Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής
Νεοελληνική Γλώσσα Α Γυμνασίου Ενότητα 3
Ταξίδι στον κόσμο της φύση
Θεωρία της ενότητας: Περιγραφή,αφήγηση,περίληψη,επιχειρηματολογία στο:
https://filologosab.blogspot.com/2019/11/blog-post_6.html
Θεωρία της ενότητας: Περιγραφή,αφήγηση,περίληψη,επιχειρηματολογία στο:
https://filologosab.blogspot.com/2019/11/blog-post_6.html
1) Η εικόνα είναι από το νησί Χάλκη που ανήκει στα
Δωδεκάνησα. Μπορείς να περιγράψεις την
εικόνα;
2) Μπορείς να πλάσεις έναν ήρωα που ζει ή έχει επισκεφθεί
το νησί ; ( Που ζει; ,τι κάνει;)
Δύσκολο;
3) Διάβασε τη θεωρία για την περιγραφή, την αφήγηση και
την επιχειρηματολογία.
https://filologosab.blogspot.com/2019/11/blog-post_6.html
https://filologosab.blogspot.com/2019/11/blog-post_6.html
Β Δράσεις:
Διάβασε
τα κείμενα:
Πάνω από το Αιγαίο

Κώστας
Ουράνης, Ταξίδια: Ελλάδα
Είναι είδος εξειδικευμένο στη ζωή
των βουνών –όπως και η γίδα– με την οποία δεν έχει καμία συγγένεια. Το μακρύ
χειμερινό τρίχωμα, τα δυνατά πόδια που καταλήγουν σε δύο ευκίνητες χηλές, η
εξαιρετικά μεγάλη καρδιά (μεγαλύτερη από την ανθρώπινη!), είναι όλα προσαρμογές
στο μεγάλο υψόμετρο. Ξεχωρίζει εύκολα από τα όμοια με γάντζους κέρατα και από
τις σκούρες γραμμώσεις στο άσπρο μέτωπο, που σχηματίζουν ένα μοναδικό για κάθε
άτομο σχέδιο και βοηθούν τα αγριόγιδα να αναγνωρίζονται μεταξύ τους. Το
καλοκαίρι είναι εύκολο να συναντήσει κανείς, ανάμεσα στις αλπικές κορυφές του
Ολύμπου, κοπάδια 3-15 θηλυκών και νεαρών. Τα αρσενικά κυκλοφορούν μόνα και
σφυρίζουν όταν αντιληφθούν κίνδυνο. Συνήθως, συναντάμε αγριόγιδα κοντά σε
γκρεμούς, όχι γιατί δεν μπορούν να ζήσουν σε ένα ομαλό βουνό, αλλά επειδή
βρίσκουν στους γκρεμούς καταφύγιο από τους θηρευτές. Για τα αγριόγιδα του
Ολύμπου, ο άνθρωπος είναι πολύ πιο επικίνδυνος από το λύκο, το φυσικό
εξολοθρευτή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον Όλυμπο ζουν μόλις 100 περίπου
αυστηρά προστατευόμενα αγριόγιδα, ενώ στις Άλπεις υπάρχουν 380.000 αγριόγιδα
που θεωρούνται νόμιμα θηράματα και κυνηγιούνται με μέτρο.
Θεσσαλονίκη:
Μια οικοτουριστική αφετηρία,
Οικοτουρισμός
στην Ελλάδα
Περιγραφή
της λύρας
Η λύρα, σε σχήμα μισού αυγού κομμένου
κατακόρυφα, είχε στο κάτω μέρους της μια ξύλινη προεξοχή απ’ όπου περνούσε ένα
κυκλικό μικρό λουράκι από ξερό δέρμα κατσίκας. Από το σημείο αυτό δενόντουσαν
οι τρεις χορδές που συρόντουσαν στο επίπεδο καπάκι της λύρας και κατέληγαν σ’
ένα μικρό αχλαδοειδές σχήμα, τριγώνου στη κορυφή των στριφταλιών, που ήσαν
μπηγμένα από το πίσω μέρος και εξήρχοντο στην ορθή επιφάνεια, απ’ όπου
εδένονταν και εχουρδίζονταν οι χορδές. Τα στριφτάρια ήσαν από σκληρό ξύλο για
να αντέχουν στο δυνατό σφίξιμο των χορδών.
Στο
μέσον του καπακιού στο μεγαλύτερο βάθος της λύρας, υπήρχαν δύο ημίκυκλα
ανοίγματα σε απόσταση 2,5 εκατοστών. Μεταξύ αυτών τοποθετούσαν τον “καβαλάρη”,
το “μαγάδιον” κατά τους αρχαίους. Πάνω στον κυρτώμενο καβαλάρη αγκίζανε
συμμετρικά οι τρεις χορδές. Τα δύο στηρίγματα του καβαλάρη επάνω στο καπάκι τα
έλεγαν “πατητήρες».
Οι Εύζωνες

4)Τα
παραπάνω κείμενα είναι κείμενα περιγραφής. Αφού τα διαβάσεις συμπλήρωσε τον
πίνακα.
Πάνω από το Αιγαίο
|
Αγριόγιδο
|
Περιγραφή
της λύρας
|
Οι Εύζωνες
|
|
Είδος
περιγραφής
|
||||
Χρόνος
ρημάτων
|
||||
Σημείο
περιγραφής
(κινητό-
ακίνητο
Ειδικό-γενικό)
|
||||
Είδος
κειμένου που μπορεί
να
βρίσκεται
|
5) Να
καταγράψεις τα επίθετα που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας του κειμένου β για να
περιγράψει το αγριόγιδο.
Διάβασε
και τα παρακάτω κείμενο:
Τολστόι. Ο παππούς και το εγγονάκι
O παππούς είχε γεράσει πολύ. Τα πόδια του δεν τον
πήγαιναν, τα μάτια του δεν έβλεπαν, τ’ αυτιά του δεν άκουγαν. Δόντια δεν είχε.
Κι όταν έτρωγε, του χυνόταν το φαγητό. O γιος του και η νύφη του δεν τον έβαζαν πια μαζί τους στο
τραπέζι, αλλά του ’διναν να φάει πάνω στη μεγάλη χτιστή χωριάτικη θερμάστρα
όπου πλάγιαζε. Κάποτε που του βάλανε να φάει στο πήλινο πιάτο, του ξέφυγε από
τα χέρια, έπεσε κι έσπασε. Η νύφη του άρχισε τότε να τον μαλώνει πως όλα τα
χαλάει στο σπίτι και σπάει τα πιάτα. Τέλος του είπε πως αποδώ και πέρα θα του
'διναν να τρώει στην ξύλινη γαβάθα. O παππούς αναστέναξε μόνο και δεν είπε τίποτα. Μια μέρα ο
άντρας με τη γυναίκα του παρακολουθούσαν που ο γιος τους μαστόρευε κάτι
σκαλίζοντας ένα μικρό κούτσουρο. O πατέρας λοιπόν τον ρώτησε: «Τι φτιάχνεις εκεί, Μίσα;».
Κι ο Μίσα απαντά: «Φτιάχνω μια μεγάλη γαβάθα, πατερούλη. Όταν εσύ κι η μάνα μου
γεράσετε, θα σας ταΐζω σ' αυτήν τη γαβάθα». O άντρας κι η γυναίκα του κοιτάχτηκαν και δάκρυσαν.
Νιώσανε ντροπή που είχαν προσβάλει τον παππού. Κι από τότε τον βάλανε να τρώει
μαζί τους στο τραπέζι και τον πρόσεχαν όπως πρέπει.
Αρχαία
Ιστορία, Αλέξανδρος. η κατάκτηση της ανατολής
Στα 336 π.Χ., μετά τη δολοφονία του Φιλίππου, ο πρωτότοκος γιος του
Αλέξανδρος γίνεται βασιλιάς της Μακεδονίας σε ηλικία είκοσι ετών.Μόλις
καταλαμβάνει το θρόνο της Μακεδονίας ο Αλέξανδρος, συγκαλεί ξανά το Συνέδριο
της Κορίνθου. Ονομάζεται από αυτό «στρατηγός αυτοκράτορας» των Ελλήνων. Κατόπιν
τακτοποιεί με ταχύτητα τις πολιτικές εκκρεμότητες στην Ελλάδα και απερίσπαστος
αρχίζει να προετοιμάζει την εκστρατεία εναντίον της Περσίας. Από το 336 π.Χ.
