Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2020

Να ΄σαι καλά, δάσκαλε! Γιώργος Ιωάννου. Λογοτεχνία Β Γυμνασίου Φύλλο εργασίας

                                            Να ΄σαι καλά, δάσκαλε! Γιώργος Ιωάννου. 

Λογοτεχνία Β Γυμνασίου 

Φύλλο εργασίας 



Να ΄σαι καλά, δάσκαλε!  ( ανάλυση)


https://filologosab.blogspot.com/2020/10/blog-post_9.html


Α Υπομνήσεις: 

 

1 )Γιώργος Ιωάννου: είναι ένας από τους σημαντικότερους νεοέλληνες πεζογράφους. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη από γονείς Θρακιώτες πρόσφυγες. Μεγάλωσε στο κέντρο της πόλης και σπούδασε με λαμπρούς δασκάλους στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ (όπου υπηρέτησε για ένα διάστημα ως βοηθός στην έδρα της Αρχαίας Ιστορίας). Από το 1960 εργάστηκε ως φιλόλογος στη μέση εκπαίδευση στην Αθήνα και σε άλλα μέρη της Ελλάδας. Το 1974 ορίστηκε μέλος της Επιτροπής για τη συγκρότηση ανθολογίου κειμένων λογοτεχνίας για το Δημοτικό σχολείο, καθώς και για την ανανέωση των Νεοελληνικών Αναγνωσμάτων του Γυμνασίου. Υπήρξε σύμβουλος έκδοσης του σημαντικού περιοδικού Ελεύθερη γενιά (μηνιαίο περιοδικό για τις μαθητικές κοινότητες), που εξέδιδε το Υπουργείο Παιδείας. Βασική παράμετρος της λογοτεχνίας του Ιωάννου είναι το βιωματικό φορτίο της. Γίνονται λογοτεχνία δηλαδή, οι εμπειρίες του από τα μέρη όπου έζησε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και το κοινωνικό και ιστορικό του περιβάλλον (η οικογένεια, οι φτωχογειτονιές, ο κόσμος των εργατών και οι έρωτές τους κ.ά.).  

2)  Με τον όρο Λαϊκός πολιτισμός, ή κουλτούρα, αναφερόμαστε στον πολιτισμό μίας πληθυσμιακής ομάδας , το σύνολο πεποιθήσεων που κυριαρχούν σε ένα δεδομένο χρονικό σημείο. Ο λαϊκός πολιτισμός περιλαμβάνει τις δραστηριότητες και τα συναισθήματα που παράγονται .  


3)  Παράδοση ονομάζουμε το σύνολο αλλά και το καθένα χωριστά από τα στοιχεία του παρελθόντος ενός πολιτισμού, που διασώζονται προφορικά και μεταδίδονται από στόμα σε στόμα και από γενιά σε γενιά .Η λέξη παράδοση είναι παράγωγο ουσιαστικό του ρήματος «παραδίδωμι» που σημαίνει δίνω στα χέρια κάποιου, εμπιστεύομαι κάτι σε κάποιον. Είναι δηλαδή η παράδοση μια διαδικασία, μια μεταβίβαση – συνήθως προφορική – με την οποία μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη ήθη, έθιμα, γνώσεις ή δοξασίες και έτσι διαιωνίζονται. 

Η παράδοση δεν είναι μονοσήμαντη. Έχει πολλούς κλάδους: γλωσσική παράδοση, πνευματική ( ήθη, έθιμα, δημοτικό τραγούδι, παροιμίες, μυθοπλασία κ.τ.λ. ), οικιστική παράδοση ( χωριά και μεμονωμένα κτίσματα ), λαϊκή οικοτεχνία, ενδυματολογία, χοροί, γιορτές, πανηγύρια κ.τ.λ. Το πλάτος της καλύπτει τόσες πτυχές όσες και η ζωή, από τη χαρά ως το θάνατο. Έτσι διασώζει το ύφος με το οποίο ένας λαός ζει την καθημερινότητά του. 

Αξία:

Η παράδοση αποτελεί στοιχείο καθορισμού και διασφάλισης της ιδιαίτερης ταυτότητας ενός έθνους, που τον διαχωρίζει από τους άλλους και καθορίζει τα όρια της μοναδικότητάς του.  Η παράδοση αποτελεί παράγοντα στήριξης και ενδυνάμωσης της κοινωνικής συνοχής. Οι πολίτες διαπαιδαγωγούνται και ανατρέφονται έχοντας ως κοινή βάση τις αξίες, τα πρότυπα και τα ιδανικά που αντλούνται από την εθνική τους παράδοση, γεγονός που προσφέρει μια βαθύτερη μεταξύ τους επικοινωνία και κατανόηση . Προσφέρει πλούσια εμπειρία που μπορεί να λειτουργήσει καθοδηγητικά για τους νεότερους . 


4) Όταν ακούς τη λέξη παράδοση, παραδοσιακό, τι σκέφτεσαι;  


5) Μπορείς να σκεφτείς ένα στοιχείο της παράδοσης που πέρασε και στη σύγχρονη γενιά; 


Β Δράσεις: 


6) Ποια είναι τα κύρια πρόσωπα του κειμένου και σε ποιο χώρο μας μεταφέρουν; 


7) Το κείμενο αναφέρεται στην προσπάθεια ενός δασκάλου να μεταφέρει την αγάπη του για τον λαϊκό πολιτισμό στους μαθητές του. Πως το πετυχαίνει αυτό σύμφωνα με το κείμενο; 


8) Συμπλήρωσε τον πίνακα δίνοντας τον χαρακτηρισμό του καθηγητή και φράσεις του κειμένου που εντοπίζεται ο κάθε χαρακτηρισμός: 


Χαρακτηρισμός 

Φράσεις: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9) Διάβασε τη δεύτερη παράγραφο του κειμένου. Τι εννοούμε όταν λέμε «λαϊκός πολιτισμός»; 


10) Γιατί οι μαθητές κατάλαβαν πως όσα γνώριζαν ήταν «ένας θησαυρός κρυφός και αλογάριαστος» ; 


11)  Στο κείμενο υπάρχουν δύο τρόποι διδασκαλίας. Μπορείς να τους βρεις και να τους σχολιάσεις; 


12)  Ποια γνώμη είχαν τα παιδιά για τον λαϊκό τους πολιτισμό ,πριν την έλευση του δασκάλου και ποια μετά; Πως εξηγείται αυτό; 


13) Ποια γνώμη έχουν οι κάτοικοι του χωριού για τον δάσκαλο και γιατί; 


14) Στο κείμενο υπάρχει και μια αντίθεση ανάμεσα στον αστικό τρόπο ζωής και σε αυτόν της ελληνικής επαρχίας (παραδοσιακό τρόπο ζωής). Μπορείς να την εντοπίσεις; 


15)  Συμπλήρωσε τον πίνακα με ένα εκφραστικό μέσο: 


Σχήματα λόγου- εκφραστικά μέσα, γλώσσα, ύφος κειμένου. (θεωρία)


http://filologosab.blogspot.com/2019/09/blog-post_23.html


Παρομοίωση 

 

Μεταφορά 

 

Επανάληψη 

 

Ασύνδετο σχήμα 

 

 

 

 

 

 

 

 

Γ Αξιολόγηση: 


16) Αφηγήσου σε έναν συμμαθητή σου που έλειπε από το μάθημα τι έκανε σύμφωνα με το κείμενο ό συγκεκριμένος καθηγητής για να κινητοποιήσει τους μαθητές του; 



17) Φαντάσου ότι είσαι δάσκαλος. Ποιους τρόπους θα υιοθετούσες για να κατακτήσουν οι μαθητές σου τη γνώση κρατώντας ζωντανό το ενδιαφέρον τους και καλλιεργώντας τη δημιουργική τους διάθεση;
 


18) Ποιοι είναι οι αφηγηματικοί τρόποι του κειμένου; 


19) Να σχολιάσεις τον αφηγητή του κειμένου. 


20) Είσαι ο δάσκαλος του κειμένου .Γράψε τα συναισθήματα και τις σκέψεις σου βλέποντας την ενθουσιώδη συμμετοχή των παιδιών και την αγάπη για τον λαϊκό πολιτισμό. 


21)  "Ο κύκλος των χαμένων ποιητών" μια συγκλονιστική ταινία για έναν σπουδαίο δάσκαλο.

Δες ένα απόσπασμα:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου