Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου 2024

Τα κόκκινα λουστρίνια, Ειρήνη Μάρρα, Λογοτεχνία Α Γυμνασίου , Φύλλο εργασίας


Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής

Τα κόκκινα λουστρίνια, Ειρήνη Μάρρα,
Λογοτεχνία Α Γυμνασίου



Ανάλυση του κειμένου στο:  https://filologosab.blogspot.com/2020/05/blog-post_75.html

Α   Υπομνήσεις  :

1) Η συγγραφέας Ειρήνη Μάρρα:  Η Ειρήνη Μάρρα (1943-1998) έκανε την πρώτη της εμφάνιση στα γράμματα στα δεκαεφτά της χρόνια με μια μελέτη για την παιδική λογοτεχνία και συνέχισε γράφοντας ποίηση, διηγήματα και κάνοντας μεταφράσεις. Στο χώρο του παιδικού βιβλίου μπήκε το 1974 με τα "Δαντελένια χέρια" και συνέχισε με πλήθος βιβλίων, θεατρικών έργων, μεταφράσεων κλασικών παραμυθιών, καθώς και με τη συγγραφή και παρουσίαση ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών εκπομπών με την ενεργό συμμετοχή των παιδιών. Δίδαξε λογοτεχνία και μυθοπλασία σε σχολεία και σε σεμινάρια.

2)  Το κείμενο είναι διήγημα .Το βασικό χαρακτηριστικό ενός διηγήματος είναι η συντομία του. Η έκτασή του βέβαια δεν είναι καθορισμένη, ωστόσο μιλάμε πάντα για μια σύντομη αφήγηση. Συνήθως η πλοκή επικεντρώνεται γύρω από ένα πρόσωπο, ενώ όταν υπάρχουν άλλα πρόσωπα στο διήγημα είναι για να φωτίσουν πτυχές του κεντρικού ήρωα, να συμπληρώσουν την ψυχογραφία του πρωταγωνιστή. Το χαρακτηρίζει επιπλέον λιτότητα και περιεκτικότητα τόσο στη γλώσσα όσο και στο περιεχόμενο. Μαζί με τη νουβέλα και το μυθιστόρημα είναι ένα από τα τρία βασικά είδη της αφηγηματικής πεζογραφίας. (1880 Γ. Βιζυηνός) http://ebooks.edu.gr/

3)  Ο ήρωας είναι  μελλοντικός  τσαγκάρης Σήμερα όταν λέμε τσαγκάρης εννοούμε τον τεχνίτη που επιδιορθώνει τα χαλασμένα μας παπούτσια.  Πριν χρόνια όμως, ο τσαγκάρης τα έφτιαχνε ο ίδιος  απ’ την αρχή. Το τσαγκαράδικο, ο χώρος όπου ήταν στημένος ο πάγκος του με όλα τα σύνεργα, ήταν ανοιχτό απ’ το πρωί μέχρι αργά το βράδυ. Στον πάγκο βρίσκονταν, βελόνες, σακοράφες, σουβλιά, σφυράκια, λίμες, τανάλιες καλαπόδια, που έβαζε μέσα στο παπούτσι. Δεν υπήρχαν τότε κόλες και μηχανές. Εκεί, σκυμμένος  πάνω από τον πάγκο του, δούλευε ώρες ατελείωτες φορώντας πάντα τη χαρακτηριστική δερμάτινη ποδιά του. Εκεί δεχόταν και τις παραγγελίες των πελατών του. 3lyk-n-filad.att.sch.gr

4)    Το παιδί ήταν βιοπαλαιστής. Βιοπαλαιστής. Βιοπάλη η: εργασία, μόχθος για την επιβίωση: βιοπαλαιστής ο : πρόσωπο που εργάζεται σκληρά για την επιβίωση.

Β    Δράσεις  : 

5)     Χώρισε το κείμενο σε ενότητες και βάλτε έναν πλαγιότιτλο  στην καθεμιά.

6)Στην πρώτη ενότητα φαίνεται η προσωπικότητα του ήρωα. Προσπάθησε να βρεις επίθετα με τα οποία θα τον χαρακτήριζες στηριζόμενος/η σε φράσεις του κειμένου.

Επίθετα-χαρακτηρισμός
Φράσεις του κειμένου.









7)  Πως περιγράφετε η κόρη του δασκάλου, ποια είναι τα συναισθήματα του ήρωα για αυτή και ποιο το σχέδιό του;

8)   Πως περιγράφεται η αδερφή του ήρωα;

9) Ποιο ήταν το δίλημμα του ήρωα, ποιες σκέψεις έκανε και ποια απόφαση πήρε;

10) Ποιος νομίζεις πως είναι ο βασικός λόγος που ο ήρωας άλλαξε την απόφασή του για τα παπούτσια;

11) Πως επηρέασε η απόφαση του ήρωα την αδερφή του αλλά  και τον ίδιο;

Γ   Αξιολόγηση:


12)  Αφηγηθείτε με συντομία σε έναν φίλο σας που έλειπε από το μάθημα , το περιεχόμενο του κειμένου.

13)   Αν μπορούσες να είσαι ένα από τα πρόσωπα του διηγήματος ποιο θα διάλεγες και γιατί;

14) Αν ήσουνα στη θέση του ήρωα ποια απόφαση θα έπαιρνες και γιατί;

15)  Αφού διαβάσεις τη θεωρία για την περιγραφή και ξαναδιαβάσεις την περιγραφή της κόρης του δασκάλου αλλά και της αδερφής του ήρωα , να περιγράψεις ένα δικό σου αγαπημένο πρόσωπο.
Αν είσαι καλός μπορείς να μας ζωγραφίσεις το πρόσωπο που μας παρουσίασες.

16)   Στο κείμενο φαίνεται υπάρχει κοινωνική και οικονομική διαφορά ανάμεσα στην οικογένεια του δασκάλου και αυτή του ήρωα . Μπορείς να βρεις σημεία του κειμένου στα οποία να φαίνεται αυτή η διαφορά; Σήμερα υπάρχουν  τέτοιες διαφορές και αν ναι τι προβλήματα μπορούν να δημιουργήσουν;

17) Το κείμενο αναφέρεται στο επάγγελμα του τσαγκάρη.  Το επάγγελμα αυτό περνά κρίση τα τελευταία χρόνια. Μπορείς να γράψεις για άλλα  παραδοσιακά επαγγέλματα που περνάνε κρίση ή έχουν εκλείψει στην εποχή μας;


18)    Να εντοπίσεις ένα σημείο του κειμένου που υπάρχει αφήγηση. Ποιος είναι ο αφηγητής  και σε ποιο πρόσωπο αφηγείται την ιστορία;

Αφήγηση-αφηγητής , αφηγηματικοί τρόποι , αφηγηματικές τεχνικές 

https://filologosab.blogspot.com/2020/07/blog-post_5.html


19  )   Να βρεις τα σχήματα λόγου που περιγράφουν τη χαρά της αδελφής του ήρωα μας

Σχήματα λόγου -εκφραστικά μέσα, ύφος γλώσσα κειμένου (θεωρία)


20)  Χαρακτήρισε τη γλώσσα και το ύφος του κειμένου.

21)   Προσπάθησε να δώσεις ένα διαφορετικό τέλος στο κείμενο.

22)  Αφού διαβάσεις το απόσπασμα από τον Βάνκα του ΄Αντον Τσέχωφ να συγκρίνεις τη ζωή του Βάνκα με τη ζωή του ήρωά μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου