Σάββατο 4 Νοεμβρίου 2023

Νεοελληνική Γλώσσα Α Γυμνασίου Ενότητα 2 Φύλλο εργασίας

Φύλλο εργασίας δομημένης μορφής
Νεοελληνική Γλώσσα Α Γυμνασίου
Ενότητα 2 : Επικοινωνία στο σχολείο



Θεωρία ενότητας
Παιδεία-σχολείο:   https://filologosab.blogspot.com/2021/01/4_30.html

       Α Υπομνήσεις:

1)   Το σχολείο είναι ίδρυμα σχεδιασμένο να ενθαρρύνει τους μαθητές να μαθαίνουν υπό την καθοδήγηση των δασκάλων  τους. Οι περισσότερες χώρες του κόσμου έχουν σχολεία ενταγμένα σε εκπαιδευτικά συστήματα, η παρακολούθηση των οποίων είναι συνήθως υποχρεωτική. Τα ονόματα των σχολείων ποικίλουν ανάλογα με τη χώρα, αλλά εν γένει περιλαμβάνουν την πρωτοβάθμια ή στοιχειώδη εκπαίδευση για τα νεαρά παιδιά και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση για τους εφήβους που έχουν συμπληρώσει την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

2)  Φτιάξε όσες περισσότερες λέξεις μπορείς (σύνθετες ή παράγωγες) από τις λέξεις :
σχολείο, δάσκαλος, μαθητής, εκπαίδευση. 
3)  Πως ήταν μέχρι τώρα η επικοινωνία σου στο καινούργιο σχολείο με τους συμμαθητές σου, τα μεγαλύτερα παιδιά, τους καθηγητές σου, την διεύθυνση;
  
Β Δράσεις:



4) Στις παραπάνω εικόνες ποιος είναι ο πομπός, ο δέκτης και ποιος ο σκοπός του πομπού;

5)Αφού παρατηρήσεις τις παραπάνω συνομιλίες να εντοπίσεις ορισμένα στοιχεία που απαντούν στον προφορικό κυρίως λόγο.
6) Μπορείς να συγκρίνεις το γραπτό κείμενο που ακολουθεί με τις εικόνες που είχαν στοιχεία προφορικού λόγου στην προηγούμενη ερώτηση;

Μαθητές: οι πιο σκληρά εργαζόμενοι Ελληνες,
πηγή: διαδίκτυο / ΤΟ ΒΗΜΑ,Παπαματθαίου Μάρνυ ….
       Ο μαθητής είναι σήμερα ο πιο σκληρά «εργαζόμενος» έλληνας πολίτης. Συνήθως καταναλώνει ολόκληρη την ημέρα του στη μελέτη και πολλές φορές οι ώρες της δεν του φθάνουν για να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις του. Ξεκινάει το αυστηρό πρόγραμμά του από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού και προτού τελειώσει το γυμνάσιο πρέπει ήδη να ξέρει καλά μια ξένη γλώσσα, γιατί μετά θα πρέπει να αφιερωθεί στο φροντιστήριο. Έρευνες πανεπιστημιακών αποκαλύπτουν ότι οι μαθητές μπαίνουν στην «αρένα» του σχολικού ανταγωνισμού από την πρώτη σχολική ηλικία και βεβαίως ώσπου να φθάσουν στην Γ´ Λυκείου έχουν περάσει από όλα τα στάδια της εντατικής καθημερινής μελέτης. Όσο για το άγχος... Μάλλον ξέρουν περισσότερα γι' αυτό απ' όσο μπορούμε να φανταστούμε.


7   ) Το παραπάνω κείμενο είναι άρθρο .Μπορείς να βρεις  διαφορές στο ύφος, στο λεξιλόγιο και στην οργάνωση, ανάμεσα στο άρθρο και το κείμενο που ακολουθεί;
Hμερολόγιο
19 Oκτωβρίου, στο δωματιάκι μου.
Oι μέρες πέρασαν χωρίς να γράψω ούτε μια λέξη. Kι όμως, Xριστινάκι, εσύ το ξέρεις καλά πόσα πολλά θα 'χα να σου πω. H μητέρα κοιμάται. Όταν βραδιάζει, είναι πάντα κουρασμένη. […]
   Άρχισα γερμανικά σ' ένα φροντιστήριο της πλατείας Kάνιγγος. Παίρνω το λεωφορείο που σταματάει μπροστά στο σπίτι μας και κατεβαίνω στο τέρμα. Tρεις φορές την εβδομάδα. Έχω πολλή μελέτη.
H μαμά δεν έφερε αντίρρηση για τα γερμανικά. Ξέρω όμως πως πολύ στενοχωρέθηκε. Aχ, θα ήθελα να μη μου περίσσευε καιρός ούτε για να πάρω ανάσα. Δε θέλω να σκέφτομαι. Προσπαθώ να σβήσω απ' το μυαλό μου τον πατέρα, το θυρωρείο. Kι όμως, η κάθε λεπτομέρεια της ζωής μου μπήγεται στη σκέψη μου σαν τη βελόνα της μαμάς στο ρούχο της πελάτισσας.
Zωρζ Σαρή, Το ψέμα, εκδ. Πατάκη, 1996

Γ Αξιολόγηση:   Διάβασε το παρακάτω κείμενο:
Τα προβλήματα του σχολείου μου

      Τα περισσότερα σχολεία στην Ελλάδα παρουσιάζουν προβλήματα. Αυτό ισχύει για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης: δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια, πανεπιστήμια. Το δικό μου σχολείο που είναι το 4ο Γυμνάσιο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης είναι ένα από αυτά τα σχολεία.
      Θεωρώ ότι το κυριότερό του πρόβλημα είναι η παλαιότητα του κτιρίου. Αποτέλεσμα αυτού του προβλήματος είναι να μην μπορεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις των μαθητών του. Μέσα σε αυτό το παλαιό κτίριο ο σύγχρονος μαθητής δεν μπορεί να έχει την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή για μια ολοκληρωμένη διδασκαλία, πάνω σε όλα τα θέματα που τον αφορούν. Εξαίρεση σ’ αυτό αποτελεί η προσπάθεια που έγινε τελευταία για να εξοπλιστούν με διαδραστικούς πίνακες οι τάξεις της Β’ Γυμνασίου.
     Για να καλυφθούν οι σημερινές ανάγκες του σχολείου χρειάστηκε κάποιες παλιές αίθουσες να χωριστούν σε μικρότερες. Οι αίθουσες, λοιπόν, διδασκαλίας πολλές φορές καταλήγουν να είναι ασφυκτικά μικρές. Ακόμα, οι παλιές υδραυλικές εγκαταστάσεις καθώς και τα παλιά σώματα θέρμανσης στις αίθουσες μάς δημιουργούν προβλήματα θέρμανσης το χειμώνα.
      Ένα άλλο πολύ σπουδαίο πρόβλημα είναι η μικρή αυλή του σχολείου. Σ’ αυτή τη μικρή αυλή η γυμναστική γίνεται με περιορισμούς, εφόσον δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν όλες οι αθλητικές δραστηριότητες. Ας μην αναφέρουμε, βέβαια, τι γίνεται τις βροχερές ημέρες, αφού κλειστό γυμναστήριο δεν υπάρχει. Αυτά είναι πολυτέλειες!
        Συνοψίζοντας θεωρώ πως αυτά είναι τα σοβαρά προβλήματα του σχολείου μου. Πιστεύω  ,βέβαια ,ότι και πολλοί άλλοι μαθητές στην Ελλάδα θα έγραφαν τα ίδια για τα σχολεία τους. Άρα, ας ευχηθούμε για ακόμα μια φορά να δοθούν λύσεις σε αυτά τα προβλήματα. Η λύση φυσικά είναι μία, η πολιτεία να δείξει πραγματικό ενδιαφέρον και να δώσει τα απαιτούμενα χρήματα για την ελληνική παιδεία.
Από την ιστοσελίδα www.gym4thes.wordpress.com (διασκευή)

8 )   Ποια είναι τα προβλήματα  του σχολείου σύμφωνα με το κείμενο και ποιο από όλα θεωρείς το σημαντικότερο;
 9    )  Να βρεις στο παραπάνω κείμενο δύο επαυξημένες προτάσεις και να τις μετατρέψεις σε απλές και  δύο καταφατικές και να τις μετατρέψεις σε αρνητικές.

10)   Να βρεις τη δομή της  4ης παραγράφου του κειμένου.  
«Ένα άλλο πολύ σπουδαίο πρόβλημα …..Αυτά είναι πολυτέλειες!»
11) Να εντοπίσεις τις διαρθρωτικές λέξεις της τελευταίας παραγράφου  και να γράψεις τι δηλώνουν.
12)   Στην τελευταία παράγραφο του κειμένου να βρεις όσα μέρη του λόγου ζητούνται στον παρακάτω πίνακα.
Ρήματα
Ουσιαστικά
Επίθετα
Σύνδεσμοι












13  ) Γράψε μια επιστολή σε φίλη/ο που φοιτά σε άλλο σχολείο στο οποίο θα γράφεις σκέψεις και εμπειρίες από το καινούργιο σου σχολείο (θετικά- αρνητικά).

14 ) Γράψε έναν διάλογο ανάμεσα σε δύο μαθητές που θα σχολιάζουν το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς.

15)  Αν είχες τη δυνατότητα τι θα ζητούσες από την Υπουργό παιδείας για να λειτουργεί καλύτερα το σχολείο σου;




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου