Το κειμενικό είδος της επιστολής
ως επικοινωνιακό πλαίσιο
Τα κειμενικά είδη είναι ομάδες κειμένων που
παρουσιάζουν κοινά χαρακτηριστικά.
Ενδεικτικά, κειμενικά είδη:
το άρθρο, το δοκίμιο, η ομιλία, η επιστολή, η συστατική επιστολή, η συνέντευξη, το βιογραφικό σημείωμα, η δημοσιογραφική είδηση, το ρεπορτάζ, η εικονοποιημένη αφήγηση (comic), και τα κείμενα οδηγιών (π.χ. πρόγραμμα, πρόσκληση, ανακοίνωση, οδηγίες προσανατολισμού και συνταγών).
Η ΔΟΜΗ (ΤΑ ΜΕΡΗ) ΜΙΑΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ
|
Τόπος και χρόνος (γράφεται πάνω δεξιά), π.χ. Πάρος, 21 Ιουνίου 2015 Προσφώνηση: π.χ. Αγαπημένη μου Μαρία… (γράφεται πάνω αριστερά) Το περιεχόμενο της επιστολής:
Αποφώνηση: π.χ. Φιλικά (γράφεται κάτω δεξιά) |
Τα είδη επιστολών και τα χαρακτηριστικά τους
Α) ΦΙΛΙΚΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ |
|
Β) ΕΠΙΣΗΜΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
|
|
Γ) ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ
|
Οι επιστολές αυτές έχουν ως σκοπό να λάβει γνώση του περιεχομένου τους η κοινή γνώμη και δημοσιεύονται. Τυπικά χαρακτηριστικά: Προσφώνηση: «Κύριε Διευθυντά της εφημερίδας….» / Αποφώνηση: «Ευχαριστούμε για τη φιλοξενία»
Η επιστολή είναι γραπτός λόγος που χρησιμοποιούμε, για να επικοινωνήσουμε με πρόσωπα τα οποία δεν είναι παρόντα - οικεία και μη - ή με κοινωνικές ομάδες που θεωρούμε ως κατάλληλους δέκτες των μηνυμάτων μας, με στόχο:
|
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ
Aθήνα, 10-12-71
Αγαπητέ μου Πωλ,
Μου γράφεις πως το Παρίσι είναι χιονισμένο, κι εδώ έχουμε σωστό ανοιξιάτικο καιρό. Κι ας είναι Δεκέμβρης. Πόσο γρήγορα κυλάνε οι μέρες του χρόνου! Τελειώνουμε και τους διαγωνισμούς του πρώτου τριμήνου. Σήμερα Μαθηματικά, αύριο Χημεία και τέρμα. Μεθαύριο θα κάνουμε τη δεύτερη μεγάλη σχολική εκδρομή. Θα πάμε στους Δελφούς. Θυμάσαι που είχαμε πάει μαζί, με τους γονείς μου, πριν από δύο χρόνια; Αλλά τι τα θέλεις, μια εκδρομή με το σχολείο είναι άλλο πράμα. Όλα τα χαίρεσαι πιο έντονα. Θα επισκεφτούμε πρώτα το Mουσείο και τα Aρχαία, κι ύστερα θα ξεχυθούμε για παιχνίδι. Θα φάμε σε εστιατόριο. Έχει το γλέντι του κι αυτό. Οι καθηγητές μας πετάνε την αυστηρή μάσκα που φοράνε στο σχολείο και γίνονται άλλοι άνθρωποι. Έχουμε φτιάξει για τον καθένα σατιρικούς* στίχους. Ο Πέτρος βοήθησε πολύ με το χιούμορ του. Ελπίζω να δω τον κύριο Ευαγγέλου να χαμογελάει, επιτέλους.
Η Σόφη είναι ενθουσιασμένη με το σχολείο μας. Έχουμε φτιάξει μια καλή παρέα, τους ξέρεις πάνω κάτω όλους. Μόνο η Χριστίνα σού είναι άγνωστη, μια καινούρια από τη Θεσσαλονίκη. Ξέρεις, είναι σπουδαίο κορίτσι. Έξυπνη, τρώει την Τάνια στους βαθμούς και είναι όμορφη. Έχει κάτι τεράστια μάτια. Μόνο που συχνά φέρεται παράξενα, με ξαφνιάζουν οι τρόποι της. Στις αρχές νομίζαμε πως ήταν περήφανη κι ακατάδεχτη. Τώρα όμως που τη γνώρισα καλύτερα, ξέρω πόσο απλή είναι. Η Λίνα ψήλωσε, έγινε σωστή δεσποινίς. Για σκέψου: το μωρό μας πάει Πρώτη Γυμνασίου. Πώς περνάει ο καιρός!
Φίλησέ μου τη Νικόλ και τη μαμά σου. Μην αργήσεις να μου γράψεις.
Με πολλή αγάπη
Αλέξης
* σατιρικός: σκωπτικός, κοροϊδευτικός.
Zωρζ Σαρή, Το Ψέμα, εκδ. Πατάκη, 1996 (διασκευή)
Χρήσιμο
λεξιλόγιο για φιλικές επιστολές |
Εξηγούμε
γιατί γράφουμε στο συγκεκριμένο πρόσωπο Παρευρέθηκα
στο Συνέδριο με θέμα… και αυτά που άκουσα με συγκίνησαν / με ενθουσίασαν / με
προβλημάτισαν, γι’ αυτό θα ’θελα να μοιραστώ μαζί σου/σας κάποιους
προβληματισμούς. Επικαλούμαστε
με φυσικότητα τους δεσμούς φιλίας που μας ενώνουν Πόσο θα
’θελα να ήσουν εδώ, για να ανταλλάξουμε τις απόψεις μας στο επίμαχο θέμα…/ Περίμενα
πώς και πώς τη στιγμή αυτή, όπου πάνω σε μια κόλλα χαρτί θα ξεδιπλώσω τις
σκέψεις μου σ’ έναν άνθρωπο που είμαι σίγουρος /η πως θα με καταλάβει./Σου
γράφω γνωρίζοντας πως μπορείς να καταλάβεις τις ανησυχίες μου./ Θυμάμαι τις
πολύωρες συζητήσεις μας πάνω στο θέμα …/Θυμάσαι τις πολύωρες συζητήσεις μας
πάνω στο θέμα … Επικαλούμαστε
με φυσικότητα το ήθος του δέκτη Σου
γράφω, γιατί γνωρίζω πως και συ ανησυχείς/προβληματίζεσαι για το θέμα
αυτό./Θέλω (θα ’θελα) να μοιραστώ μαζί μ’ ένα πραγματικό/ή φίλο/η κάποιες
σκέψεις./Εμπιστεύομαι την κρίση σου/την άποψή σου και θα ’ θελα την κριτική
σου./Γνωρίζοντας ότι κι εσύ ανησυχείς για τους ίδιους λόγους… |
Χρήσιμο
λεξιλόγιο για επίσημες επιστολές |
Απευθυνόμαστε
σε σας ως το
πλέον αρμόδιο πρόσωπο…/ γιατί πιστεύουμε ότι είστε το πιο αρμόδιο άτομο…/ως
άτομο που έχετε αποδείξει με τις ως τώρα πράξεις σας/ έργο σας…/ ως Πρόεδρο
του/της… / ως κύριο εκπρόσωπο του/της …/ ως ενεργό μέλος… / ως άτομο με
ενεργό δράση στο …/ως προασπιστή των αρχών… Στη
συνέχεια και πάλι κάνουμε επίκληση στο ήθος του δέκτη Εμπιστευόμαστε
/ εμπιστευόμενοι την υπευθυνότητα και το ήθος σας…/Επικαλούμαστε το ήθος και
την εντιμότητά σας…/Επικαλούμαστε τα ανθρωπιστικά σας
συναισθήματα…/Επικαλούμαστε τις ιδιαίτερές σας ευαισθησίες στο ζήτημα
…/Γνωρίζοντας ότι διακατέχεστε από ειλικρινή ανθρωπιστικά συναισθήματα και από μια
εντονότατη αίσθηση του δικαίου…/Γνωρίζοντας το ενδιαφέρον και τη μέχρι τώρα
δράση σας στο χώρο …/Πιστεύοντας ότι διαθέτετε την απαραίτητη γνώση και
εμπειρία… Εκφράζουμε
με ευγένεια τις εισηγήσεις ή τις διαμαρτυρίες μας Επιτρέψτε
μας / θα θέλαμε / θα επιθυμούσαμε / αισθανόμαστε έντονη την ανάγκη
/ αισθανόμαστε ως χρέος μας… να εκφράσουμε / να εισηγηθούμε… να
καταθέσουμε τις απόψεις μας / τις ενστάσεις μας / τις έντονες διαμαρτυρίες /
τις διαφωνίες μας… να καταδικάσουμε / να καταγγείλουμε τη στάση
/ το γεγονός ότι / το
απαράδεκτο φαινόμενο… Προσπαθούμε
να συνδέσουμε τον πομπό με το δέκτη Θα
θέλαμε να ενισχύσουμε τις προσπάθειές σας στον αγώνα…/ Συμμεριζόμαστε την
αγωνία σας, τις απόψεις σας, τις ανησυχίες σας…/ Αντιλαμβανόμαστε τη δύσκολη
θέση στην οποία βρίσκεστε…/ Έχοντας πλήρη επίγνωση των δυσκολιών…/Είμαστε
βέβαιοι πως συμφωνείτε μαζί μας…/ Εκφράζουμε την επιθυμία μας Επιθυμούμε / θα
θέλαμε…/ Αναμένουμε τη θετική σας ανταπόκριση |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου