά αυτό που μας αρέσει μπορεί να μην είναι προσοδοφόρο. Επομένως, άλλο κριτήριο που πρέπει να έχει ένας νέος προτού επιλέξει ένα επάγγελμα είναι το οικονομικό. Κατά πόσο δηλαδή θα του εξασφαλίζει το βιοπορισμό του.. Άλλος σοβαρός παράγοντας που πρέπει να επηρεάζει την επιλογή του επαγγέλματός μας είναι η προσωπικότητά μας και οι αδυναμίες ή ικανότητές μας. Με άλλα λόγια πρέπει να δούμε το χαρακτήρα μας, αν ταιριάζει στη φύση ενός επαγγέλματος, το σώμα μας επίσης αλλά και τις επιδόσεις μας στα μαθήματά μας. Είναι όμως αξιοσημείωτο να αναφερθεί πως κι άλλοι παράγοντες επηρεάζουν και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό την επιλογή επαγγέλματος. Αυτοί είναι οι γονείς, που πολλές φορές καθοδηγούν τα παιδιά τους με βάση τη δική τους ματαιοδοξία. Άλλοι είναι οι φίλοι, οι εκπαιδευτικοί, οι σύμβουλοι σπουδών και γενικά ο κοινωνικός μας περίγυρος. Όλοι αυτοί όμως πρέπει να συμβουλεύουν λαμβάνοντας υπόψη τα όσα κριτήρια έχουν προαναφερθεί.

                 Συνοψίζοντας, έχουμε παρακολουθήσει την οδό μέσα από την οποία ένας νέος πρέπει να πορευθεί, για να πάρει μια από τις σημαντικότερες αποφάσεις της ζωής του. Αυτή η επιλογή θα μας ακολουθεί μια ζωή, γι΄αυτό η απόφαση πρέπει να παρθεί με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και με τα σωστά κριτήρια. Τέλος, πρέπει να τονιστεί ότι επαγγέλματα υπάρχουν πολλά. Το ζήτημα είναι ανάμεσα στην πληθώρα αυτή να γίνει η κατάλληλη επιλογή που θα μας κάνει να πηγαίνουμε στην εργασία μας κάθε πρωί χαμογελώντας.
                    


6 )Να εντοπίσετε στις δύο πρώτες παραγράφους τη θεματική περίοδο, τα σχόλια και την κατακλείδα (αν υπάρχει) 

7) Να υπογραμμίσετε τις συνδετικές λέξεις, που εξασφαλίζουν την εσωτερική συνοχή κάθε παραγράφου, καθώς και τη μετάβαση από τη μία παράγραφο στην άλλη. 

Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου:


Παράγραφος (δομή, συνοχή, αλληλουχία,  συνδετικές λέξεις)



8 )Με ποιο τρόπο ανάπτυξης  έχει αναπτυχθεί η πρώτη παράγραφος; 

9) Να δώσετε ένα δικό σας τίτλο που να ανταποκρίνεται στο περιεχόμενο του κειμένου. Υποθέστε ότι  πρόκειται για άρθρο που πρόκειται να δημοσιευτεί σε μαθητικό περιοδικό. 

10) Αφού γράψετε έναν πλαγιότιτλο σε κάθε παράγραφο να γράψετε την περίληψη του κειμένου προσέχοντας την ομαλή σύνδεσή τους με τη χρήση συνδετικών λέξεων. Μην ξεχάσετε στην αρχή της περίληψης να παρουσιάσετε το θέμα που πραγματεύεται το κείμενο.(π.χ. το κείμενο αναφέρεται/ /πραγματεύεται..)

11) Να γράψεις τα επίθετα /επιρρήματα του κειμένου  στη σωστή στήλη και να συμπληρώσεις τα υπόλοιπα παραθετικά.

Σημαντικότερες, συχνά, μεγάλο, περισσότερο, Συνεπώς , κατάλληλο

Θετικός
Συγκριτικός
Σχετικός Υπερθ
Απόλυτος Υπερθ

























12.) Να βρείτε τα Υποκείμενα και τα Αντικείμενα των ρημάτων του κειμένου:

Παρέχει , επιτρέπει, αρέσει

13) Συμπλήρωσε τον πίνακα για τα σύνθετα του κειμένου:

Σύνθετη λέξη
α Συνθετικό
β Συνθετικό
Μέρος του λόγου
β Συνθετικού
εξασφαλίσουμε



καθοδηγούν



καλλιεργήσει



προσοδοφόρο



επιλέξει



ματαιοδοξία.



χαμογελώντας.




14)Στις παρακάτω προτάσεις να υπογραμμίσεις τους δύο όρους σύγκρισης και να βρεις πως εκφέρεται ο β όρος.


  • Καλύτερα ο θάνατος παρά η σκλαβιά.
  • Η Μαρία είναι δύο χρόνια μικρότερη μου.
  • Το σπίτι σου είναι μεγαλύτερο από της Γιάννας.
  • Ο Βασίλης ήταν χειρότερός μου στα μαθηματικά.

   Γ    Αξιολόγηση :

15)  Γράψε στο ημερολόγιο σου για το επάγγελμα που θα ήθελες να ακολουθήσεις όταν μεγαλώσεις.


16) Είσαι άνεργος. Γράψε ένα άρθρο στην εφημερίδα στην οποία θα αναφέρεις τα προβλήματα  που σου έχουν δημιουργηθεί από την έλλειψη εργασίας.

17) Έχουν περάσει 20 χρόνια από σήμερα. Περίγραψε σε μια παράγραφο 120-150 λέξεων την καθημερινότητα σου, εστιάζοντας στην επαγγελματική σου απασχόληση.
Είσαι ευχαριστημένος /η από τη ζωή σου και το επάγγελμα σου; Γιατί;

18)   Έχεις ολοκληρώσει τις σπουδές σου στη σχολή της επιλογής σου.
Αφού διαβάσεις τις αγγελίες στη σελίδα 75 του βιβλίου σου, γράψε μια αγγελία στην οποία αφού αναφέρεις τα τυπικά σου προσόντα (πτυχία, ξένες γλώσσες  κ.α),να ζητάς εργασία σε συγκεκριμένο επαγγελματικό τομέα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου