Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου 2019

Αρχαία Ελληνικά Γ Γυμνασίου Ενότητα 1 Φύλλο εργασίας


Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής
Αρχαία Ελληνικά Γ Γυμνασίου
Ενότητα 1:  Η Ελένη και η καταστροφή της Τροίας

Σύνταξη του κειμένου στο:  

Α Υπομνήσεις:
1)   Ο Ηρόδοτος  αρχαίος  Έλληνας ιστορικός, περιηγητής, και γεωγράφος του 5ου αιώνα π.Χ. Θεωρείται ο θεμελιωτής της επιστήμης της ιστορίας. Το μόνο έργο που έχει συγγράψει φαίνεται να είναι οι Ιστορίαι. Πρόκειται για ένα αρχείο της ιστορίας σχετικά με τους πολέμους μεταξύ Ελλήνων και Περσών, συμπεριλαμβανομένων πλούσιων γεωγραφικών και εθνογραφικών πληροφοριών.

2) Θυμήσου από τα Ομηρικά  έπη τι ήταν ο Τρωικός πόλεμος, πότε έγινε, ανάμεσα σε ποιους και ποιος ήταν ο ρόλος της ωραίας Ελένης ;
3) Μήπως τα γεγονότα δεν ήταν όπως τα μάθαμε; Διάβασε το παρακάτω ποίημα του Γ Σεφέρη ¨Ελένη». Τι λέει η ίδια η Ελένη για τη συμμετοχή της στον πόλεμο;

Δεν μπήκα στο γαλαζόπλωρο καράβι.
Ποτέ δεν πάτησα την αντρειωμένη Τροία".


Με το βαθύ στηθόδεσμο, τον ήλιο στα μαλλιά, κι αυτό το ανάστημα
ίσκιοι και χαμόγελα παντού
στους ώμους στους μηρούς στα γόνατα·
ζωντανό δέρμα, και τα μάτια
με τα μεγάλα βλέφαρα,
ήταν εκεί, στην όχθη ενός Δέλτα. Και στην Τροία;
Τίποτε στην Τροία - ένα είδωλο.
Έτσι το θέλαν οι θεοί.
Κι ο Πάρης, μ' έναν ίσκιο πλάγιαζε σα νά ηταν πλάσμα ατόφιο·
κι εμείς σφαζόμασταν για την Ελένη δέκα χρόνια.


Μεγάλος πόνος είχε πέσει στην Ελλάδα.
Τόσα κορμιά ριγμένα
στα σαγόνια της θάλασσας στα σαγόνια της γης·
τόσες ψυχές
δοσμένες στις μυλόπετρες, σαν το σιτάρι.
Κι οι ποταμοί φουσκώναν μες στη λάσπη το αίμα
για ένα λινό κυμάτισμα για μια νεφέλη
μιας πεταλούδας τίναγμα το πούπουλο ενός κύκνου
για ένα πουκάμισο αδειανό, για μιαν Ελένη.
Δεν μπήκα στο γαλαζόπλωρο καράβι.
Ποτέ δεν πάτησα την αντρειωμένη Τροία".

Β Δράσεις:
4)Διάβασε προσεκτικά το κείμενο και τη μετάφραση.

Εἰ ἐν Ἰλίῳ Ἑλένη ἦν,

Αν η Ελένη βρισκόταν στην Τροία,
ἀπέδοντο ἄν αὐτήν τοῖς Ἕλλησιν οἱ Τρῶες,

οι Τρώες θα την έδιναν στους Έλληνες,
ἑκόντος γε ἤ ἄκοντος Ἀλεξάνδρου.
με τη θέληση ή χωρίς τη θέληση του Αλέξανδρου.
Οὐ γάρ δή οὕτω γε φρενοβλαβής ἦν Πρίαμος
Γιατί βέβαια δεν ήταν τόσο παράφρονας ο Πρίαμος
οὐδέ οἱ ἄλλοι Τρῶες,

ούτε οι άλλοι Τρώες,
ὥστε τοῖς σφετέροις σώμασι καί τοῖς τέκνοις καί τῇ πόλει κινδυνεύειν ἐβούλοντο,

ώστε να βάζουν σε κίνδυνο τη ζωή τη δική τους και των παιδιών τους και της πόλης τους,
ὅπως Ἀλέξανδρος Ἑλένη συνοικῇ.

για να ζει ο Αλέξανδρος μαζί με την Ελένη
Εἰ δέ τοι καί ἐν τοῖς πρώτοις χρόνοις ταῦτα ἐγίγνωσκον,
Κι αν βέβαια και στα πρώτα χρόνια είχαν αυτή τη γνώμη

ἐπεί πολλοί μέν τῶν ἄλλων Τρώων,

όταν πολλοί άλλοι Τρώες
μάλιστα δέ οἱ αὑτοῦ υἱεῖς, ἀπώλλυντο,

και μάλιστα και τα παιδιά του, σκοτώνονταν
ὁπότε συμμίσγοιεν τοῖς Ἕλλησιν,

όσες φορές συγκρούονταν με τους Έλληνες,

Πρίαμος, εἰ καί αὐτός Ελένη συνώκει,
ο Πρίαμος, ακόμη κι αν συγκατοικούσε ο ίδιος με την Ελένη,

ἀπέδωκεν ἄν αὐτήν Μενελάῳ,

θα την επέστρεφε στο Μενέλαο,
ἵνα αὐτός καί οἱ ὑπήκοοι αὐτοῦ ἀπαλλαγεῖεν τῶν παρόντων κακῶν.
για να απαλλαγούν ο ίδιος και οι υπήκοοί του από τις συμφορές της εποχής τους.

Ἀλλ’ οὐ γάρ εἶχον Ἑλένην ἀποδοῦναι
Αλλά δεν είχαν την Ελένη, για να την επιστρέψουν

οὐδέ λέγουσιν αὐτοῖς τήν ἀλήθειαν ἐπίστευον οἱ Ἕλληνες,
ούτε τους πίστευαν οι Έλληνες, παρόλο που αυτοί έλεγαν την αλήθεια,

ὡς μέν ἐγώ γνώμην ἀποφαίνομαι,

όπως εγώ πιστεύω,
τοῦ δαιμονίου παρασκευάζοντος

επειδή ο θεός μηχανευόταν
ὅπως πανωλεθρίᾳ ἀπολόμενοι

με την ολοκληρωτική τους καταστροφή
καταφανές τοῦτο τοῖς ἀνθρώποις ποιήσωσι,
να κάνουν ολοφάνερο στους ανθρώπους αυτό

ὡς τῶν μεγάλων ἀδικημάτων

ότι δηλαδή για τις μεγάλες αδικίες
μεγάλαι εἰσί καί αἱ τιμωρίαι παρά τῶν θεῶν.

μεγάλες είναι και οι τιμωρίες από τους θεούς.

5)   Πώς τεκμηριώνει ο Ηρόδοτος την άποψη ότι η Ελένη δε βρισκόταν στην Τροία;

  6) Πού αποδίδει ο Ηρόδοτος την αδυναμία των Τρώων να πείσουν τους Έλληνες ότι η Ελένη δε βρισκόταν στα χέρια τους;

7)   Με ποιο κίνητρο παρεμβαίνει το θεῖον στη διαμάχη Ελλήνων και Τρώων σύμφωνα με τον Ηρόδοτο; Υπάρχει η ίδια αντίδραση του θεού στο Χριστιανισμό;

8)  Βρες στο κείμενο τρία ουσιαστικά γ κλίσης, 2 β κλίσης και 2 α κλίσης και γράψε τα στον πίνακα:

Ουσιαστ,   α κλίσης
Ουσιαστ,   β κλίσης
Ουσιαστ,   γ κλίσης










9) Κλίνε στο τετράδιό σου τα ουσιαστικά αυτά.
10)  Βρες τα επίθετα που υπάρχουν στο κείμενο και γράψε την  Ονομαστική Ενικού και στα τρία γένη.

11)Να αναγνωρίσεις συντακτικά τις λέξεις:
αὐτήν   ,  τοῖς Ἕλλησιν , αἱ τιμωρίαι, ἐν τοῖς πρώτοις χρόνοις, κινδυνεύειν

12)  Βρες στο κείμενο τις Μετοχές και αναγνώρισέ τες συντακτικά.

13) Λεξιλόγιο:  Το ρήμα έχω   ( θέματα  : εχ-,  εξ-,σεχ-,  σχ- ,   οχ- ) σχηματίζουν παράγωγα και σύνθετα.


Ανέχομαι, απέχω, κατέχω, περιέχω, υπερέχω, αντοχή, ενοχή, προεξοχή, αντιπαροχή, εχέμυθος,

εχέφρων, νουνεχής, συνεχής, έξη, σχέση, σχήμα, σχεδόν, εξής, οχυρός, ανεκτός, καχεξία,

ηνίοχος, αξιωματούχος, ευωχία ,εξής ,καθεξής ,συνεχής,  συνεκτικός , κατοχή , συνοχή,

προσοχή, ανεκτικός,  περιεκτικός, μετοχή, ευεξία,  άσχετος,

Δικαιούχος,  οικοπεδούχος, υπεροχή,  εξοχικός,    κ.α

Διάλεξε τρεις από αυτές και γράψε μια πρόταση με την καθεμιά.

Γ Αξιολόγηση:
14) Αφηγήσου σε έναν συμμαθητή σου που έλειπε από το μάθημα όσα υποστηρίζει ο Ηρόδοτος για την Ελένη.
15)  Ας οργανώσουμε έναν αγώνα λόγου : μία ομάδα υπερασπίζεται την Ελένη και την απαλλάσσει από τις ευθύνες της και μία άλλη ομάδα κατηγορεί την Ελένη ως υπαίτια συμφορών για τους Έλληνες και Τρώες.

16  )    ἐπίστευον:  Να γράψεις  α)  γ πληθ,  όλων των χρόνων στην Οριστική
Β)   γ ενικό όλων των χρόνων στη Υποτακτική
Γ)   γ ενικό όλων των χρόνων στη Ευκτική

Δες το βίντεο για τον μύθο της ωραίας Ελένης.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=tZtXarPtixo&feature=emb_logo

Σταυρόλεξο

Ενεργητική φωνή -Εγκλίσεις
(χωρίς τόνους)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου