Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου 2024

Αρχαία Ελληνικά Β Γυμνασίου , Ενότητα 7η, Ένας στοργικός ηγέτης, Φύλλο εργασίας


Φύλλο Εργασίας Δομημένης Μορφής
Στα Αρχαία Ελληνικά της Β Γυμνασίου
Ενότητα  7η: Ένας στοργικός ηγέτης

Α   ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:

1) Ἀγησίλαος: Διαδέχτηκε τον αδερφό του Άγη στον θρόνο της Σπάρτης (398 π.Χ.) και συνέχισε (από το 396 έως το 394 π.Χ.) τον πόλεμο με τους Πέρσες σημειώνοντας μεγάλες επιτυχίες. Παρά τη σωματική αναπηρία του (ήταν χωλός), απολάμβανε ευρείας αποδοχής λόγω της χαρισματικής προσωπικότητας και των στρατιωτικών ικανοτήτων του. Γνωστός για τη μεγάλη απλότητά του και την πολιτική του σύνεση.Ο Αγησίλαος αποδείχτηκε συνετός, ισχυρός στο χαρακτήρα, μια πολιτική και στρατιωτική μεγαλοφυΐα. Εικόνα του Αγησιλάου(σε νομίσματα ή σφραγίδες κλπ) δεν υπάρχει, γιατί λιτός και απλός καθώς ήταν, είχε απαγορέψει να στήσουν ανδριάντα του και να τον ζωγραφίσουν.

2) Τα χαρίσματα ενός ηγέτη μπορεί να είναι:   Ο σεβασμός, η ευγένεια και το ενδιαφέρον για τους ανθρώπους που τον περιβάλλουν. Η αποφασιστικότητα και  το θάρρος. Ένας ηγέτης πρέπει να είναι σε θέση να παίρνει γρήγορες αλλά και βάσιμες αποφάσεις έπειτα από σωστή πληροφόρηση..Η προσωπική ακεραιότητα .Ακεραιότητα σημαίνει να είστε πραγματικά όπως υποστηρίζετε ότι είστε..Ο αληθινός ηγέτης πρέπει να διαθέτει το υψηλότερο επίπεδο συνέπειας ανάμεσα στις πράξεις και τις προθέσεις του. Το όραμα και  ο ενθουσιασμός   Την ικανότητα που πρέπει να διαθέτει ο ηγέτης να μεταδίδει στους άλλους κίνητρο και έμπνευση.

Β ΔΡΑΣΕΙΣ:

3) Τι έκανε ο Αγησίλαος όπου νόμιζε πως θα βοηθήσει την πατρίδα του;( ὅπου ᾤετο τὴν πατρίδα τι ὠφελήσειν)

4) Ποιο θεωρούσε έργο του καλού βασιλιά;( βασιλέως ἀγαθοῦ τοῦτο ἔργον ἐνόμιζε)

5)Ποια θεωρεί ο συγγραφέας ( Ξενοφών) τη μεγαλύτερη ωφέλεια  του Αγησίλαου στην πατρίδα;(  Ἐν τοῖς μεγίστοις δὲ ὠφελήμασι τῆς πατρίδος καὶ τόδε ἐγὼ τίθημι αὐτοῦ)

6)  Πως συμπεριφερόταν ο Αγησίλαος στους πολιτικούς του αντιπάλους-τους διαφόρους;( Ὃς καὶ πρὸς τοὺς διαφόρους ἐν τῇ πόλει)

7) Πως συμπεριφερόταν ο Αγησίλαος γενικά στους συμπολίτες του;

              

Λεξιλογικές
Διάβασε τη σημασία των λέξεων στο:

8)Να συμπληρώσετε τα κενά των προτάσεων με τον κατάλληλο τύπο των λέξεων:

 άπραγος, είσπραξη, πράξη, πράγμα, εισπρακτικός, πραγματικός, εισπράττω, πραγματεύομαι.

α. Στα λόγια όλα καλά, στην.....................................δεν γίνεται τίποτα.
β. Έχει μεράκι στη δουλειά του και φτιάχνει ωραία.................................
γ. Η έρευνα............................................το επίκαιρο θέμα της παράνομης μετανάστευσης.
δ. Αυτός είναι μόνο για βιτρίνα, άλλο είναι το..................................αφεντικό.
ε. Το κράτος θα............................................σημαντικά ποσά από τους νέους φόρους.
στ. Η παράσταση ήταν μεγάλη..........................................επιτυχία.
ζ  Μην κάθεσαι...................................................Βοήθησε και λίγο.
η. Οι........................................από το ΠΡΟ-ΠΟ ήταν αυξημένες.

9) Συμπλήρωσε σωστά τις προτάσεις.

·         Όλες οι εταιρείες συνενώθηκαν σε μια μεγάλη ___________. ( δυσπραγία, εχθροπραξία,  κοινοπραξία )
·         Βαρέθηκα τόσες μέρες ________. Δεν ξέρω πώς να περάσω το χρόνο μου. (αδρανής, έμπρακτος,  εισπράκτορας )
·         Η ασφαλιστική εταιρεία έστειλε ____________ να εκτιμήσει τη ζημία. (πρακτικό, διαπραγματευτή,  πραγματογνώμονα )
·         Τέτοιο ______________ άνθρωπο, που να ασχολείται με τα πάντα, δεν έχω γνωρίσει άλλον.(  πραματευτή, πολυπράγμονα, εισπράκτορας )
·         Πέρασε ο _____________ με διάφορα εμπορεύματα. (πράκτορας,  διαπραγματευτής,    πραματευτής)

10)Να βρείτε στο κείμενο λέξεις ετυμολογικά συγγενείς των : 

απώλεια αμαρτωλός ύφεση αποζημίωση


Γ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
11) Αφηγήσου με δικά σου λόγια το θέμα του σημερινού κειμένου.

12)Πιστεύετε ότι οι αρετές του Αγησίλαου είναι αναγκαίες και για τους σύγχρονους ηγέτες; Ποιες άλλες αρετές θεωρείτε απαραίτητες για έναν ηγέτη;



13) Πιστεύετε ότι ο ηγέτης «γεννιέται» ή «κατασκευάζεται»; Είναι, δηλαδή, έμφυτες ή επίκτητες οι ηγετικές ικανότητες; Τι παίζει μεγαλύτερο ρόλο, το ταλέντο ή η άσκηση;

14)  Να μεταφέρετε τους παρακάτω τύπους του κειμένου στον άλλο αριθμό:

 τήν πατρίδα
 τῶν πόνων
 τῶν χρημάτων
 τό σῶμα
 τοῦ ἀγαθοῦ βασιλέως
 τῇ πόλει

15) Να κλίνεις τα ρήματα:
Γράφω:  Υποτακτική Αορίστου ,Ευκτική Εναστώτα
Τοξεύω : Υποτακτική Παρακειμένου, Ευκτική Μέλλοντα
Βουλεύω :Υποτακτική Ενεστώτα, Ευκτική Αορίστου
Πράττω : Υποτακτική Αορίστου, Ευκτική Παρακειμένου



Μετάφραση κειμένου :

  Ἅπαντες ἐπιστάμεθα ὅτι Ἀγησίλαος,

Όλοι γνωρίζουμε ότι ο Αγησίλαος

ὅπου ᾢετο τὴν πατρίδα τι ὠφελήσειν,

όπου πίστευε ότι θα ωφελούσε σε κάτι την πατρίδα,

οὐ πόνων ὑφίετο, οὐ κινδύνων ἀφίστατο,

δεν έπαυε να μοχθεί, ούτε απέφευγε τους κινδύνους,

  οὐ χρημάτων ἐφείδετο, οὐ σῶμα, οὐ γῆρας προὐφασίζετο,

δε λυπόταν τα χρήματα, ούτε πρόβαλλε ως δικαιολογία το σώμα ή τα γηρατειά,

ἀλλὰ καὶ βασιλέως ἀγαθοῦ τοῦτο ἔργον ἐνόμιζε,

αλλά πίστευε ότι καθήκον του καλού βασιλιά είναι

  τὸ τοὺς ἀρχομένους ὡς πλεῖστα ἀγαθὰ ποιεῖν.

να κάνει όσο το δυνατόν περισσότερα καλά στους υπηκόους του.

  Ἐν τοῖς μεγίστοις δέ ὠφελήμασι τῆς πατρίδος

Στις μεγαλύτερες ωφέλειες της πατρίδας

  καὶ τόδε ἐγὼ τίθημι αὐτοῦ,

κι αυτό εδώ του συγκαταλέγω

  ὅτι δυνατώτατος ὤν ἐν τῇ πόλει

ότι, ενώ ήταν ο πιο δυνατός στην πόλη,

  φανερὸς ἦν μάλιστα τοῖς νόμοις λατρεύων.

υπηρετούσε φανερά σε μεγάλο βαθμό τους νόμους.

Τίς γὰρ ἄν ἠθέλησεν ἀπειθεῖν

Γιατί ποιος θα ήθελε να μην υπακούει

  ὁρῶν τὸν βασιλέα πειθόμενον; […]

όταν έβλεπε το βασιλιά να υπακούει; [...]

  Ὅς καὶ πρὸς τοὺς διαφόρους ἐν τῇ πόλει

Αυτός και τους πολιτικούς του αντιπάλους στην πόλη

  ὥσπερ πατὴρ πρὸς παῖδας προσεφέρετο.

τους συμπεριφερόταν σαν πατέρας προς τα παιδιά του.

Ἐλοιδορεῖτο μὲν γὰρ ἐπὶ τοῖς ἁμαρτήμασιν,

Κακολογούσε βέβαια όσους έκαναν αδικίες,

ἐτίμα δ’ εἴ τι καλὸν πράττοιεν,

τους τιμούσε όμως αν έκαναν κάτι καλό,

  παρίστατο δ’ εἴ τις συμφορὰ συμβαίνοι,

παραστεκόταν, αν παρουσιαζόταν κάποια συμφορά,

  ἐχθρὸν μὲν οὐδένα ἡγούμενος πολίτην,

επειδή δε θεωρούσε κανένα πολίτη εχθρό,

  ἐπαινεῖν δὲ πάντας ἐθέλων,

αλλά επειδή ήθελε να τους επαινεί όλους,

  σῴζεσθαι δὲ πάντας κέρδος νομίζων,

θεωρώντας κέρδος το να σώζονται όλοι

ζημίαν δὲ τιθεὶς εἰ καὶ ὁ μικροῦ ἄξιος ἀπόλοιτο.

και θεωρώντας το ζημιά αν κάποιος, έστω και ανάξιος, χανόταν.



πηγές:
 https://www.slideshare.net › georgiadimitropoulou75
users.sch.gr › ipap › Yliko › LexilogikesB7  
4gym-irakl.ira.sch.gr › pdf › arxaia_mochianaki › 7_enas_storgikos_hgeths

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου