Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2022

Ανεστραμμένη τάξη, Ιλιάδα του Ομήρου, Ζ 369-529, Η ζωή στην πολιορκημένη Τροία


 Ιλιάδα του Ομήρου,  Ζ 369-529, Η ζωή στην πολιορκημένη Τροία


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ



Οι μαθητές στο σπίτι:


Μπαίνουν στην  e class 


https://eclass.sch.gr/modules/units/?course=0501530307&id=989311


ή στο:


https://filologosab.blogspot.com/




και


Α)   μελετούν την περίληψη της ραψωδίας Ζ  στη σελίδα 67 του βιβλίου τους .


Β)    Απαντούν στις ερωτήσεις  , για να δουν αν κατάλαβαν την περίληψη.


https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=1120736


Γ)    Μετά διαβάζουν τη Ραψωδία Ζ 369-529 στη σελίδα 71.

 και 

Δ)παρακολουθούν την ανάγνωση του διαλόγου από το εθνικό θέατρο. Ταυτόχρονα απαντούν τις ερωτήσεις πάνω στο βίντεο στο:


https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=1120876


Σε όλη τη διάρκεια της μελέτης μπορούν να θέτουν τα ερωτήματα και να παίρνουν απαντήσεις για τις απορίες τους από τους συμμαθητές τους ή τον καθηγητή τους στον τοίχο του μαθήματος.




Στο σχολείο:( ο καθηγητής λύνει απορίες που δημιουργήθηκαν στους μαθητές κατά την μελέτη τους στο σπίτι και στη συνέχεια  με αφόρμηση έναν πίνακα και κατευθυνόμενο διάλογο, αναλύει τα σημεία που πιστεύει πως χρειάζονται ανάλυση.

Μετά χωρίζει ομάδες και δίνει το φύλλο εργασίας.)



Φύλλο εργασίας:




Δραστηριότητα 1:   α)  Στην Ιλιάδα οι γυναίκες φαίνεται πως μένουν μέσα στην πολιορκημένη πόλη. Τι έκαναν ; Ποια ήταν η καθημερινότητα τους;

 Αφού διαβάσεις και τους στίχους:

https://docs.google.com/document/d/1Yj31_EScO9Vdu8eT-dKkceWzSD129XCIvxoDyxLok0M/edit?usp=sharing

να συμπληρώσεις τον πίνακα. 


Γυναίκες ¨αρχόντισσες¨,¨βάγιες¨, ¨παρακόρες¨ή απλές γυναίκες



   Εκάβη



   Ανδρομάχη















β)   Είσαι μια οποιαδήποτε γυναίκα (βασιλισσα ή όχι ) . Στείλε ένα μήνυμα στα Μέσα Κοινωνικής δικτύωσης ( instagram) στο οποίο θα εκφράζεις τις σκέψεις σου,τους φόβους ή τα συναισθήματά σου.

https://generatestatus.com/generate-fake-instagram-post/?fbclid=IwAR1ERRIQYdr2PCgsqJZEEo4W5-dEjO7vx14buwYnfNOnYqbuVNe0DNzJ1BE


Δες ένα παράδειγμα:


https://generatestatus.com/generated-images/inpost/26-12-2021mmh9v_gsimage.png



Δραστηριότητα 2:   Διάβασε προσεκτικά τους στίχους Ζ,406-439. Με ποιον τρόπο η Ανδρομάχη προσπαθεί να πείσει τον Έκτορα να κρατήσει αμυντική στάση και να μείνει στην πολιορκημένη πόλη; Βρίσκεις λογική μια τέτοια αντίδραση; Εσύ τι θα έκανες αν ήσουν στη θέση της; 



Δραστηριότητα 3:  Διάβασε προσεκτικά την απάντηση του Έκτορα στην Ανδρομάχη.(Ζ , 440-469) . Διάβασε και το παρακάτω κείμενο για τις πολεμικές συγκρούσεις την Γεωμετρική εποχή. Βρες ποιο είναι το ηρωικό πρότυπο που επικρατούσε την εποχή εκείνη. Τι ήταν η τιμή και η υστεροφημία; Διάβασε για τους όρους στο:https://filologosab.blogspot.com/2017/09/blog-post_81.html

  Είναι σήμερα τα ίδια πράγματα σημαντικά σήμερα; Πώς εξηγείται αυτή η διαφορά; Θα σου άρεσε να ζεις σε εκείνη την εποχής;


Πόλεμοι και επιδρομές


http://www.ime.gr/chronos/03/gr/economy/polemos/index.html

Οι πολεμικές συγκρούσεις που διεξάγονταν μεταξύ των κοινοτήτων, κατά τους Σκοτεινούς χρόνους και τη Γεωμετρική περίοδο, στο μεγαλύτερο μέρος τους αφορούσαν στη διένεξη γειτονικών οικισμών, φυλών ή οικογενειών για την κατοχή εκτάσεων γης. Μέσω του πολέμου μία κοινότητα είχε την ευκαιρία να αυξήσει τη δύναμή της, ενώ την ίδια στιγμή έθετε σε κίνδυνο την επιβίωση των γειτόνων της με την καταστροφή ή την προσάρτηση της γης τους, την αρπαγή των κοπαδιών και της γεωργικής παραγωγής τους ή την υποδούλωση των ίδιων των ανθρώπων τους.

Το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών των συρράξεων είχε τη μορφή επιδρομών. Επιδρομές με σκοπό τη λαφυραγωγία ήταν κοινός τόπος στον Όμηρο και οι ήρωες των ομηρικών επών συνήθιζαν να καυχώνται για τέτοιου είδους κατορθώματα. Υπάρχουν πολλές αναφορές σε αλώσεις πόλεων, τις οποίες ακολουθούσαν η υποδούλωση των κατοίκων και η διανομή των διαθέσιμων λαφύρων στους νικητές. Τα λάφυρα οποιασδήποτε μορφής αποτελούσαν σημαντικό κίνητρο αλλά και αξιοσημείωτη πηγή πλούτου για τους στρατούς των εμπολέμων. Η απόκτηση αγαθών στον πόλεμο ήταν απόλυτα δικαιολογημένη στην Ιλιάδα, όπου το κύρος των ηγετών εξαρτιόταν σε μεγάλο βαθμό από τον πλούτο που αποδιδόταν σε αυτούς. Ο αρχηγός είχε το δικαίωμα να πάρει ιδιαίτερο μερίδιο από τα λάφυρα. Η υπεροχή του ήταν πολεμική και τα "οικονομικά" του προνόμια δικαιολογούνταν από την ανδρεία του στη μάχη. Οι νεκροί που θάφτηκαν με μεγάλη λαμπρότητα στο Λευκαντί, την Ερέτρια και τη Σαλαμίνα της Κύπρου πρέπει να ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένοι πολέμαρχοι. Τα αγαθά που τους συνόδευαν στον άλλο κόσμο και τα οποία ήταν τα προσωπικά τους αποκτήματα, τόσο όπλα όσο και άλλες κατηγορίες κτερισμάτων, είναι ενδεικτικά του πλούτου και της κοινωνικής τους δύναμης.

Η αρχή που επικρατούσε πρέσβευε πως ήταν αναμφισβήτητο δικαίωμα των νικητών των πολεμικών επιχειρήσεων να οικειοποιούνται τις περιουσίες των ηττημένων αντιπάλων τους. Γι' αυτό η πολεμική υπεροχή ήταν ίσως το μόνο μέσο που θα μπορούσε να εξασφαλίσει τον πλούτο και τη διατήρηση του τρόπου ζωής της κάθε κοινότητας.



Δραστηριότητα 4 :  α)   Διάβασε τους στίχους Ζ, 466-493.  Όταν  ο Έκτορας στρέφεται στον γιό του αλλάζει όλη η απαισιόδοξη διάθεση. Είναι λογικό; Τι ονειρεύεται για τον γιό του ακόμα και μέσα στο δυσοίωνο σκηνικό; 

Τι ονειρεύεται σήμερα μια οικογένεια για τα παιδιά της;


β)  Διάβασε  το τέλος του μικρού Αστυάνακτα όπως γίνεται γνωστό από της ¨Τρωάδες¨του Ευριπίδη. Τι συναισθήματα σου δημιουργεί  αυτή η πληροφορία;  



Ο Ταλθύβιος, αγγελιαφόρος των Αχαιών, αναγγέλλει στην Ανδρομάχη τις αποφάσεις του στρατού για την ίδια και το γιο της:

Ταλθύβιος: «Θα σκοτώσουν το παιδί σου. Μάθε το κακό που σε περιμένει.

[...] Ήταν ιδέα του Οδυσσέα στην πανελλήνιο σύσκεψη.

[...] Είπε, παιδί ενός τέτοιου σπουδαίου πατέρα δεν πρέπει να το αφήσουμε να ζήσει.

/ [...] Θα το ρίξουν πάνω απ' τους πύργους της Τροίας. / [...] Πάει η πατρίδα σου, άντρα

δεν έχεις, μπορούμε να σε κάνουμε ό,τι θέλουμε. / Μα τώρα μια γυναίκα θα φοβηθούμε κοτζάμ άντρες».


(Ευριπίδης, Τρωάδες, στ. 719-731, μτφρ. Θρ. Σταύρου, εκδ. Εστίας, Αθήνα 1972)








Δραστηριότητα 5 :  Διάβασε τους στίχους Ζ, 449-465. Δες και το παρακάτω βίντεο από τις ¨Τρωάδες¨ του Ευριπίδη.

https://www.youtube.com/watch?v=4BubRYA2TUs


Ποια ήταν η μοίρα των γυναικών την περίοδο των πολέμων; Ποια ήταν η μοίρα των γυναικών που γνωρίζουμε;( Ανδρομάχη,Κασσάνδρα..)

Σήμερα οι γυναίκες σε έναν σύγχρονο πόλεμο θα υφίσταντο κάτι τέτοιο;

Υπάρχουν πράγματα που υφίστανται οι γυναίκες σήμερα , εξαιτίας του φύλου τους; 


Δραστηριότητα 6:   Ενώ διαβάσαμε στους στίχους αυτούς μια τρυφερή οικογενειακή σκηνή, υπάρχουν φράσεις- στίχοι που δείχνουν πως το μέλλον της Τροίας και των κατοίκων της αλλά και της βασιλικής οικογένειας είναι δυσοίωνο.Μπορείς να τα εντοπίσεις τέτοιες φράσεις; Αποτελούν αυτά στοιχεία προοικονομίας;   


Μπορείς να εντοπίσεις τέτοιες φράσεις στο αρχαίο κείμενο;


εὖ γὰρ ἐγὼ τόδε οἶδα κατὰ φρένα καὶ κατὰ θυμόν·

ἔσσεται ἦμαρ ὅτ' ἄν ποτ' ὀλώλῃ Ἴλιος ἱρὴ

καὶ Πρίαμος καὶ λαὸς ἐϋμμελίω Πριάμοιο.

……………….

 ὅτε κέν τις Ἀχαιῶν χαλκοχιτώνων

Ζ 455

δακρυόεσσαν ἄγηται ἐλεύθερον ἦμαρ ἀπούρας·

καί κεν ἐν Ἄργει ἐοῦσα πρὸς ἄλλης ἱστὸν ὑφαίνοις,

καί κεν ὕδωρ φορέοις Μεσσηΐδος ἢ Ὑπερείης

πόλλ' ἀεκαζομένη, κρατερὴ δ' ἐπικείσετ' ἀνάγκη·

 

Τελευταία ώρα :   Ολοκληρώνουν τις δραστηριότητες και παρουσιάζουν τις απαντήσεις.


Απαντούν στην αυτοαξιολόγηση:


https://docs.google.com/document/d/1240q1Ss-VTX7I00gK4ltW-SPRrSCujvF9NNQcbvNz1A/edit?usp=sharing



Εργασία για το σπίτι:Quiz για την ενότητα:


https://quizizz.com/join/quiz/6025487dafe556001b5d28d9/start



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου