Φύλλα εργασίας 1ης ενότητας:
https://filologosab.blogspot.com/2017/09/1.html
https://filologosab.blogspot.com/2019/09/1.html
Προτάσεις απλές
|
Προτάσεις σύνθετες:
|
Προτάσεις επαυξημένες:
|
Προτάσεις ελλειπτικές:
|
είναι οι προτάσεις που έχουν μόνο τους
κύριους όρους της πρότασης,
π.χ. Το σπίτι είναι μεγάλο..
|
είναι οι προτάσεις που έχουν περισσότερα
από ένα υποκείμενα , αντικείμενα ή κατηγορούμενα,
π.χ. Ο Γιώργος και ο Δημήτρης είναι άρρωστοι.
|
είναι οι προτάσεις που έχουν, εκτός από τους
κύριους όρους, και άλλους προσδιορισμούς, οι οποίοι λειτουργούν ως
συμπληρώματα της έννοιας που δίνουν οι κύριοι όροι,
π.χ. Το σπίτι της οικογένειάς μου είναι μεγάλο.
|
είναι οι προτάσεις από τις οποίες λείπει
κάποιος κύριος όρος, γιατί εννοείται από τα συμφραζόμενα,
π.χ. [εσύ] Τι κάνεις;
|
Προτάσεις
αποφαντικές (ή κρίσης)
|
Προτάσεις
προστακτικές (ή επιθυμίας):
|
Προτάσεις
επιφωνηματικές:
|
Προτάσεις
ερωτηματικές:
|
είναι οι
προτάσεις με τις οποίες δίνεται μια πληροφορία, διατυπώνεται μια γνώμη/κρίση. Στο τέλος βάζουμε τελεία.
Εκφέρονται
σε οριστική
π.χ.
Τα
σχολεία θα ανοίξουν νωρίτερα φέτος.
|
είναι οι
προτάσεις με τις οποίες εκφράζεται επιθυμία, παράκληση ,ευχή, προτροπή ή υπόσχεση, προτροπή,
απαγόρευση.
Εκφέρονται σε προστακτική και υποτακτική.
π.χ.
Έλα εδώ
αμέσως.
|
είναι οι
προτάσεις με τις οποίες εκφράζονται έντονα συναισθήματα (λύπη, χαρά, έκπληξη,
θαυμασμός, θυμός, λύπη κτλ.). Στον γραπτό λόγο συνοδεύονται με θαυμαστικό (!),ενώ στον
προφορικό χαρακτηρίζονται από το ανέβασμα της φωνής, π.χ. Είναι τόσο ωραία εδώ!
|
είναι οι
προτάσεις με τις οποίες εκφράζεται ερώτηση, ζητείται μια απάντηση.
π.χ.
Πότε θα
ανοίξουν τα σχολεία;
|
Προτάσεις
καταφατικές:
είναι οι
προτάσεις που δεν περιέχουν άρνηση, π.χ.
Τα
μαθηματικά είναι δύσκολα.
|
Προτάσεις
αρνητικές : είναι
οι προτάσεις που περιέχουν άρνηση(δε(ν), μη(ν),ούτε, μήτε) π.χ.
Τα
μαθηματικά δεν είναι δύσκολα.
|
Προτάσεις
κύριες (ή ανεξάρτητες): είναι
οι προτάσεις που κατά κανόνα μπορούν να σταθούν στον λόγο χωρίς να χρειάζεται
να συνδυαστούν με μια άλλη πρόταση,
π.χ. Χθες
τελείωσαν τα μαθήματα.
|
Προτάσεις
δευτερεύουσες (ή εξαρτημένες): είναι
οι προτάσεις που, για να σταθούν στον λόγο, χρειάζεται να συνδυαστούν με μια
άλλη πρόταση,
π.χ. Μου
είπε πως θα είναι για πάντα δίπλα μου.
|
Προτάσεις
|
Ως προς τα
συστατικά
(δομή)
|
Ως προς το
περιεχόμενο
|
Ως προς την
ποιότητα
|
Μην το κάνεις
αυτό.
|
|||
Ο μη λογικός
άνθρωπος φανερώνεται πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις.
|
|||
Εσύ έλα εδώ
αμέσως!
|
|||
Ούτε ο Νίκος
ούτε ο Αλέξης πήραν το βιβλίο.
|
|||
Μήπως τον
φοβάται το παιδί;
|
|||
Εσύ να κοιτάς
τον δρόμο μπροστά σου.
|
|||
Παιδιά δεν
έδωσε ο θεός σε αυτόν.
|
|||
Ας περάσουν
και τα υπόλοιπα παιδιά στην αίθουσα.
|
|||
Και οι μεν
και οι δε ήταν υπέροχοι.
|
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1. Να βρείτε το είδος των παρακάτω προτάσεων ανάλογα με την ποιότητά τους (καταφατική, αρνητική). Στη συνέχεια να μετατρέψεις τις καταφατικές σε αρνητικές και το αντίθετο.
· Δε
συμφωνώ με τη γνώμη σου.
· Πόσο
ωραία περάσαμε στην εκδρομή!
· Όλοι
καταφέρνουν τα πάντα με κόπο.
· Θέλω
και να τον δω και να τον ακούσω.
· Να
μην τους γνώριζα ποτέ!
· Να
λες πάντα την αλήθεια σε όλους γι΄ αυτό το ζήτημα.
· Ανοίξτε τα βιβλία σας.
2. Να βρείτε το είδος των παρακάτω προτάσεων ως προς το περιεχόμενο. (αποφαντικές, προστακτικές, ερωτηματικές, επιφωνηματικές).
· Τα
παιδιά παίζουν.
· Η
Ελένη είναι έξυπνη και σοβαρή.
· Όχι,
δε θα σας κάνω το χατίρι!
· Πότε
θα σε ξαναδούμε;
· Φεύγετε;
· Κλείσε την
πόρτα.
3. Αναγνώρισε τι εκφράζουν οι παρακάτω προτάσεις. Κύκλωσε τη σωστή απάντηση.
-Κάνε μου αυτή την χάρη!( επιθυμία, παράκληση, )
-Πόσο δυνατός είναι!
( απορία, θαυμασμό)
-Τι χάλια είναι αυτά; ( απορία, αγανάκτηση-θυμό)
-Μην πατάτε το γρασίδι! (θαυμασμός, απαγόρευση)
4. Να μετατρέψεις τις παρακάτω απλές προτάσεις σε επαυξημένες.
-Κανείς δεν έμαθε τίποτα.
- Οι μαθητές θα επισκεφθούν το μουσείο.
-Ο καθηγητής υπαγόρευσε στα παιδιά την άσκηση.
-Ποιος ήρθε;
-Οι γονείς θεώρησαν αυτόν υπεύθυνο.
-Όλα φαίνονταν τεράστια!
Με βοήθησε πάρα πολύ!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαίρομαι πολύ! 👍 Πραγματικά!🌹
Διαγραφή