Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής
«Ο δρόμος για τον παράδεισο είναι μακρύς» , Μαρούλα Κλιάφα
Λογοτεχνία Α Γυμνασίου
Α Υπομνήσεις:
Ο δρόμος για τον παράδεισο είναι μακρύς (ανάλυση)
Α Υπομνήσεις:
1) Η συγγραφέας Μαρούλα Κλιάφα γεννήθηκε το 1937 στα Τρίκαλα, όπου και ζει μόνιμα με την οικογένειά της. Έχει σπουδάσει δημοσιογραφία και από το 1972 ασχολείται με τη λογοτεχνία, τη μελέτη της τοπικής ιστορίας, τη συλλογή λαϊκών παραμυθιών, παραδοσιακών παιχνιδιών και παλαιών φωτογραφιών. Τα μυθιστορήματά της για εφήβους έχουν κάνει πολλές επανεκδόσεις και δύο βιβλία της έχουν μεταφραστεί στα ρωσικά και στα γερμανικά. Έχει τιμηθεί από την Ακαδημία Αθηνών, την Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών, τον Κύκλο Παιδικού Βιβλίου και τη Γυναικεία Συντροφιά.
2) Η συγγραφέας χρησιμοποιεί το επιστολικό μυθιστόρημα καθώς δύο δεκαπεντάχρονες κοπέλες ,η Βερόνικα και η Ελένη αλληλογραφούν και παρουσιάζουν τις σκέψεις και τα προβλήματά τους.
Επιστολικά ή επιστολογραφικά ονομάζονται τα μυθιστορήματα που έχουν τη μορφή αλληλογραφίας ανάμεσα στους διάφορους ήρωες της δράσης. Το τέχνασμα των επιστολών δίνει στο συγγραφέα τη δυνατότητα να παρουσιάσει το έργο του ως αληθινή μαρτυρία, αλλά και κάποια άλλα πλεονεκτήματα όπως τη δυνατότητα για εύκολη εναλλαγή θεμάτων, προσώπων και αφηγητών, για δημιουργία πλοκής και ταυτόχρονη παροχή πληροφοριών στον αναγνώστη κτλ (www.greek-language.gr)
3) Επιστολή : Προσωπικός τρόπος επικοινωνίας με συγκεκριμένα μέρη: α) τόπος και χρόνος (γράφεται πάνω δεξιά),β) Προσφώνηση: π.χ. Φίλε Γιάννη (γράφεται πάνω αριστερά) γ) Το περιεχόμενο της επιστολής: Πρόλογος: η αφορμή για τη σύνταξη της επιστολής και ο σκοπός του επιστολογράφου. Κύριο Μέρος: έκθεση και ανάλυση του θέματος…,Επίλογος: περιεκτική ανακεφαλαίωση και επίκληση στον αποδέκτη της επιστολής δ) Αποφώνηση: π.χ. Φιλικά (γράφεται κάτω δεξιά)
4 ) Ρατσισμός είναι η μεροληπτική αντιμετώπιση ορισμένων ατόμων ή ομάδων ή φυλών που δέχονται συνεχή καταπίεση . Μορφές ρατσισμού: Φυλετικός ,Εθνικός, Θρησκευτικός, Ανωτερότητα δυτικών ,Κοινωνικός. Ξέρεις τι είναι το καθένα; Έχεις νιώσει ρατσισμό;
Διάβασε περισσότερα για τον ρατσισμό στο:
https://filologosab.blogspot.com/2019/01/3.html
Διάβασε περισσότερα για τον ρατσισμό στο:
https://filologosab.blogspot.com/2019/01/3.html
Β Δράσεις:
5) Αφού διαβάσεις προσεκτικά την επιστολή της Βερόνικας προσπάθησε να βρεις τα προβλήματα που αντιμετωπίζει .Ποιες συνέπειες για την ίδια και την οικογένειά της νομίζεις πως θα δημιουργηθούν από την συμπεριφορά των ανθρώπων απέναντί τους;
6) Ποια συναισθήματα πιστεύεις πως θα δημιουργήθηκαν στην οικογένεια της Βερόνικας; Συμπλήρωσε τον πίνακα.
Συναισθήματα
|
Ενέργειες- λόγια
|
7) Στην απάντησή της η Ελένη αποκρύπτει πως και η ίδια είναι θύμα ρατσισμού και αντιμετωπίζει προβλήματα .Που φαίνονται μέσα στο κείμενο τα προβλήματα αυτά;
8) Η Ελένη για να της δώσει κουράγιο της λέει την έκφραση «ο δρόμος για τον παράδεισο είναι μακρύς» Ποιο νομίζεις πως είναι το νόημα της φράσεις αυτής;
Διάβασε τα παρακάτω ,θα σε βοηθήσουν.
Σκέψου πως με τον όρο παράδεισος εννοούμε συνήθως την ευτυχία, τη γαλήνη. Για να φτάσουμε εκεί συχνά συναντάμε εμπόδια όπως την έχθρα, την αδιαφορία ,τη σκληρότητα. Χρειάζεται αγώνας,δύναμη και πείσμα για να ξεπεράσουμε τα εμπόδια.
Διάβασε τα παρακάτω ,θα σε βοηθήσουν.
Σκέψου πως με τον όρο παράδεισος εννοούμε συνήθως την ευτυχία, τη γαλήνη. Για να φτάσουμε εκεί συχνά συναντάμε εμπόδια όπως την έχθρα, την αδιαφορία ,τη σκληρότητα. Χρειάζεται αγώνας,δύναμη και πείσμα για να ξεπεράσουμε τα εμπόδια.
9) Συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα:
Βερόνικα
|
Ελένη
| |
Που ζει;
| ||
Από πού κατάγεται;
| ||
Πόσο χρονών είναι;
| ||
Ποια μέλη της οικογένειάς τους αναφέρονται ;
| ||
Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει;
|
10) Τα δύο κορίτσια συζητούν τα προβλήματά τους μέσα από επιστολές .Νομίζεις πως βοηθά ο τρόπος αυτός της επικοινωνίας. Σήμερα ποιους άλλους τρόπους επικοινωνίας έχουμε;
11) Να αποδώσετε με κυριολεξία το μεταφορικό νόημα των παρακάτω φράσεων:
από πού κρατάει η σκούφια τους, τι καπνό φουμάρουν , η ζωή έγινε κόλαση, με πνίγει ένας κόμπος
Σχήματα λόγου -εκφραστικά μέσα, ύφος γλώσσα κειμένου (θεωρία)
12) Να εντοπίσετε στο κείμενο πέντε σχήματα λόγου και τον λειτουργικό τους ρόλο.
13) Να βρείτε τους αφηγηματικούς τρόπους που χρησιμοποιεί η συγγραφέας με ένα παράδειγμα για το καθένα.
Γ Αξιολόγηση:
15) Πόσο δύσκολο πιστεύεις πως είναι να αλλάξει η ζωή και να βρεθούμε σε μια αντίστοιχη θέση;
16) Είσαι η Ελένη .Γράψε ένα γράμμα στη Βερόνικα που θα αναφέρεις την αλήθεια .
17) Γράψε μια δική σου επιστολή στην οποία θα εξομολογείσαι σε έναν φίλο σου ( πραγματικό ή φανταστικό) ένα περιστατικό ρατσισμού που δέχτηκες εσύ ή κάποιο κοντινό σου πρόσωπο.
18) Ποιες νομίζεις πως είναι οι αιτίες που δημιουργούν τον ρατσισμό σε μια κοινωνία;
19)Εκπροσωπείς το σχολείο σου και πρέπει να μιλήσεις σε μια ημερίδα στο Δήμο σου με θέμα τον ρατσισμό. Να καταθέσεις τις απόψεις σου για τις συνέπειες που έχει ο ρατσισμός στο θύτη και το θύμα και να προτείνεις τρόπους αντιμετώπισης του φαινομένου.
Δες:
«Ειρήνη» - Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα
Dreams in another language film by Lucia Rikaki trailer
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου