Κυριακή 10 Απριλίου 2022

Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά, Νίκος Καζαντζάκης, Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου , ανάλυση

Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά

Νίκος Καζαντζάκης

Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου

Ανάλυση


Φύλλο εργασίας του κειμένου:

https://filologosab.blogspot.com/2022/04/blog-post_17.html

Θέμα:

Η γνωριμία του αφηγητή με τον Αλέξη Ζορμπά και η ανάδειξη της συναισθηματικής σχέσης του Ζορμπά με το σαντούρι του.

Το περιεχόμενο του αποσπάσματος:

Ο αφηγητής συνάντησε το Ζορμπά σε ένα καφενεδάκι στον Πειραιά όπου περίμενε να ξημερώσει για να πάρει το καράβι για την Κρήτη. Τον είδε να κοιτάζει από το τζάμι της πόρτας να μπαίνει μέσα και χωρίς ενδοιασμούς να πλησιάζει και να του ζητά να τον πάρει μαζί του. Ο αφηγητής ξαφνιάστηκε από την ευθύτητα της συμπεριφοράς του και άνοιξε κουβέντα μαζί του. Ο Ζορμπάς του αποκάλυψε ότι κάνει όλες τις δουλειές, ότι έδειρε το αφεντικό του. Ο αφηγητής τον ρώτησε τι έχει στο μπόγο και με έκπληξη έμαθε ότι κουβαλούσε ένα σαντούρι. Το σαντούρι το απέκτησε όταν ήταν είκοσι χρονών, πήγε σε ένα δάσκαλο στη Θεσσαλονίκη και έμαθε να παίζει. Μίλησε για την οικογενειακή του ζωή, τις σκοτούρες του γάμου του. Ο αφηγητής ακούγοντας την ιστορία του Ζορμπά βεβαιώθηκε ότι αυτόν τον άνθρωπο ζητούσε από καιρό.

Σάββατο 9 Απριλίου 2022

Πολύ μακριά, δεν με νοιάζει! Ενεργώ ως Πολίτης

  Πολύ μακριά, δεν με νοιάζει!




Στόχος:

 Μέσω της δραστηριότητας επιδιώκουμε να αντιληφθεί ο μαθητής και η μαθήτρια τον εαυτό

του/της ως μέλος, όχι μόνο μιας τοπικής κοινότητας, αλλά και ως μέλος της ευρύτερης παγκόσμιας κοινότητας των πολιτών και επομένως να διαμορφώνει τις στάσεις, τις συμπεριφορές του/της, τις αποφάσεις και τις δράσεις του/της, και με βάση το παγκόσμιο συμφέρον, αφού οι συνθήκες της παγκοσμιοποίησης δεν κρατούν πλέον κανένα πρόβλημα σε στεγανά.


https://www.lrf.gr/


Ίδρυμα Λαμπράκη: Ενεργώ ως Πολίτης




Πλαίσιο: Είναι συχνό το φαινόμενο, οι μαθητές και οι μαθήτριες αλλά και οι πολίτες να μην

«αισθάνονται» ότι τους αφορούν τα προβλήματα παγκόσμιας εμβέλειας ή τα μεγάλα προβλήματα που «συμβαίνουν» σε γεωγραφικές περιοχές που βρίσκονται πολύ μακρύτερα από τη δική τους ή που οι συνέπειές τους δεν είναι άμεσες, αλλά θα επηρεάσουν τη ζωή χρόνια ή/και δεκαετίες αργότερα. Ωστόσο ,σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης, όπου γεωγραφικά, πολιτισμικά, οικονομικά, τεχνολογικά σύνορα έχουν υποχωρήσει ή/και καταργηθεί, κάθε τι που συμβαίνει σε μια περιοχή του πλανήτη επηρεάζει δυναμικά και πολλές άλλες.

Τρίτη 29 Μαρτίου 2022

Τα ζα, Στράτης Μυριβήλης, Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου, ανάλυση, φύλλο εργασίας.

Τα ζα,  Στράτης Μυριβήλης, 

Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου, 

ανάλυση, φύλλο εργασίας.


  Στράτης Μυριβήλης, 

Ο Στράτης Μυριβήλης (καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Ευστράτιου Σταματόπουλου) γεννήθηκε στη Σικαμνιά της Λέσβου το 1892. Μετά την αποφοίτησή του από το Γυμνάσιο Μυτιλήνης διορίστηκε δάσκαλος στο Μανταμάδο της Λέσβου το 1910-11 και συνεργάστηκε με εφημερίδες και περιοδικά του νησιού του. Την ίδια χρονιά βραβεύτηκε για πρώτη φορά σε διαγωνισμό διηγήματος του περιοδικού Νεότης της Σμύρνης. Η κήρυξη του πολέμου του 1912 βρήκε τον Μυριβήλη φοιτητή της Νομικής και της Φιλοσοφικής Σχολής στην Αθήνα. Μαζί με άλλους Λέσβιους νέους και κατόπιν διαβήματος στον Ελ. Βενιζέλο κατατάχθηκε εθελοντής και έφυγε για το μέτωπο. Έτσι ξεκίνησε η μακρά θητεία του σε όλους τους πολέμους της γενιάς του,τους Βαλκανικούς και τη Μικρασιατική Εκστρατεία. Μετά τη Μικρασιατική καταστροφή επέστρεψε στο νησί του, όπου άρχισε να εκδίδει την εβδομαδιαία εφημερίδα Καμπάνα (1923-24) και αργότερα την ημερήσια εφημερίδα Ταχυδρόμος (1924-30). Το 1932 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Είχε ακόμα προταθεί από την Εθνική Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών ως υποψήφιος για το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας (1963). 

Σάββατο 26 Μαρτίου 2022

Για να αλλάξουμε τον κόσμο, Ενεργώ ως Πολίτης

 Για να αλλάξουμε τον κόσμο

Ενεργώ ως πολίτης



Στόχοι: Αναγνώριση παραβιάσεων των δικαιωμάτων του ανθρώπου / του παιδιού. Συνειδητοποίηση της δύναμης των πολιτών κάθε ηλικίας να διεκδικούν δικαιώματα και να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες


https://www.lrf.gr/


Ίδρυμα Λαμπράκη: Ενεργώ ως Πολίτης




Περιγραφή δραστηριότητας


Στη δραστηριότητα αυτή οι μαθητές/ήτριες θα γνωρίσουν διαμαρτυρίες και κινήματα που ξεκίνησαν από πρωτοβουλίες παιδιών και πήραν υπερτοπικό ή και παγκόσμιο χαρακτήρα. Θα προσεγγίσουν την έννοια του ακτιβισμού και τη σχέση του με διεκδικήσεις που αφορούν ανθρώπινα δικαιώματα.

Δευτέρα 7 Μαρτίου 2022

Ζητείται ελπίς , Αντώνης Σαμαράκης , Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου ,Ανάλυση- Φύλλο εργασίας


Ζητείται ελπίς

Αντώνης Σαμαράκης

Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου

Ανάλυση- Φύλλο εργασίας


Ή θα διαλέξεις τη σιωπή για να μην χάσεις τη βολή σου, την ησυχία σου, ή θ’ αντιδράσεις, θ’ αντισταθείς, θα αγωνιστείς σε όλα αυτά τα αποτρόπαια, τα εφιαλτικά που γίνονται για σένα, υποτίθεται, αλλά χωρίς εσένα. […]

Θα διαλέξω την ελευθερία να πω όχι, αρνούμαι θα πω σ’ αυτήν την απάνθρωπη ανθρωπότητα.

 (Αντώνης Σαμαράκης, Εν ονόματι)

 

 

Όσο υπάρχουν άνθρωποι ανήσυχοι στον κόσμο μας, όσο υπάρχει ανησυχία στον κόσμο μας υπάρχει ελπίδα…

(Αντώνης Σαμαράκης, Σήμα Κινδύνου)

 

     Ο Αντώνης Σαμαράκης γεννήθηκε το 1919 στην Αθήνα, όπου σπούδασε νομικά .Στη Κατοχή συμμετείχε στην Αντίσταση. Το 1944 συνελήφθη από τους ναζί και καταδικάστηκε σε θάνατο. Ύστερα από περιπέτειες κατάφερε να ξεφύγει. Την περίοδο 1968-1969 ηγήθηκε αποστολής  στις χώρες της Αφρικής μετά από ανάθεση της Διεθνούς Ομάδας Εργασίας. Ως εκπρόσωπος της Ουνέσκο ταξίδεψε στην Αιθιοπία και δραστηριοποιήθηκε με άρθρα του για τη διεθνή κινητοποίηση υπέρ της επίλυσης των προβλημάτων των κατοίκων της χώρας.

Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2022

Πρώτες ενθυμήσεις, Πηνελόπη Δέλτα, Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου, Φύλλο εργασίας, Tα 6 σκεπτόμενα καπέλα του De Bono

Πρώτες ενθυμήσεις, Πηνελόπη Δέλτα,

 Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου

Φύλλο εργασίας


Πρώτες ενθυμήσεις, ανάλυση:

https://filologosab.blogspot.com/2022/02/blog-post_21.html

1 )Διάβασε για την ζωή της Πηνελόπης Δέλτα. Κάνε μια χρονογραμμή με όποια στοιχεία θεωρείς σημαντικά. Μίλησέ μας για κάτι που σε εντυπωσίασε.

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CE%BB%CF%8C%CF%80%CE%B7_%CE%94%CE%AD%CE%BB%CF%84%CE%B1

Διάβασε και αυτό:

https://tvxs.gr/news/%CF%83%CE%B1%CE%BD-%CF%83%CE%AE%CE%BC%CE%B5%CF%81%CE%B1/%CE%B7-%C2%AB%CF%83%CE%B9%CF%89%CF%80%CE%AE%C2%BB-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CF%80%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CE%BB%CF%8C%CF%80%CE%B7%CF%82-%CE%B4%CE%AD%CE%BB%CF%84%CE%B1

2) Το κείμενο  αναφέρεται στη σχέση της Πηνελόπης Δέλτα με τον πατέρα της. Εσένα ποια είναι η σχέση σου με τον δικό σου πατέρα; Θα ήθελες να αλλάξεις κάτι;


3) Να βρεις και να  καταγράψεις τα συχνά αντικρουόμενα συναισθήματα που δημιουργούνται στην ηρωίδα από την παρουσία του πατέρα της.