Αρχαία Ελληνικά Γ Γυμνασίου
Ενότητα 8: Ένα παράδειγμα σεβασμού προς τους γονείς
Η σύνταξη του κειμένου στο:
https://filologosab.blogspot.com/2020/02/8_4.html
Η σύνταξη του κειμένου στο:
https://filologosab.blogspot.com/2020/02/8_4.html
Υπομνήσεις:
1) Παρακολούθησε
τα βίντεο. Ποιο είναι μήνυμά τους;
Δράσεις:
2) Διάβασε τη
μετάφραση του κειμένου
Λέγεται γοῦν ἐν Σικελία
|
Λέγεται λοιπόν ότι στη
Σικελία
|
(εἰ γάρ καί μυθωδέστερόν ἐστιν,
ἀλλ’ ἁρμόσει
όμως καί ὑμῖν ἅπασι τοῖς
νεωτέροις ἀκοῦσαι)
|
(γιατί αν και μοιάζει με
μύθο, ταιριάζει να την ακούσετε και εσείς όλοι οι νεότεροι)
|
ἐκ τῆς Αἴτνης ῥύακα πυρός
γενέσθαι·
|
ξεχύθηκε πύρινο ποτάμι από
την Αίτνα·
|
τοῦτον δέ ῥεῖν φασιν ἐπί
τέ τήν ἄλλην χώραν,
|
αυτό λοιπόν λένε ότι έρεε
προς την υπόλοιπη χώρα,
|
καί δή καί πρός πόλιν τινά
τῶν ἐκεῖ κατοικουμένων.
|
και μάλιστα προς κάποια
πόλη από αυτές που βρίσκονταν εκεί.
|
Τούς μέν οὖν ἄλλους ὁρμῆσαι
πρός φυγήν,
|
[Λένε ακόμη], ότι άλλοι
άνθρωποι όρμησαν να φύγουν
|
τήν αὐτῶν σωτηρίαν ζητοῦντας,
|
ζητώντας τη σωτηρία τους
|
ἕνα δέ τινα τῶν νεωτέρων,
|
ένας όμως, κάποιος από
τους νεότερους,
|
ὁρῶντα τόν πατέρα
πρεσβύτερον ὄντα
|
επειδή έβλεπε ότι ο
πατέρας του ήταν γέρος
|
καί οὐχί δυνάμενον ἀποχωρεῖν,
|
και δεν μπορούσε να φύγει,
|
ἀλλά ἐγκαταλαμβανόμενον,
|
και ότι μένει
αποκλεισμένος,
|
ἀράμενον φέρειν.
|
αφού τον σήκωσε στους
ώμους του, τον μετέφερε.
|
Φορτίου δ’, οἶμαι,
προσγενομένου
|
Επειδή όμως, όπως νομίζω,
προστέθηκε φορτίο,
|
καί αὐτός ἐγκατελήφθη.
|
αποκλείσθηκε και ο ίδιος.
|
Ὅθεν δή καί ἄξιον θεωρῆσαι
τό θεῖον,
|
Από αυτό το γεγονός αξίζει
να προσέξουμε ότι το θείο
|
ὅτι τοῖς ἀνδράσιν τοῖς ἀγαθοῖς εὐμενῶς ἔχει.
|
δείχνει συμπάθεια στους
αγαθούς (ενάρετους) ανθρώπους.
|
Λέγεται γάρ κύκλῳ τόν
τόπον ἐκεῖνον
|
Γιατί, λέγεται ότι κυκλικά
στον τόπο εκείνο
|
περιρρεῦσαι τό πῦρ καί σωθῆναι
τούτους μόνους,
|
έτρεξε η λάβα και σώθηκαν
μόνο αυτοί,
|
ἀφ’ ὧν καί τό χωρίον ἔτι
καί νῦν
|
από τους οποίους και η
τοποθεσία ακόμη και τώρα
|
προσαγορεύεσθαι τῶν εὐσεβῶν
χῶρον·
|
ονομάζεται «χώρος των
ευσεβών»·
|
τούς δέ ταχεῖαν τήν ἀποχώρησιν
ποιησαμένους
|
αντίθετα εκείνοι που
έφυγαν γρήγορα
|
καί τούς ἑαυτῶν γονέας ἐγκαταλιπόντας,
|
κι εκείνοι που
εγκατέλειψαν τους γονείς τους,
|
ἅπαντας ἀπολέσθαι
|
χάθηκαν όλοι.
|
3) Γιατί έφυγαν οι
κάτοικοι από την πόλη τους;
4) Γιατί δεν έφυγε
ο νέος μαζί τους και πως τον έσωσαν οι θεοί;
5) Γιατί σύμφωνα
με το κείμενο βοήθησαν τον νέο οι θεοί;
6) Ποια στάση είναι καλό να κρατάμε απέναντι στους γονείς μας; Θεωρείς πως οι σύγχρονες κοινωνίες ευνοούν το σεβασμό στους γονείς και στους μεγαλύτερους και γιατί;
6) Ποια στάση είναι καλό να κρατάμε απέναντι στους γονείς μας; Θεωρείς πως οι σύγχρονες κοινωνίες ευνοούν το σεβασμό στους γονείς και στους μεγαλύτερους και γιατί;
7) ῥεῖν : Το ρήμα είναι ῥέω. Μπορείς να βρεις ομόρριζα στα νέα ελληνικά;
8) τό πῦρ : Μπορείς
να βρεις ομόρριζα στα νέα ελληνικά;
9) Γράψε όσες περισσότερες ομόρριζες μπορείς των ρημάτων :λαμβάνω, πάσχω.
9) Γράψε όσες περισσότερες ομόρριζες μπορείς των ρημάτων :λαμβάνω, πάσχω.
10) Να κλίνεις τον
Αόριστο β του μανθάνω σε όλες τις
εγκλίσεις Ενεργητική και μέση φωνή
Ενεργητική Φωνή
Οριστική
|
Υποτακτική
|
Ευκτική
|
Προστακτική
|
Απαρέμφατο
Μετοχή
|
Μέση φωνή
Οριστική
|
Υποτακτική
|
Ευκτική
|
Προστακτική
|
Απαρέμφατο
Μετοχή
|
11) Συμπλήρωσε τους παρακάτω πίνακες:
Οριστική
|
Υποτακτική
|
Ευκτική
|
Προστακτική
|
Απαρέμφατο
Μετοχή
|
ἔβαλες
|
||||
ἔμαθε
|
||||
ἔλαβον (γ πληθ)
|
||||
ἐφύγομεν
|
||||
ἠγάγομεν
|
||||
ἔπιθε
|
Οριστική
|
Υποτακτική
|
Ευκτική
|
Προστακτική
|
Απαρέμφατο
Μετοχή
|
ἐβάλου
|
||||
ἐμάθετο
|
||||
ἐγενόμην
|
||||
ἤσθοντο
|
||||
ἠγάγετο
|
||||
ἐπίθεσθε
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου