Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2022

Ελένη , Ευριπίδη, Α επεισόδιο, αντιπαραβολική διδασκαλία

 

Αντιπαραβολική διδασκαλία : Ελένη Ευριπίδη, Α επεισόδιο

Α)  1) Ποιες πληροφορίες δίνει ο Μενέλαος για το ταξίδι της επιστροφής από την Τροία; Σε ποιες περιοχές ταξίδεψε; Έφτασε ποτέ κοντά στην πατρίδα του; 

Βρες στη συνέχεια την απάντηση και στα αρχαία ελληνικά.....Προσπάθησε!

2) Σε ποια κατάσταση βρίσκεται τώρα;  Υπογράμμισε την απάντηση και στα αρχαία ελληνικά!

3) ἀξιοῦμαι, τυχεῖν, ἐσῆλθε: 

Βρες στο λεξικό τα ρήματα στα αρχαία ελληνικά και στην συνέχεια λέξεις στα νέα ελληνικά που προέρχονται από τα ρήματα αυτά.

Αρχαία ελληνικά

Νέα ελληνικά

 

ἐγὼ δ᾽ ἐπ᾽ οἶδμα πόντιον γλαυκῆς ἁλὸς

τλήμων ἀλῶμαι χρόνον ὅσονπερ Ἰλίου

πύργους ἔπερσα, κἀς πάτραν χρῄζων μολεῖν

οὐκ ἀξιοῦμαι τοῦδε πρὸς θεῶν τυχεῖν.

Λιβύης δ᾽ ἐρήμους ἀξένους τ᾽ ἐπιδρομὰς

πέπλευκα πάσας· χὤταν ἐγγὺς ὦ πάτρας,

πάλιν μ᾽ ἀπωθεῖ πνεῦμα κοὔποτ᾽ οὔριον

ἐσῆλθε λαῖφος ὥστε μ᾽ ἐς πάτραν μολεῖν.


καὶ νῦν τάλας ναυαγὸς ἀπολέσας φίλους

ἐξέπεσον ἐς γῆν τήνδε· ναῦς δὲ πρὸς πέτραιςπολλοὺς ἀριθμοὺς ἄγνυται ναυαγίων.

τρόπις δ᾽ ἐλείφθη ποικίλων ἁρμοσμάτων,

ἐφ᾽ ἧς ἐσώθην μόλις ἀνελπίστῳ τύχῃ

Ἑλένη τε, Τροίας ἣν ἀποσπάσας ἔχω.

 

Εγώ περιπλανιέμαι  τόσον καιρό στο κύμα ο δόλιος, όσο

χρειάστηκα την Τροία για να κουρσέψω·

κι ενώ ποθώ στον τόπο μου να φτάσω,

τη χάρη αυτή οι θεοί δε μου χαρίζουν.

Τριγύρισα τους έρμους της Λιβύης 

τους αφιλόξενους γιαλούς και κάθε

φορά, που την πατρίδα μου ζυγώνω,

μακριά με ξανασπρώχνουν οι ανέμοι,

χωρίς μες στα πανιά μου να φουσκώσει

ποτέ πρίμος αγέρας για τη Σπάρτη.

  Και τώρα ναυαγός ο μαύρος, δίχως

φίλους στη χώρα βγήκα εδώ. Συντρίμμια

γίνηκε το καράβι μου στους βράχους.

Μου ξέμεινε η καρένα μόνο κι έτσι

              

πάνω της έχω ανέλπιστα γλιτώσει,

με την Ελένη που ’φερα απ’ την Τροία.

 

 Β ) 1) Ποια είναι η εικόνα του Μενέλαου όπως εμφανίζεται μπροστά στους θεατές; 
Υπογράμμισε στο αρχαίο κείμενο τα σημεία που φαίνεται αυτό.

2) Βρες ένα σημείο διάνοιας και σχολίασέ το.

Αρχαία ελληνικά

Νέα ελληνικά

 

ὅταν δ᾽ ἀνὴρ πράξῃ κακῶς ὑψηλός, εἰς ἀηθίαν

πίπτει κακίω τοῦ πάλαι δυσδαίμονος.


χρεία δὲ τείρει μ᾽· οὔτε γὰρ σῖτος πάρα

οὔτ᾽ ἀμφὶ χρῶτ᾽ ἐσθῆτες· αὐτὰ δ᾽ εἰκάσαι

πάρεστι ναὸς ἐκβόλοις ἁμπίσχομαι.

πέπλους δὲ τοὺς πρὶν λαμπρά τ᾽ ἀμφιβλήματα

χλιδάς τε πόντος ἥρπασ᾽·

 

 

Ο ευτυχισμένος, όταν κακοπάθει,

νιώθει πικρότερη τη δυστυχία,

παρ’ όσο αυτός που από παλιά την ξέρει.

Τώρα με τυραννά σκληρά η ανάγκη·

ψωμί δεν έχω ή ρούχο, καθώς δείχνουν

τ’ απομεινάρια από το καραβίσιο 

πανί που’ μαι ζωσμένος· τους χιτώνες,

τα λαμπρά πέπλα η θάλασσα κατάπιε.

 Γ)  1) Ποιες σκηνοθετικές πληροφορίες μας δίνονται στο κείμενο; Βρες τες στο αρχαίο κείμενο και υπογράμμισέ τες.

2) Να βρεις ένα σημείο διάνοιας και να το σχολιάσεις.

3)  λάβω, ἰδὼν :  Βρες στο λεξικό τα ρήματα στα αρχαία ελληνικά και στην συνέχεια λέξεις στα νέα ελληνικά που προέρχονται από τα ρήματα αυτά.

Αρχαία ελληνικά

Νέα ελληνικά

 

μόνος δὲ νοστῶ, τοῖς ἐκεῖ ζητῶν φίλοις

τὰ πρόσφορ᾽ ἤν πως ἐξερευνήσας λάβω.

ἰδὼν δὲ δῶμα περιφερὲς θριγκοῖς τόδε

πύλας τε σεμνὰς ἀνδρὸς ὀλβίου τινὸς

προσῆλθον· ἐλπὶς δ᾽ ἔκ γε πλουσίων δόμων

λαβεῖν τι ναύταις· ἐκ δὲ μὴ ᾽χόντων βίον

οὐδ᾽ εἰ θέλοιεν ὠφελεῖν ἔχοιμεν ἄν.

 

Μόνος

γυρίζω ψάχνοντας για κείνους νά ’βρω

κάτι να τους χορτάσω. Μόλις είδα

το σπίτι αυτό με τους θριγκούς τριγύρω

και τον ωραίο πυλώνα –αρχοντικό ’ναι–

ζύγωσα· κάτι ελπίζω για τους ναύτες

να οικονομήσω· απ’ τους φτωχούς δεν έχεις,

ακόμη κι αν το θέλουνε, βοήθεια.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου