Αρχαία Ελληνικά Α Γυμνασίου, Ενότητα 4 , Ένα ταξίδι επιστημονικής φαντασίας, Φύλλο εργασίας
Φύλλο
Εργασίας Δομημένης Μορφής
Στα
Αρχαία Ελληνικά της Α Γυμνασίου
Ενότητα
4η:Ένα ταξίδι επιστημονικής φαντασίας
Α ΥΠΟΜΝΗΣΕΙΣ:
1) Ο Λουκιανός(125 - 180 μ.Χ.) ήταν ρήτορας
και σατιρικός συγγραφέας που έγραφε στην ελληνική γλώσσα. Ο Λουκιανός ήταν Σύροςστην καταγωγή. Το 165 μ.Χ. εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, την
"πρωτεύουσα του πνεύματος" της εποχής εκείνης. Τα έργα του έχουν ένα
κωμικό, πειρακτικό ύφος, που είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του γνώρισμα.
2) Στο
συγκεκριμένο απόσπασμα ο Λουκιανός διακωμωδεί τα μυθιστορήματα της εποχής του
που αν και ήταν γεμάτα μυθικά στοιχεία προσπαθούσαν να πείσουν τους αναγνώστες
πως ήταν αληθινά. Ο Λουκιανός αντίθετα τονίζει πως το περιεχόμενο του έργου του
ήταν ψευδές. Παρουσιάζει ομοιότητες με τις σημερινές ταινίες επιστημονικής φαντασίας.
3) Τι
εννοούμε με τον όρο επιστημονική φαντασία;. Διάβασε τα ερμηνευτικά σχόλια στη
σελίδα 29 του βιβλίου σου και προσπάθησε να καταλάβεις τι είναι ο ανθρωπομορφισμός
στην παρουσίαση φανταστικών πλασμάτων.
4)
Ξέρεις κάποιον ήρωα επιστημονικής
φαντασίας; Μήπως η παρακάτω εικόνα σε βοηθήσει;
Β ΔΡΑΣΕΙΣ
:
5) Αφού διαβάσεις
με προσοχή το αρχαίο κείμενο στη σελίδα
28 του βιβλίου σας συνεργαστείτε με τον διπλανό σας για να αποδώσετε στα
ν.ε. το κείμενό μας. Θα σας βοηθήσουν τα γλωσσικά σχόλια που παρατίθενται
στη σελίδα 29. Αν έχετε δυσκολίες στην προσπέλαση του κειμένου, τέτοιες για τις
οποίες δε βρίσκεται η απάντηση στα Γλωσσικά σχόλια, απευθυνθείτε στην
καθηγήτριά σας . Στο τέλος του φύλλου εργασίας υπάρχει η μετάφραση.
,
6) α) Ο αφηγητής κάνει ένα ταξίδι μαζί με
κάποιους άλλους. Πόση απόσταση ταξίδεψαν, πόσες μέρες κράτησε το ταξίδι και που
έφτασαν; Ποια μέρα συνέχισαν το ταξίδι τους;
β)Στο ταξίδι τους συνάντησαν κάποιους
ανθρώπους. Πώς ήταν; Ποιες ομοιότητες και ποιες διαφορές είχαν με τον αφηγητή
και τους συντρόφους του; Υπογράμμισε το σημείο στο αρχαίο κείμενο που
αναφέρονται αυτές .
γ)
Ποια συναισθήματα δημιουργήθηκαν στον
συγγραφέα και τους συντρόφους του από τη θέα των φανταστικών πλασμάτων;
δ) Πώς συμπεριφέρθηκαν τα
φανταστικά αυτά όντα; Πώς έφυγαν τελικά;
ε)
Γιατί οι άνθρωποι γοητεύονται από φανταστικούς τόπους και φανταστικούς
ανθρώπους;
7) Διάβασε στο βιβλίο σου στη σελίδα 30 τον λεξιλογικό
πίνακα. Σημείωσε τις λέξεις που δεν ξέρεις και ρώτα
τον καθηγητή σου.
α )Φτιάξε μια δικιά σου πρόταση
στα νέα ελληνικά με τις λέξεις :
πολυφωνία ,παραφωνία, συμφωνώ, αναφωνώ
β) Αντιστοίχισε τις λέξεις του πίνακα:
Έχω διαφορετική γνώμη από αυτή που υποστηρίζει κάποιος άλλος
Έχω την ίδια γνώμη με αυτή που υποστηρίζει κάποιος άλλος
Mιλώ δυνατά λόγω ψυχικής έντασης
Ύπαρξη πολλών και διαφορετικών απόψεων για το θέμα
Φωνάζω δυνατά, κραυγάζω
Δημιουργώ παραφωνία, φαλτσάρω
Απευθύνω σε κάποιον σύντομο χαιρετιστήριο λόγο, κατά τη διάρκεια
τελετής,
Διαβάζω, ανακοινώνω κάτι μεγαλόφωνα
Συμφωνώ ,αποφασίζω από κοινού να κάνω κάτι
1) Φωνασκώ,
2) πολυφωνία
3)Παραφωνώ,
4)εκφωνώ
5)διαφωνώ
6)Προσφωνώ
7)Συμφωνώ,
8)Ομοφωνώ,
9)αναφωνώ
8) Διάβασε για τα παράγωγα
ουσιαστικά (Υποκοριστικά, Περιεκτικά, Τοπικά) και τις καταλήξεις τους στη
σελίδα 31 του βιβλίου σας.
Να κατατάξετε τα παρακάτω παράγωγα ουσιαστικά
στην κατηγορία στην οποία ανήκουν (υποκοριστικά, περιεκτικά, τοπικά):
10) Αφηγήσου σε έναν συμμαθητή σου που έλειπε
από το μάθημα το φανταστικό ταξίδι του
Λουκιανού και τη συνάντηση με τους Φελλόποδες.
11) Ποια αξιοπερίεργα χαρακτηριστικά παρουσιάζουν
οι Φελλόποδες;
12) Να
συγκρίνετε τους φανταστικούς ήρωες του Λουκιανού με τους αγαπημένους σας
χαρακτήρες από τον κόσμο των κινουμένων σχεδίων ή της επιστημονικής φαντασίας.
13) Γράψε μια δικιά σου φανταστική ιστορία με
φανταστικούς ήρωες ή ζωγράφισε μια
εικόνα με φανταστικούς εξωπραγματικούς ήρωες.
14) Να γράψεις στις
πλάγιες πτώσεις ( Γενική, Δοτική, Αιτιατική) ενικού και πληθυντικού τα ουσιαστικά:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου