Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2019

Νεοελληνική Γλώσσα Α Γυμνασίου Ενότητα 1 Φύλλο εργασίας

 Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής

Νεοελληνική Γλώσσα Α Γυμνασίου

Ενότητα 1η  : Οι πρώτες μέρες σ' ένα νέο σχολείο.

Θεωρία της ενότητας: Είδη προτάσεων στο:

https://filologosab.blogspot.com/2019/09/blog-post_18.html

Α : Υπομνήσεις:

 1 ) Οι παρακάνω εικόνες δείχνουν δύο παιδιά που πάνε πρώτη φορά σε ένα καινούργιο σχολείο. Παρατήρησε την αντίδρασή τους και περίγραψέ την στην τάξη.




               
)  Πως ήταν η  δική σου πρώτη  μέρα στο καινούργιο σχολείο; (εντυπώσεις, σκέψεις, συναισθήματα )  Έμοιαζε με  τις αντιδράσεις κάποιου παιδιού από τις εικόνες;

 Β Δράσεις:

3)   Αφού διαβάσεις για τον τρόπο επικοινωνίας και τους παράγοντες επικοινωνίας ,να βρεις αν είναι επιτυχής ή όχι η επικοινωνία ανάμεσα στο ζευγάρι στο κόμικ; Γιατί; Ονόμασε τους παράγοντες της επικοινωνίας. Ποιος είναι ο πομπός, ο δέκτης, ο κώδικας, το μήνυμα;


4)  Μελέτησε το κείμενο προσεκτικά και απάντησε στις ερωτήσεις.
Αστραδενή   της Ευγενίας Φακίνου
(Η Αστραδενή έρχεται με την οικογένειά της από τη Σύμη και πάει πρώτη μέρα στο καινούριο σχολείο στην Αθήνα.)

Ωραία! Λοιπόν, αυτή είναι η τάξη μου! Η Ε3!... Πρέπει να βάλω κάποιο σημάδι για να τη βρίσκω. Καλά θα δω..., γιατί ο κύριος ανοίγει μια πόρτα... Με σπρώχνει απαλά μέσα...
Πρώτα είδα την κυρία μας. Τη δασκάλα μας. Δεν ξέρω αν είναι νέα ή μεγάλη. Έχει μαζεμένα τα μαλλιά της σφιχτό κότσο και φοράει γυαλιά.
«Τι συμβαίνει, κύριε Γιώργο;».
«Μια καινούργια μαθήτρια, δεσποινίς».
(Ώστε είναι δεσποινίς κι όχι κυρία. Δεν έχει παντρευτεί κι είναι μεγαλούτσικη).
«Στη δική μου τάξη βρήκανε να τη βάλουνε... Έχουμε κιόλας 62 παιδιά. Τέλος πάντων. Ευχαριστώ, κύριε Γιώργο».
Στεκόμουνα κάπου κοντά στην έδρα. Κοίταξα την τάξη. Μεγάλη ήτανε κι όμως νόμιζες ότι θα έσκαγε σε λίγο από τα πολλά παιδιά. Είχε τέσσερις σειρές θρανία. Στα πιο πολλά θρανία καθόντουσαν τρία τρία παιδιά. Και είχε και δυο θρανία στο πλάι της έδρας.
«Βρες μια θέση και κάτσε», μου 'πε η κυρία.
Εκεί στη δεύτερη σειρά στο τρίτο θρανίο κάθονται δυο κορίτσια. Συμπαθητικά μου φαίνονται. Προχωρώ προς τα κει. Όταν φτάνω όμως... έχουν κάτσει στις δυο άκρες του θρανίου και κάνουν ότι δε με βλέπουν. Τι να κάνω τώρα; Να τους πω «πήγαινε πιο μέσα...», δεν μπορώ. Κοιτάζω γύρω. Όλοι κάνουν ότι κοιτάνε τα τετράδιά τους. Ξέρω όμως ότι εμένα κοιτάνε. Τι θα κάνω...
Αναστενάζω. Έχει και παρακάτω θρανίο με άδεια θέση. Πάω για κει.
Κάθονται ένα αγόρι κι ένα κορίτσι. Όταν φτάνω έχουν πιάσει κι αυτοί τις άκριες... Κοιτάω γύρω. Τι να κάνω;... Ακούω και κάτι γέλια... Επίτηδες το κάνουνε... Δε με θέλουνε να καθίσω δίπλα τους. Γιατί;... Πρέπει να 'χω γίνει κόκκινη σαν παντζάρι. Γυρνάω το κεφάλι μου και τους κοιτάω. Ν' άνοιγε η γη να με καταπιεί... Στέκομαι εκεί στη μέση. Στο λαιμό μου κάτι ανεβοκατεβαίνει...
«Ακόμα να καθίσεις;», ρωτάει απ' την έδρα της η κυρία.
Τι να της πω... Ότι αυτοί με κοροϊδεύουν;...
«Έλα να κάτσεις στα πλαϊνά θρανία», μου λέει .Πήγα. 


5)Είναι επιτυχής η επικοινωνία ανάμεσα στην Αστραδενή και τους νέους της συμμαθητές; Ποιον κώδικα επικοινωνίας χρησιμοποιούν και ποιο είναι το μήνυμα;
Ποιον θα βάζατε στη θέση του πομπού και ποιον στη θέση του δέκτη; Δικαιολογήστε την απάντησή σας.

6) Εντόπισε τα λόγια που απευθύνει η δασκάλα α) στον κύριο Γιώργο β) στους μαθητές και γ) στην Αστραδενή.
 Για ποιο θέμα μιλάει κάθε φορά και με ποιο σκοπό;
 Πώς θα χαρακτηρίζατε το ύφος της;

7)Υπογράμμισε στο κείμενο δύο ελλειπτικές προτάσεις και στη συνέχεια  μετάφερέ τες στο τετράδιό σου και συμπλήρωσε τους όρους που λείπουν . Γιατί η συγγραφέας προτίμησε τις ελλειπτικές προτάσεις;


8) Βρες στο κείμενο δύο απλές προτάσεις και μετάτρεψέ τες σε σύνθετες και επαυξημένες.

9) Βρες στο κείμενο μία πρόταση για κάθε είδος: αποφατική, προστακτική επιφωνηματική, ερωτηματική.
10) Η Αστραδενή γυρνά στο σπίτι και αφηγείται στη μητέρα της τις εντυπώσεις της από την πρώτη μέρα στο σχολείο . Γράψε μια παράγραφο χρησιμοποιώντας και διάλογο.

Γ   Αξιολόγηση:
11) Γράψε μια επιστολή σε έναν φίλο σου από το δημοτικό που έφυγε στο εξωτερικό και διηγήσου την πρώτη μέρα στο καινούργιο σχολείο.

12)Γράψε στο τετράδιο σου ένα δικό σου παράδειγμα για κάθε είδος πρότασης που μάθαμε.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου