Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2023

Αρχαία Ελληνικά Β Γυμνασίου, Ενότητα 2 ,Το τέχνασμα του Θεμιστοκλή, Φύλλο εργασίας

 Αρχαία Ελληνικά της Β Γυμνασίου
Ενότητα 2η: Το τέχνασμα του Θεμιστοκλή. Φύλλο Εργασίας 

Α   ΘΥΜΑΜΑΙ:
1)Θυμήσου όσα έμαθες στην Ιστορία της Α  Γυμνασίου για τη ναυμαχία της Σαλαμίνας.
Μπορείς να παρακολουθήσεις  τα παρακάτω βίντεο:




               
  Τώρα μπορείς να γράψεις για τη ναυμαχία της Σαλαμίνας:

Πότε έγινε :
Ανάμεσα σε ποιους:
 Ποιοι ήταν οι αρχηγοί:
 Ποιοι νίκησαν:
Γιατί:

Διάβασε για τους περσικούς πολέμους:


2)  Ο Θεμιστοκλής χρησιμοποιεί  «τέχνασμα» που σημαίνει:

1( έξυπνος και συνήθ. παραπλανητικός τρόπος για να πετύχουμε κάτι, που δε θα το κατορθώναμε με ορθόδοξα μέσα· κόλπο, πονηριά: Οι Έλληνες κυρίεψαν την Tροία με το ~ του δούρειου ίππου. 
2. (μαθημ.) τρόπος που απλουστεύει τη λύση ενός προβλήματος.)
 Ξέρεις ιστορικά κάποιον άλλο που να χρησιμοποίησε τέχνασμα για να πετύχει κάτι;

  Β ΔΡΑΣΕΙΣ   :

3)  Σύμφωνα με το κείμενο τι έκανε ο περσικός στόλος, όταν έφτασε στην Αττική, πώς ένιωσαν  οι Πελοποννήσιοι  όταν τον είδαν και τι σκόπευαν να κάνουν;

4) Τι ήταν ο Σίκιννος και πως τον χρησιμοποίησε ο Θεμιστοκλής;

5)Τι έκανε ο Ξέρξης όταν άκουσε το Σίκιννο;

6) Ποια διαταγή έδωσε αμέσως ο Ξέρξης και πώς κρίνεις  την αντίδραση του Πέρση βασιλιά;

7) Ποιο ήταν το «τέχνασμα του Θεμιστοκλή»;

8) Να δώσετε ένα σύντομο χαρακτηρισμό για τον Θεμιστοκλή με κριτήριο την σημασία της σωστής στρατηγικής και της νηφάλιας σκέψης σε τέτοιου είδους κρίσιμες αναμετρήσεις με βάση το Α΄κείμενο  και το παράλληλο:

 1ο   Παράλληλο κείμενο, Πολύαινου, Στρατηγήματα

 – Μετάφραση :    Όταν ο θεός (Απόλλων) έδωσε χρησμό  και ο παντεπόπτης Δίας παρείχε την άδεια για ξύλινο τείχος στην Αθηνά, άλλοι Αθηναίοι πρότειναν να περιβάλουν με τείχος την ακρόπολη, ενώ ο Θεμιστοκλής (πρότεινε) να μπουν στα πλοία, επειδή αυτά, κατά την γνώμη του, ήταν το ξύλινο τείχος των Αθηναίων. Πείστηκαν (οι Αθηναίοι), επιβιβάστηκαν, ναυμάχησαν & νίκησαν.    

9) Παιχνίδια ρόλων: 

α) Ο Σίκιννος παρουσιάζεται στον Ξέρξη, συστήνεται  και εκτελεί το σχέδιο του Θεμιστοκλή.    Γράψε τον διάλογο όπως τον φαντάζεσαι.

β)   Φαντάσου ότι είσαι ο Ξέρξης. Να προετοιμάσεις την ομιλία που θα απευθύνεις στους αυλικούς σου μετά την ήττα στη Σαλαμίνα. Στο λόγο σου θα διαγράφονται οι σκέψεις και τα συναισθήματά σου από την αναμέτρηση και το αποτέλεσμά της.


γ) Ένας Πέρσης στρατιώτης δίνει συνέντευξη σε ένα δημοσιογράφο της εποχής του για όσα έζησε και ένιωσε στη ναυμαχία της Σαλαμίνας.

10)Να χωρίσετε τις παρακάτω λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους μέρη :

 προσφερόμενος , ἀπέκρυψεν , εὔνους , παιδαγωγός , ἐκπέμπει ,διακελεύεται

11)Να γράψετε δύο παράγωγα απλά ή σύνθετα της νέας ελληνικής για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου :

πραγματείαν ,εὔνους, αἱρούμενος ,ἐπιθέσθαι ,ναυσὶν 
  

12) Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης  με τις συνώνυμές τους της Β΄ στήλης:                         
Α                            Β
1. λόγος                 α. διαφωνώ
2. ρητορικός          β. αμφισβήτηση
3. ρήση                  γ. ομιλία
4. λογομαχώ          δ. προμαντεύω
5. αντιλέγω            ε. πομπώδης
6. αντίρρηση          στ. προφητεία
7. προλέγω           ζ. απόφθεγμα
8. πρόρρηση         η. διαπληκτίζομαι


13) Να κλίνεις τον Παρατατικό και τον Αόριστο του ρήματος :  ἐκπέμπει.

14)Nα κλιθούν τα ουσιαστικά :    ὁ στόλος, τὴν πραγματείαν,ὁ στρατηγὸς ,τὰς νήσους

15) Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω λέξεις του κειμένου :

 ὁ στόλος ,  τοὺς αἰγιαλούς ,  οἱ Πελοποννήσιοι , ὁ Θεμιστοκλῆς ,  τὴν πραγματείαν ,
Πέρσης , παιδαγωγός , Τοῦτον , μηδεὶς

16)  Γράψε όσες περισσότερες λέξεις  (παράγωγες-σύνθετες) μπορείς με τη λέξη «λόγος» και με δύο από αυτές φτιάξε από μια πρόταση στα ν.ε.

17) Να γράψετε ένα άρθρο για την εφημερίδα του σχολείου  με θέμα: « Ο ρόλος του ηγέτη σε κρίσιμες καταστάσεις»

Μετάφραση κειμένου  :

Ἂλλ’ ἐπεὶ τῶν πολεμίων ὁ στόλος

Αλλά όταν ο στόλος των εχθρών

προσφερόμενος τῇ Ἀττικῇ κατὰ τὸ Φαληρικὸν

πλησιάζοντας στην Αττική από την πλευρά του Φαλήρου

τοὺς πὲριξ ἀπέκρυψεν αἰγιαλούς,

απέκρυψε τις γύρω παραλίες

πάλιν ἐπάπταινον οἱ Πελοποννήσιοι πρὸς τὸν Ἰσθμόν.

οι Πελοποννήσιοι φοβισμένοι πάλι σκέφτονταν να αποπλεύσουν για τον Ισθμό.

Ἔνθα δὴ ὁ Θεμιστοκλῆς ἐβουλεύετο

Ενώ λοιπόν έτσι είχε η κατάσταση, ο Θεμιστοκλής σκεφτόταν

καὶ συνετίθει τὴν περὶ τὸν Σίκινον πραγματείαν.

και κατάστρωνε το τέχνασμα με το Σίκινο.

Ἦν δὲ τῷ μὲν γένει Πέρσης ὁ Σίκινος, αἰχμάλωτος,

Ο Σίκινος ήταν Πέρσης στην καταγωγή, αιχμάλωτος,

εὔνους δὲ τῷ Θεμιστοκλεῖ καὶ τῶν τέκων αὐτοῦ παιδαγωγός.

φιλικός στον Θεμιστοκλή και παιδαγωγός των παιδιών του.

Τοῦτον ἐκπέμπει πρὸς τὸν Ξερξην κρύφα,

Αυτόν τον στέλνει κρυφά προς τον Ξέρξη,

κελεύσας λέγειν ὅτι Θεμιστοκλῆς ὁ τῶν Ἀθηναίων στρατηγὸς

αφού τον διέταξε να πει ότι ο Θεμιστοκλής, ο στρατηγός των Αθηναίων,

αἱρούμενος τὰ βασιλέως

παίρνοντας το μέρος του (Πέρση) βασιλιά

ἐξαγγέλλει πρῶτος αὐτῷ

στέλνει πρώτος σ’ αυτόν την πληροφορία

τοὺς Ἕλληνας ἀποδιδράσκοντας,

ότι οι Έλληνες προσπαθούν να δραπετεύσουν

καὶ διακελεύεται ἐν ᾧ ταράττονται τῶν πεζῶν χωρὶς ὄντες

και συμβουλεύει, ενώ βρίσκονται σε σύγχυση χωρίς το πεζικό,

ἐπιθέσθαι καὶ διαφθεῖραι τὴν ναυτικὴν δύναμιν.

να τους επιτεθεί και να εξοντώσει τη ναυτική τους δύναμη.

Ταῦτα δ’ ὁ Ξέρξης ὡς ἀπ’ εὐνοίας λελεγμένα δεξάμενος,

Επειδή ο Ξέρξης δέχτηκε αυτά, πιστεύοντας ότι είχαν λεχθεί με φιλική διάθεση,

ἥσθη καὶ εὐθὺς ἐξέφερε πρὸς τοὺς ἡγεμόνας τῶν νεῶν

ευχαριστήθηκε και αμέσως έδωσε διαταγή στους κυβερνήτες των πλοίων

διακοσίαις ναυσὶν ἀναχθέντας ἤδη

αφού αποπλεύσουν με διακόσια καράβια

διαζῶσαι τάς νήσους,

να περικυκλώσουν τα νησιά,

ὅπως ἐκφύγοι μηδεὶς τῶν πολεμίων.

για να μη ξεφύγει κανείς από τους εχθρούς.

https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/

Πλούταρχος, Βίοι Παράλληλοι, Θεμιστοκλῆς 12.2-6 (διασκευή)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου