Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023

Η Νέα Παιδαγωγική Ν Καζαντζάκης Λογοτεχνία Α Γυμνασίου Φύλλο εργασίας


Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής
Λογοτεχνία Α Γυμνασίου
«Η Νέα Παιδαγωγική» ,   Ν Καζαντζάκης




Α:Εισαγωγή:

1) Ο συγγραφέας:    Ο Νίκος Καζαντζάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο της τουρκοκρατούμενης Κρήτης. Σπούδασε Νομική στην Αθήνα, και μεταπτυχιακά στο Παρίσι όπου επηρεάστηκε βαθύτατα από τις φιλοσοφικές αρχές του Μπερξόν και του Νίτσε. Την εποχή αυτή αρχίζει η συστηματική του ενασχόληση με τα γράμματα. Πραγματοποίησε πλήθος ταξιδιών στο εξωτερικό, αρκετές φορές ως ανταποκριτής εφημερίδων.. Το 1956 τιμήθηκε με το Βραβείο Ειρήνης και προτάθηκε ως υποψήφιος για το Νόμπελ Λογοτεχνίας πέντε φορές. Γνωστά έργα του:: Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά (1946), Ο Χριστός ξανασταυρώνεται (1948), Ο καπετάν Μιχάλης (1950), Ο τελευταίος πειρασμός (1951), Αναφορά στο Γκρέκο (1961), κ.ά. 

2) Λεξιλόγιο:    παιδαγωγός  : 1.ο ειδικός στη θεωρητική μελέτη ή στην πρακτική εφαρμογή της παιδαγωγικής επιστήμης,  αυτός που είναι ικανός στο να ασκεί αγωγή, ευεργετική επίδραση στην ψυχική και πνευματική ανάπτυξη των νέων. 2.(μτφ.) αυτός που  διαπαιδαγωγεί. παιδαγωγός `οδηγός΄, αρχ. σημ.: `δούλος επιφορτισμένος να συνοδεύει τα αγόρια στο σχολείο΄
Ο όρος Παιδαγωγική, αφορά στην επιστήμη της αγωγής των παιδιών κατά την αρμόζουσα ανατροφή και μόρφωση αυτών.


3)  Όπως φαίνεται στο εισαγωγικό σημείωμα το κείμενο είναι αυτοβιογραφία. Με τον όρο αυτοβιογραφία χαρακτηρίζουμε ένα αφηγηματικό κείμενο, στο οποίο ένας άνθρωπος γράφει ο ίδιος την ιστορία της ζωής του (ή ενός μέρους της). Η αυτοβιογραφία πρέπει να διακρίνεται απ' τα απομνημονεύματα, όπου πάνω απ' όλα δίνεται έμφαση στη συμμετοχή του συγγραφικού υποκειμένου σε σημαντικά γεγονότα της εποχής του 



Β   Δράσεις:

4)    Το κείμενο χωρίζεται σε δύο ενότητες. Βρες ποιες είναι και προσπάθησε να δώσεις  έναν τίτλο σε καθεμιά.

5) Προσπάθησε να περιγράψεις τον μικρό μαθητή, που θα πάει για πρώτη φορά στο σχολείο. Θα βρεις πληροφορίες στην αρχή του κειμένου.

6) Το παιδί την πρώτη μέρα στο σχολείο νιώθει ανάμεικτα συναισθήματα. Συμπλήρωσε τον πίνακα .

Θετικά συναισθήματα
Αρνητικά συναισθήματα






7)    Ποια ήταν τα δικά σας συναισθήματα την πρώτη μέρα στο Γυμνάσιο; (άγχος, περιέργεια ,θλίψη, βαρεμάρα, μελαγχολία, απελπισία, ενθουσιασμός);

8)  Ποια φαίνεται να είναι η σχέση του παιδιού με τον πατέρα του και την μητέρα του; Διαφέρουν οι σχέσεις γονέων παιδιών της εποχής εκείνης με τις σημερινές σχέσεις;

9)   Εσείς τι πιστεύετε; Ο πατέρας στο κείμενο ήταν καλός ή κακός πατέρας; Λάβετε υπόψη σας τον χρόνο και την εποχή.
10)  Ποια φράση χρησιμοποιεί ο πατέρας του παιδιού για να τονίσει την αξία του σχολείου;  Προσπάθησε να τη σχολιάσεις.

11)Πως παρουσιάζεται ο δάσκαλος της πρώτης τάξης; Θυμάσαι τον δικό σου πρώτο δάσκαλο;


            











12) Τι νομίζεις πως σημαίνει η φράση « Το κρέας δικό σου ,τα κόκκαλα δικά μου»

13)  Πως περιγράφεται από το παιδί ο δάσκαλος της Τετάρτης τάξης;

14)   Ο δάσκαλος της Δ τάξης, σπούδασε τη Νέα Παιδαγωγική.  Πως φαντάζεσαι  πως θα είναι ένας σύγχρονος τρόπος εκπαίδευσης;

15)   Αντίθετα από τις σπουδές ο δάσκαλος έχει ένα σκληρό τρόπο εκπαίδευσης  Βρες φράσεις του κειμένου στις οποίες φαίνεται η σκληρότητά του και η αυστηρότητά του.





16)  Ποια μέθοδο σπούδασε και ποιες ήταν οι βασικές αρχές της; Τι εφάρμοζε τελικά στην πράξη;
  

17  )    «Πού είναι, κυρ δάσκαλε, η Νέα Παιδαγωγική; γιατί δεν έρχεται στο σκολειό;» Ποια νομίζει ο μαθητής πως είναι η Νέα Παιδαγωγική; Πως αντιδρά ο δάσκαλος και γιατί;


 Γ Αξιολόγηση:

18) Αφηγηθείτε σε έναν συμμαθητή σας που έλειπε από το μάθημα το περιεχόμενο του κειμένου περιληπτικά.(σε 80-100 λέξεις).

19)   Γράψε έναν μονόλογο στον οποίο θα ταυτιστείς με τον μικρό μαθητή και σε α΄ πρόσωπο να αποδώσεις  σκέψεις και συναισθήματα, στηριζόμενοι/ες σε στοιχεία του κειμένου.
Λέξεις και φράσεις κλειδιά που μπορείς να αξιοποιήσεις: αυστηρότητα, τιμωρία, φόβος, αγωνία, «νέα» παιδαγωγική μέθοδος, αυταρχικός/ή, σχολική ζωή, σχολικές εμπειρίες.

20)    Ο πατέρας και ο δάσκαλος συζητούν για τον τρόπο που θα εκπαιδεύσουν το παιδί. Ποιες σκέψεις και ποια συναισθήματα  νομίζεις πως θα δημιουργήσει στο παιδί αυτός ο διάλογος;  Μπορείς να γράψεις έναν εσωτερικό μονόλογο με αφηγητή τον  μικρό μαθητή στον οποίο θα παρουσιάζονται τα συναισθήματα αυτά;

21 )  Στο κείμενο κυριαρχεί η πρωτοπρόσωπη αφήγηση ( βρες κάποια σημεία) . Σε κάποια σημεία  του κειμένου, όμως, υπάρχει διάλογος και ευθύς λόγος .Ποιος είναι ο ρόλος τους;

22)   Να βρείτε από το κείμενο ένα παράδειγμα για καθένα από τα παρακάτω σχήματα λόγου:
Εικόνα ,μεταφορά,    παρομοίωση,   προσωποποίηση.
Ποιος είναι ο ρόλος τους μέσα στο κείμενο;

 Σχήματα λόγου- εκφραστικά μέσα, γλώσσα, ύφος κειμένου( θεωρία)


23 )  Σε ποια σημεία του κειμένου διακρίνεται ο ειρωνικός τόνος του αφηγητή;  Γιατί χρησιμοποιεί την ειρωνεία σαν μέσο έκφρασης; Τι θέλει να εκφράσει;

24 )  Ετοιμάστε στην τάξη έναν «αγώνα επιχειρηματολογίας».
 Μία ομάδα να είναι υπερ της παλαιάς παιδαγωγικής μεθόδου ( αυστηρότητα , σκληρότητα….), ενώ η άλλη υπερ σύγχρονων μεθόδων εκπαίδευσης.

25 )   Σε ένα κείμενο δύο -  τριών παραγράφων να περιγράψεις πώς θέλεις τη σημερινή εκπαίδευση.  Πως θα  ήθελες να είναι ο τρόπος διδασκαλίας και οι σχέσεις δασκάλων-μαθητών;


Ο Ψύλλος στο σχολείο....








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου