Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου 2017

Αρχαία Α Γυμνασίου Ενότητα 2 . Η εκπαίδευση των παιδιών στην αρχαία Αθήνα. Φύλλο εργασίας

Φύλλο Εργασίας Δομημένης Μορφής
Στα Αρχαία Ελληνικά της Α Γυμνασίου
Ενότητα 2η  : Η εκπαίδευση των παιδιών στην αρχαία Αθήνα
Α : Υπομνήσεις


  1) Πλάτων (427 π.Χ.347 π.Χ.) ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος από την Αθήνα, ο πιο γνωστός μαθητής του Σωκράτη και δάσκαλος του Αριστοτέλη. Το έργο του με τη μορφή φιλοσοφικών διαλόγων έχει σωθεί ολόκληρο .Άσκησε τεράστια επιρροή στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία και γενικότερα στη δυτική φιλοσοφική παράδοση μέχρι και σήμερα.   Ο Πρωταγόρας είναι διάλογος του Πλάτωνα, αναφέρεται στους ηθικούς κινδύνους που ελλοχεύουν για όσους νέους υποστούν την παιδαγωγική επίδραση των σοφιστών.

  2) εκπαίδευση  : η καλλιέργεια, με συστηματική διδασκαλία και άσκηση σε ειδικά ιδρύματα (σχολεία κ.ά.), των διανοητικών και σωματικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων των ατόμων, κυρίως των παιδιών και των νέων (Λεξικό Τριανταφυλλίδη)
3) Στη σελίδα 14 του βιβλίου σου υπάρχει μια εικόνα. Αφού μελετήσεις τη λεζάντα να την περιγράψεις  και να εντοπίσεις τους δασκάλους.
4)) Μελέτησε το εισαγωγικό σημείωμα και προσπάθησε να καταλάβεις ποιο ήταν για τους αρχαίους το «ιδεώδες» και πως το πετύχαιναν.
  
   Β      Δράσεις

5)  Διάβασε την μετάφραση του κειμένου. Μελέτησε τα γλωσσικά σχόλια στη σελίδα 15 του βιβλίου σου.

     Το  αρχαίο  κείμενο
Μετάφραση
Ἐν Ἀθήναις τοὺς παῖδας μετ’ ἐπιμελείας διδάσκουσι καὶ νουθετοῦσι. 
Στην Αθήνα διδάσκουν και συμβουλεύουν
τα παιδιά με φροντίδα.

Πρῶτον μὲν καὶ τροφὸς καὶ μήτηρ καὶ παιδαγωγὸς καὶ αὐτὸς ὁ πατὴρ
ἐπιμελοῦνται
Αρχικά λοιπόν και η παραμάνα και η μητέρα
και ο παιδαγωγός και ο ίδιος ο πατέρας
φροντίζουν
ὅπως βέλτιστος γενήσεται ὁ παῖς, 
(για το) πώς θα γίνει πολύ καλό το παιδί

διδάσκοντες ὅτι τὸ μὲν δίκαιον, τὸ δὲ ἄδικον καὶ τόδε μὲν καλόν, τόδε δὲ αἰσχρόν ἐστι.
διδάσκοντάς τουότι αυτό είναι δίκαιο
και το άλλο άδικο και αυτό ωραίο και το άλλο άσχημο.

Εἶτα δέ, ἐπειδὰν οἱ παῖδες εἰς ἡλικίαν ἔλθωσιν,
Αργότερα, όταν τα παιδιά φτάσουν στην κατάλληλη ηλικία,

 οἱ γονεῖς εἰς διδασκάλων πέμπουσιν,
οι γονείς τα στέλνουν στα σπίτια των δασκάλων,

ἔνθα οἱ μὲν γραμματισταὶ ἐπιμελοῦνται   ὅπως γράμματα μάθωσιν καὶ τὰ γεγραμμένα ἐννοῶσι,
όπου οι δάσκαλοι της γραφής και της ανάγνωσης φροντίζουν να μάθουν (τα παιδιά) να γράφουν και να καταλαβαίνουν
τα γραπτά κείμενα,

οἱ δὲ κιθαρισταὶ τῷ κιθαρίζειν ἡμερωτέρους αὐτοὺς ποιεῖν πειρῶνται καὶ τὰς τῶν παίδων ψυχὰς πρὸς τὸν ῥυθμὸν καὶ τὴν ἁρμονίαν οἰκειοῦσι
και οι κιθαριστές με το να παίζουν λύρα (ή αυλό) προσπαθούν να κάνουν τους μαθητές πιο ήρεμους και εξοικειώνουν τις ψυχές τους με τον ρυθμό και την αρμονία.

Ἔτι οἱ παῖδες ἐν γυμνασίοις καὶ παλαίστραις φοιτῶσιν, 
Επίσης τα παιδιά συχνάζουν στα γυμναστήρια και στις  παλαίστρες,

ἔνθα οἱ παιδοτρίβαι βελτίω τὰ σώματα αὐτῶν ποιοῦσι,
όπου οι δάσκαλοι της γυμναστικής
κάνουν πιο δυνατά τα σώματά τους,

ἵνα μὴ ἀναγκάζωνται ἀποδειλιᾶν διὰ τὴν τῶν σωμάτων πονηρίαν.
για να μην αναγκάζονται να δειλιάζουν
εξαιτίας της κακής σωματικής κατάστασής τους.


6)    Ποιοι αναλάμβαναν σύμφωνα με το κείμενο τη διαπαιδαγώγηση των μικρών παιδιών στο οικογενειακό περιβάλλον και ποιες ηθικές αρχές τους δίδασκαν;

7)        Αφού υπογραμμίσεις με έντονο χρώμα τους δασκάλους των παιδιών πάνω στο αρχαίο κείμενο να γράψεις τι δίδασκε ο καθένας .

8 )    Ποια ήταν η σημασία της μουσικής για τα παιδιά την εποχή εκείνη;


9)   Που αποσκοπούσε σύμφωνα με το κείμενο η σωματική άσκηση;

10)    Για καθεμία από τις παρακάτω φράσεις της νεοελληνικής να γράψετε την αντίστοιχη φράση στα αρχαία ελληνικά. Για να τις γράψετε στηριχτείτε στο κείμενο των αρχαίων ελληνικών και στις γνώσεις σας.

-Οι γονείς στέλνουν τα παιδιά στους δασκάλους
-Οι  γραμματιστές φροντίζουν να μάθουν γράμματα.
-Οι δάσκαλοι της γυμναστικής κάνουν καλύτερα τα σώματα.

11)    Μελέτησε τις δυο εικόνες και προσπάθησε να βρεις κοινά σημεία και διαφορές.











Γ  Αξιολόγηση:
12)    Πέστε σε έναν  συμμαθητή σας που έλειπε από το μάθημα ποιοι ήταν οι δάσκαλοι στην αρχαία Ελλάδα και ποιο μάθημα έκανε ο καθένας.
13)   Να εντοπίσετε και να χρωματίσετε στο κείμενο τις λέξεις που δεν συναντώνται στα νέα ελληνικά.
14)   Αναγνωρίζετε κάποια κοινά χαρακτηριστικά ανάμεσα στην εκπαίδευση της εποχής εκείνης και τη σημερινή;
15)   Για ποιο λόγο νομίζεις πως σήμερα υπάρχουν περισσότερα μαθήματα;
16)   Αφού διαβάσεις για τους φθόγγους και τα γράμματα στις σελίδες 18-19 του βιβλίου σου να αναγνωρίσεις στις υπογραμμισμένες λέξεις του κειμένου σου τις βραχύχρονες και μακρόχρονες συλλαβές.
Πρῶτον
τροφὸς
 γονεῖς
παῖδες
γενήσεται
ἡμερωτέρους
πειρῶνται 



Ας δοκιμάσουμε να λύσουμε ένα σταυρόλεξο!!!!!

Πάτα τον σύνδεσμο!!!!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου