Φύλλο εργασίας δομημένης
μορφής
Λογοτεχνία Α Γυμνασίου
Η εορτή του πατρός μου,
Εμμανουήλ Ροϊδης
Α Υπομνήσεις:
1) Ο Εμμανουήλ Ροΐδης γεννήθηκε στη Σύρo, από οικογένεια εύπορη, το 1836. Από έξι ως
δεκατριών χρόνων έζησε στην Γένοβα. Ύστερα γύρισε στη Σύρo, όπου ακολούθησε κανονικά σχολικά μαθήματα. Ως οικότροφος σε Λύκειο,
ξενυχτάει κρυφά διαβάζοντας άπληστα μυθιστορήματα. Στα είκοσι επτά του χρόνια, έρχεται
να εγκατασταθεί οριστικά στην Αθήνα .Φιλαναγνώστης, φιλότεχνος, μοιράζει τις
ώρες του ανάμεσα στις βιβλιοθήκες, στα μουσεία και στις συναυλίες. Το γνωστότερο έργο του είναι «Η Πάπισσα Ιωάννα» . Έγραψε πολλά διηγήματα που διαδραματίζονται στην Αθήνα
και στην Ερμούπολη και στηρίζονται κυρίως σε προσωπικά του βιώματα. Είναι
εμφανής σε όλα η κριτική του διάθεση εναντίον της κοινωνικής και πολιτικής
πραγματικότητας. Παρόλο που ήταν
υπέρμαχος της δημοτικής γλώσσας ,μπορούσε με μαεστρία να χειρίζεται την
καθαρεύουσα.
2) Σάτιρα : Διακωμωδώ με κοροϊδευτικό
τρόπο. Ασκώ κριτική. Χλευάζω κάποιον με
σκοπό ,τις περισσότερες φορές να τον κάνω καλύτερο.
3) Το κείμενο μας
περιγράφει τις τυπικές σχέσεις σε μια οικογένεια. Πως είναι οι σχέσεις στα μέλη
της δική σου οικογένειας; Μίλησέ μας για αυτή.
Β Δράσεις:
4) Η ιστορία του κειμένου εκτυλίσσεται με αφορμή
την ονομαστική γιορτή του πατέρα μιας
εύπορης οικογένειας. Μπορείς να μας
αφηγηθείς την προετοιμασία και την
αστεία κατάληξή της;
5) Δώσε έναν
πλαγιότιτλο σε κάθε ενότητα. Συμπλήρωσε τον πίνακα.
1η Ενότητα
«Την ερχόμενη Πέμπτην…την
τελετήν.»
|
|
2η Ενότητα
«Διά να
γίνουν….εκπλήξεως»
|
|
3η Ενότητα
Τέλος πάντων….εξήντα πέντε
ημέρας.»
|
6) Ποια συναισθήματα
νιώθει ο ήρωας; Δικαιολόγησέ τα.
7)Ποιες φαίνεται
να είναι οι σχέσεις παιδιών – γονιών στο κείμενο; Βλέπουμε και κάποιες παιδαγωγικές αντιλήψεις.
Ποιες είναι;
8) Το κείμενο
σατιρίζει την τυπικότητα στις σχέσεις των μελών της οικογένειας και τον
σεβασμό- φόβο, στην απόμακρη φιγούρα του πατέρα. Μπορείς να βρεις ένα
παράδειγμα;
9) Στο κείμενο
υπάρχουν πολλά κωμικά στοιχεία. Συμπλήρωσε τον πίνακα.
Προετοιμασία
|
|
Ο λόγος
|
|
Το ανθοπωλείο
|
|
Η γλάστρα και η κατάληξή
της
|
|
Αυτοσαρκασμός
(ειρωνεύεται
τον εαυτό του)
|
10) Συμπλήρωσε
τον πίνακα δίνοντας ένα παράδειγμα για κάθε αφηγηματικό τρόπο.
Αφήγηση-αφηγητής , αφηγηματικοί τρόποι , αφηγηματικές τεχνικές
Αφήγηση
Σχολίασε τον αφηγητή
|
|
Περιγραφή
|
|
Διάλογος
|
|
Εσωτερικός μονόλογος
|
11) Κάνε την αντιστοίχιση στον πίνακα:
Μεταφορά
|
«ως ήσαν ψάρια»
|
Ασύνδετο
|
«απελέκητες ελληνικούρες»
|
Παρομοίωση
|
Δεν ηξιώθην ποτέ να λάβω
βραβείον
καλλιγραφίας…»
|
Ειρωνεία
|
«Ενύσταζα, εκρύωνα,
έσταζεν η μύτη μου»
|
Σχήματα λόγου- εκφραστικά μέσα, γλώσσα, ύφος κειμένου (θεωρία):
Γ Αξιολόγηση:
12) Το ύφος του
κειμένου είναι ειρωνικό, σατιρικό, με πομπώδεις φράσεις, ώστε ο συγγραφέας να
πετύχει τη σάτιρα. Μπορείς να βρεις σημεία που να φαίνεται αυτό;
13) Γλώσσα: Ο Ροϊδης αν και ήταν δημοτικιστής
χρησιμοποιεί την καθαρεύουσα για να τονίσει την τυπικότητα στις οικογενειακές σχέσεις της μεγαλοαστικής
οικογένειας. Μπορείς να βρεις κάποια παραδείγματα στο κείμενο;
14) Το διήγημα
αυτό εκδόθηκε το 1895 . Μας παρουσιάζει λοιπόν τις σχέσεις γονιών- παιδιών
εκείνης της εποχής. Μπορείς να συγκρίνεις τη σχέση αυτή με τη σχέση που έχουν
παιδιά με γονείς σήμερα;
15) Μπορείς να
αφηγηθείς μια αστεία ιστορία σε μια οικογενειακή γιορτή;
16) Είσαι ο ήρωας
και γράφεις στο ημερολόγιό σου. Γράψε τι νιώθεις για την τυπικότητα της γιορτής
και τα πραγματικά σου συναισθήματα.
17) Γράψε
για τη σχέση με τον δικό σου
μπαμπά. Θα ήθελες να αλλάξει κάτι στη συμπεριφορά του;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου