Δευτέρα 2 Μαρτίου 2020

Αρχαία Ελληνικά Γ Γυμνασίου Ενότητα 8 Φύλλο εργασίας


Αρχαία Ελληνικά Γ Γυμνασίου
Ενότητα 8:  Ένα παράδειγμα σεβασμού προς τους γονείς




Η σύνταξη του κειμένου στο:

https://filologosab.blogspot.com/2020/02/8_4.html


Υπομνήσεις:
1) Παρακολούθησε τα βίντεο. Ποιο είναι μήνυμά τους;







Δράσεις:
2) Διάβασε τη μετάφραση  του κειμένου

Λέγεται γοῦν ἐν Σικελία

Λέγεται λοιπόν ότι στη Σικελία
(εἰ γάρ καί μυθωδέστερόν ἐστιν, ἀλλ’ ἁρμόσει
όμως καί ὑμῖν ἅπασι τοῖς νεωτέροις ἀκοῦσαι)
(γιατί αν και μοιάζει με μύθο, ταιριάζει να την ακούσετε και εσείς όλοι οι νεότεροι)

ἐκ τῆς Αἴτνης ῥύακα πυρός γενέσθαι·

ξεχύθηκε πύρινο ποτάμι από την Αίτνα·
τοῦτον δέ ῥεῖν φασιν ἐπί τέ τήν ἄλλην χώραν,
αυτό λοιπόν λένε ότι έρεε προς την υπόλοιπη χώρα,
καί δή καί πρός πόλιν τινά τῶν ἐκεῖ κατοικουμένων.
και μάλιστα προς κάποια πόλη από αυτές που βρίσκονταν εκεί.
Τούς μέν οὖν ἄλλους ὁρμῆσαι πρός φυγήν,
[Λένε ακόμη], ότι άλλοι άνθρωποι όρμησαν να φύγουν
τήν αὐτῶν σωτηρίαν ζητοῦντας,
ζητώντας τη σωτηρία τους
ἕνα δέ τινα τῶν νεωτέρων,

ένας όμως, κάποιος από τους νεότερους,
ὁρῶντα τόν πατέρα πρεσβύτερον ὄντα

επειδή έβλεπε ότι ο πατέρας του ήταν γέρος
καί οὐχί δυνάμενον ἀποχωρεῖν,
και δεν μπορούσε να φύγει,
ἀλλά ἐγκαταλαμβανόμενον,
και ότι μένει αποκλεισμένος,
ἀράμενον φέρειν.
αφού τον σήκωσε στους ώμους του, τον μετέφερε.
Φορτίου δ’, οἶμαι, προσγενομένου
Επειδή όμως, όπως νομίζω, προστέθηκε φορτίο,
καί αὐτός ἐγκατελήφθη.
αποκλείσθηκε και ο ίδιος.
Ὅθεν δή καί ἄξιον θεωρῆσαι τό θεῖον,
Από αυτό το γεγονός αξίζει να προσέξουμε ότι το θείο
 ὅτι τοῖς ἀνδράσιν τοῖς ἀγαθοῖς εὐμενῶς ἔχει.
δείχνει συμπάθεια στους αγαθούς (ενάρετους) ανθρώπους.
Λέγεται γάρ κύκλῳ τόν τόπον ἐκεῖνον

Γιατί, λέγεται ότι κυκλικά στον τόπο εκείνο
περιρρεῦσαι τό πῦρ καί σωθῆναι τούτους μόνους,
έτρεξε η λάβα και σώθηκαν μόνο αυτοί,
ἀφ’ ὧν καί τό χωρίον ἔτι καί νῦν
από τους οποίους και η τοποθεσία ακόμη και τώρα
προσαγορεύεσθαι τῶν εὐσεβῶν χῶρον·

ονομάζεται «χώρος των ευσεβών»·
τούς δέ ταχεῖαν τήν ἀποχώρησιν ποιησαμένους
αντίθετα εκείνοι που έφυγαν γρήγορα
καί τούς ἑαυτῶν γονέας ἐγκαταλιπόντας,

κι εκείνοι που εγκατέλειψαν τους γονείς τους,
ἅπαντας ἀπολέσθαι
χάθηκαν όλοι.


3) Γιατί έφυγαν οι κάτοικοι από την πόλη τους;

4) Γιατί δεν έφυγε ο νέος μαζί τους και πως τον έσωσαν οι θεοί;

5) Γιατί σύμφωνα με το κείμενο  βοήθησαν τον  νέο οι θεοί;

6) Ποια στάση είναι καλό να κρατάμε απέναντι στους γονείς μας; Θεωρείς πως οι σύγχρονες κοινωνίες ευνοούν το σεβασμό στους γονείς και στους μεγαλύτερους και γιατί;

7)   ῥεῖν  : Το ρήμα είναι ῥέω.  Μπορείς να βρεις ομόρριζα στα νέα ελληνικά;

8)  τό πῦρ  :  Μπορείς να βρεις ομόρριζα στα νέα ελληνικά;

9) Γράψε όσες  περισσότερες ομόρριζες μπορείς των ρημάτων :λαμβάνω, πάσχω.


10) Να κλίνεις τον Αόριστο β του μανθάνω σε όλες τις εγκλίσεις  Ενεργητική και μέση φωνή

Ενεργητική Φωνή
Οριστική
Υποτακτική
Ευκτική
Προστακτική
Απαρέμφατο
Μετοχή















Μέση φωνή

Οριστική
Υποτακτική
Ευκτική
Προστακτική
Απαρέμφατο
Μετοχή
















11) Συμπλήρωσε τους παρακάτω πίνακες:

Οριστική
Υποτακτική
Ευκτική
Προστακτική
Απαρέμφατο
Μετοχή
ἔβαλες





ἔμαθε





ἔλαβον (γ πληθ)





ἐφύγομεν





ἠγάγομεν





ἔπιθε







Οριστική
Υποτακτική
Ευκτική
Προστακτική
Απαρέμφατο
Μετοχή
ἐβάλου





ἐμάθετο





ἐγενόμην





ἤσθοντο





ἠγάγετο





ἐπίθεσθε








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου