Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2021

Γιατί, Γιάννης Μαγκλής Λογοτεχνία Β Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας

Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής

Γιατί, Γιάννης Μαγκλής

Λογοτεχνία Β Γυμνασίου



Γιατί, Μαγκλής, (ανάλυση του κειμένου) :https://filologosab.blogspot.com/2021/02/blog-post.html


Ας δοκιμάσουμε τις γνώσεις μας!!!!!

https://quizizz.com/admin/quiz/601ff23b8d10ed001bc0b245


Α Υπομνήσεις:


1) Ο Γιάννης Μαγκλής γεννήθηκε στην Κάλυμνο όπου τέλειωσε το Γυμνάσιο και εργάστηκε σε νεανική ηλικία στα σφουγγαράδικα. Από το 1926 και για δυόμισι χρόνια εργάστηκε σε αποθήκη επεξεργασίας σφουγγαριών, όπου διακρίθηκε και στάλθηκε από την εργοδότρια εταιρεία εσωτερικός σε λύκειο της Χάβρης της Γαλλίας για να συμπληρώσει τις γνώσεις του. Κατά τα χρόνια της παραμονής του στη γαλλική πρωτεύουσα στράφηκε με ενδιαφέρον στη μελέτη Ιστορίας, Φιλοσοφίας και Λογοτεχνίας. Στη λογοτεχνία πρωτοεμφανίστηκε το 1940  με τη δημοσίευση της συλλογής διηγημάτων « Οι κολασμένοι της θάλασσας», για την οποία τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό του περιοδικού Νεοελληνική Λογοτεχνία. Τη γραφή του χαρακτηρίζουν το απλό ύφος, η αμεσότητα στην έκφραση των συναισθημάτων, η αξιοσημείωτη αφηγηματική δεινότητα και η διαρκής φροντίδα για τη δημιουργία ηρώων που αποτελούν ολοκληρωμένες προσωπικότητες, καθώς επίσης ο έμμεσος διδακτισμός και το αγωνιστικό πνεύμα.

2) Το διήγημα ανήκει στη συλλογή διηγημάτων με τίτλο Δεν υπάρχουν Αμαρτωλοί (1956) και δίνει ένα έντονα στο αντιπολεμικό μήνυμα. Αποτελεί μια διαμαρτυρία απέναντι στον παραλογισμό του πολέμου ,αφού προβάλλει την αυτοάμυνα και την ενστικτώδη αντίδραση κάποιου στρατιώτη στον πόλεμο, αποκαλύπτοντας τις επιπτώσεις στην ανθρώπινη ψυχή. Έτσι ο συγγραφέας κάνει έκκληση για ειρήνη ανεξάρτητα από εθνικότητα, γλώσσα και πολιτισμό.

Πόλεμος ειρήνη (θεωρία):   https://filologosab.blogspot.com/2020/05/blog-post_30.html



Θεματικά κέντρα:

Πόλεμος και απάνθρωπη βία/Θύτες και θύματα, νικητές και ηττημένοι.

Ειρήνη και ανθρωπισμός εναντίον πολέμου και θηριωδίας.

Β Δράσεις:

3) Όλοι οι πόλεμοι ,όποτε και όπου και αν γίνονται ,έχουν τραγικές συνέπειες για τους ανθρώπους και τις χώρες. Έτσι ο συγγραφέας δεν δίνει ούτε τόπο ούτε χρόνο. Ποιες συγκεκριμένες πληροφορίες δίνει στην αρχή του κειμένου για τον τόπο και τον χρόνο του πολεμικού συμβάντος;

4) Κύριο πρόσωπο του διηγήματος είναι «ο νέος στρατιώτης» ο οποίος μόλις έχει τελειώσει μια σκληρή πολεμική μέρα, Ποιες είναι οι ενέργειες , οι σκέψεις και ποια τα συναισθήματά του;

5) «Θε μου όμορφη που είναι η ζωή του ανθρώπου» λέει ο νέος στρατιώτης. Τι τον οδήγησε στη συγκεκριμένη σκέψη; Μετά από αυτό θα περίμενες την επόμενη επιθετική του κίνηση;

6) Πως ήταν ο «άλλος στρατιώτης» και τι έκανε ο ήρωας; Τι του φάνηκε πως τον ρωτούσε ο «άλλος στρατιώτης» όταν τον πυροβόλησε;

7) Αρχικά ο «νέος στρατιώτης άρχισε να τρέχει αλλά μετά γυρνάει πίσω. Τι έκανε μετά;

8) Συμπλήρωσε τον πίνακα ,δίνοντας τα συναισθήματα και τις ενέργειες του «νέου στρατιώτη» σε συγκεκριμένα σημεία του κειμένου.


Συναισθήματα και ενέργειες του «νέου στρατιώτη»

Φράσεις κειμένου









9) Υπάρχουν πολλά κοινά στοιχεία ανάμεσα στους δύο στρατιώτες, τους δύο «εχθρούς». Ποια είναι αυτά;

10) Το θύμα στο κείμενο είναι ο «άλλος στρατιώτης». Τραγικό πρόσωπο είναι όμως και ο νέος στρατιώτης .Γιατί;

Γ Αξιολόγηση:


11) Μπορείς να αφηγηθείς σε κάποιον που έλειπε από το μάθημα όσα συνέβησαν στον «νέο στρατιώτη»;

12) Τα μήνυμα του κειμένου είναι αντιπολεμικό. Με ποιο τρόπο περνάει αυτό το μήνυμα ο συγγραφέας ; Βρες φράσεις με φιλειρηνικό περιεχόμενο και γράψε τες στο τετράδιό σου. Μπορούμε να διαλέξουμε μια και να την προβάλλουμε στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου.

13) Βρες τους αφηγηματικούς τρόπους και συμπλήρωσε τον πίνακα.

Αφήγηση-αφηγητής , αφηγηματικοί τρόποι , αφηγηματικές τεχνικές 

https://filologosab.blogspot.com/2020/07/blog-post_5.html


Αφήγηση




Μονόλογοι




περιγραφή





14)Αντιστοίχησε τα εκφραστικά μέσα:


Προσωποποίηση

Μεταφορά

Επανάληψη

Αντίθεση

Παρομοίωση

1 Τα μάτια καίγανε

2 σα να’ τανε φίλοι παλιοί, σα να’ τανε αδέρφια

3 λυπήσου τον, λυπήσου με

4 Η φλόγα έσβησε από τα σωθικά του

5. να του δροσίσει τα πυρωμένα σωθικά

6 Ένα σκληρό χέρι έσφιγγε την καρδιά του νέου στρατιώτη

7 φονιά και θύμα

8 Η νύχτα κατέβηκε ολούθε


Εκφραστικά μέσα- σχήματα λόγου , γλώσσα, ύφος κειμένου( θεωρία)

https://filologosab.blogspot.com/2019/09/blog-post_23.html


15) Διάβασε και το συγκλονιστικό κείμενο του Αντώνη Σαμαράκη και σύγκρινε τα δύο κείμενα( υπόθεση –ήρωες, κ.α)

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-C131/595/3929,17351/

16) Ο τίτλος του κειμένου είναι μια μονολεκτική ερώτηση, η οποία αποδίδει πυκνή δραματική ένταση, απορία, παράπονο και διαμαρτυρία. Γιατί; Μπορείς να συμπληρώσεις;

Γιατί………………:

Γιατί ………………….;

Γιατί………………………..;


17) Στο κείμενο ο στρατιώτης ,θυμήθηκε τα λόγια που τους μάθανε.

Ο ποιητής Γιάννης Ρίτσος είχε γράψει: "Μας έπνιξαν το φως και τη χαρά,
στεγνώσαν την ψυχή μας και το σώμα, μα κάτι μέσα μας κυλά βουερά και ξέσπασμα δε βρήκε κάπου ακόμα"

Σε ποιους αναφέρονται;

18) Ας οργανώσουμε μια αντιπολεμική εκδήλωση με μουσική, ζωγραφική, κείμενα.

Μπορείς να δεις:

https://filologosab.blogspot.com/2020/02/5.html

https://www.youtube.com/watch?v=K9oXXboppqk

https://www.youtube.com/watch?v=LX_cqkLUUkI

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/6523

https://filologosab.blogspot.com/2016/02/blog-post_28.html


19)  Διάβασε το κείμενο "Η ζωή εν τάφω" του Στρατή Μυριβίλη

 http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2702/Keimena-Neoellinikis-Logotechnias_B-Lykeiou_html-empl/index_d_01_01.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου