Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2022

Αρχαία Α Γυμνασίου, Ενότητα 1

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 1 «Το ταξίδι των λέξεων στο χρόνο......»


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 Η ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ



Το ταξίδι της γλώσσας:

Αρχαία ελληνικά:

Ο Ξενοφώντας προσπαθεί να εμψυχώσει τους στρατιώτες του που βοήθησαν τον Κύρο στην εκστρατεία εναντίον του αδερφού του Αρταξέρξη και τώρα βρίσκονται χωρίς συμμάχους αποκλεισμένοι στα βάθη της Ασίας.

      Λέγω  ὅτι πολλαὶ καὶ καλαὶ ἐλπίδες ἡμῖν εἰσι  σωτηρίας. Πρῶτον μὲν γὰρ ἡμεῖς μὲν φυλάττομεν τοὺς τῶν θεῶν ὅρκους, οἱ δὲ πολέμιοι ἐπιορκούσί τε καὶ τὰς σπονδὰς παρὰ τοὺς ὅρκους λύουσιν.

 Ἐπεὶ δε ταῦτα  οὕτως ἔχει, τοῖς μὲν πολεμίοις ἐναντίους εἰσίν τοὺς θεούς, ἡμῖν δὲ σύμμαχοι, οἵπερ ἱκανοί εἰσι καὶ τοὺς μεγάλους ταχὺ μικροὺς ποιεῖν καὶ τοὺς μικροὺς κἂν ἐν δεινοῖς ὦσι σῴζειν, ὅταν βούλωνται. 

Κύρου Ανάβασις Ξενοφωντα 3,2,10-11

Εισαγωγή στην Οδύσσεια.

  Ας τοποθετηθούμε μέσα στον χρόνο!

Πότε έγινε ο Τρωικός πόλεμος;

Πότε έγραψε ο Όμηρος την Ιλιάδα και την Οδύσσεια;


Πέμπτη 25 Αυγούστου 2022

Κ. Π. Καβάφης, «Όσο μπορείς», ανάλυση

 Κ. Π. Καβάφης, «Όσο μπορείς»

Κ. Π. Καβάφης (1863-1933)


Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε και έζησε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, με τις ιδιότυπες εμπειρίες που του πρόσφερε η ζωή της ελληνικής παροικίας, μακριά από την επίδραση που ασκούσε στους λογοτεχνικούς κύκλους της Αθήνας η ισχυρή προσωπικότητα του Παλαμά, ηγετική φυσιογνωμία της Νέας Αθηναϊκής Σχολής και της γενιάς του 1880. Με τη μελέτη κατόρθωσε να γίνει βαθύς γνώστης της ελληνικής ιστορίας και φιλολογίας (ιδιαίτερα των ελληνιστικών χρόνων) καθώς και της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας. Μολονότι χρονολογικά ανήκει στη γενιά του 1880, το έργο του έχει πολλά νεωτερικά στοιχεία και έτσι θεωρείται πρόδρομος της μοντέρνας ποίησης. Είναι ο πιο γνωστός Νεοέλληνας ποιητής εκτός Ελλάδας και ο περισσότερο μεταφρασμένος σε ξένες γλώσσες. Το έργο του έχει αποτελέσει πηγή έμπνευσης για πολλούς ξένους ποιητές και λογοτέχνες.

Η ζωή και η ποίηση του Κ.Π. Καβάφη:

https://www.youtube.com/watch?v=KyPthjeva7k

https://www.youtube.com/watch?v=hjutm5fSDVM

Διάβασε στον παρακάτω σύνδεσμο τα ποιήματα του ποιητή.

Διάλεξε ένα και πες μας γιατί σου άρεσε....

Δικά μου αγαπημένα: Τα τείχη   και   Περιμένοντας τους βαρβάρους......

https://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/tools/concordance/browse.html?cnd_id=9

https://www.onassis.org/el/people/c-p-cavafy

Κυριακή 7 Αυγούστου 2022

Διόρθωση Σωστού- Λάθους. Ιλιάδα, Ραψωδία Χ, 247-394

  Διόρθωση Σωστού- Λάθους. Ιλιάδα, Ραψωδία Χ, 247-394,Νέα προγράμματα σπουδών.



Διόρθωσε τις λάθος φράσεις.

Γράψε το σωστό.


Ο Πρίαμος και η Εκάβη θρηνούν στην αρχή και στο τέλος της ραψωδίας Χ.


Ο Έκτορας με θάρρος, όταν έφτασε ο Αχιλλέας, στάθηκε να τον αντιμετωπίσει.


Όταν ξεκίνησε η μονομαχία, δίπλα στους δύο ήρωες στέκονται βοηθοί η Αθηνά και ο Απόλλωνας.


Πριν την μονομαχία ο Δίας με ψυχοστασία είχε αποφασίσει τον θάνατο του Έκτορα.


Ο Έκτορας από την αρχή κατάλαβε πως ο Διήφοβος δεν ήταν πραγματικός.


Και ο Αχιλλέας και ο Έκτορας φοράνε θεϊκά όπλα.


Ο Έκτορας στην αρχή της μονομαχίας , δηλώνει την απόφασή του , να σταθεί να αντιμετωπίσει τον Αχιλλέα και του ζητάει να σεβαστεί την οικογένειά του.


Ο Έκτορας στην αρχή είναι βέβαιος πως θα κερδίσει τη μονομαχία.


Ο Έκτορας ζήτησε δεύτερο κοντάρι από τον Τρώα Πάνδαρο αλλά αυτός δεν ήταν δίπλα του.


Ο Όμηρος λίγο πριν τον θάνατο του Έκτορα, παρομοιάζει τον Αχιλλέα με λαμπρό αποσπερίτη.


Στους στίχους 359-360 ¨μη εξ αφορμής μου οργή θεϊκή σε έβρει την ημέραν

που έμπροσθεν των Σκαιών Πυλών ο Αλέξανδρος και ο Φοίβος

θενά σου πάρουν την ζωήν, εξαίσιε πολεμάρχε», υπάρχει επική ειρωνεία.


Στους τελευταίους στίχους ο Αχιλλέας θυμάται τον άταφο Πάτροκλο.


Ρουμπρίκα: Ιλιάδα, Ραψωδία Χ, 247-394.

 


Ρουμπρίκα:  Ιλιάδα, Ραψωδία Χ, 247-394.Νέα προγράμματα σπουδών.



Καθόλου

Λίγο

Μέτρια

Πολύ

Πάρα πολύ


Σε ποιον βαθμό μπορεί  ο μαθητής να αναγνωρίσει τις ομοιότητες ανάμεσα στον θάνατο του Έκτορα και τον θάνατο του Πατρόκλου.



Δεν υπάρχουν ομοιότητες.


Μπορεί να αναγνωρίσει 2 ομοιότητες και να τις προσδιορίσει με βάση τα πρόσωπα που συμμετέχουν , το τέλος των ηρώων και όσα θα ακολουθήσουν μετά τον θάνατο.


1.

2.


Μπορεί να αναγνωρίσει 3  ομοιότητες και να τις προσδιορίσει με βάση τα πρόσωπα που συμμετέχουν , το τέλος των ηρώων και όσα θα ακολουθήσουν μετά τον θάνατο.


1.
2.
3.

Μπορεί να αναγνωρίσει 4 ομοιότητες και να τις προσδιορίσει με βάση τα πρόσωπα που συμμετέχουν , το τέλος των ηρώων και όσα θα ακολουθήσουν μετά τον θάνατο.


1.

2.

3.

4.


Μπορεί να αναγνωρίσει 5 ομοιότητες και να τις προσδιορίσει με βάση τα πρόσωπα που συμμετέχουν , το τέλος των ηρώων και όσα θα ακολουθήσουν μετά τον θάνατο.


1.
2.
3.
4.
5.


Τρίτη 10 Μαΐου 2022

Επαναληπτικές ασκήσεις , Αρχαία Γ Γυμνασίου, λύω -λύομαι, παραθετικά, αόριστος β

   Παραθετικά -Αόριστος β΄-λύω-λύομαι (Ασκήσεις)

                                  





  1. Να συμπληρώσετε με ο ή με ω το συγκριτικό βαθμό των επιθέτων λαμβάνοντας υπόψη αν προηγείται μακρά ή βραχεία συλλαβή.

 

σοφ_τερος       ἀνιαρ_τερος        δικαι_τερος      πτωχ_ τερος    ἡσυχ_ τερος    ξηρ_ τερος            ἀκινδυν_ τερος          δυνατ_ τερος       

 

 

  1.  Να σχηματίσετε τον συγκριτικό και τον υπερθετικό βαθμό των παρακάτω επιθέτων.

 

Θετικός

Συγκριτικός

Υπερθετικός


ἡ καλλίων



τὸ βέλτιον




ἄριστος


χείρονι (αρσ)




ἐλάχιστοι

ὀλίγοις



πολὺς



δικαίως



εὖ




σωφρον-έσ-τερος


εὐδαίμονος(αρσ)