Παιδεία-εκπαίδευση
Παιδεία: Είναι ένα σύστημα αγωγής που έχει ως σκοπό να διαμορφώσει ολοκληρωμένες και ελεύθερες προσωπικότητες.
Εκπαίδευση :
- Η διαδικασία μετάδοσης γνώσης και εμπειρίας καθώς και η καλλιέργεια και ανάπτυξη των δεξιοτήτων και ικανοτήτων ενός ατόμου σε σχολεία ή με άλλους τρόπους, προκειμένου να καταστεί ικανό στις επαγγελματικές και άλλες μετέπειτα υποχρεώσεις του.
- Η συστημική και συστηματική διδασκαλία
.Η εκπαίδευση παρέχεται μόνο μέσα στο σχολείο, διαρκεί συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και αφορά ορισμένα σύνολα ανθρώπων.
Στόχοι /προσφορά παιδείας/εκπαίδευσης
Πνευματικά: Καλλιέργεια πνευματικών ικανοτήτων, όξυνση της κρίσης, της φαντασίας, του προβληματισμού, ελεύθερη σκέψη, απαλλαγή από προκαταλήψεις και φανατισμούς, αποφυγή χειραγώγησης… Διεύρυνση της κουλτούρας και των πνευματικών οριζόντων / γνωριμία του εγχώριου και παγκόσμιου πολιτισμού / επαφή με την τέχνη / καλλιέργεια των αισθητικών κριτηρίων / εξευγενισμός και εξωραϊσμός του εσωτερικού κόσμου. Άρα σφαιρική γνώση που οδηγεί στην αυτογνωσία.
Ηθική αγωγή : παροχή υγιών προτύπων, υψηλών ιδανικών, διαχρονικών αξιών.
προωθούνται τα ανθρωπιστικά ιδεώδη, επιχειρείται σαφής διάκριση του καλού και του δίκαιου από το κακό και το άδικο, αναπτύσσεται ο σεβασμός, η υπευθυνότητα, η αγάπη…
Κοινωνική αγωγή : το άτομο κοινωνικοποιείται, «εξασκείται» στις συναναστροφές, στο ομαδικό πνεύμα, στη συνεργασία, μαθαίνει να πειθαρχεί σε κανονισμούς, επιβραβεύεται ή τιμωρείται (ανάλογα με τη συμπεριφορά του), γνωρίζει τη σημασία της εκπλήρωσης των υποχρεώσεων και της διεκδίκησης των δικαιωμάτων… Θεμελίωση δημοκρατικής συνείδησης / μαθήματα πολιτικής αγωγής…
Επαγγελματικός προσανατολισμός: παροχή ειδικών γνώσεων, συνδρομή στην ένταξη του ατόμου στην παραγωγική διαδικασία .
Μαθαίνει την ιστορία του αλλά ταυτόχρονα στοχεύει στην προώθηση του φιλειρηνικού πνεύματος, της διακρατικής συνεργασίας / καταπολέμηση εθνικισμών / αντιπολεμικά μηνύματα.
Προβλήματα στη σύγχρονη εκπαίδευση
Κτιριακό: προβλήματα στις κτιριακές εγκαταστάσεις/ προβλήματα θέρμανσης – καθαριότητας – ασφαλούς στέγασης.
Έλλειψη τεχνολογικού εξοπλισμού – εργαστηρίων – εποπτικών μέσων.
Δυσνόητα βιβλία / υπέρογκη ύλη σε ορισμένα μαθήματα ,αδυναμία εμπέδωσης από τους μαθητές. Απαρχαιωμένες μέθοδοι διδασκαλίας. Μηχανιστική αποστήθιση και όχι καλλιέργεια της κριτικής
σκέψης.
Ελλιπής σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός.
Βαθμοθηρία – άγχος – ανταγωνισμός.
Αδυναμία καλλιέργειας ηθικών αρχών και ολοκληρωμένης κοινωνικοποίησης.
Διαταραγμένες σχέσεις μαθητών – καθηγητών.
Καχυποψία ως προς τις δυνατότητες παροχής ποιοτικής αγωγής---στροφή στα φροντιστήρια / παραπαιδεία. Καλλιέργεια αρρωστημένης νοοτροπίας στο μαθητή: το σχολείο χώρος διασκέδασης…
Σύστημα πανελληνίων εξετάσεων (άγχος – πολλές ώρες μαθητικής εργασίας ανά ημέρα / εξάντληση / αποστροφή για τη μάθηση – παραμέληση μη εξεταζόμενων μαθημάτων) Εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις: ανολοκλήρωτες – ανεπαρκείς – αποτυχημένες.
Αντιμετώπιση:
Υλικοτεχνικά προβλήματα: μεγαλύτερα κονδύλια, οικονομική ενίσχυση από το Κράτος.
Προβλήματα πνευματικού χαρακτήρα: Έμφαση στην κριτική σκέψη.
Εκσυγχρονισμός βιβλίων έπειτα από συνεργασία υπουργείου – καθηγητών – μαθητών
Σεμινάρια για τους καθηγητές.
Αποκατάσταση σχέσεων καθηγητών – μαθητών: Γνώσεις παιδοψυχολογίας από τους καθηγητές.
Ισότιμη μεταχείριση μαθητών και αποφυγή ρατσιστικών διακρίσεων από τους εκπαιδευτικούς. Σεβασμός από τους μαθητές προς τους παιδαγωγούς τους.
Αναβάθμιση τεχνικής εκπαίδευσης: Οικονομική ενίσχυση της τεχνικής εκπαίδευσης κι όχι απαξίωση από την πολιτεία.
Αποδέσμευση του σχολείου από την εισαγωγή των μαθητών στα πανεπιστήμια.
Αστάθεια εκπαιδευτικών συστημάτων: χάραξη ενιαίας εκπαιδευτικής πολιτικής από τα κόμματα / μακροχρόνιος προγραμματισμός. Η λήψη των παραπάνω μέτρων θα αναβαθμίσει το κύρος του σχολείου και θα περιορίσει το φαινόμενο της παραπαιδείας.
Δημιουργικό σχολείο:
Όχι μηχανιστική εκμάθηση. Πρακτική εξάσκηση (εργαστήρια / ηλεκτρονικοί υπολογιστές) Εργασίες και παρουσίασή τους. Εκδηλώσεις (θεατρικές – μουσικές – αθλητικές) Σχολική εφημερίδα. Οικολογικές δραστηριότητες. Επισκέψεις σε μουσεία. Εκπαιδευτικές εκδρομές. Ανταλλαγές μαθητών (πολιτιστικές «διασταυρώσεις») Ανακάλυψη ιδιαιτεροτήτων των μαθητών από τους καθηγητές και αξιοποίησή τους. Ορθή λειτουργία μαθητικών κοινοτήτων. Επαφή του μαθητή με την κοινωνική πραγματικότητα.
πηγές:
https://el.wiktionary.org/wiki/%CE%BB%CE%B5%CE%BE%CE%B9%CE%BA%CF%8C
https://www.slideshare.net/chavalesnick/ss-47024437
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
ΑπάντησηΔιαγραφή👍
ΑπάντησηΔιαγραφή