Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2020

Νεοελληνική Γλώσσα Α Γυμνασίου Ενότητα 5 Φύλλο εργασίας


                                                       Νεοελληνική Γλώσσα  Α Γυμνασίου
Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής

Ενότητα 5  :Γνωρίζω το μαγικό κόσμο του θεάτρου και του κινηματογράφου



Θεωρία της ενότητας : ρήμα: συζυγίες, χρόνοι, διαθέσεις, χρονική βαθμίδα, ποιόν ενέργειας


Α Υπομνήσεις:

1)Ο κινηματογράφος ή αλλιώς σινεμά  είναι η αποκαλούμενη και έβδομη τέχνη, δίπλα στη γλυπτική, τη ζωγραφική, το χορό, την αρχιτεκτονική, τη μουσική και τη λογοτεχνία. Αρχικά, εμφανίστηκε περισσότερο ως μια νέα τεχνική καταγραφής της κίνησης και οπτικοποίησής της, όπως δηλώνει και ο ίδιος ο όρος (κινηματογράφος = κίνηση + γραφή).Είναι γεγονός πως επί σειρά ετών ο άνθρωπος πειραματίστηκε πάνω στην προσπάθεια απεικόνισης της κίνησης. Καταλυτικό ρόλο στην εξέλιξη της τεχνικής του κινηματογράφου διαδραμάτισε η ανακάλυψη και διάδοση της φωτογραφίας, στα μέσα του 19ου αιώνα. Μία από τις πρώτες και ιδιαίτερα σημαντικές αναλύσεις της κίνησης με τη βοήθεια φωτογραφικής μηχανής, έγινε περίπου το 1878, όταν ο Βρετανός φωτογράφος Ίντγουιρντ Μάιμπριτζ έχοντας καταφέρει να αναπτύξει μεθόδους διαδοχικής φωτογράφισης, απεικόνισε την κίνηση ενός αλόγου. Στη Γαλλία, οι αδελφοί Ογκύστ και Λουί Λυμιέρ,, εφηύραν τον κινηματογράφο (cinematographe) που αποτελούσε μία φορητή κινηματογραφική μηχανή, λήψεως, εκτύπωσης και προβολής του φιλμ. Στις 28 Δεκεμβρίου του 1895, έκαναν και την πρώτη δημόσια προβολή, στο Παρίσι.  (wikipedia)

2)Το θέατρο είναι ο κλάδος της τέχνης που αναφέρεται στην απόδοση ιστοριών μπροστά σε κοινό, με τη χρήση κυρίως του λόγου, αλλά και της μουσικής και του χορού. Πρόκειται για την παραγωγή ζωντανών απεικονίσεων πραγματικών ή φανταστικών συμβάντων με σκοπό την τέρψη και την επιμόρφωση των θεατών. Το θέατρο μπορεί να έχει διάφορες μορφές, όπως είναι ο μονόλογος, η όπερα, το μπαλέτο, η παντομίμα κ.ά. Δημιουργήθηκε για πρώτη φορά στην Αρχαία Αθήνα, σαν μια εξέλιξη του διθυράμβου.

3) Κοίτα τις παραπάνω εικόνες. Έχεις καταλάβει για ποιες κινηματογραφικές ταινίες πρόκειται; Έχεις παρακολουθήσει τις ταινίες αυτές; Ποια είναι η υπόθεσή τους; 




4) Έχεις πάει να δεις θέατρο; Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σου;

Β Δράσεις:

5)Διάβασε προσεκτικά το κείμενο

Η αξία του θεάτρου στην εκπαίδευση

         Όλες οι καλές τέχνες αναμφισβήτητα συμβάλλουν στην πνευματική καλλιέργεια και τη σωστή διαπαιδαγώγηση των νέων αφού πέραν της παιδευτικής έχουν και την εκπαιδευτική ιδιότητα και ικανότητα. Αν όμως θα έπρεπε να ξεχωρίσουμε κάποια τέχνη, αυτή θα ήταν η τέχνη του θεάτρου! Το σχολικό θέατρο βοηθά ποικιλοτρόπως τον άνθρωπο και ιδιαιτέρως τον μαθητή να ανακαλύψει πράγματα που δεν μπορούσε να φανταστεί ποτέ ότι τα διαθέτει. Το θέατρο συνδράμει στο να μπορέσει ένα παιδί να γίνει καλύτερο με τον εαυτό του αλλά και με τους γύρω του.
             Το θέατρο τονώνει καταρχήν την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση των παιδιών που θα παραστήσουν ένα θεατρικό έργο. Η ιδέα και μόνο ότι μετά από μήνες προετοιμασίας θα βρίσκονται στο σανίδι και εκατοντάδες μάτια θα είναι στραμμένα πάνω τους, μπορεί αρχικά να αγχώνει τους μαθητές αλλά κατόπιν τους κάνει να πιστέψουν την πιο ενεργειακή ίσως λέξη που δεν είναι άλλη από το ρήμα μπορώ!
      Δεν είναι άριστα στα μαθήματα όλα τα παιδιά. Όλα όμως τα παιδιά έχουν ταλέντα. Φανταστείτε λοιπόν πόσο άξιο νιώθει ένα παιδί που ενώ γνώριζε το ίδιο ότι είναι μέτριο στις επιδόσεις των μαθημάτων, χαίρει εκτίμησης και αναγνώρισης λόγω της εμπλοκής του και της συμμετοχής του σε μια εκδήλωση του σχολείου όπως το θέατρο.
       Οι μαθητές μέσα από ένα έργο κάνουν πράξη τη ρήση του Μακρυγιάννη «Το εμείς πάνω απ’ το εγώ». Τα παιδιά «τσαλακώνουν» το είναι τους και στο βωμό του συλλογικού αποτελέσματος και του πνεύματος της ομαδικότητας αίρουν τους όποιους εγωισμούς και βάζουν μπροστά το καλό της ομάδας – παρέας.
         Το θέατρο είναι ακόμη ένα μέσο ώστε τα παιδιά να συνεργαστούν βαθύτερα με τους καθηγητές τους, να δημιουργήσουν μια πιο δυνατή σχέση και να δουν ότι και εμείς οι «μεγάλοι» έχουμε ανησυχίες, αναζητήσεις και προβληματισμούς.
          Οι μαθητές χωρίς να το καταλάβουν μέσα από το θέατρο παίρνουν μαθήματα ψυχολογίας και συμπεριφοράς αφού κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας του έργου οι καθηγητές προσπαθούν να εμφυσήσουν στους μικρούς ηθοποιούς το πώς πρέπει να δείξουν πως αισθάνονται οι ήρωες, γιατί συμπεριφέρονται έτσι και πώς πρέπει να διαχειριστούν τα πρόσωπα που υποδύονται.
       Δεν μαθαίνουν μόνο για την τραγωδία, την κωμωδία, το δράμα και τόσα άλλα που αφορούν το είδος και τις κατηγορίες του. Ιστορία, κοινωνιολογία, θεολογία, γεωγραφία, πολιτική, ανθρώπινες σχέσεις, ρατσισμός, ξενοφοβία, βία, φανατισμός, είναι μερικά από τα πεδία που οι μαθητές διευρύνουν τις γνώσεις τους μιας και τα έργα που ανεβάζουν, στην υπόθεσή τους αναφέρονται σε κάποιες από τις προαναφερθείσες πτυχές. Για να καταλάβει κανείς το πόσα πολλά κερδίζει ένας μαθητής μέσα από την ενασχόλησή του με το θέατρο, αρκεί να δει το φωτεινό του βλέμμα και το πλατύ του χαμόγελο την ώρα της υπόκλισης.
Βαγγέλης Φουκάς, www.paideianews.com, (διασκευή) 23-9-2017

6) Σύμφωνα με το κείμενο το θέατρο μπορεί να προσφέρει πολλά οφέλη στο παιδί. Μπορείς να τα βρεις και να τα γράψεις;

7)Πως μπορεί το θέατρο να βοηθήσει τη σχέση των μαθητών με τους δασκάλους τους;

8)  Να διακρίνετε τα ρήματα του παρακάτω  αποσπάσματος ανάλογα με τη χρονική τους βαθμίδα και το ποιόν ενέργειας. Συμπλήρωσε τον πίνακα.
Το θέατρο τονώνει καταρχήν την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση των παιδιών που θα παραστήσουν ένα θεατρικό έργο. Η ιδέα και μόνο ότι μετά από μήνες προετοιμασίας θα βρίσκονται στο σανίδι και εκατοντάδες μάτια θα είναι στραμμένα πάνω τους, μπορεί αρχικά να αγχώνει τους μαθητές αλλά κατόπιν τους κάνει να πιστέψουν την πιο ενεργειακή ίσως λέξη που δεν είναι άλλη από το ρήμα μπορώ!
Δεν είναι άριστα στα μαθήματα όλα τα παιδιά. Όλα όμως τα παιδιά έχουν ταλέντα. Φανταστείτε λοιπόν πόσο άξιο νιώθει ένα παιδί που ενώ γνώριζε το ίδιο ότι είναι μέτριο στις επιδόσεις των μαθημάτων, χαίρει εκτίμησης και αναγνώρισης λόγω της εμπλοκής τουκαι της συμμετοχής του σε μια εκδήλωση του σχολείου όπως το θέατρο.
Χρονική βαθμίδα
Παρόν
παρελθόν
μέλλον






Ποιόν ενέργειας
Μη συνόπτικό
συνοπτικό
συντελεσμένο

  






9) Να συμπληρώσεις τον παρακάτω  πίνακα με τα ρήματα κατά φωνή και συζυγία (τάξη όπου χρειάζεται):
Αποβάλλω, υποκλίνομαι, λούζομαι, διψώ, φοράω, μελετώ, βαριέμαι, λαχανιάζω, αιμορραγώ, χαλαρώνω, μαλώνω, κυριεύομαι, συκοφαντούμαι, διαφωνώ, απαρνιέμαι, φοβάμαι, κατοικώ, κατακτώ, εξηγώ, κινούμαι.


Φωνή
Ενεργητική
Παθητική
Συζυγία
α’ συζυγία
β’ συζυγία
α συζυγία
β συζυγία
Τάξη

α’τάξη
β’ τάξη

α’τάξη
β’ τάξη
Κατά-ληξη




















10) Βρες τη διάθεση των ρημάτων στις παρακάτω προτάσεις.
  1. Το κοινό κάθεται στις καρέκλες κατά τη διάρκεια της παράστασης.
  2. Μετά την υπόκλιση των υποκριτών, οι θεατές χειροκροτούν δυνατά.
  3. Οι δύο βασικοί πρωταγωνιστές του έργου αγκαλιάζονται ένθερμα.
  4. Τα βασανιστήρια που παθαίνει ο ηθοποιός είναι πολλά.
  5. Οι χορευτές τρέχουν στη σκηνή με τα ψηλά τους τακούνια.

Γ Αξιολόγηση:


11) Γράψε τα ρήματα σε όλους τους χρόνους στο πρόσωπο που σας ζητάει η άσκηση.
Ανακαλύπτω ( β ενικ) , μπορώ ( γ ενικ), φαντάζομαι (γ πληθ) , δημιουργώ ( α πληθ) , καταλαβαίνω (γ πληθ)
12)Φτιάξε ένα ρήμα από κάθε ουσιαστικό και στη συνέχεια με κάθε ρήμα φτιάξε μια δική σου πρόταση
Δύναμη, δώρο, ζωγραφιά, κέρδος, βράδυ , σημείο , σημάδι , ελπίδα
13)   Γράψε ένα συνώνυμο για κάθε λέξη του κειμένου:
Διευρύνουν, ανεβάζουν, υπόθεσή, κερδίζει , καταλάβουν

14 )   Σε ένα κείμενο αφηγηθείτε το σενάριο μιας κινηματογραφικής ταινίας ή ενός θεατρικού έργου που σας άρεσε (υπόθεση περιληπτικά – ήρωες – είδος ταινίας – εφέ – σκηνικά – κοστούμια κ.ά.).

15) Μπες στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου. Κοίταξε τις παραστάσεις της χρονιάς και επίλεξε μία που θα ήθελες να δεις . Δικαιολόγησε την επιλογή σου.

16) Αν είχες τη δυνατότητα να επιλέξεις ανάμεσα σε μια θεατρική παράσταση και μια κινηματογραφική προβολή τι θα προτιμούσες και γιατί;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου