Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2015

Νεοελληνική Γλώσσα Γ Γυμνασίου Ενότητα 3 Φύλλο εργασίας


Νεοελληνική Γλώσσα Γ Γυμνασίου
Ενότητα 3  Είμαστε όλοι ίδιοι .Είμαστε όλοι διαφορετικοί.
Φύλλο εργασίας

Υπομνήσεις:
 

  1.   Ο όρος ρατσισμός στην κυριολεκτική του χρήση σημαίνει το μίσος ή τον φόβο για άτομα που ανήκουν σε φυλές διαφορετικές από τη δική μας, καθώς και την εχθρική ή και υποτιμητική στάση απέναντί τους, τους συστηματικούς περιορισμούς και τις διακρίσεις εις βάρος τους. Τα παραπάνω συνδέονται με την πεποίθηση ότι οι φυλές από τις οποίες προέρχονται είναι κατώτερες από τη δική μας. Ο όρος ρατσισμός χρησιμοποιείται κατ’ επέκταση και για τις ανάλογες αντιλήψεις και συμπεριφορές προς άτομα διαφορετικά από εμάς, όσον αφορά άλλα διακριτικά γνωρίσματα πέρα από τη φυλή, π.χ. το φύλο, την εθνική/τοπική καταγωγή, την κοινωνική θέση, την κατάσταση της υγείας.

2  )  Οικουμενική Διακή

ρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου:


             ΑΡΘΡΟ 1 ‘Ολοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι στην αξιοπρέπεια και τα  δικαιώματα. Είναι προικισμένοι με λογική και συνείδηση, και οφείλουν να συμπεριφέρονται μεταξύ τους με πνεύμα αδελφοσύνης.

                    ΑΡΘΡΟ 2 Κάθε άνθρωπος δικαιούται να επικαλείται όλα τα δικαιώματα και όλες τις ελευθερίες που προκηρύσσει η παρούσα Διακήρυξη, χωρίς καμία απολύτως διάκριση, ειδικότερα ως προς τη φυλή, το χρώμα, το φύλο, τη γλώσσα, τις θρησκείες, τις πολιτικές ή οποιεσδήποτε άλλες πεποιθήσεις, την εθνική ή κοινωνική καταγωγή, την περιουσία, τη γέννηση ή οποιαδήποτε άλλη κατάσταση. […]



3) Διάβασε προσεκτικά το κείμενο:

  ΔιάΑξιότιμε κύριε πρόεδρε ,αγαπητοί συνάδελφοι

                        Θα ήθελα αρχικά να εκφράσω τη χαρά μου, γιατί έχω την ευκαιρία να βρίσκομαι ανάμεσα σας και να συμβάλω στη συζήτηση που θα κάνουμε για τα κοινωνικά θέματα που απασχολούν την κοινωνία μας και μας αφορούν όλους. Θα επικεντρωθώ, κυρίως, στο θέμα του ρατσισμού, φαινόμενο που έχει ενταθεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας.

                   Ο ρατσισμός, είτε είναι φυλετικός είτε κοινωνικός, βρίσκεται ανάμεσα μας και τείνει να γίνει σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα, εάν δεν αλλάξουμε αντιλήψεις, νοοτροπίες και πολιτικές [….]. Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι οι άνθρωποι που είναι διαφορετικοί από εμάς, είτε πρόκειται για αλλοεθνείς, είτε για αλλόθρησκους, είτε για ανθρώπους με ιδιαίτερα προβλήματα και χαρακτηριστικά, δεν είναι κατώτεροι μας. Όλοι οι άνθρωποι, που συναποτελούν μια πολιτισμένη και δημοκρατική κοινωνία, είναι ίσοι μεταξύ τους και έχουν τα ίδια δικαιώματα στη μόρφωση, την εργασία και γενικά σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής.

                     Είναι απαράδεκτο για μια χώρα, στην οποία έχει γεννηθεί η δημοκρατία, να παρατηρούνται φαινόμενα διακρίσεων, κοινωνικού αποκλεισμού και εθνικιστικών εξάρσεων. Η Ελλάδα με την ιστορία που την ακολουθεί, θα πρέπει να αποτελεί υπόδειγμα για τις άλλες πολιτισμένες χώρες, όσον αφορά την καταπολέμηση του ρατσισμού. Ας μην ξεχνάμε ότι, σε δύσκολες για την Ελλάδα εποχές, μεγάλος αριθμός Ελλήνων μετανάστευε σε άλλες χώρες προς αναζήτηση καλύτερης τύχης, όπως συνέβη και τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας από μετανάστες γειτονικών χωρών.

                        Για να μη λάβει το πρόβλημα μεγαλύτερες διαστάσεις και να μην αποτελέσει μελλοντικά κίνδυνο για την κοινωνική συνοχή, είναι αναγκαίο να δοθεί ιδιαίτερο βάρος στη διαπαιδαγώγηση των νεότερων γενιών, με σκοπό τη δημιουργία μιας νοοτροπίας με χαρακτηριστικά την ανεκτικότητα, την αποδοχή του διαφορετικού και την ευαισθησία προς όλους τους συνανθρώπους μας. Μεγάλη ευθύνη προς αυτήν την κατεύθυνση έχει το σχολείο, στα πλαίσια του οποίου δεν πρέπει να καλλιεργείται ρατσιστικό πνεύμα αλλά να προβάλλεται ο ανθρωπισμός και να διαπλάθεται δημοκρατική συνείδηση. Τα σχολεία, επίσης, οφείλουν να είναι ανοιχτά σε όλους και να μην απομονώνονται μαθητές που προέρχονται από ιδιαίτερες φυλετικές και κοινωνικές ομάδες. […]

                       Επιπρόσθετα,  όλοι εμείς συνολικά αλλά και η Πολιτεία είναι σημαντικό να ευαισθητοποιηθούμε, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες και δράσεις, ώστε να πάψουν να εκδηλώνονται φαινόμενα ρατσισμού και κοινωνικής περιθωριοποίησης που δεν αρμόζουν σε μία σύγχρονη και δημοκρατική Ελλάδα. 

   

                                           Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας

                           (Διασκευή Μαθητικής εργασίας για τη Βουλή των Εφήβων)





            

   4)   4)Γιατί είναι απαράδεκτο, σύμφωνα με το κείμενο, στη χώρα μας να υπάρχει το                                  φαινόμενο του ρατσισμού;
       5  )  
           5)        «Όλοι οι άνθρωποι, που συναποτελούν μια πολιτισμένη και δημοκρατική κοινωνία,                  είναι ίσοι μεταξύ τους» Να γράψεις μια παράγραφο χρησιμοποιώντας                                              την παραπάνω    πρόταση ως θεματική πρόταση
       6  )              
                   6)  Γιατί ο ρατσισμός αποτελεί σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα;
        7 )       7) Ποιους τρόπους προτείνει η συγγραφέας του κειμένου προκειμένου να περιοριστεί το π                       πρόβλημα  του ρατσισμού;

              8) 8) Στις  υπογραμμισμένες περιόδους του κειμένου να χωρίσετε τις προτάσεις( κύριες, δευτερεύουσες, ονοματικές, επιρρηματικές) .Αναγνώρισε τις ονοματικές που έχουμε διδαχθεί. Βρες και τον τρόπο σύνδεσης των προτάσεων.
-
·         Θα ήθελα αρχικά να εκφράσω τη χαρά μου, γιατί έχω την ευκαιρία να βρίσκομαι ανάμεσα σας και να συμβάλω στη συζήτηση που θα κάνουμε για τα κοινωνικά θέματα που απασχολούν την κοινωνία μας και μας αφορούν όλους.

·         Είναι απαράδεκτο για μια χώρα, στην οποία έχει γεννηθεί η δημοκρατία, να παρατηρούνται φαινόμενα διακρίσεων, κοινωνικού αποκλεισμού και εθνικιστικών εξάρσεων.

·         Μεγάλη ευθύνη προς αυτήν την κατεύθυνση έχει το σχολείο, στα πλαίσια του οποίου δεν πρέπει να καλλιεργείται ρατσιστικό πνεύμα αλλά να προβάλλεται ο ανθρωπισμός και να διαπλάθεται δημοκρατική συνείδηση. Τα σχολεία, επίσης, οφείλουν να είναι ανοιχτά σε όλους και να μην απομονώνονται μαθητές που προέρχονται από ιδιαίτερες φυλετικές και κοινωνικές ομάδες.


                          9   )     Να εντοπίσετε τη λέξη με την οποία επιτυγχάνεται η συνοχή μεταξύ των δύο τελευταίων παραγράφων του κειμένου και να δηλώσετε τη σημασία της.           
                                                                        
                            10  )     Να μετασχηματίστε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο χρησιμοποιώντας τη φράση εξάρτησης που δίνεται σε παρένθεση:  
«Θα ήθελα αρχικά να εκφράσω τη χαρά μου, γιατί έχω την ευκαιρία να βρίσκομαι ανάμεσα σας και να συμβάλω στη συζήτηση που θα κάνουμε για τα κοινωνικά θέματα που απασχολούν την κοινωνία μας και μας αφορούν όλους». (Η μαθήτρια δήλωσε)


                              11     )   Για καθεμιά από τις επόμενες (τονισμένες έντονα στο κείμενο) λέξεις γράψτε μια               συνώνυμη και μια αντώνυμη.

έχει ενταθεί   δικαιώματα  κοινωνική ευαισθησία σημαντικό

12)Χρησιμοποιώντας κάποιες από τις παρακάτω φράσεις γράψε μια παράγραφο με θέμα το φαινόμενο του ρατσισμού.

                                   φαινόμενα διακρίσεων, κοινωνικού αποκλεισμού και εθνικιστικών εξάρσεων.
κοινωνική συνοχή
ανεκτικότητα, την αποδοχή του διαφορετικού και την ευαισθησία προς όλους τους συνανθρώπους μας
να προβάλλεται ο ανθρωπισμός και να διαπλάθεται δημοκρατική συνείδηση
αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες και δράσεις
ιδιαίτερες φυλετικές και κοινωνικές ομάδες


          13)Με αφορμή τα ζητήματα και τους προβληματισμούς που θέτει το κείμενο που διαβάσατε, να γράψετε ένα άρθρο 250-300 περίπου λέξεων, το οποίο θα δημοσιευθεί στην Ιστοσελίδα του σχολείου σας, με θέμα:

«Πο                  ¨ Ποιοι λόγοι οδηγούν το άτομο, κατά τη γνώμη σας, στην εκδήλωση ρατσιστικής συμπεριφοράς; Ποιες οι συνέπειες του προβλήματος στην ευημερία και τη συνοχή του κοινωνικού συνόλου;»      


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου