Νεοελληνική Γλώσσα
Γ Γυμνασίου
Ενότητα 5 Πόλεμος –Ειρήνη
Φύλλο εργασίας
Φύλλο εργασίας
Πόλεμος -ειρήνη (θεωρία)
ΚΕΙΜΕΝΟ: Αίτια
πολέμου
Ο πόλεμος είναι ηθικά και πολιτικά απαράδεκτος. Ηθικά, γιατί
με τον πόλεμο καταστρέφεται η ζωή και ο πολιτισμός, καταρρακώνεται η
ανθρώπινη αξιοπρέπεια και επικρατούν το μίσος και η κακία. Πολιτικά, γιατί
καταργούνται ανθρώπινα δικαιώματα και στις σχέσεις των ανθρώπων δεν επικρατεί ο
διάλογος, η συνεννόηση και η αλληλοκατανόηση, αλλά και η δύναμη που διαθέτει ο
ισχυρότερος, για να επιβάλει με τη βία τη θέλησή του στους άλλους. Γι’
αυτό η ανθρωπότητα στο σύνολό της καταδικάζει τον πόλεμο.
Παρ’ όλα αυτά ο άνθρωπος δεν έφτασε ακόμα σε τέτοιο
επίπεδο ηθικής και πολιτικής ωριμότητας, για να λύνει τις διαφορές που έχει με
τους άλλους ειρηνικά. Γι’ αυτό εξακολουθούν να γίνονται πόλεμοι σε
πολλές περιοχές του πλανήτη μας. Οι πόλεμοι γίνονται, για να επιβάλουν ισχυροί
οικονομικοί παράγοντες και κράτη την ιεραρχία τους σε περιοχές του κόσμου
και να ικανοποιήσουν τα συμφέροντά τους. Είναι γνωστό πως αυτή ήταν πάντα η
βασική αιτία για την οποία γίνονται πόλεμοι.
Επιπλέον, ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο ξεσπούν
πόλεμοι ανάμεσα σε κράτη είναι γιατί οι λαοί, με την κατάλληλη προπαγάνδα που
δέχονται, τυφλώνονται και φανατίζονται εναντίον άλλων λαών που έχουν
διαφορετική θρησκεία, διαφορετικές αξίες και διαφορετικό πολιτισμό.
Ο πόλεμος υποκινείται από τις πολεμικές βιομηχανίες, που
έχουν τεράστια συμφέροντα από την κατασκευή και την εμπορία νέων οπλικών
συστημάτων. Τα κράτη, για να εκσυγχρονίσουν το οπλοστάσιό τους, δαπανούν
αμύθητα ποσά τα οποία, εάν χρησιμοποιούνταν για ειρηνικούς σκοπούς, θα έλυναν
πολλά από τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η ανθρωπότητα, όπως η
καταστροφή του περιβάλλοντος, η πείνα, ο αναλφαβητισμός, η ελλιπής περίθαλψη.
Για να γίνει, όμως, αυτό και να απαλλαγεί η ανθρωπότητα
από τον εφιάλτη του πολέμου, χρειάζεται να επικρατήσει μια νέα ηθική και
πολιτική αντίληψη που θα έχει σκοπό της την εξυπηρέτηση του ανθρώπου και
την προστασία της ζωής. Αυτήν την αντίληψη μπορούν να επιβάλουν οι
κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις που είναι αντίθετες προς τον πόλεμο.
Ερωτήσεις
1) Ποιοι είναι οι
λόγοι για τους οποίους γίνονται πόλεμοι σε όλο τον πλανήτη, σύμφωνα με τον συγγραφέα του κειμένου;
2) Να σχολιάσεις τις παρακάτω φράσεις του κειμένου:
2) Να σχολιάσεις τις παρακάτω φράσεις του κειμένου:
- Παρ’ όλα αυτά ο άνθρωπος δεν έφτασε ακόμα σε τέτοιο επίπεδο ηθικής και πολιτικής ωριμότητας, για να λύνει τις διαφορές που έχει με τους άλλους ειρηνικά.
- Για να γίνει, όμως, αυτό και να απαλλαγεί η ανθρωπότητα από τον εφιάλτη του πολέμου, χρειάζεται να επικρατήσει μια νέα ηθική και πολιτική αντίληψη που θα έχει σκοπό της την εξυπηρέτηση του ανθρώπου και την προστασία της ζωής.
3) Σε ποιους μπορεί να αναφέρεται ο συγγραφέας στην τελευταία παράγραφο λέγοντας:
4) Να βρείτε τη δομή (θεματική περίοδος, λεπτομέρειες ή σχόλια, κατακλείδα) και τον τρόπο ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου .
"Αυτήν την αντίληψη μπορούν να επιβάλουν οι κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις που είναι αντίθετες προς τον πόλεμο. "
4) Να βρείτε τη δομή (θεματική περίοδος, λεπτομέρειες ή σχόλια, κατακλείδα) και τον τρόπο ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου .
Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου:
Παράγραφος (δομή, συνοχή, αλληλουχία, συνδετικές λέξεις)
5) Να χαρακτηρίσετε
τις υπογραμμισμένες δευτερεύουσες προτάσεις (ονοματικές-επιρρηματικές) του κειμένου και να βρείτε το συντακτικό τους
ρόλο.
Διάβασε τη θεωρία για τις τελικές- αιτιολογικές προτάσεις στο
https://filologosab.blogspot.com/2019/03/blog-post.html
Διάβασε τη θεωρία για τις τελικές- αιτιολογικές προτάσεις στο
https://filologosab.blogspot.com/2019/03/blog-post.html
6) Κατάλληλος, εξακολουθούν, ισχυροί, αιτία, δαπανούν, ελλιπής:
Να γράψετε από ένα
συνώνυμο για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.
7) Στα παρακάτω ομόηχα-παρώνυμα ,να βρεις τη σημασία:
λίτρα-λύτρα, διάλυμα-διάλειμμα, φρόνιμα-φρόνημα,
κλίση, κλήση, έφορος-εύφορος , κλίση- κλήση
8) Διάλεξε τρία ζεύγη από τα παρακάτω αντώνυμα .Βρες τη σημασία κάθε λέξεις και στη συνέχεια γράψε μια πρόταση με καθεμιά:
ηθικότητα –αμοραλισμός , αλτρουισμός - εγωισμός , συνεργασία
–ανταγωνισμός αξιοκρατία –
αναξιοκρατία /νεποτισμός , εμπιστοσύνη
–καχυποψία , δικαιοσύνη - αδικία
μετριοπάθεια – φανατισμός ,
ανεξαρτησία/ αυτοδιάθεση –
εξάρτηση / υποδούλωση
δημοκρατικότητα – αυταρχισμός, διάλογος -
μονόλογος
9) Αφού βρεις τη σημασία των λέξεων να
βάλεις καθεμιά στη σωστή θέση:
Βία, σεβασμός, αλληλοεκτίμηση,
εκμετάλλευση, ειλικρίνεια, εχθροπραξίες,
συμμαχία, ανεκτικότητα, ιμπεριαλισμός, αποκλεισμός, προπαγάνδα, στρατικοποίηση,
κατασκοπεία, υπερδυνάμεις, αξιοπρέπεια, πολιτισμός, ασφάλεια, ευημερία
εθνικισμός, ανθρώπινα δικαιώματα, πλεονεξία, αξιοπρέπεια, πολιτισμός, αρχομανία, κτητικότητα, ανάπτυξη, ανθρωπισμός,
εντιμότητα, συμφέροντα, χάσμα, διπλωματία, ευγενής άμιλλα.
Ειρήνη
|
Πόλεμος
|
10 ) Φτιάξε μια παγωμένη εικόνα( σα να παγώνεις μια
στιγμή) που αφορά σε συμπεριφορά πολέμου σε τέσσερις διαφορετικούς χώρους
δράσης:
1. Στο προαύλιο του σχολείου
2. Στην αίθουσα διδασκαλίας (ώρα
μαθήματος)
3. Στη γειτονιά
4. Σε έναν αθλητικό αγώνα
Στη συνέχεια κάποιος επιλέγει ένα
πρόσωπο, το ακουμπάει και αυτό εξηγεί την συμπεριφορά του.
11) Να γράψετε στη σχολική σας εφημερίδα ένα
άρθρο στο οποίο θα αναφέρετε τις συμφορές
που προκαλεί ο πόλεμος στη ζωή των ανθρώπων και να προτείνετε τρόπους για τη διασφάλιση της παγκόσμιας ειρήνης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου