ΡΗΤΟΡΙΚΗ
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η
ΡΗΤΟΡΙΚΗ;
|
τέχνη |
επιστήμη |
στάση ζωής |
τρόπος σκέψης |
πνευματική άσκηση |
|
αυτά και άλλα πολλά.. |
Εδώ και 2.300
περίπου χρόνια, ο Αριστοτέλης (384-322 π.Χ.) μας τα έχει πει σχεδόν όλα
για την «Τέχνη της Πειθούς». Μας έχει πει σχεδόν όλα όσα πρέπει να
γνωρίζουμε για την τέχνη αξιοποίησης της δύναμης του Λόγου. Ο
Αριστοτέλης ήταν ο πρώτος που τεκμηρίωσε με επιστημονικό τρόπο ότι η πειθώ
είναι μια Τέχνη.
Με βάση την Αριστοτελική «Ρητορική», όταν ένας
ομιλητής θέλει να πείσει έχει έναν σκοπό: να «μετακινήσει» το ακροατήριό του
από ένα σημείο Χ (την «αφετηρία») σε ένα σημείο Υ (τον «στόχο»).
Ρητορική τέχνη είναι η συστηματική καλλιέργεια της ικανότητας του ανθρώπου να αγορεύει.. Η ανάπτυξή της προϋποθέτει τόσο την ελευθερία του λόγου όσο και την ανάγκη έκφρασης απόψεων μπροστά σε κοινό.
|
Τη γλώσσα μού έδωσαν ελληνική, το σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές
του Ομήρου... «Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου...» Οδ. Ελύτης, Άξιον Εστί |
|
«μύθων τε ῥητῆρ’ ἔμεναι πρηκτῆρά τε ἔργων» (να γίνεις έξοχος στο λόγο και στα έργα) Ιλιάδα, Ι 443 Ο Φοίνικας δάσκαλος του
Αχιλλέα. |
Ομάδα 2025-26
Μια καινούργια
ΟΜΑΔΑ!
Κάποιοι γνωριζόμαστε!
Ας συστηθούμε για να γνωρίσουμε και τους υπόλοιπους!!!
Παρουσιάζοντας τον εαυτό μου!!!
Σηκώνεσαι και αφού
μας μιλήσεις λίγο για τον εαυτό σου μας λες γιατί επέλεξες τον όμιλο ρητορικής
ή γιατί συνεχίζεις σε αυτόν ! Τι περιμένεις να ζήσεις , να πετύχεις!
|
|
Mιλώ για τα
συναισθήματα…
Οι άνθρωποι δεν έχουν μόνο λογική αλλά και
συναισθήματα. Και οι καλοί ρήτορες το ξέρουν αυτό. Αναγνωρίζουν τα συναισθήματά
τους, τα εκφράζουν με θάρρος, εξηγούν πού οφείλονται, αλλά δεν ελέγχονται από
αυτά.
Για παράδειγμα:
Φοβάμαι όταν ακούω δυνατές φωνές, γιατί αισθάνομαι ότι κάτι έκανα λάθος και
κάποιος με μαλώνει γι’ αυτό.
Μπορείς κι εσύ να πεις πότε χαίρεσαι,
λυπάσαι, απογοητεύεσαι, πικραίνεσαι, θυμώνεις, εξοργίζεσαι, ενθουσιάζεσαι,
απογοητεύεσαι, νιώθεις περιφρόνηση, δυσαρέσκεια, έκπληξη, συμπόνια ή/και
άλλα συναισθήματα και να εξηγήσεις το γιατί;
Διαφορετικά
χαρακτηριστικά. Διαφορετικοί άνθρωποι.
Θαυμάζω κάποιο
χαρακτηριστικό του άλλου!
Γράψε σε ένα χαρτί
ένα θετικό χαρακτηριστικό σου.
Βάζουμε όλα τα
χαρτιά στο κέντρο έτσι ώστε να φαίνονται. Μετά ο καθένας σηκώνεται και διαλέγει
ένα χαρακτηριστικό (όχι το δικό του) και μας λέει γιατί του αρέσει , γιατί θα
ήθελε να είχε αυτό το στοιχείο στον χαρακτήρα του!
Ζούμε σε μια
κοινωνία. Όλα μας επηρεάζουν.
Σκέψου κάτι που
έγινε το καλοκαίρι (κοινωνικό-πολιτικό-προσωπικό) και παρουσίασέ το μας!(
πότε έγινε γιατί σε επηρέασε , γιατί το θεωρείς σημαντικό;)
Ξεκίνα με μια λέξη,
μια φράση, μια εικόνα, μια ιστορία…..
Μας αρέσουν:
ερωτήσεις, παύσεις, συγκινησιακό ή ανάλογο ύφος, προσοχή στην εκφορά…..
Αφού παρακολουθήσουμε το παρακάτω βίντεο να μου
πεις ποια θεωρείς εσύ χαρακτηριστικά ενός καλού ομιλητή….
https://www.youtube.com/watch?v=eIho2S0ZahI
Ακούμε τα τραγούδια. Επιλέγεις το ένα και ετοιμάζεσαι
να μας μιλήσεις για τα μηνύματα που περνούν και τα συναισθήματα που σου
δημιουργούν…Στο τέλος μπορεί να υπάρχουν και προτροπές…..Ας σταθούμε όλοι…. Ας
προσπαθήσουμε ….. ή ευχές…
Μηνύματα ,
συναισθήματα:
https://www.youtube.com/watch?v=bCuhuePlP8o
https://www.youtube.com/watch?v=i9MknSwh0KQ
https://www.youtube.com/watch?v=QZLxVvLyKTo
https://www.youtube.com/watch?v=2Vv-BfVoq4g
Διάβασε το παραμύθι και μετά προσπάθησε να μας το
αφηγηθείς όσο γίνεται πιο παραστατικά…….μπορείς….
https://paramithi-paramithi.blogspot.com/2017/12/blog-post.html
Ας δούμε τι κάναμε τις προηγούμενες χρονιές:
https://www.pierce.gr/news/greek-rhetoric-games-2024-results/
|
Λόγος = ευγλωττία Πάθος= συναίσθημα Ήθος= αξιοπιστία , αξίες. |
Με βάση λοιπόν την Αριστοτελική «Ρητορική», για να
πείσει ο ομιλητής το ακροατήριό του πρέπει να ακολουθήσει τρεις αρχές:
α) Την επίκληση στη Λογική: η Λογική
αναφέρεται στη χρήση λογικών και τεκμηριωμένων επιχειρημάτων.
β) Την επίκληση στο Πάθος: το Πάθος
αναφέρεται στα συναισθήματα του ακροατηρίου, με τα οποία ο ομιλητής πρέπει να
ταυτιστεί. Το Πάθος είναι η ενσυναίσθηση του ομιλητή. Όταν ο ομιλητής βάζει τον
εαυτό του στη θέση των ακροατών του.
γ) Την επίκληση
στο Ήθος: το Ήθος αναφέρεται στον χαρακτήρα του ομιλητή, στην ειλικρίνεια
και στην αξιοπιστία του, στο παράδειγμα που αυτός πρεσβεύει.
ΤΡΟΠΟΙ ΚΑΙ ΜΕΣΑ
ΠΕΙΘΟΥΣ
Για να πείσω
κάποιον μπορώ να επιλέξω κάποιους από τους τρόπους πειθούς.
Θέμα: Η οικολογική κρίση είναι ένα
πολύ σοβαρό θέμα το οποίο πρέπει να μας απασχολεί και να αναλάβουμε δράση.
|
Α) ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΚΗ Πρέπει να πείσουμε τον δέκτη με ορθολογικά κριτήρια. Μέσα πειθούς ( επιχειρήματα και τεκμήρια) Επιχειρήματα: Μια σειρά
προτάσεων που οδηγούν σε ένα συμπέρασμα. Π.χ Ο ανθρώπινος
οργανισμός δεν μπορεί να ζήσει σε ένα περιβάλλον που το οξυγόνο είναι
ανεπαρκές ή ένα περιβάλλον που άλλα
αέρια όπως το μονοξείδιο ή το διοξείδιο του άνθρακα είναι σε μεγάλη ποσότητα.
Ωστόσο τα τελευταία χρόνια η ατμοσφαιρική ρύπανση έχει πάρει μεγάλες
διαστάσεις. Αν η κατάσταση αυτή συνεχιστεί τότε είναι βέβαιο πως το ανθρώπινο
είδος θα δυσκολευτεί και θα απειληθεί ακόμα και με εξαφάνιση. Τεκμήρια:
Παραδείγματα , στατιστικά, συγκεκριμένα γεγονότα …..και γενικά απτά
στοιχεία. Έγκυρα στοιχεία . Π.χ Σύμφωνα με την WWF
αν στοιβάζαμε τα κουτιά αναψυκτικών που καταναλώνουν οι Έλληνες σε ένα
χρόνο θα κάναμε το 1/3 της διαδρομής γης-σελήνης. |
|
Β) ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΣΤΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ Προσπαθούμε να ευαισθητοποιήσουμε ,να συγκινήσουμε τον δέκτη. Μέσα πειθούς Αφήγηση, περιγραφή, ειρωνεία, χιούμορ, έντονα φορτισμένες λέξεις, σχήματα λόγου
και άλλα….. Π.χ Τι κόσμο θα
παραδώσουμε άραγε στα παιδιά μας; |
|
Γ) ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΣΤΟ ΗΘΟΣ Επίκληση στο ήθος του
πομπού. Π.χ. Έπειτα από δέκα χρόνια ενασχόλησης με το θέμα της
καταστροφής του περιβάλλοντος και μετά από συνεργασίες με φορείς και
οργανώσεις, είμαι σε θέση να βεβαιώσω πως υπάρχει ελπίδα για το περιβάλλον
μας όσο υπάρχουν ευαισθητοποιημένοι πολίτες. Επίκληση στο ήθος του δέκτη Π.χ Σίγουρα εσείς η νέα γενιά που έχετε γαλουχηθεί με
ανθρωπιστικά ιδανικά και είστε ιδιαίτερα ευαίσθητοι , σίγουρα θα αναλάβετε
δράση για το σημαντικότερο από όλα τα προβλήματα που είναι η προστα σία του
περιβάλλοντος. Επίθεση στο ήθος του αντιπάλου. Π.χΑξίζει άραγε να ενισχύουμε ή να αδιαφορούμε για εταιρείες –
μεγαθήρια που δραστηριοποιούνται αδιαφορώντας για την προστασία του πλανήτη; |
|
Δ) ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΥΘΕΝΤΙΑ Π.χΆλλωστε όπως τόνισε ο Wedll Berry « η γη είναι το μόνο που έχουμε όλοι
κοινό». |
Κάνε το ίδιο…..Βρες
επιχειρήματα , τεκμήρια, κάνε επίκληση στο συναίσθημα…..κλπ
με το παρακάτω
θέμα:
« Ενώ η θέση της
γυναίκας έχει βελτιωθεί σε κάποιες κοινωνίες έχει βελτιωθεί, πρέπει να γίνουν
πολλά ακόμα.»
Δες τα βίντεο:
Βρες επιχειρήματα ,
τεκμήρια , επίκληση στο συναίσθημα…
Τι σου άρεσε , τι
δεν σου άρεσε;
School strike for climate - save the world by
changing the rules | Greta Thunberg | TEDxStockholm
https://www.youtube.com/watch?v=EAmmUIEsN9A
Ρίτα Πίρσον: «τα
παιδιά δεν μαθαίνουν από ανθρώπους που δεν συμπαθούν»
https://www.youtube.com/watch?v=SFnMTHhKdkw&t=8s
Διαβάζω ανάμεσα
στις γραμμές .
Ανακαλύπτω αυτό που
κρύβεται πίσω από τις λέξεις
-Στίξη κειμένου
(ιδιαίτερη προσοχή στην απόδοση συναισθημάτων του συγγραφέα/αφηγητή).
- Δύναμη λέξεων:
Τονίζω λέξεις που έχουν νοηματικό -συναισθηματικό βάρος. Τονίζω
ονόματα-αριθμούς.
-Ρυθμός-ένταση
φωνής.
-Παύση:
δραματική ένταση/ξεκουράζουν τον ακροατή.
-Οπτική επαφή
κατά διαστήματα,όπου θέλουμε να τονίσουμε κάτι περισσότερο.
-Μετρημένες
κινήσεις σώματος-χεριών.
Πώς
χρησιμοποιείς τη φωνή σου;
Μερικές οδηγίες
ακόμα…
Η φωνή είναι το πιο
σημαντικό ‘εργαλείο’ που διαθέτεις, για να μιλάς και να διαβάζεις.
Χροιά είναι
η νοηματική ή συναισθηματική απόχρωση που παίρνει η φωνή ανάλογα με
αυτό που λέει ή
διαβάζει κάποιος.α. δίνεις περισσότερη ζωντάνια, αφού κάθε πρόσωπο
που μιλά έχει
διαφορετική φωνή και νιώθει διαφορετικά συναισθήματα
Πώς διαβάζεις
μια ιστορία μπροστά σε ακροατήριο;
Καταρχάς, πριν ξεκινήσεις να διαβάζεις μπροστά
στο ακροατήριο ένα κείμενο που
έχεις επιλέξει,
είναι σκόπιμο να κάνεις μια σύντομη εισαγωγή. Σε αυτήν είναι χρήσιμο
να αναφέρεις από
ποιο έργο προέρχεται το απόσπασμα, ποιος είναι ο συγγραφέας του
και να συνδέσεις το
απόσπασμα με τη γενικότερη δράση και πλοκή του έργου. Να
θυμάσαι ότι η συνολική
διάρκεια της ανάγνωσης δεν ξεπερνά τα τρία (3) λεπτά.
Εννοείται πως το σώμα σου είναι όρθιο, στητό και καμαρωτό.
Βήματα:
·
Προχωράς με αργά βήματα μπροστά στο ακροατήριο.
·
Κάνεις μια μικρή εισαγωγή για την ιστορία που θα
διαβάσεις, δηλαδή αναφέρεις ποιος την έχει γράψει και σε ποιο έργο του.
·
Κρατάς το βιβλίο ή το χαρτί με το κείμενο της
ιστορίας στο ένα χέρι, αλλά χαμηλά, ώστε να μην κρύβεται το πρόσωπό σου.
·
Κάνεις μία παύση πριν ξεκινήσεις.
·
Ξεκινάς τη νοηματική ανάγνωση.
·
Είναι σημαντικό να τραβάς πού και πού τα μάτια
από το κείμενο, ώστε να κοιτάς τους ακροατές-συμμαθητές σου.
·
Όταν τελειώσεις την ανάγνωση κάνεις μια
τελευταία παύση.
Τι προσέχεις,
όταν διαβάζεις μεγαλόφωνα;
Με ποιο ‘ύφος’ θα
διαβάσεις;
Ύφος είναι ο τρόπος
που επιλέγω ανάλογα με την περίσταση να μιλήσω (με φιλικότητα, με
χαρά, με λύπη, με
ειρωνεία κ.ά.).
Γράψε ένα
κείμενο ( με ελεύθερο θέμα) και θα το παρουσιάσεις στην ομάδα,
χρησιμοποιώντας
ένα από τα παρακάτω:
(Με ειρωνικό
ύφος)
(Με ενδιαφέρον,
περιέργεια)
(Mε παραπονιάρικο,
κλαψιάρικο ύφος)
(Mε θυμωμένο
ύφος)
(Με αστείο
ύφος)
Διάβασε το
παρακάτω ποίημα με τον δικό σου τρόπο…..
ΜΑΡΙΑ ΠΟΛΥΔΟΥΡΗ
Γιατί μ' αγάπησες
Η Μαρία Πολυδούρη
(1902-1930) είναι μια ποιήτρια .Η σχέση της με τον Κ.Γ. Καρυωτάκη και κυρίως ο
τραγικόςτου θάνατος της ενέπνευσαν μια σειρά από ερωτικά ποιήματα, όπως αυτό
που ακολουθεί,το οποίο ανήκει στη συλλογή Oι τρίλλιες που σβήνουν (1928).
Δεν τραγουδώ παρά
γιατί μ' αγάπησες
στα περασμένα
χρόνια.
Και σε ήλιο, σε
καλοκαιριού προμάντεμα
και σε βροχή, σε
χιόνια,
δεν τραγουδώ παρά
γιατί μ' αγάπησες.
Μόνο γιατί με
κράτησες στα χέρια σου
μια νύχτα και με
φίλησες στο στόμα,
μόνο γι' αυτό
είμαι ωραία σαν κρίνο ολάνοιχτο
κι έχω ένα ρίγος
στην ψυχή μου ακόμα,
μόνο γιατί με
κράτησες στα χέρια σου.
Μόνο γιατί τα
μάτια σου με κοίταξαν
με την ψυχή στο
βλέμμα,
περήφανα
στολίστηκα το υπέρτατο
της ύπαρξής μου
στέμμα*,
μόνο γιατί τα
μάτια σου με κοίταξαν.
Μόνο γιατί όπως
πέρναα με καμάρωσες
και στη ματιά σου
να περνάει
είδα τη λυγερή
σκιά μου ως όνειρο
να παίζει, να
πονάει,
μόνο γιατί όπως
πέρναα με καμάρωσες.
Γιατί δισταχτικά
σα να με φώναξες
και μου άπλωσες τα
χέρια
κι είχες μέσα στα
μάτια σου το θάμπωμα
– μια αγάπη
πλέρια,
γιατί δισταχτικά
σα να με φώναξες.
Γιατί, μόνο γιατί
σε σέναν άρεσε
γι' αυτό έμεινεν
ωραίο το πέρασμά μου.
Σα να μ'
ακολουθούσες όπου πήγαινα,
σα να περνούσες
κάπου εκεί σιμά* μου.
Γιατί, μόνο γιατί
σε σέναν άρεσε.
Μ. Πολυδούρη,
Άπαντα, Αστέρι
Αντίπαλες δυνάμεις
Τόση δύναμη έχει η αλήθεια
που μπορεί τελείως να νικάει
ακόμα και το πιο καλοστημένο ψέμα.
Τόση δύναμη έχει το ψέμα
που μπορεί να επανέρχεται και να πείθει
παριστάνοντας μια νέα αλήθεια.
Αθήνα, 5 Μαρτίου 2020
Παιχνίδια
αυθόρμητου λόγ
Τα παιχνίδια του
αυθόρμητου λόγου έχουν ως στόχο να καλλιεργήσουμε τη γρήγορη
σκέψη και την
παραγωγή προφορικού λόγου, σύντομης χρονικής διάρκειας(1΄-2΄), όταν δέχονται
λεκτικά και οπτικά ερεθίσματα.
Στο πλαίσιο αυτό, ο
σύντομος, αυτοσχέδιος λόγος των μαθητών/τριών είναι σκόπιμο να διέπεται από κειμενικές
αρχές, όπως της συνοχής και λεξιλόγιο, σωστή γραμματική και συντακτική χρήση
της γλώσσας, ενώ, ταυτόχρονα, να είναι ευφάνταστος και πρωτότυπος.
Η φαντασία, το
χιούμορ, η δημιουργική σκέψη είναι σημαντικά στοιχεία για την
επιτυχημένη
παραγωγή αυθόρμητου λόγου, αφού βοηθούν στη δημιουργία προφορικών
κειμένων που
σαγηνεύουν το ακροατήριο.
|
Φαντάσου το αντίθετο Έχεις ήδη καταλάβει ότι η φαντασία και η πρωτοτυπία είναι
απαραίτητα συστατικά, για να δώσεις έναν ενδιαφέροντα αυθόρμητο λόγο. Να
ξέρεις ότι οι ιδέες σου μπορούν να γίνουν ακόμα πιο πρωτότυπες, αν φανταστείς
και μιλήσεις για το αντίθετο από αυτό που το ακροατήριο περιμένει να ακούσει.
Έτσι θα προκαλέσεις έκπληξη και ανατροπή Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι η λέξη σου είναι τα βιβλία. Αντί να μιλήσεις για όλες τις θετικές συνέπειες που έχουν τα
βιβλία στη ζωή μας μίλα για τοτι θα συνέβαινε αν δεν υπήρχαν βιβλία… Να μερικές ιδέες για εξάσκηση στην αντίθετη σκέψη: Τι θα συνέβαινε αν οι τάξεις δεν διατηρούνταν καθαρές; Tι θα συνέβαινε αν καίγονταν όλα τα δάση; Τι θα συνέβαινε αν επικρατούσε λειψυδρία; |
|
Κάνουμε υποθέσεις: Τι θα συνέβαινε αν… Πολλές φορές μιλάμε αυθόρμητα για υποθετικές καταστάσεις. Μια
τεχνική που θα σε βοηθήσει να αναπτύξεις τη σκέψη και τον λόγο σου είναι η τεχνική
ΑΘΕ (κάτι Θετικό, κάτι Αρνητικό, κάτι Ενδιαφέρον), δηλαδή να σκεφτείς κάτι αρνητικό,
κάτι θετικό και κάτι ενδιαφέρον για κάθε περίπτωση! Μην ξεχάσεις να συνδέεις τις ιδέες
σου! Προσπάθησε με τα παρακάτω θέματα: Τι θα συνέβαινε αν τα παράθυρα δεν είχαν παντζούρια; Τι θα συνέβαινε αν τα λεωφορεία δεν είχαν καθίσματα; Τι θα συνέβαινε αν τα παιδιά σταματούσαν να παίζουν; Τι θα συνέβαινε αν δεν υπήρχε πια ίντερνετ; Τι θα συνέβαινε αν σταματούσε να υπάρχει ηλεκτρικό ρεύμα; Tι θα συνέβαινε αν μπορούσαμε να πάμε εκδρομή στον πλανήτη Άρη; Tι θα συνέβαινε αν τα σπίτια μας είχαν ρόδες; |
|
Φτιάχνουμε ιστορίες! ΄Εχω έξι τίμιους υπηρέτες. Με έμαθαν όλα όσα ξέρω. Τους φωνάζω τι και πού και πότε και πώς και γιατί και ποιος. (Κίπλινγκ, Ράνταγιαρντ, 1902) O Ράντγιαρντ Κίπλινγκ θυμίζει με τους παραπάνω στίχους αυτό που
δίδασκαν οι αρχαίοι δάσκαλοι της ρητορικής για τη χρήση των ερωτηματικών λέξεων πού,
πότε; ποιος; τι; γιατί; πώς; που βοηθούν πολύ στη δημιουργία μιας ιστορίας. Να
ξέρεις, ότι οι ρήτορες στην αρχαιότητα συνήθιζαν να περιλαμβάνουν την αφήγηση ιστοριών
στο λόγο τους, για να τον κάνουν περισσότερο ενδιαφέροντα! |
|
Βάλε φαντασία!!! α) Φαντάσου ότι είσαι το ίδιο το αντικείμενο και κάνε το να
μιλάει. Για παράδειγμα: Είμαι ένα μολύβι Νο 2. Όλοι με προτιμούν, γιατί λένε ότι γράφω
καλά. Όμως δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο δύσκολη είναι η ζωή μου. Για να
ακριβολογώ, οι… ξύστρες κάνουν τηζ ωή μου δύσκολη. Ξέρετε τι είναι κάθε
Κυριακή βράδυ να μπαίνεις μέσα στην κασετίνα ψηλό ψηλό και λυγερό και να
ξέρεις ότι λίγες μέρες ζωής σου απομένουν μέχρι την Παρασκευή με το ξύσε
ξύσε; ….. β. Φαντάσου τις εμπειρίες που έχεις ζήσει ο ίδιος/η ίδια με αυτό
το αντικείμενο. Για παράδειγμα: Koχύλι. Κάθε φορά που βλέπω κοχύλια σκέφτομαι με νοσταλγία τα
καλοκαίρια στην Πάρο.Τότε που πήγαινα με τον παππού μου για ψάρεμα. Εκείνος
έριχνε το δόλωμα, για να πιάσειψάρια και να τα πάει στη γιαγιά να τα
τηγανίσει. Καθόμουν μαζί του για αρκετή ώρα, αλλά μετά από λίγο, για να είμαι
ειλικρινής, βαριόμουν. Περπατούσα τότε στην ακρογιαλιά και έψαχνα γεμάτος
ενδιαφέρον για κοχύλια. Έψαχνα να βρω παράξενα, ασυνήθιστα κοχύλια. Μου άρεσε
να σκάβω με τα δάχτυλά μου την άμμο… γ. Σκέψου το αντικείμενο, πρόσωπο, φαινόμενο αυτό στον χρόνο. Πώς έμοιαζε χθες (στο παρελθόν); Σήμερα (στο παρόν); Πώς θα μοιάζει αύριο (στο μέλλον); δ. Φαντάσου αυτό το αντικείμενο ως αιτία ενός προβλήματος και
προσπάθησε να δώσεις λύση στο πρόβλημα. Και μην ξεχνάς ότι οι λέξεις μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως σύμβολα.
Για παράδειγμα, αν η λέξη σου είναι το περιστέρι, μπορείς να μιλήσεις για την ειρήνη. (π.χ. Κάθε φορά που βλέπω ένα περιστέρι, στο μυαλό μου
έρχεται η ειρήνη… κ.ά.) Ακόμα είναι σημαντικό να χρησιμοποιείς μεταφορές και αναλογίες,
δηλαδή να βρίσκειςομοιότητες ανάμεσα σε αντικείμενα και έννοιες που, αρχικά,
δεν δείχνουν να μοιάζουν. |
Τα θέματα
αφορούν : α) λέξεις ή οικείες έννοιες β) αυθόρμητες αντιδράσεις και σκέψεις
γ) συναισθήματα ( π.χ. φόβος , χαρά, μελαγχολία…..)
Αν μπορούσα να
κάνω τρεις ευχές αυτές θα ήταν …………………
Αν μπορούσα τον
κόσμο να άλλαζα, θα …
Τι περιμένεις
και δεν
....αντιδράς;
......και δεν
διασκεδάζεις;
.....και δεν κάνεις
αυτό που ονειρεύεσαι;
Άλλα!!!!!!!!
«Το αγαπημένο μου
βιβλίο είναι…», «Το αγαπημένο μου μουσικό συγκρότημα είναι…», «Η
αγαπημένη μου
κινηματογραφική ταινία είναι…», «Αν μπορούσα να προσθέσω ένα
μάθημα στο σχολείο,
αυτό θα ήταν…», «Η αγαπημένη μου λέξη είναι…», «Αν ένας
εξωγήινος ερχόταν
στη Γη, θα έμενε άφωνος από…», «Αν η αγάπη / το μίσος / ο πόλεμος / η
καλοσύνη / η
αλήθεια / η αγκαλιά / η φιλία (κ.ά.) είχε χρώμα, θα ήταν…», «Αν θα
μπορούσα τον κόσμο
να άλλαζα, θα…», «Βαρέθηκα! Σταματήστε τη Γη να κατέβω!»,
«Ποίηση είναι…»,
«Ένας για όλους και όλοι για έναν»
(Απροσδόκητες
καταστάσεις)«Έχετε μήνυμα στον υπολογιστή σας», «Αύριο με τον
κηδεμόνα σου»,
«Έχεις σκονάκι εκεί κάτω;», «Απολύεστε!», «Βρέχει; Και η εκδρομή μας;»,
«Βοήθεια! Δεν ξέρω
να γράφω / μιλάω / κολυμπάω / παίζω / περπατώ (κ.ά.)»
Παιχνίδια
Αυθόρμητου Λόγου
Η γυάλα με τις
λέξεις
Mέσα στη γυάλα
κρύβονται απλές, καθημερινές λέξεις, γραμμένες σε χρωματιστά χαρτιά.
Για παράδειγμα: (
οικογένεια, θάλασσα, ήλιος, δημοκρατία, σχολείο, πλατεία, αυτοκίνητο,
ποδόσφαιρο ,Βιβλίο,
Κιμωλία, Αυλή, Εφημερίδα, Ισορροπία, Ραδιόφωνο, Διαστημόπλοιο,
Πύργος,
Ανεμιστήρας, Παγάκια, Χιονοθύελλα, Ανάβαση, Έκρηξη, Εκτόξευση, Φασαρία,
Προσπάθεια, Μπάλα,
Τηλεόραση, Χρήματα, Παραλία, Καταστροφή, Κύκλος, Σύννεφο,
Βροχή, Λιακάδα,
Κουτί, Υπολογιστής, Ξύλο, Αέρας, Γη, Τζάμι, Πίνακας, Καθρέπτης,
Μαξιλάρι, Ύπνος,
Βουνό, Αρχή, Τέλος, Πόρτα, Παράθυρο, Φωτιά, Πράσινο, Απέραντο
γαλάζιο, Θετική
σκέψη, Χαρά, Λύπη, Ανάγκη, Μίσος, Αγάπη, Λαχτάρα, Έκπληξη,
Μελαγχολία, Ανάγκη,
Απορία, Νοσταλγία,
Απογοήτευση,
Ενθουσιασμός, Προθυμία, Φιλία)
Διάλεξε ένα
χαρτάκι. Είναι σημαντικό να συνδέσεις τη λέξη με σκέψεις και συναισθήματά
σου, με περιστατικά
που έχεις ζήσει (π.χ. τι αισθάνεσαι κάθε φορά που βλέπεις τη γιαγιά και να το
δικαιολογήσεις).
H αρχή μιας
ιστορίας
Σου δίνονται
προτάσεις με τις οποίες ξεκινά μια ιστορία. Μπορείς να τις συνεχίσεις;
Για παράδειγμα:
Tις πέταξα όλες…
Ήξερα ότι ήταν ώρα
να τις στείλω πίσω…
Αυτή τη φορά το
είχε παρατραβήξει…
Όλα ξεκίνησαν, όταν
κάποιος άφησε το παράθυρο του δωματίου ανοιχτό…
Και τότε συνέβη
ξανά…
Άκουσα το πόμολο να
γυρίζει…
Τώρα ήταν πια αργά…
Το τέλος μιας
ιστορίας
Σου δίνονται
προτάσεις με τις οποίες τελειώνει μια ιστορία. Μπορείς να επινοήσεις την
ιστορία που
προηγήθηκε;
Για παράδειγμα:
Πράγματι, οι
εκπλήξεις στο σχολείο δεν σταματούν.
Πάντα κάθε πρόβλημα
έχει τη λύση του.
Το λέει κι η
παροιμία: «Κάθε εμπόδιο για καλό».
Από τότε ο μπαμπάς
δεν ξαναπέρασε ποτέ με κόκκινο.
Κάποια πράγματα δεν
αλλάζουν ποτέ.
Όχι, πείτε μου…
αξίζει να ξαναπώ ψέματα;
Tώρα το ξέρω.
Κι άλλα θέματα
αυθόρμητου λόγου…
To υπουργείο έβγαλε
απόφαση: οι μαθητές θα πηγαίνουν σχολείο και το Σάββατο και την
Κυριακή…
O μπαμπάς πέρασε
κατά λάθος το φανάρι με κόκκινο και ξαφνικά…
Αν σε επισκεπτόταν
το τζίνι, ποιες τρεις ευχές θα ζητούσες να εκπληρωθούν;
To σημαντικότερο
μάθημα που έχω πάρει στη ζωή μου…
Τρία πράγματα που
θα άλλαζα, αν κυβερνούσα τον κόσμο…
Μπορείς να σκεφτείς
τρεις διαφορετικούς τρόπους χρήσης ενός ποτηριού εκτός από το να
πιεις;
Αν ήσουν ένα ζώο,
ποιο θα διάλεγες να είσαι;
Πες στους
συμμαθητές σου πώς να αποκτούν νέους φίλους
https://www.youtube.com/watch?v=-s9pvXzXqek&list=PLqOjyjLjJl9myotpHQZK9jCF25d1gClHQ
https://www.youtube.com/watch?v=q-m25xznyMY&t=60s
Προτρεπτικός
Λόγος
Ο προτρεπτικός
λόγος αποτελεί προσχεδιασμένη ομιλία μέγιστης διάρκειας 6 λεπτών. Η
ιδιαιτερότητά του
συνιστάται στο ότι ο ομιλητής επιδιώκει να πείσει το κοινό για τη θέση
που υποστηρίζει και
όχι απλώς να ενημερώσει.
Χρησιμοποιώ λέξεις:
Ας επιδιώξουμε όλοι μαζί…..
Σας προκαλώ να…
Σας προσκαλώ να….
Όλοι μαζί ας…..
Κάποια από τα
θέματα που μπορεί να μας απασχολήσουν είναι:
·
Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα ανήκουν στην Ελλάδα
·
Η αξία του ανθρώπου δε βρίσκεται στη γνώση που
έχει, αλλά στις προσπάθειες που
·
κατέβαλε για να τις αποκτήσει
·
Το δάσος είναι πηγή ζωής, πρέπει να το
προστατεύσουμε
·
Το Διαδίκτυο είναι το εργαλείο του μέλλοντος
·
Επιλέγω επάγγελμα σημαίνει επιλέγω τρόπο ζωής
·
Κλείστε τα μάτια στη διαφήμιση
·
Το περιβάλλον είναι το μόνο πράγμα που έχουμε
όλοι ανάγκη
·
Φύτεψε ένα δέντρο, σώσε μια ζωή
·
Η τεχνολογία υποβαθμίζει τον πολιτισμό
·
Έχουμε ανάγκη να παίζουμε περισσότερο!
·
Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα ανήκουν στην Ελλάδα!
·
Σπίτι χωρίς βιβλία, μοιάζει με δωμάτιο χωρίς
παράθυρο.
·
Το διαστημόπλοιο «Γη» είναι ακυβέρνητο
·
Οι αλλοδαποί μαθητές έχουν ίδια δικαιώματα με
τους Έλληνες!
·
Προστατεύω τα ζώα σημαίνει προστατεύω τη ζωή
·
Το περιβάλλον είναι πιο σημαντικό από την
οικονομική ανάπτυξη
·
Οι μετανάστες μπορούν να αποτελέσουν γόνιμη
δύναμη
·
Η συμμετοχή σε μη κυβερνητικές οργανώσεις ωφελεί
τους πολίτες
Για ακούστε!!!!!!
Περιμένω σχόλια!
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ
Μέχρι τώρα έχεις
μάθει να δημιουργείς επιχειρήματα:
α) με αιτιολόγηση,
δηλαδή βρίσκοντας έναν λόγο/αιτία που στηρίζει τη θέση σου.
β) Κάνοντας μια
υπόθεση. Αν ισχύει μια συγκεκριμένη περίσταση τότε θα ακολουθεί ένα
συγκεκριμένο
αποτέλεσμα.
γ) Με αντίθεση.
Συγκρίνεις την άποψή σου με μια αντίθετη κατάσταση, για να δείξεις ότι η
δική σου άποψη
είναι πιο ‘δυνατή’.
δ) Με ομοιότητα /
αναλογία. Συγκρίνεις την άποψή σου με μια άλλη και βρίσκεις ομοιότητες μεταξύ
τους, με αποτέλεσμα να δυναμώνεις τη θέση σου.
Xρησιμοποίησε
διαφορετικά είδη επιχειρημάτων…
Μην ξεχνάς να
χρησιμοποιείς συνδετικές λέξεις....
Συνδετικές -
Διαρθρωτικές λέξεις
Αιτία:
επειδή, γιατί, διότι, εφόσον, γι’ αυτό, για το λόγο αυτό, μιας και, λόγω του
ότι,
εξαιτίας, χάρη σε,
καθώς, απόρροια/απότοκο/αποτέλεσμα αυτού του
πράγματος/γεγονότος
είναι…, η επίπτωση είναι…, η αιτία/ο λόγος/η εξήγηση είναι
Αντίθεση :
εξάλλου, εντούτοις, όμως, ωστόσο, ενώ, αν και, αντίθετα, ενάντια, αλλά, παρ΄
όλα αυτά, μολονότι,
ειδάλλως, όχι μόνο…αλλά και, όχι μόνο δεν…αλλά, στον αντίποδα,
Έμφαση:
πράγματι, βέβαια, όντως, είναι αλήθεια ότι, αδιαμφισβήτητα, αξίζει να
σημειωθεί/επισημανθεί…,
ιδιαίτερα, αξιοσημείωτο είναι…, ιδιαίτερα σημαντικό είναι,
Επεξήγηση :
δηλαδή, ειδικά, ειδικότερα, αυτό σημαίνει, μια ερμηνεία είναι ότι, με άλλα
λόγια, πιο
συγκεκριμένα, για την ακρίβεια
Παράδειγμα :
π.χ., λόγου χάρη, λ.χ., για παράδειγμα, όπως, καθώς
Πρόσθεση-Συμπλήρωση:
επίσης, επιπλέον, επιπρόσθετα, ακόμη, συμπληρωματικά, πέρα
από αυτό
Προϋπόθεση:
Αν, υπό τον όρο να, σε περίπτωση που, με την προϋπόθεση να,
Συμπέρασμα:
λοιπόν, επομένως, ώστε, άρα, έτσι, συνεπώς, κατά συνέπεια,
συμπερασματικά, εν
κατακλείδι, το αποτέλεσμα είναι, ανακεφαλαιώνοντας, χάρη σε αυτό,
συνοψίζοντας,
αποδεικνύεται ότι
Χρονική
ακολουθία: καταρχάς (και όχι καταρχήν), αρχικά, μετά, ύστερα, αργότερα,
πριν
από, όταν, αφού,
αφότου, από τότε που, προηγουμένως, ακολούθως, στη συνέχεια,
κατόπιν, από τη
στιγμή που, εν τω μεταξύ,
https://www.youtube.com/watch?v=5sDQwf3Tn_E
Έξι παίκτες
κάθονται αντικριστά σε ένα μεγάλο τραπέζι.
Οι 3 παίκτες
αποτελούν την ομάδα του Λόγου ή την Κυβέρνηση και οι άλλοι τρεις παίκτες
την ομάδα του
Aντιλόγου ή την Αντιπολίτευση.
Ο αγώνας διεξάγεται
σε τρεις γύρους, όπως φαίνεται στον παραπάνω πίνακα.
Σημαντικό είναι
όλοι οι ομιλητές να διασφαλίζουν τη λογική δομή της επιχειρηματολογίας:
α) εισαγωγή,
β) ανάπτυξη με επαρκές αποδεικτικό υλικό
και γ) συμπέρασμα.
Για τη διατήρηση
της επιθυμητής δομής ακολουθούμε τα τέσσερα ακόλουθα βήματα:
1o βήμα: «Oι
άλλοι λένε…». Επαναδιατυπώνεται το επιχείρημα που έδωσαν οι
προηγούμενοι
παίκτες.
2ο βήμα:
«Ωστόσο, η ομάδα μας διαφωνεί με αυτό και υποστηρίζει ότι ….» (τοποθέτηση
ομάδας).
3ο βήμα:
«Γιατί…» . Εδώ, δίνονται οι λόγοι και το αποδεικτικό υλικό που στηρίζει την
προτεινόμενη
τοποθέτηση.
4ο βήμα:
«Επομένως, υποστηρίζουμε ότι…» Δίνεται ένα συνοπτικό συμπεράσμα /ανακεφαλαίωση
της τοποθέτησης.
Σχετικά με τις
πηγές από τις οποίες θα αντλούν οι μαθητές αποδείξεις, μπορούν να
χρησιμοποιηθούν οι ακόλουθες:
α) Παραδείγματα:
Μπορεί να προέρχονται από προσωπικές εμπειρίες, απ’ όσα οι μαθητές
διαβάζουν και
ακούν. «Θα σας δώσω, λοιπόν ,ένα παράδειγμα…»
β) Επίκληση της
κοινής λογικής: Oι ομιλητές επικαλούνται πληροφορίες που πιστεύουν ότι
είναι γνωστές σε
όλους ανεξαιρέτως. «Όλοι γνωρίζουμε…», «Αν όλοι…. τότε….».
γ) Γνώμες
ειδικών. Αναφέρονται γνώμες ειδικών επί του θέματος. Κάτι τέτοιο
προϋποθέτει
έρευνα σε κείμενα
και διάφορες πηγές. Για παράδειγμα: «ο κ. Χριστοφόρου, διευθυντής
του τμήματος
καρδιολογίας λέει ότι…»
δ) Στατιστικές:
Χρησιμοποιούνται στατιστικές από έρευνες
ε) Παροιμίες που
εκφράζουν καθολικές αντιλήψεις αποδεκτές από όλους.
https://www.youtube.com/watch?v=tz8umkyRjDw&t=309s
Κάθε ομιλητής έχει
στη διάθεσή του 3-4 λεπτά, για να αντικρούσει τα επιχειρήματα της
άλλης ομάδας και να
υποστηρίξει την άποψη της ομάδας του.
Στο διάστημα αυτό
μπορούν να γίνουν μέχρι τρεις πολύ σύντομες και συγκεκριμένες
ερωτήσεις στον
πρώτο και δεύτερο ομιλητή της ομάδας του λόγου και του αντιλόγου από
τα μέλη της
αντίπαλης ομάδας.
Κριτήρια
αξιολόγησης
H συμμετοχή στους
αγώνες αντιλογίες αξιολογείται με βάση τα αρχικά γράμματα της λέξης
ΜΕΔΟΥΣΑ .
Ο πίνακας που
ακολουθεί θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις τι πρέπει να προσέξεις
περισσότερο κατά τη
διάρκεια των αγώνων.
https://www.youtube.com/watch?v=6Af6b_wyiwI
https://www.youtube.com/watch?v=arj7oStGLkU
https://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY&t=470s
ΘΕΜΑΤΑ ΑΓΩΝΩΝ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ – ΑΝΤΙΛΟΓΙΑΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
1. Οι άριστοι
μαθητές πρέπει να φοιτούν σε ειδικά σχολεία.
2. Η αξιολόγηση των
μαθητών στο Γυμνάσιο πρέπει να είναι περιγραφική.
3. Η τεχνολογία
κάνει τον άνθρωπο ευτυχισμένο.
4. Οι μαθητές και
οι μαθήτριες κάθε σχολείου πρέπει να φέρουν ειδική στολή.
5. Οι γονείς δεν πρέπει να επιτρέπουν τα
παιδιά τους να τρέφονται από ταχυφαγεία.
6. Είναι θεμιτή η εκμετάλλευση των ζώων από
τον άνθρωπο.
7. Η κατάληψη δεν
είναι δίκαιη πράξη.
8. Οι σύγχρονοι
νέοι αδιαφορούν για τα κοινωνικά ζητήματα.
9. Η σεξουαλική
αγωγή πρέπει να ενταχθεί ως μάθημα στο αναλυτικό πρόγραμμα του Γυμνασίου.
10. Το σύγχρονο
ελληνικό σχολείο καλλιεργεί το αθλητικό ιδεώδες.
11. Το να ακολουθείς τη μόδα προδίδει μη
ισχυρή προσωπικότητα.
12. Η φιλαναγνωσία
πρέπει να καθιερωθεί ως υποχρεωτικό μάθημα.
13. Ο
επαγγελματικός αθλητισμός πρέπει να καταργηθεί.
14. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στο Γυμνάσιο
είναι αποτελεσματική
. 15. Η εθελοντική
εργασία μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα σοβαρά κοινωνικά προβλήματα.
16. Πρέπει να
απαγορευτεί η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από ανήλικους μαθητές.
17. Οι γονείς
πρέπει να έχουν τον κύριο λόγο στην επιλογή του επαγγέλματος των παιδιών τους.
18. Η κατανάλωση
γενετικά τροποποιημένων προϊόντων θα λύσει το παγκόσμιο πρόβλημα έλλειψης
τροφίμων.
19. Όταν αποφασίζεται να μη λειτουργήσουν τα
σχολεία λόγω χιονόπτωσης, τα μαθήματα δεν πρέπει να γίνονται διαδικτυακά.
20. Τα θεωρητικά μαθήματα είναι πιο χρήσιμα
από τα μαθήματα των θετικών επιστημών.
Προτεινόμενα
θέματα αγώνων αντιλογίας
Οι εξετάσεις στο
Γυμνάσιο πρέπει να γίνουν προφορικές.
Πρέπει να επιτρέπεται στους αλλοδαπούς μαθητές
να φέρουν την ελληνική σημαία.
Τα ελληνικά σχολεία
καλό είναι να δαπανούν μεγαλύτερα χρηματικά ποσά για την αγορά ηλεκτρονικών
υπολογιστών και συνδέσεων στο διαδίκτυο παρά για την αγορά βιβλίων.
Επιβάλλεται η εισαγωγή υποχρεωτικών εξετάσεων
στους μαθητές και τις μαθήτριες του Δημοτικού για την είσοδό τους στο Γυμνάσιο.
Ο δάσκαλος πρέπει να αντικατασταθεί από τον
υπολογιστή.
Οι μαθητές πρέπει
να χωρίζονται σε τμήματα ανάλογα με την επίδοσή τους.
Οι ώρες διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών
πρέπει να αυξηθούν.
Πρέπει να τοποθετηθούν κάμερες στα σχολεία /
στις σχολικές τάξεις.
Στο σχολείο δίνεται υπερβολικά μεγάλη έμφαση
στην άθληση. Η δημιουργικότητα πρέπει να διδάσκεται στο σχολείο.
Η εθελοντική εργασία πρέπει να γίνει μέρος του
προγράμματος του σχολείου και να αξιολογείται όπως όλα τα μαθήματα.
Το σχολείο δεν θα έπρεπε να είναι υποχρεωτικό.
Οι μαθητικές
παρελάσεις / εθνικές εορτές πρέπει να καταργηθούν. Ο σκοπός της παιδείας πρέπει
να είναι η επαγγελματική αποκατάσταση.
Η γνώση της ιστορίας του παρελθόντος είναι
άχρηστη για το μέλλον.
Τα ομαδικά αθλήματα είναι καλύτερα από τα
ατομικά.
Ο ανταγωνισμός σκοτώνει το αθλητικό πνεύμα.
Η τεχνολογία υποβαθμίζει τον πολιτισμό.
Η προστασία του περιβάλλοντος είναι λιγότερο
σημαντική από την οικονομική ανάπτυξη. Πρέπει να απαγορευθεί η χρήση ξένων
λέξεων στο Τύπο.
Τα βιβλία
επιστημονικής φαντασίας δεν αξίζουν.
Η ανάγνωση βιβλίων είναι πιο παραγωγική από
την παρακολούθηση τηλεόρασης.
Το ηλεκτρονικό
βιβλίο είναι καλύτερο από το τυπωμένο.
Ο ελεύθερος χρόνος δεν είναι και τόσο
σημαντικός.
Οι γονείς πρέπει να αποφασίζουν για τον
ελεύθερο χρόνο των παιδιών τους
Οι νόμοι πρέπει να
γίνουν πιο αυστηροί.
Θα έπρεπε να
τιμωρούνται οι γονείς για τις παρανομίες των ανήλικων παιδιών τους;
Τα αδέσποτα πρέπει
να θανατώνονται.
Οι ζωολογικοί κήποι
πρέπει να κλείσουν.
Το γκράφιτι δεν
είναι τέχνη.
Η ραπ μουσική δεν είναι τέχνη.
Το χρήμα φέρνει την
ευτυχία.
Η οπλοφορία θα
έπρεπε να είναι νόμιμη.
Στα σχολεία πρέπει
να διδάσκεται μόνο μία / καμία ξένη γλώσσα.
Η διδασκαλία των ξένων γλωσσών πρέπει να
ενισχυθεί στο σχολείο. Οι αλλοδαποί πρέπει να πηγαίνουν σε διαφορετικά σχολεία.
Ευρωπαίος δεν γεννιέσαι, γίνεσαι…
Πρέπει να
διδάσκεται αναλυτικά στα σχολεία η ιστορία όλων των ευρωπαϊκών χωρών.
Η παιδική εργασία πρέπει να απαγορευτεί
παγκοσμίως.
Οι πολιτισμικοί θησαυροί κάθε χώρας που
βρίσκονται σε ξένα μουσεία πρέπει να επιστραφούν.
Ο γάμος είναι ένας
απαρχαιωμένος θεσμός.
Η μετανάστευση είναι πρόβλημα / Η μετανάστευση
έχει κυρίως θετικές συνέπειες στην κοινωνία μας /
Τα σύνορα όλων των
κρατών θα έπρεπε να είναι ανοικτά για τους μετανάστες.
Η βία στην τηλεόραση ευθύνεται για τη βία στην
κοινωνία.
Πρέπει να
δημιουργηθούν σχολεία ειδικά για ευφυείς / χαρισματικούς μαθητές.
Οι αλλοδαποί μαθητές ή εκείνοι που ανήκουν σε
μειονότητες πρέπει να πηγαίνουν σε διαφορετικά σχολεία.
Οι πανελλήνιες
εξετάσεις πρέπει να καταργηθούν.
Οι καταλήψεις είναι ένα αποτελεσματικό μέσο
βελτίωσης της παιδείας.
Η αριθμητική βαθμολογία πρέπει να καταργηθεί.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι
αποτελεσματική.
Το σχολείο δεν
πρέπει να είναι υποχρεωτικό.
Οι γονείς μπορούν
να επιλέγουν το φύλο των παιδιών τους.
Η δωρεά οργάνων
πρέπει να γίνει υποχρεωτική.
Η ευθανασία είναι ανθρώπινο δικαίωμα.
Η θανατική ποινή
πρέπει να επανέλθει.
Τα πειράματα στα
ζώα πρέπει να απαγορευθούν.
Η αδυναμία χρήσης
του Διαδικτύου από όλους έχει δημιουργήσει ένα «ψηφιακό χάσμα» μεταξύ φτωχών
και πλουσίων.
Οι δημοσιεύσεις στο Διαδίκτυο πρέπει να
υπόκεινται σε έλεγχο.
Οι στρατιωτικοί
εξοπλισμοί αποτελούν βάρος για την κοινωνία.
Πριν να ψηφίσει
κάποιος πρέπει να υποβάλλεται σε τεστ σχετικής ικανότητας.
Τα πυρηνικά όπλα πρέπει να καταστραφούν.
Ο φόβος της τιμωρίας δημιουργεί υπεύθυνους
πολίτες.
Πρέπει να υπάρχουν
κάμερες σε όλους τους δρόμους.
Η διεθνής κοινότητα
δεν πρέπει να παρεμβαίνει στα εσωτερικά μιας χώρας.
Η μόδα είναι τέχνη.
Η αξία των φυσικών πόρων έγκειται μόνο στην
εκμετάλλευσή τους.
Η προστασία του
περιβάλλοντος είναι πιο σημαντική από την ικανοποίηση των ενεργειακών αναγκών.
Αγώνες Ρητορικής
Τέχνης Pierce
2023 ΘΈΜΑΤΑ
ΠΡΟΤΡΕΠΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
1. Η απλότητα
πρέπει να κυριαρχεί στη ζωή μας κι όχι τα υλικά αγαθά.
2. Απορρίψτε τα προβαλλόμενα πρότυπα ομορφιάς
και αγαπήστε τον εαυτό σας όπως είναι.
3. Ο χρόνος είναι
πολύτιμος. Ας τον εκμεταλλευτούμε!
4. Πάρε το τίποτα και κάνε το κάτι.
5. Σπίτι χωρίς βιβλία είναι σαν δωμάτιο χωρίς
παράθυρα.
6. Γίνε υπεύθυνος!
Μην παραβαίνεις τους κανόνες.
7. Ας αθληθούμε για
να έχουμε ποιότητα ζωής.
8. Πρέπει να μιλάμε
στους εφήβους όπως στους ενήλικες.
9. Ο παλιός αντίπαλος ας γίνει νέος φίλος!
10. Πρέπει να
σταματήσουν οι διακρίσεις μεταξύ των δύο φύλων!
https://www.youtube.com/watch?v=l7x5Rg4f7d8
Πηγές:
Φωτεινή Εγγλέζου: ¨παιχνίδια ρητορικής τέχνης στο σχολείο¨
΄Πάρτε τον λόγο¨ Νατασσα Αποστολοπούλου-Χρυσανθάκη, Νούλη Κουτλή-Μήτση
http://www.valialoutrianaki.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου