Ένας αριθμός, Άντον Τσέχωφ
Λογοτεχνία Β Γυμνασίου
Φύλλο εργασίας
1) Ο Άντον Πάβλοβιτς Τσέχωφ ήταν Ρώσος θεατρικός συγγραφέας και ένας από τους μεγαλύτερους διηγηματογράφους της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Ποιες άλλες πληροφορίες για τον συγγραφέα μας δίνει το βίντεο;
2) Διάβασε το κείμενο. Ποια νομίζεις πως είναι τα
θέματά του ;
3) Βρες τα κύρια πρόσωπα του κειμένου. Μπορείς να αφηγηθείς με λίγα λόγια όσα διαδραματίζονται ανάμεσα στα πρόσωπα αυτά;
4) Ποια είναι η ζωή- οικονομική κατάσταση του εργοδότη-πατέρα; Βρες στοιχεία του κειμένου.
5) Ο εργοδότης –πατέρας καλεί στο γραφείο τη δασκάλα των παιδιών του για να την πληρώσει. Ακολουθεί ένας διάλογος και πολλές μαθηματικές πράξεις. Ποιος είναι ο στόχος;
Αναζήτησε στο διήγημα τα σημεία όπου φαίνονται οι αντιδράσεις της δεσποινίδας Ιουλίας σε όσα της λέει ο πατέρας των μαθητών της.
6) Χαρακτήρισε τη δασκάλα από τη συμπεριφορά της απέναντι στον εργοδότη της.
7) Ο εργοδότης πατέρας εμφανίζεται στην αρχή αντιπαθητικός. Πως εμφανίζεται στο τέλος;
8) Ο εργοδότης- πατέρας λέει στη δασκάλα πως ήθελε να της δώσει ένα μάθημα .Ποιο είναι αυτό; Βρες τις φράσεις που της λέει.
9) Στο τέλος φαίνεται να αλλάζει η στάση της δασκάλας; Πως κρίνεις τη συμπεριφορά της; Εσύ τι θα έκανες στη θέση της;
11) Ο Τσέχωφ έζησε στη Ρωσία στα χρόνια που κυβερνούσαν οι τσάροι (βασιλείς, αυτοκράτορες στη Ρωσία).
Τα χρόνια αυτά υπάρχουν:
Αυτοκράτορας/τσάρος
Ευγενείς – Βογιάροι (= μεγάλοι φεουδάρχες) Ανώτεροι κρατικοί υπάλληλοι
Μεσαία τάξη – έμποροι
Λαός -χωρικοί Δουλοπάροικοι
Δεν υπάρχει ελευθερία της σκέψης. Το κράτος επιβάλλει αυστηρή λογοκρισία. Οι κοινωνικές ανισότητες είναι τεράστιες. Η ζωή των ανθρώπων των κατώτερων τάξεων δεν έχει αξία. Ο θεσμός της δουλοπαροικίας είχε τυπικά καταργηθεί το 1861, αλλά η κατάσταση των φτωχών αγροτών που εξαρτιόνταν από τους πλούσιους γαιοκτήμονες δεν είχε ουσιαστικά αλλάξει. Οι κύριοί τους είχαν το δικαίωμα της σωματικής ποινής και οι αγρότες πλήρωναν βαρείς φόρους .
|
Στη συνέχεια προσπάθησε να εξηγήσεις γιατί οργίζεται ο Τσέχωφ με την παθητική στάση της κυρίας Ιουλίας; Πως μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο σύμφωνα με τον Τσέχωφ;
12) Υπάρχει νομίζεις στις μέρες μας επαγγελματική εκμετάλλευση; Έχεις ακούσει από κάποιον κάτι αντίστοιχο;
13) Είσαι η δασκάλα .Πως θα αντιδρούσες σε κάτι παρόμοιο αν ζούσες στη Ρωσία του 19ου αιώνα; Πως θα αντιδρούσες σήμερα;
14) Η δασκάλα γράφει το βράδυ στο ημερολόγιό της. Τι νομίζεις θα έγραφε;
15) Μπορείς να μετατρέψεις με τον διπλανό σου το αφήγημα σε θεατρικό και να «παίξετε» τους αντίστοιχους ρόλους;16) Ποιος είναι ο αφηγητής; Να εντοπίσεις στο κείμενο τα σχόλια του αφηγητή.
Αφήγηση-αφηγητής , αφηγηματικοί τρόποι , αφηγηματικές τεχνικές
https://filologosab.blogspot.com/2020/07/blog-post_5.html
17) Βρες στο κείμενο μία παρομοίωση, μία προσωποποίηση, μία μεταφορά και μία αντίθεση.
Σχήματα λόγου - εκφραστικά μέσα, γλώσσα, ύφος κειμένου (θεωρία)
https://filologosab.blogspot.com/2019/09/blog-post_23.html
19) Δώσε ένα διαφορετικό-πιο δυναμικό τέλος στο διήγημα.
Δες το βίντεο και απάντησε στις ερωτήσεις:
https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=700609
Δες το βίντεο και όταν εμφανίζεται ένα "χεράκι" στην οθόνη, το πατάς και απαντάς στην ερώτηση:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου