Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2022

Τα μάρμαρα του Παρθενώνα



 ΤΑ ΜΑΡΜΑΡΑ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ



Ένα διαφορετικό επιχείρημα:


https://www.youtube.com/watch?v=Of4N6Achr2M



Στις αρχές του 19ου αιώνα ο λόρδος Έλγιν απέσπασε από τον Παρθενώνα τη ζωοφόρο και άλλα σημαντικά αρχιτεκτονικά γλυπτά και τα μετέφερε στην Αγγλία για

να τα «διασώσει». Την εποχή εκείνη υφίστατο ένας τρομακτικός ανταγωνισμός μεταξύ Άγγλων και Γάλλων, οι οποίοι προσπαθούσαν να αρπάξουν έργα τέχνης από μια

Ελλάδα που δεν είχε τον έλεγχο του εδάφους της. Δύο αιώνες μετά, στο Βρετανικό

Μουσείο εξακολουθεί να βρίσκεται το 60% περίπου του συνόλου του γλυπτού διάκοσμου του ναού.


 https://www.youtube.com/watch?v=DbkgtsHGDJc

Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2022

Ανεστραμμένη τάξη, Ιλιάδα του Ομήρου, Ζ 369-529, Η ζωή στην πολιορκημένη Τροία


 Ιλιάδα του Ομήρου,  Ζ 369-529, Η ζωή στην πολιορκημένη Τροία


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ



Οι μαθητές στο σπίτι:


Μπαίνουν στην  e class 


https://eclass.sch.gr/modules/units/?course=0501530307&id=989311


ή στο:


https://filologosab.blogspot.com/




και


Α)   μελετούν την περίληψη της ραψωδίας Ζ  στη σελίδα 67 του βιβλίου τους .


Β)    Απαντούν στις ερωτήσεις  , για να δουν αν κατάλαβαν την περίληψη.


https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=1120736


Γ)    Μετά διαβάζουν τη Ραψωδία Ζ 369-529 στη σελίδα 71.

 και 

Δ)παρακολουθούν την ανάγνωση του διαλόγου από το εθνικό θέατρο. Ταυτόχρονα απαντούν τις ερωτήσεις πάνω στο βίντεο στο:


https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=1120876


Σε όλη τη διάρκεια της μελέτης μπορούν να θέτουν τα ερωτήματα και να παίρνουν απαντήσεις για τις απορίες τους από τους συμμαθητές τους ή τον καθηγητή τους στον τοίχο του μαθήματος.

Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2022

Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου , Αυτοβιογραφία , Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας

Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου 

Αυτοβιογραφία ,

Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου

Φύλλο εργασίας



Aνάλυση κειμένου: https://filologosab.blogspot.com/2021/12/blog-post_26.html

1) Ποια ήταν η Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου; Διάβασε το εισαγωγικό σημείωμα και την ανάλυση του κειμένου.

2) Παρατήρησε τον παρακάτω πίνακα . (Χαράλαμπος Παχής, Κερκυραία κόρη). Θα μπορούσε να είναι η συγγραφέας. Ποια στοιχεία  για τη ζωή της μας δίνει ο πίνακας;



3)  Πώς διακρίνονται και πώς διαπλέκονται στό κείμενο η συλλογική//δηµόσια δραστηριότητα και η ατομική/ιδιωτική εμπειρία;

Κυριακή 26 Δεκεμβρίου 2021

Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου, Αυτοβιογραφία , Ανάλυση

Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου

Αυτοβιογραφία

Ανάλυση



Φύλλο εργασίας:  https://filologosab.blogspot.com/2022/01/blog-post.html

 Τι είναι τα απομνημονεύματα:

Το απομνημονεύματα βασίζονται στην ταύτιση των προσώπων του συγγραφέα, του αφηγητή και του πρωταγωνιστή της ιστορίας, όπως όλα τα αυτοβιογραφικά κείμενα. Στα απομνημονεύματα αναπλάθονται εμπειρίες και συμβάντα που έζησε και μαρτυρεί ο συγγραφέας.

Κύρια χαρακτηριστικά των Απομνημονευμάτων είναι η υποκειμενικότητα και η συστηματική προσπάθεια του αφηγητή να παρουσιάσει το παρελθόν με τρόπο που τονίζει την προσωπική του συμβολή στα γεγονότα ή γενικότερα δικαιώνει την προσωπικότητά του, πάντα από την οπτική γωνία του χρόνου και των περιστάσεων της γραφής του έργου. Έτσι, οι αυτοβιογραφίες και τα απομνημονεύματα χρησιμεύουν ως πολύτιμη ιστορική πηγή όχι μόνο για τις επιμέρους πληροφορίες που περιέχουν, αλλά κυρίως για τη γνώση που μας μεταφέρουν αναφορικά με το πώς οι άνθρωποι μιας ορισμένης κοινωνικής ομάδας και εποχής βιώνουν και ερμηνεύουν τη σχέση τους με την πραγματικότητα της εποχής τους. Παράλληλα,  τα απομνημονεύματα συχνά διαθέτουν λογοτεχνικές αρετές που τα καθιστούν αξιόλογα και κάποτε συναρπαστικά αναγνώσματα, πέραν της αξίας τους ως πηγών για την κατανόηση του παρελθόντος.
Στο πλαίσιο του ελληνικού 19ου αιώνα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα απομνημονεύματα ανθρώπων —συχνά αγράμματων— που έλαβαν μέρος στον Aγώνα  (1821)και έγραψαν τη μαρτυρία τους. Στην κατηγορία αυτή ανήκει το εμβληματικής σημασίας έργο του Mακρυγιάννη, όπως και του Θ. Kολοκοτρώνη.
Mια άλλη εξίσου ενδιαφέρουσα κατηγορία αποτελούν τα απομνημονεύματα λόγιων (μορφωμένων ) συγγραφέων. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκει το κείμενο της Eλ. Mουτζάν-Mαρτινέγκου, το μοναδικό γνωστό αυτοβιογραφικό έργο γυναίκας των αρχών του 19ου αιώνα.

Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου 2021

Απομνημονεύματα, Γιάννης Μακρυγιάννης. Φύλλο εργασίας, Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου

Απομνημονεύματα, Γιάννης Μακρυγιάννης. 

 Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου

Φύλλο εργασίας

Απομνημονεύματα, ανάλυση: https://filologosab.blogspot.com/2021/12/blog-post.html


 1)Ποιες πληροφορίες δίνει ο Μακρυγιάννης για τον εαυτό του και τον χρόνο που έγραψε τα απομνημονεύματα;

2) Πώς σύμφωνα με τον ίδιο ξεκίνησε να μαθαίνει γράμματα;

3) Με ποιο σκοπό μπήκε στη διαδικασία να μάθει γράμματα σε προχωρημένη ηλικία;

4)  Πώς θα γνωρίζει κάποιος πως είναι αξιόπιστες οι πληροφορίες που δίνει;

5) Ποιες είναι οι απόψεις του Μακρυγιάννη για  την πατρίδα, τη θρησκεία και την εθνική ενότητα και τη συλλογική συνείδηση  στην 4η ενότητα;

6) Ποια  είναι η άποψη του Μακρυγιάννη για τους συναγωνιστές του;

Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου 2021

Απομνημονεύματα, Μακρυγιάννης, ανάλυση


Ιωάννης Μακρυγιάννης - Απομνημονεύματα

(πεζό, απόσπασμα)




Απομνημονεύματα , Φύλλο εργασίας: https://filologosab.blogspot.com/2021/12/blog-post_10.html

 Απομνημονεύματα:   Είναι ένα κειμενικό είδος στο οποίο συγγραφέας, αφηγητής και πρωταγωνιστής είναι το ίδιο πρόσωπο. Στα απομνημονεύματα περιέχονται προσωπικές αναμνήσεις του συγγραφέα, γεγονότα τα οποία έζησε ή στα οποία είχα άμεση ή έμμεση συμμετοχή. Εκφράζονται προσωπικές, υποκειμενικές κρίσεις και μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως ιστορική πηγή.


Απομνημονεύματα και Ελληνική Επανάσταση: Το 19ο αι. γράφτηκαν αρκετά Απομνημονεύματα ανθρώπων που έλαβαν μέρος στην Ελληνική Επανάσταση και ήθελαν να δώσουν τη δική τους μαρτυρία.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα απομνημονεύματα ανθρώπων —συχνά αγράμματων— που έλαβαν μέρος στον Aγώνα και έγραψαν τη μαρτυρία τους. Στην κατηγορία αυτή ανήκει το εμβληματικής σημασίας έργο του Mακρυγιάννη, όπως και εκείνα των Θ. Kολοκοτρώνη, Xρ. Περραιβού, Φ. Xρυσανθόπουλου ή Φωτάκου κ.ά. Στην ίδια κατηγορία συμπεριλαμβάνεται το απομνημόνευμα του ΠαναγήΣκουζέ, ο οποίος επέλεξε να επικεντρωθεί στις δραματικές εμπειρίες που έζησαν οι κάτοικοι της τουρκοκρατούμενης Aθήνας στις τελευταίες δεκαετίες του 18ου αιώνα.

Δευτέρα 8 Νοεμβρίου 2021

Ελεύθεροι Πολιορκημένοι , Διονύσιος Σολωμός , Φύλλο εργασίας Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου

Διονύσιος Σολωμός

Ελεύθεροι Πολιορκημένοι   Φύλλο εργασίας

Ανάλυση ποιήματος στο:https://filologosab.blogspot.com/2021/11/blog-post.html



1) Το ποίημα http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2218/Keimena-Neoellinikis-Logotechnias_G-Gymnasiou_html-empl/index03_01.html γράφεται  από τον Σολωμό και αναφέρεται στη δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου που έγινε το 1925-1826 .

Η έξοδος αποτελεί ακόμα και σήμερα σύμβολο δύναμης ψυχής και θέλησης . Γιατί συμβαίνει αυτό;