βασιλιάς της Περσίας ήταν ο Δαρείος ο Γ’ ο Κοδομανός, ικανός ηγέτης, ο οποίος
προσπαθεί να αναδιοργανώσει το περσικό κράτος. Ο Αλέξανδρος, γνωρίζοντας τις
δυσχέρειες του Δαρείου, επιταχύνει την εκστρατεία. Ξεκινά από την Πέλλα το 334
π.Χ. με μία μέτρια στρατιωτική δύναμη που δεν ξεπερνούσε τους 40.000 άνδρες.
Διαβαίνει τον Ελλήσποντο και αντιμετωπίζει σε πρώτη φάση τους Πέρσες στον
Γρανικό ποταμό (334 π.Χ.). Οι Πέρσες ηττώνται και ο Αλέξανδρος γίνεται κύριος
της Μικράς Ασίας. Η δεύτερη σύγκρουση ανάμεσα στο στρατό του Αλέξανδρου και
τους Πέρσες πραγματοποιείται στην πεδιάδα της Ισσού (333 π.Χ.). Οι Έλληνες
νικούν και πάλι. Οι Πέρσες με τον ηττημένο Δαρείο υποχωρούν στα ενδότερα του
κράτους τους και ο Αλέξανδρος, αφού καταλαμβάνει τη Φοινίκη, εισβάλλει στην
Αίγυπτο.Εκεί ιδρύει την πρώτη από τις πόλεις, στις οποίες θα δώσει το όνομά
του, την Αλεξάνδρεια.
Σχολική εφημερίδα
Το σχολείο μου ανέλαβε μια σημαντική πρωτοβουλία στα πλαίσια του περιβαλλοντικού προγράμματος που
υλοποιείται τη φετινή σχολική χρονιά, τη δενδροφύτευση καμένης πλαγιάς κοντά στη μονή της Πεντέλης. Ένα πρωινό
βρεθήκαμε στο συγκεκριμένο χώρο, όπου επικρατούσε ένα σκηνικό καταστροφής ,
παντού μαυρίλα και θάνατος. Αμέσως πιάσαμε δουλειά . Κάποιοι αρχίσαμε να σκάβουμε λάκκους , άλλοι
κουβαλούσαν τα μικρά δεντράκια . Μετά την προετοιμασία τουεδάφους προχωρήσαμε
στη δενδροφύτευση. Λίγο μετά το μεσημέρι η αποστολή μας ολοκληρώθηκε. Κατάκοποι
αλλά χαρούμενοι επιστρέψαμε στα σπίτια μας. Φαντάζομαι τη νέα εικόνα της
πλαγιάς μετά από καιρό: πνιγμένη στο πράσινο, και πάλι ζωντανή!!
6)Τα
παραπάνω κείμενα είναι κείμενα αφήγησης.
Συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα με τα στοιχεία που ζητούνται:
Ο παππούς και το εγγονάκι
|
Αλέξανδρος. η κατάκτηση της ανατολής
|
Σχολική
εφημερίδα
|
|
Ήρωας/ήρωες
|
|||
Χώρος
|
|||
Χρόνος
|
|||
Χρόνος
ρήματος
|
|||
Είδος αφήγησης
|
|||
Συνδετικές
λέξεις
|
Γ Αξιολόγηση:
7) Αφού δώσετε πλαγιότιτλους στις παραγράφους
του παρακάτω κειμένου, να γράψετε την περίληψή του σε 100 περίπου λέξεις.
Διακοπές: Διάλεξε!!!
Το
κλίμα της Γης
Το
κλίμα της Γης αλλάζει τα τελευταία χρόνια και οι αλλαγές αυτές φαίνεται ότι θα
είναι μεγάλες στα επόμενα 50 έως 100 έτη. Τα αίτια των κλιματολογικών αλλαγών
είναι πολλά, με σπουδαιότερο την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας από 3 έως 5
βαθμούς Κελσίου για τα επόμενα εκατό χρόνια . Η αύξηση αυτή θα λιώσει ένα ποσοστό από
πάγους στους δύο πόλους της Γης και η στάθμη του νερού στις θάλασσες θ’ ανεβεί
και επομένως θα πνίξει πόλεις, παραλίες, δάση και ό,τι άλλο υπάρχει στις ακτές.
Σε
μερικές περιπτώσεις η ζημιά που θα προκληθεί θα είναι τεράστια, όπως π.χ. πολλά
μικρά νησιώτικα κράτη στον Ειρηνικό Ωκεανό περίπου θα σβήσουν από το χάρτη,
πάνω από τις μισές βιομηχανικές εγκαταστάσεις σε χώρες όπως Ιαπωνία, Βιετνάμ,
Ινδονησία, Ταϊλάνδη,και..σε άλλες χώρες της Ασίας, θα κινδυνεύσουν, διότι είναι
εγκατεστημένες σε επίπεδες παραθαλάσσιες περιοχές.
Μια
άλλη επίπτωση των κλιματολογικών συνθηκών αφορά στη μείωση των βροχοπτώσεων. Η
Αφρική θα πληγεί περισσότερο από κάθε άλλη ήπειρο. Ακολουθεί η Ευρώπη και
συγκεκριμένα η Νότια Ευρώπη, όπου η μείωση θα είναι γύρω στα 20% το χειμώνα και
30% το καλοκαίρι. Τέλος, αναμένεται ότι παρόμοια φαινόμενα θα πλήξουν την
Αυστραλία, το Τέξας των Η.Π.Α., και άλλες περιοχές του κόσμου.
Οι
πιο πάνω κλιματολογικές αλλαγές θα έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία μας. Θα
έχουμε έξαρση της ελονοσίας και επέκταση σε περιοχές που μέχρι τώρα δεν
επλήττοντο από αυτήν, όπως στις Μεσογειακές χώρες, στο Τέξας των Η.Π.Α. και
αλλού. Επίσης θα έχουμε επιδείνωση των κρουσμάτων κίτρινου πυρετού, αλλά και
άλλων ασθενειών.
(Διασκευή)
8)
Ποιες συνέπειες θα υπάρχουν στη γη από
την αλλαγή στο κλίμα ,σύμφωνα με το κείμενο;
9) Γράψε την περίληψη στο παραπάνω κείμενο.
9) Γράψε την περίληψη στο παραπάνω κείμενο.
10) Αφού καταγράψεις τα ρήματα της 2ης παραγράφου να τα μεταφέρεις στον Παρατατικό.
11)
Σε μια επιστολή σου προς τον Δήμαρχο της περιοχής σου να κάνεις
τις προτάσεις σου σχετικά με τις ενέργειες που μπορεί να κάνει ο «Δήμος» για να
προστατεύσει το περιβάλλον και να βελτιώσει την εικόνα της πόλης.
12) Βρες τα συνώνυμα των λέξεων του κειμένου:
Λύσε το σταυρόλεξο!
Συνώνυμα Α
Γυμνασίου Μ Βουρτσιάνη
12) Βρες τα συνώνυμα των λέξεων του κειμένου:
Λύσε το σταυρόλεξο!
Συνώνυμα Α
Γυμνασίου Μ Βουρτσιάνη
1
|
||||||||||||||||||
2
|
||||||||||||||||||
3
|
||||||||||||||||||
4
|
5
|
|||||||||||||||||
6
|
||||||||||||||||||
7
|
||||||||||||||||||
8
|
9
|
|||||||||||||||||
10
|
||||||||||||||||||
Across
3. μεγάλες
7. ζημιά
8. επίπτωση
10. αναμένω
|
Down
1. αλλαγή
2. αλλάζω
4. ακτή
5. σπουδαίος
6. πλήττω
9. επομένως
|
Μπορείς και αλλιώς
Το περιβάλλον και η καταστροφή του:
Δες τις απαντήσεις στο σταυρόλεξο:
https://drive.google.com/open?id=134ZrGoDwqTQqVfu-Fx_mWezbEeMGN_Jj
ενδιαφέρον αν και λιγο σκληρο το 1ο video για α΄γυμνασιου
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα! Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια! Το πρώτο βίντεο είναι σκληρό για να μας προβληματίσει. Αν και από πείρα, δεν επηρεάζει τόσο έντονα τα παιδιά.
ΔιαγραφήΠροσεγμένη η δουλειά σας και πλούσια σε υλικό. Ευχαριστούμε πολύ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ πολύ!
Διαγραφή